• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6 mld zł inwestycji w kolej na Pomorzu. Szybsza podróż i lepszy dostęp do portu

Robert Kiewlicz
10 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Inwestycje kolejowe na Pomorzu mają ułatwić podróże i dostęp do portów. Na zdjęciu stacja Gdańsk Olszynka. Inwestycje kolejowe na Pomorzu mają ułatwić podróże i dostęp do portów. Na zdjęciu stacja Gdańsk Olszynka.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego w województwie pomorskim zainwestowane zostanie w remonty i modernizację sieci kolejowej ok. 6 mld zł. Duża część tych środków przeznaczona zostanie na inwestycje kolejowe dotyczące poprawy dostępu do portów w Gdyni i Gdańsku.



Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku przewiduje inwestycje rzędu 60 mld zł w całym kraju. Z tego aż 6 mld zł trafi na Pomorze.

- Komisja Europejska jest od dawna zaniepokojona stanem połączeń kolejowych w naszym kraju. Dlatego tak duże środki unijne będą w najbliższym czasie przeznaczone właśnie na inwestycje kolejowe. Większość towarów nadal przewozimy drogami i trzeba je "przenieść" na kolej. W planach są też inwestycje dotyczące dróg wodnych, które muszą służyć do transportu ładunków masowych. Musi nastąpić poprawa dostępu do trójmiejskich portów. Gdańsk wymaga kilku modernizacji, natomiast sytuacja Gdyni jest bardzo zła i wymaga większych nakładów - mówi Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Przekazany obecnie do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie pomorskim przewiduje 12 projektów. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł i dwa projekty za ok. 325 mln zł.
Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most i dwutorowa linia kolejowa). Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most i dwutorowa linia kolejowa).

Główne zadania to poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni i Gdańsku. Dzięki budowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo - Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługujący port morski w Gdyni. Takie rozwiązanie uwolni linię średnicową Gdynia-Gdańsk od ruchu towarowego i usprawni komunikację dla mieszkańców aglomeracji.

- Inwestycje w Gdyni i Gdańsku zakładają też elektryfikację linii i grup torowych, podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN, dostosowanie stacji do obsługi pociągów o długości 740 m, podniesienie dopuszczalnej prędkości na torach głównych do co najmniej 60 km/h, a na pozostałych torach do co najmniej 40 km/h oraz budowę Lokalnych Centrów Sterowania - Gdynia Port i Gdańsk Port Północny. Całkowity koszt inwestycji to ok. 850 mln zł - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. - Zakładamy znaczną poprawę przewozów kolejowych, m.in. dobre połączenie do portów bałtyckich i sprawne wyjazdy ze Śląska oraz poprawę trasy Trójmiasto-Bydgoszcz, na która planujemy przeznaczyć w granicach województwa pomorskiego ok. 1,2 mld zł. Zapewni to nie tylko sprawniejszy przewóz towarów, ale także lepsze połączenia aglomeracyjne.

Montaż nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w czerwcu 2015 r.


Jedną z ważniejszych inwestycji dotyczących poprawy dostępu do trójmiejskich portów jest dobiegająca końca modernizacja szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do gdańskiego portu. Już od września pociągi do portu pojadą po dwóch nowych torach przez most na Martwej Wiśle zobacz na mapie Gdańska. Gotowe są już układy drogowe, sieć energetyczna, osiem przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzenia sterowania ruchem. Dzięki inwestycji pociągi mogą zwiększyć prędkość z 20 do 100 km/h.

Projekt o wartości 370 mln zł, poza uruchomieniem dwutorowej linii kolejowej i wyposażeniem jej w nową sieć trakcyjną, obejmuje modernizację i budowę 24 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Największym obiektem inżynieryjnym, który powstał w ramach inwestycji jest 124-metrowy most na Martwej Wiśle, po którym już od stycznia 2016 roku jeżdżą pociągi. Koszt jego budowy wyniósł 35 mln zł. Został on wyposażony w dwa tory, co umożliwia przejazd do 180 pociągów na dobę. Konstrukcja portu pozwala też na przewóz cięższych niż do tej pory ładunków. Poszerzył się też tor wodny - do 50 m, światło mostu ma 9 m. W ramach projektu zmodernizowano też mosty na Motławie i Raduni.
Efektem dużych inwestycji kolejowych ma być też szybsza podróż z Trójmiasta do innych miast regionu. Efektem dużych inwestycji kolejowych ma być też szybsza podróż z Trójmiasta do innych miast regionu.

Efektem dużych inwestycji kolejowych ma być też szybsza podróż z Trójmiasta do innych miast regionu. Pociągi relacji Kościerzyna-Gdynia Główna mają skrócić czas podróży do ok. godziny. Podobnie, dzięki budowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, o ponad 15 min skróci się czas dojazdu na trasie Słupsk-Gdynia Główna.

Miejsca

Opinie (71)

  • A co z polaczeniem Gdansk - Szczecin? (2)

    Z Gdanska do Szczecina powinno sie podrozowac ok. 3 godzin.
    Dzisiaj jedziemy blisko 6 godzin, a gdy dojdzie do tego jeszcze jakis wybryk natury - wowczas pozostaje tylko bryczka - chociaz koni szkoda.

    • 25 2

    • a kto jeździ do Stettin? (1)

      • 0 7

      • echte Daznziger

        • 1 0

  • PKM

    Jechałem koło torów PKMi to co zastałem to jakaś porażka. Syf, piach i zerwane wały.

    • 9 1

  • Dworce: Główny i Wrzeszcz (1)

    Główny: na peronach brak wyświetlaczy o odjazdach. Wstyd przed gośćmi, bo takie urządzenia to stara sprawa, obecne są na małych dworcach. Nagłośnienie tragiczne. W sumie nikt nic nie wie. Dworzec to usługi związane z podróżą koleją i przy tak małej przestrzeni, w porównaniu z dworcami w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie, na Gdańsku Głównym odpalenie przestrzeni na rzecz, np. sieciowej drogerii, czy tytoni jest marnotrawstwem. Pieniądze nie są argumentem.
    Wrzeszcz - podobnie. Przy okazji - były kiedyś artykuły o dworcu z przeszklonym dachem ze zmienionym otoczeniem wokół, a skończyło się na liftingu.

    • 10 1

    • Pierwsze wrażenie jest takie, że

      stacyjki klasy Solec Kujawski są o całą galaktykę dalej niż Gdańsk Główny. Sorry, ale u Was czas zatrzymał się na przełomie lat 80 i 90!

      • 3 1

  • A może by tak pomyśleć zawczasu? (1)

    Jest doskonała okazja aby władze województwa dogadały się z PKP i partycypowały w kosztach rozwoju linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni w celu rozwoju PKM. Znając życie, PKP skończy linię do portu, wtedy władze województwa się ockną, ale będzie już za późno i linia nie będzie mogła być przedłużona w kierunku Oksywia. Obym się mylił.

    • 8 0

    • Jeżeli władze Gdyni mają to w d... to pkp samo z inicjatywą nie wyjdzie.

      • 1 2

  • Słyszałem, że PiS zablokuje inwestycje na Pomorzu za to, że tutejsi wyborcy na nich nie głosowali ;) (1)

    I co wy na to POprawni :D ?

    • 7 12

    • A porty trójmiejskie mają zastąpić portem w Kołobrzegu.

      • 5 0

  • polska to bankrut pkp plk kupuje prad od pkp energetyka 25.09.2015 nie jest grupie pkp s.a

    • 2 0

  • Alternatywna linia kolejowa dla ruchu kolejowego. (1)

    Bardzo dobre posuniecie.
    Pociągi towarowe nie mogą jeździć przez centrum Trójmiasta.

    • 7 3

    • ruchu towarowego

      • 3 0

  • Dzięki

    PiS!

    • 4 3

  • pKM (1)

    Potrzebna jak dziura w płocie bo wszyscy o tym zapomnieli....i nikt nie protestuje.

    • 4 1

    • Nie zapomnieli ci, którzy biorą kasę niezależnie od tego czy istnieje czy nie

      • 0 0

  • Brakuje mi dwóch inwestycji (1)

    1) Przedłużenia tzw. linii SKM do Tczewa
    2) Rewitalizacji linii Pruszcz Gdański - Łeba na odcinku Pruszcz - Kolbudy

    • 10 2

    • mnie też kilku:

      1) apartamentu z widokiem na morze
      2) samochodu marki bmw x6
      3) prywatnego odrzutowca
      4) własnej browarni

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane