• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blaski i cienie pracy w branży hotelarskiej

Aleksandra Wrona
21 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Do pracy w branży hotelarskiej przygotowuje nauka w technikum kierunkowym, jednak nie jest to warunek konieczny w większości hoteli. Do pracy w branży hotelarskiej przygotowuje nauka w technikum kierunkowym, jednak nie jest to warunek konieczny w większości hoteli.

Branża hotelarska w Trójmieście rozwija się bardzo prężnie, co nie pozostaje bez wpływu na lokalny rynek pracy. Eksperci przewidują, że zapotrzebowanie na pracowników hoteli będzie rosło, dlatego warto przyjrzeć się bliżej wadom, zaletom, warunkom i perspektywom związanym właśnie z tą pracą.



Hotele: oferty pracy w Trójmieście


Hoteli w Trójmieście wciąż przybywa, warto wspomnieć, że w zestawieniu największych budynków ukończonych w ubiegłym roku znalazły się aż dwa tego typu obiekty - IBB Hotel Długi Targ (89 pokoi) oraz Hampton by Hilton Old Town (174 pokoje). W związku z tym poszerza się też rynek pracy w branży hotelarskiej. Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby znaleźć zatrudnienie w hotelu?

Wykształcenie i wymagania



- W hotelu zatrudnienie mogą znaleźć osoby mające doświadczenie w branży oraz te, które nigdy z branżą się nie zetknęły, osoby wykształcone w tym kierunku jak i te, które takiego wykształcenia nie mają - mówi Joanna Węgrzyn-Kowenicka, dyrektor Hotelu Nadmorskiego. - Pracę w hotelarstwie najszybciej znajdą osoby o określonych predyspozycjach zawodowych, wysokiej kulturze osobistej oraz znające języki obce. Pracodawcy z branży hotelarskiej poszukują wśród kandydatów osób z umiejętnościami obsługi klienta, ponieważ niezmiennie gościnność i doskonała jakość obsługi klienta były, są i będą wymagane od osób zatrudnionych w hotelu we wszystkich działach hotelowych.
Reprezentantów trójmiejskich hoteli zapytaliśmy też o wymagania, jakie powinni spełniać potencjalni kandydaci oraz o to, kto ma szansę na zrobienie kariery w branży hotelarskiej.

- Courtyard by Marriott Gdynia należy do międzynarodowej sieci hoteli Marriott International, w związku z tym osoby ze znajomością języka obcego, entuzjazmem i otwartością są przez nas mile widziane. Każdy, kto zaciekawi nas swoją osobą na rozmowie kwalifikacyjnej i jest przede wszystkim chętny do pracy, ma szansę na zdobycie posady i dołączenie do naszego zespołu - mówi Małgorzata Kamińska, specjalista ds. marketingu i PR, Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront. - Kariera w środowisku hotelarskim i gastronomicznym ma to do siebie, że bezustannie towarzyszy jej tempo pracy, która przynosi wiele wyzwań i satysfakcji, czego należy mieć świadomość aplikując do tej branży. Obie z nich to sektory usługowe, wymagające od pracownika niegasnącego entuzjazmu, otwartości, empatii oraz łatwości komunikacji. Ponieważ jako hotel mamy w swojej ofercie zarówno bazę noclegową, jak i gastronomiczną, nie możemy zamykać się i wspominać tylko o jednej branży. Wiedza oraz praktyka w obu zawodach jest bardzo wartościowa, jednak niewykluczone, że posadę zdobędzie ten, kto jest najbardziej charyzmatyczny, dobrze zorganizowany, a także ceni pracę zespołową.

Jak często nocujesz w hotelach?

Warto wspomnieć, że w Trójmieście znajdują się też specjalne szkoły, w których uczą się osoby zainteresowane branżą hotelarską. Są to gdyńskie Technikum HotelarskieZespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku. Czy wykształcenie kierunkowe jest niezbędne do zrobienia kariery w tej branży?

- Pasja, uśmiech i dynamizm w działaniu to główne cechy, jakich poszukujemy u aplikującego. Wykształcenie na stanowiskach operacyjnych nie jest wymagane, o ile zainteresowany wykaże się wysoką kulturą osobistą, determinacją, komunikatywnością i predyspozycjami zawodowymi. Jako pracodawcy cenimy pracownika, który jest zaangażowany w swoje obowiązki, szanuje swoje stanowisko pracy, a także osoby, z którymi współpracuje. Idealny kandydat to taki, który jest zdecydowany, ma jasną wizję swojej przyszłości zawodowej, potrafi zdefiniować swoje oczekiwania wobec pracodawcy i określić źródła swojej motywacji. Łatwiej jest nam pracować, kiedy wiemy, jakie są nasze wzajemne oczekiwania - mówi Małgorzata Kamińska, Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront.

- Jako obiekt pięciogwiazdkowy, należący do sieci Relais & Chateaux, przy rekrutacji zwracamy dużą uwagę na wykształcenie naszych przyszłych pracowników. Stawiamy na osoby po technikach hotelarskich bądź studiach branżowych. Współpracujemy z placówkami lokalnymi, prowadzimy spotkania z uczniami oraz studentami, którym prezentujemy nasz obiekt, naszą filozofię, przekonując jednocześnie, że branża hotelarska ma przed sobą przyszłość i warto się z nią związać. Cenimy sobie także osoby z doświadczeniem zawodowym opartym o praktyki, staże lub regularne zatrudnienie. Niemniej jednak jesteśmy także w stanie przeszkolić nowe, świeżo zatrudnione osoby, a ważny element pracy w naszym hotelu to podnoszenie kwalifikacji poprzez szkolenia wewnętrzne - mówi Marta Dworak, Sales & Marketing Manager, Hotel Quadrille Relais & Chateaux.
W szkołach uczniowie zdobywają nie tylko niezbędną wiedzę, ale też praktykę.

- Uczymy młodzież, jak powinna wyglądać praca np. przy recepcji hotelowej. W drugiej i trzeciej klasie uczniowie odbywają już praktykę zawodową w hotelach, czyli dla nich w środowisku zawodowo naturalnym. My staramy się właśnie do tego środowiska jak najbardziej zbliżyć nasze szkolne zajęcia - mówi Ewa Laskowska, nauczyciel przedmiotów zawodowych z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich.
Pokoje dla gości hotelowych przygotowywane są według ściśle określonych standardów. Pokoje dla gości hotelowych przygotowywane są według ściśle określonych standardów.
Co ciekawe, u kandydatów do pracy w hotelu cenione są też inne, pozornie niezwiązane z branżą umiejętności.

- W branży zachodzą ogromne zmiany, które często wiążą się z koniecznością uczenia się nowych rzeczy. Coraz większy jest też udział technologii informatycznych. Jeśli kandydat posiada tych kilka podstawowych cech i doda jeszcze odpowiedzialność, to właściwie kariera w hotelarstwie stoi otworem - mówi Joanna Węgrzyn-Kowenicka, hotel Nadmorski.

Zalety



Praca w branży hotelarskiej ma zarówno zalety, jak i wady. Do tych pierwszych należą m.in. mnogość wyzwań i możliwości awansu.

- Jedną z niewątpliwych zalet pracy w hotelarstwie jest możliwość pracowania w wyjątkowych miejscach pod względem lokalizacji, architektury, wystroju wnętrza czy wyposażenia, gdyż hotele, starając się zapewnić swoim gościom jak najlepsze warunki do wypoczynku, prześcigają się w swoich pomysłach i tworzą coraz to nowocześniejsze, bardziej ekskluzywne i designerskie obiekty - mówi Joanna Węgrzyn-Kowenicka, hotel Nadmorski. - Warto podkreślić też, że środowisko hotelarskie tworzy swoistą enklawę, w której nadal obowiązują tradycyjne zasady savoir vivre'u, co czyni tę branżę wyjątkową.
Hotelarze podkreślają też, że praca w tej branży może okazać się bardzo satysfakcjonująca. Częste zmiany i wyzwania sprawiają, że trudno jest w niej popaść w rutynę.

- Podejmując decyzję o pracy w hotelu z pewnością spodziewać się należy przede wszystkim pracy z ludźmi, niezależnie od tego, na jakie stanowisko w hotelu się aplikuje, co stanowić może zaletę dla tych, którzy preferują kontakt interpersonalny w pracy. Znaną prawdą jest, że klimat każdego hotelu tworzy przede wszystkim jego personel - zarówno ten widoczny dla gości, jak i ten, o którym goście hotelowi nie wiedzą. Z tego powodu tak wiele uwagi poświęca się w hotelarstwie na dobór odpowiednich osób do zespołu. Dobrze dobrany, zgrany zespół, który się rozumie, szanuje i uzupełnia, a co za tym idzie dobra współpraca pomiędzy członkami zespołu w dużej mierze wpływa na funkcjonowanie hotelu i opinie o nim wśród gości. Można więc w tym miejscu wskazać dobrą atmosferę jako niewątpliwą kolejną zaletę pracy w hotelarstwie - mówi Joanna Węgrzyn-Kowenicka, hotel Nadmorski.

Trójmiasto: wydarzenia organizowane w hotelach


Wady



Nie sposób nie wspomnieć też o wadach pracy w tej branży. Jedną z nich jest kontakt z klientem, który może być źródłem zarówno satysfakcji, jak i frustracji.

- Należy jednak pamiętać, że praca w hotelarstwie, zwłaszcza w sieciach hotelowych, jest w dużej mierze podparta procedurami i wyznaczonymi z góry standardami, które osoby z podejściem proklienckim może nieco uwierać. Tym osobom polecam pracę w prywatnym hotelu, gdzie jest pod tym względem dużo łatwiej - mówi Joanna Węgrzyn-Kowenicka, hotel Nadmorski.
Perfekcyjna znajomość języków obcych będzie wyjątkowym atutem w branży hotelarskiej. Perfekcyjna znajomość języków obcych będzie wyjątkowym atutem w branży hotelarskiej.
Praca w hotelarstwie wiąże się też z większą niż w innych branżach dyspozycyjnością.

- Decydując się na pracę w hotelu należy pamiętać, że hotel to miejsce, które nigdy "nie zasypia" i pracuje 24h na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku w przysłowiowe "piątki, świątki i niedziele". Decydując się na pracę w hotelarstwie trzeba liczyć się z pracą nie tylko zmianową, w tym w porze nocnej, ale również w weekendy oraz święta i dni ustawowo wolne dla innych branż. Urlop w sezonie letnim należy raczej do rzadkości - mówi Joanna Węgrzyn-Kowenicka, hotel Nadmorski.

Perspektywy, szkolenia, zarobki



Praca w branży hotelarskiej przeznaczona jest zarówno do osób, które chciałyby zostać w niej na stałe, jak i dla tych, którzy szukają pracy dorywczej np. na weekendy. Jeśli jednak marzymy o karierze w tej dziedzinie, musimy liczyć się z licznymi szkoleniami.

- Inwestycja w pracownika jest bardzo ważnym aspektem - firma oferuje możliwość rozwoju zawodowego, a także spektrum szkoleń, bardzo często międzynarodowych. W dużej mierze stawiamy także na awanse wewnętrzne, dlatego jeżeli zaczniemy od stanowiska niższego szczebla niewykluczone, że w przyszłości zajmiemy bardziej angażującą i odpowiedzialną posadę. Zdarzają się awanse wewnątrz działu, ale bardzo często promocja następuje też poza nim. W końcu, kto nie zna lepiej własnego miejsca pracy i oczekiwań jak pracownicy, którzy tworzą w nim niepowtarzalną atmosferę i sprawiają, że goście chcą wracać do hotelu ponownie? - mówi Małgorzata Kamińska, Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront.
A jak z zarobkami?

- Od strony finansowej też jest dobrze, choć ważne jest, jakie wyniki hotel osiąga. Łatwiej jest tym dobrze położonym, ale im hotel jest lepiej zarządzany, tym większe są możliwości finansowego docenienia pracowników. W hotelu Nadmorskim zauważyliśmy, że dla młodych osób ważnym jest, by zarobki mogły być wypłacane częściej niż na koniec miesiąca. Wdrożyliśmy wypłaty raz w tygodniu i wiele osób z tego korzysta. Sam czas pracy daje większą elastyczność, co jest często kluczowe np. dla osób jeszcze studiujących - mówi Joanna Węgrzyn-Kowenicka, hotel Nadmorski.
Hotelarze przestrzegają przed korzystaniem z agencji pracy. Na rynku powstało dużo agencji pośredniczących w zatrudnianiu takich osób, należy jednak pamiętać, że zatrudnienie bezpośrednio w hotelu daje wyższa wynagrodzenie.

Czy warto w takim razie próbować swoich sił w branży hotelarskiej?

- Hotelarstwo jest miejscem pracy dla osób, które chcą się z nim związać na dłużej. Zamierzają się rozwijać i cierpliwie budować własną karierę. To, co praca w hotelu zapewnia w stu procentach, to możliwość sprawdzenia się i ogromna satysfakcja niemal każdego dnia. Codziennie są nowe, ciekawe wyzwania, którym sprostanie jest często trudne, ale jak się powiedzie, zawsze poprawia samopoczucie i samoocenę - podsumowuje Joanna Węgrzyn-Kowenicka, hotel Nadmorski.

Miejsca

Opinie (110) 5 zablokowanych

  • (2)

    Tak szkolenia ciekawe kiedy. Jak się zdążą to cud I przeważnie wtedy kiedy się jest w robocie, tzn. Szkolenie trwa 6-7 godzin a pracownik może max 1-2/h posiedzieć, bo nie ma kim robić, a później dają niby jakiś certyfikat, którym tak naprawdę można się podetszeć. Dodatkowo często miejsce na szkoleniu dla szeregowych pracowników zajmują kierownicy działu(właściciele)obiektu.

    • 14 1

    • Szkolenie (1)

      Tobie przydałoby się szkolenie z obsługi słownika. Na ten moment Twoim cv możnaby się "podetszeć".

      • 5 1

      • I Ty jesteś kierownikiem?!
        Sprawdzałeś jak się pisze wyraz "można by"?!

        • 2 0

  • (2)

    Kiedyś marzyłam o pracy w hotelu, bo tam tak ładnie i luksusowo. Ale teraz to bym absolutnie nie chciała, nie wszyscy goście są mili, tak samo pewnie szefostwo. Jeśli jest się tam zwykłym pracownikiem , to się pewnie tobą wysługują jak mogą, a też istnieje ryzyko jeśli jesteś kobietą, że jakiś "gość" zaciągnie cię do pokoju i będzie molestował...

    • 14 3

    • goście są ok (1)

      przez wiele lat nie zdarzyło się,żeby gość kogoś chociażby podrywał,natomiast traktowaniew pracy w większości hoteli złe niestety

      • 3 2

      • Najgorszy typ człowieka

        gość hotelowy - gorszy niż karaluch

        • 1 0

  • Czy to oznacza, że sieci hotelowe nie mają proklienckiego podejścia?

    • 5 2

  • Do każdej pracy można się dostosować ale muszą być odpowiednie zarobki. Dopóki pracodawcy chcą płacić 1600zł to ludzi do pracy nie będzie.

    • 24 0

  • (7)

    Znajoma poszła do pracy w hotelu. Pierwszego dnia okazało się, że jest recepcjonistką, przygotowuje posiłki, zmywa naczynia, sprząta, zamawia towary, obsługuje księgowość. Hotel Podevilis. Niby pięć gwiazdek.

    • 43 0

    • ciekawe gdzie oni mają ten basen w Podevilsie (4)

      na 5* niby wymagany

      • 9 0

      • Podobnie jak podjazd dla aut i inne udogodnienia, ktorych tam nie ma

        • 9 0

      • Bo nie musi miec. Wyjatki dla hoteli w obiektach w zabytkach. A Rezydent w Sopocie? Co to za zabytek

        • 5 1

      • Hotel 5* nie musi mieć basenu.

        Zgodnie z rozporządzeniem o kategorii obiektów hotelarskich hotel 5* pownien posiadać zespół odnowy biologicznej, a to może byc np jacuzzi lub spa.

        • 4 0

      • obok jest motława

        • 3 0

    • (1)

      Tak jest chyba wszędzie, obowiązkowo 2 -3 jezyki obce i praca po 12 godzin albo lepiej

      • 10 1

      • Trzeba być idiotą by znając 2 języki obce pracować na recepcji w hotelu za psie grosze

        • 6 0

  • (1)

    Niestety nie jesteśmy Hiszpanią czy Grecją, w Polsce sezon trwa 2,5 miesiąca + swięta. Wtedy to nie problem zapełnić każdy hotel. Sztuką jest mieć obłożenie w martwym sezonie.

    • 12 6

    • Glupis?

      Sezon w dobrym hotelu ma 10miesiecy

      • 7 0

  • Kto dobrze placi ten nie ma problemu z brakiem pracownikow

    Jak ktoś zarabia mniej niż 3000 netto przy dzisiejszych cenach to zawsze będzie szukać lepiej płatnej pracy

    • 26 0

  • (1)

    Jak już piszecie artykuł trzeba było dopytać w hotelach ile płacą pracownikom. Ale pewnie wstyd im się by było przyznać .

    • 24 0

    • cenna uwaga

      Te hotele praktycznie cały czas szukają ludzi. To chyba wiele wyjaśnia...

      • 12 0

  • gdynia (1)

    Bardzo znany hotel....pokoi do sprzątnięcia ok 20 dziennie + dodatkowe obowiązki,zarobki 1800 na rękę
    bez względu na staż pracy .Ewentualne napiwki notorycznie zabierane delikatnie mówiąc przez przełożone,p. dyrektor ma to gdzieś( wie o tym).Atmosfera zła do tego stopnia ,że większość na zwolnieniu lek,reszta na lekach uspak. Obecnie większość Ukrainek ,nie mówiących po polsku .Części obowiązków nie wykonuią,bo twierdzą,że nie muszą.Poprostu koszmar.dyrekt. nie widzi czy nie chce widzieć....

    • 20 1

    • Dlaczego nie podasz nazwy

      Należy chronić innych przed takim miejscem

      • 9 0

  • Opowiem Wam o pracy w hotelu. (1)

    Byłam w 5 miesiącu ciąży kiedy pijany gość hotelowy zagroził mi pobiciem ponieważ nie wpuściłam go nawalonego na basen o 10 rano. Sam przyznał, że pił z rana z kolegami wódkę.

    Prezes jednej z firm z siedzibą w Poznaniu. Można by rzec - człowiek "na poziomie". Oczywiście poziomie dna.

    Hotel 5*.

    Oczywiście nie było tak na codzień ale raz na jakiś czas zdarzały się takie sytuacje, bardzo stresujące. Im dłużej pracujesz w hotelarstwie, tym lepiej je znosisz. Oczywiście zaraz po tym jak dostaniesz zwolniony 9 tysięcy razy przez kolesi typu "Czy Pani wie kim ja jestem?!". Z takich ludzi mieliśmy największy ubaw. Jeszcze złodzieje, którzy myślą, że obsługa nic nie widziała (szlafroczki heheheh).

    Gastronomia i hotelarstwo uczą życia :)

    • 23 0

    • Nagrać bądź zdobyć swiadków i natychmiast zgłoszenie do pracodawcy

      Później już tylko policja i ewentualnie inspekcja pracy jeżeli by cię za to wywalili

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane