• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy dworzec autobusowy w Gdańsku. PKS sprzedany za 10,2 mln zł

Robert Kiewlicz, Ewa Budnik
23 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera. PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera.

To już pewne: stary i brzydki dworzec PKS w Gdańsku zniknie, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt, prawdopodobnie z podziemną halą dla autobusów. Wszystko dzięki temu, że jego właściciel, czyli PKS Gdańsk, ma nowych inwestorów. Tabor oraz bazę autobusową przy ul. Sztutowskiej zobacz na mapie Gdańska kupiła spółka transportowa Gryf, a  teren dworca Przedsiębiorstwo Budowlane Górski.



Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych. Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych.
PKS Gdańsk został sprywatyzowany w 2004 r. Za 9 mln zł kupiła go wtedy Grupa Orbis i włączyła do swojej spółki Orbis Transport. Teraz Orbis postanowił jednak skupić się na działalności hotelarskiej. Dlatego właśnie sprzedał PKS Gdańsk za 10,2 mln zł. Nowi właściciele zapowiadają spore zmiany.

- Przede wszystkim potrzebne będą inwestycje - mówi Marian Kotecki, właściciel firmy Gryf Przewozy Autobusowe. - Chcemy zmienić image PKS-u. Potrzebne będą szkolenia dla pracowników. Wymienione zostaną także autobusy. Z ponad 70 samochodów znajdujących się w taborze, wymienionych zostanie ok. 50. Nie będzie jednak żadnych rewolucji w zmianach rozkładów i tras linii. Na razie chcemy przeprowadzić badania. Decyzje dotyczące zmian podejmiemy, jeśli będą one potrzebne, ale dopiero we wrześniu.

Największą rewolucją będzie jednak budowa całkowicie nowego budynku dworca autobusowego przy ul. 3 maja w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Betonowy klocek zbudowany na początku lat 70. XX ma zniknąć na zawsze z krajobrazu. Zastąpi go nowa inwestycja, którą zrealizuje drugi z nabywców PKS Gdańsk - firma deweloperska PB Górski.

Czy uważasz, że Dworzec PKS w Gdańsku powinien zostać wyburzony?

Co można zbudować w tym miejscu? Opracowany w 2001 roku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego daje możliwość umieszczenia w tym miejscu dworców i stacji pasażerskich, usług handlu detalicznego, gastronomii, obsługi turystycznej (co oznacza również możliwość budowy hotelu), urzędów pocztowych, biur itp. Zgodnie z zapisami planu nowe budynki nie mogą być wyższe od obecnej zabudowy.

Inwestor zapowiada, że prace nad stworzeniem koncepcji dopiero się rozpoczną.

- Propozycję zabudowy tego terenu będzie opracowywało kilka pracowni, z którymi współpracuje moja firma. Na ich podstawie stworzymy jeden, możliwie najlepszy projekt, uwzględniający wszystkie najważniejsze funkcje, które muszą się tam znaleźć - zapowiada Bogdan Górski, prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. - Na pewno wyburzona zostanie istniejąca hala dworca. Rozważamy umieszczenie hali odjazdów poniżej poziomu gruntu, być może powstanie też hotel, ale jeszcze za wcześnie, aby cokolwiek obiecywać. Do końca tego roku, najdalej początku przyszłego roku, planujemy przygotować dokumentację inwestycji. Chciałbym, by nowa zabudowa była gotowa w latach 2014 - 2015.

Co ciekawe, te sam deweloper posiada już działki wokół dworca PKS,na których zbudował biurowce, do których docelowo mają się przenieść gdańskie sady i prokuratury.

Architekci zwracają uwagę, że z punktu widzenia zagospodarowywania przestrzeni publicznej, ważne jest uwzględnienie sąsiedztwa Grodziska.

- Prace trzeba rozpocząć od ustalenia kto, po co i na jak długo tam się pojawia, oraz czego oczekuje. Na tej podstawie określić będzie można funkcje, jakie powinny się znaleźć na tym obszarze. Od ich właściwego doboru zależy sukces tego miejsca, nie tylko w sensie komercyjnym, ale też budowania żywej przestrzeni miasta - mówi Roman Sebastyański, architekt i urbanista. - Wielką szansą dla tego miejsca sąsiedztwo Fortu Grodzisko. W Śródmieściu nie ma parku, Grodzisko ma szanse pełnić taką funkcję. Nowa zabudowa przy ul. 3 Maja powinna być dla niego bramą: swoimi funkcjami, architekturą i duchem zapraszać do wejścia na Grodzisko. Ważna, w dyskusji o przyszłym kształcie funkcjonalnym tego obiektu, jest rola miasta. Powinno ono inspirować dewelopera do szeroko rozumianego ożywienia tego miejsca.

PKS formalnie do życia powołano dekretem Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1946 roku, o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Państwowa Komunikacja Samochodowa. Wraz z postępującą odbudową kraju okręgowe bazy PKS założono w kilku miastach - Warszawie, Łodzi, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie i Kielcach. Już w 1949 autobusy PKS przewoziły ponad 40 milionów pasażerów rocznie. W okresie szczytowego rozwoju przedsiębiorstwa PKS autobusy przewozi­ły ponad 2 miliardy pasażerów.

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Szkolenia dla pracowników

    Czyli nagle kierowcy będą posiadać chociażby cień kultury i uprzejmości?

    • 4 1

  • Kiedy oddano tam ruchome schody , traktowaliśmy je jako darmowe weołe miasteczko, milicjant stał tam potem na okrągło

    Wszystko rozdrapią...

    Ciekawe kiedy nadejdzie ostateczna plajta...

    • 3 2

  • Może nie wyburzać... (2)

    a przenieśc do Gdyni ? Idealnie wkomponowałby się w architekture miasta ;)

    • 11 4

    • Tym bardziej, że w Gdyni stoi się na dworzu, czekając na PKS.

      Tak jest od ostatniej wojny i tak zostanie, bo władza buja w obłokach, jak nowa kładka dla rowerów.

      • 5 0

    • Zachwycający

      gdyński modernizm...

      • 6 0

  • Nareszcie! (8)

    Może w koncu bedzie to jakoś dobrze wyglądać :-)

    • 211 12

    • AKURAT !!!!! (4)

      będzie jak z wyspą spichrzów i stocznią ..... z rączki do rączki finanse z rączki do rączki NIC. I się majatek rozmyje a potem się wszyscy obudzimy na prywatnych pochylniach , pożyczkach pod zastaw ruin czy developerskich budynkach. Ot cała historia - koledzy kolegą ten los zafundowali :))

      • 1 23

      • (1)

        co za bzdury. chcesz mi powiedzieć że ktoś kupił dworzec po to aby nic z nim ne robić? i jaki majątek się niby rozmyje?

        kolega chyba naprawdę nie rozumie różnicy między własnością państwową a prywatną.

        • 23 1

        • DArek masz kolegę, nie tylko ty wypisujesz bzdury na forum

          • 1 3

      • koledzy kolegĄ? (1)

        no blagam..

        • 7 0

        • nie błagaj
          on nawet nie wie że jest jakaś różnica

          • 6 0

    • NAIWNY

      • 4 0

    • CIEKAWE CZY W PROJEKCJE BĘDZIE W KOŃCU PRZEWIDZIANY PARKING DLA AUT OSOBOWYCH

      odbierających przyjezdnych spod PKS.
      Na każdej wiosce można spokojnie zaparkować, wygodnie przepakować torby z bagażami do auta i odjechać, ale nie w GD. U nas liczą się muzea i pomniki.

      • 8 1

    • i pachniec...

      • 14 1

  • jasne pan marianek i stadko wiernych mu kotków do okoła... jeszcze będziemy żałować jak na pruszczu gdańskim.... płonące autobusy i cała reszta ferajny...

    • 9 1

  • PKS --- Początek Konca Syfu ! (1)

    Budowac nowe ! Brawo !!!!

    • 81 7

    • proszę !!! tylko nie szkło , konstrukcja ramowa stalowe i gazobeton , bo za 40 lat będą się ludzie śmiać tak jak teraz z tego reliktu PRL ,postarajcie się i zróbcie coś z finezją a nie najprostszą drogą i byle jak najtaniej !!!!

      • 2 0

  • DOBRZE I NIEDOBRZE

    Dobrze,że odnowią dworzec a nie dobrze,że GRYF. W styczniu autobus gryf lini 800 nie zajechał do zatoki przystankowej na Armi Krajowej i zostałem jak leszczu.Gdy zlożyłem skargę to nawet nie raczyli mi odpisac na maila.Olewam taką firmę gdzie kierowcy są bezkarni !

    • 7 3

  • Nie zapomnijmy nadać imię każdemu autobusowi!

    • 6 2

  • BEdzie tak jak w tzw: "dworcu PKP" w Gdańsku czyli handel i zamiast dworca kasy biletowe w budynku dworca?

    • 4 1

  • Roman Sebastyański = Synergia 99 ?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane