• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna. Kiedy powstanie? Nie wiadomo

Patryk Szczerba
20 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać. Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać.

- Plany budowy Drogi Czerwonej łączącej port z obwodnicą wróciły na listę projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk i są nadal realne - poinformowali na konferencji przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia z posłami PiS. To pokłosie informacji sprzed kilku tygodni, że przez błąd gdyńskich urzędników projekt wypadł z listy.



Wierzysz, że nowa droga do Portu Gdynia szybko powstanie?

Uściślijmy: Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni.

Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego. Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego.
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławawo jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port.

Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów.

Dodajmy, że z krajowych planów budowy dróg już kilka miesięcy temu całkowicie zniknęła tzw. OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta - jednopasmowa trasa planowana najpierw do Redy, a później do Władysławowa. Urzędnicy rządowi tłumaczyli, że ich poprzednicy nie zapewnili finansowania tej inwestycji i zaproponowali nowe rozwiązanie.

Droga Czerwona wróciła do planów

Sam temat budowy Drogi Czerwonej do Portu Gdynia w gorącej atmosferze powrócił znów przed miesiącem. Opublikowaliśmy wtedy tekst Władysława Jaszowskiego, publicysty związanego z branżą morską, który nie zostawił suchej nitki na gdyńskich urzędnikach, opisując ich błędy i zaniechania w sprawie walki o finansowanie budowy nowego połączenia drogowego do Portu Gdynia.

W odpowiedzi miasto wydało oświadczenie, w którym zapewniało, że współpraca z reprezentantami spółek portowych nie umarła, a walka o Drogę Czerwoną nadal trwa.

Czytaj więcej: Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Artykuł Władysława Jaszowskiego i odpowiedź Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni

I rzeczywiście. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej gdyńscy parlamentarzyści PiS oznajmili, że dzięki staraniom ich i Zarządu Portu Gdynia projekt budowy wrócił ostatecznie na listę projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Incydent spowodowany brakiem konsultacji

- Urzędnicy bez szerszych konsultacji wysłali dokument, który spowodował, że skreślono projekt z listy. Nie zakładam złej woli, to raczej incydent, który mógł jednak mieć konsekwencje braku dostępu do infrastruktury portowej, komplikując sytuację gdyńskiego portu. Rozmowy z ministerstwem pozwoliły na uratowanie tej sytuacji. Mam nadzieję, że więcej takich problemów nie będzie - opowiadała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka PiS.
Posłowie zapewniali, że budowa Drogi Czerwonej jest dla portu priorytetem, jeśli przedsiębiorstwo ma nadal sprawnie funkcjonować, bo Estakada Kwiatkowskiego pęka w szwach, a na dodatek jest ciągle remontowana.

Nie ma szans, by estakada trafiła pod zarząd GDDKiA przed zakończeniem budowy Drogi Czerwonej, bo jej kompleksowa modernizacja sparaliżowałaby pracę portu. A i później jest to wątpliwe, gdy ciężarówki - po wybudowaniu Drogi Czerwonej - przestaną ją obciążać.

Miasto musi dołożyć

Ile nowa inwestycja będzie kosztowała - tego nie wiadomo, ale z pewnością spore środki na jej realizację będzie musiało wyłożyć miasto.

- Cieszy, że władze Gdyni zmieniły tok myślenia i wreszcie są chętne, by partycypować w kosztach. Jeszcze niedawno przekaz był inny - nie było woli współfinansowania, choć większość gmin z propozycji wsparcia ze strony rządu skorzystałaby natychmiast. Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic - opowiadał Marcin Horała z PiS.
Do zapowiedzi z dystansem podchodzi Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej.

- Czekam na konkrety. Tyle już było obietnic ze strony posłów PiS i słów rzucanych pod publiczkę przez dwa lata, że i w tym wypadku trudno uwierzyć w ich realizację. Jedno jest pewne: Droga Czerwona musi powstać i to jak najszybciej. Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków i rozliczać rządzących - wyjaśnia poseł PO.
Przetarg na studium

Kilka dni temu, 10 listopada, Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk".

To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich morskiego portu Gdynia z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową.

Maksymalny termin wykonania zamówienia, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, ale z pewnością budowy nie przyspieszy, to 31 października przyszłego roku.

Kiedy może powstać cała nowa droga z portu do obwodnicy? Nie wiadomo, dziś mówienie o tym jest jak wróżenie z fusów. Najbardziej optymistyczny wariant przewiduje budowę etapu Via Maris i dalej do Terminalu Kontenerowego w ciągu 5 lat. Całe połączenie do ul. Rotterdamskiej to perspektywa nawet 10 lat.

Miejsca

Opinie (265) 3 zablokowane

  • 21 wiek (6)

    I trudno poprowadzić drogę od końca obwodnicy pod Morska i toramr

    • 15 3

    • Horała zbuduje.Uwierz mu, a tak będzie (2)

      • 3 2

      • Horała juz leci z łopata

        bez planu i bez kasy da radę,
        jutro wszystko będzie,
        nawet fabryki i zakłady dla ludzi. ...

        • 3 2

      • Ile Szczur wam zaprojektuje

        Tego żadna siła nie zbuduje

        • 5 0

    • spójrz na mapę (2)

      masz googla...
      Nie łatwo. Większość tej trasy to budowle nad lub pod ziemią...
      Czyli kasa, bo budowlańcy przyzwyczaili się dobrzez zarabiać...
      I to nie jest łatwe, aby tę kasę mieć...

      • 1 3

      • Budowlańcy tak dobrze nie zarabiają. (1)

        Jak będzie miał 250 godzin, to może zaliczyć 3600 brutto. Najdroższe są plany, projekty i nadzór budowlany.

        • 3 1

        • I o tym mowie...

          To tez budowlancy...

          • 1 0

  • Aziewicza bolą zęby?

    Panie Aziewicz czy panu bolą zęby bo ciągle ma pan taką minę a z krytyką PIS to może lepiej się nie wychylać bo PO jako ostatnie powinno zabierać głos jako sekta z układu trójmiejskiego

    • 13 12

  • Padam ze smiechu haha. Płytkość bywalców emanuje jak smŕód z szadulek

    Artykuł o niedokonczonej przez Horałe drodze. Motyw trolli ? Gdynskie lotnisko hahah. Jak was imbecylki nasze nie kochać ? Nie wiem haha

    • 6 6

  • Jakby wprowadzili ruch Tirów od 22 do 6 rano nikt by nie narzekał!!!

    Tyle

    • 2 5

  • kwik

    spekulują od lat a postepów nie widać xD

    • 8 3

  • Idą wybory. Co chcesz, aby Ci obiecać? Śmiało. Nie ograniczaj się. (2)

    • 13 3

    • Może 500?

      • 2 0

    • Taras widokowy w Sea Towers? Remont skrzyżowania płk.Dąbka z Kwiatkowskiego?

      itp. itd.

      • 3 0

  • a od kiedy odcinek przy morskiej/chylońskiej ma być pod ziemią? (2)

    o ile pamiętam to założenie bylo takie że obwodnica ma iść estakadą, tym bardziej, że sa w pobliżu tory

    • 9 3

    • Pod torami. (1)

      • 1 2

      • przecież nawet na mapce jest NAD torami

        • 0 0

  • działania wizerunkowe...

    Ten artykuł jest jedynie po to, aby poszła wieść, że został naprawiony błąd administracji miasta skutkujący wypadnięciem Gdyni z europejskich programów. A za brak dbałosci o wizerunek i brak staranności oraz nadzoru należą sie bęcki. "Lotnicze zwycięstwo" tego nie przykryje.
    Reszta jest faktycznie niewiadomą.

    • 13 5

  • ida wybory

    nie głosuj na faszystów!

    • 6 7

  • nie ma czym się ekscytować

    urzędnicy już dawno przestali brać pod uwagę potrzeby mieszkańców, siedzą przyspawani do stołków , tylko czekają na jakieś premie i nagrody. Za co pytam za co. Rocznie przejadają kilkaset milionów naszych pieniędzy i co z tego mamy? Gdynia umiera, infrastruktura rozsypuje się, mieszkańcy starzeją, młodzi uciekają, zakładów produkcyjnych ubywa a przybywa nietrafionych inwestycji. Lata samorządności szczurka to najgorsze co mogło spotkać Gdynię w całej jej historii

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane