• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna. Kiedy powstanie? Nie wiadomo

Patryk Szczerba
20 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać. Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać.

- Plany budowy Drogi Czerwonej łączącej port z obwodnicą wróciły na listę projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk i są nadal realne - poinformowali na konferencji przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia z posłami PiS. To pokłosie informacji sprzed kilku tygodni, że przez błąd gdyńskich urzędników projekt wypadł z listy.



Wierzysz, że nowa droga do Portu Gdynia szybko powstanie?

Uściślijmy: Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni.

Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego. Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego.
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławawo jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port.

Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów.

Dodajmy, że z krajowych planów budowy dróg już kilka miesięcy temu całkowicie zniknęła tzw. OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta - jednopasmowa trasa planowana najpierw do Redy, a później do Władysławowa. Urzędnicy rządowi tłumaczyli, że ich poprzednicy nie zapewnili finansowania tej inwestycji i zaproponowali nowe rozwiązanie.

Droga Czerwona wróciła do planów

Sam temat budowy Drogi Czerwonej do Portu Gdynia w gorącej atmosferze powrócił znów przed miesiącem. Opublikowaliśmy wtedy tekst Władysława Jaszowskiego, publicysty związanego z branżą morską, który nie zostawił suchej nitki na gdyńskich urzędnikach, opisując ich błędy i zaniechania w sprawie walki o finansowanie budowy nowego połączenia drogowego do Portu Gdynia.

W odpowiedzi miasto wydało oświadczenie, w którym zapewniało, że współpraca z reprezentantami spółek portowych nie umarła, a walka o Drogę Czerwoną nadal trwa.

Czytaj więcej: Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Artykuł Władysława Jaszowskiego i odpowiedź Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni

I rzeczywiście. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej gdyńscy parlamentarzyści PiS oznajmili, że dzięki staraniom ich i Zarządu Portu Gdynia projekt budowy wrócił ostatecznie na listę projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Incydent spowodowany brakiem konsultacji

- Urzędnicy bez szerszych konsultacji wysłali dokument, który spowodował, że skreślono projekt z listy. Nie zakładam złej woli, to raczej incydent, który mógł jednak mieć konsekwencje braku dostępu do infrastruktury portowej, komplikując sytuację gdyńskiego portu. Rozmowy z ministerstwem pozwoliły na uratowanie tej sytuacji. Mam nadzieję, że więcej takich problemów nie będzie - opowiadała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka PiS.
Posłowie zapewniali, że budowa Drogi Czerwonej jest dla portu priorytetem, jeśli przedsiębiorstwo ma nadal sprawnie funkcjonować, bo Estakada Kwiatkowskiego pęka w szwach, a na dodatek jest ciągle remontowana.

Nie ma szans, by estakada trafiła pod zarząd GDDKiA przed zakończeniem budowy Drogi Czerwonej, bo jej kompleksowa modernizacja sparaliżowałaby pracę portu. A i później jest to wątpliwe, gdy ciężarówki - po wybudowaniu Drogi Czerwonej - przestaną ją obciążać.

Miasto musi dołożyć

Ile nowa inwestycja będzie kosztowała - tego nie wiadomo, ale z pewnością spore środki na jej realizację będzie musiało wyłożyć miasto.

- Cieszy, że władze Gdyni zmieniły tok myślenia i wreszcie są chętne, by partycypować w kosztach. Jeszcze niedawno przekaz był inny - nie było woli współfinansowania, choć większość gmin z propozycji wsparcia ze strony rządu skorzystałaby natychmiast. Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic - opowiadał Marcin Horała z PiS.
Do zapowiedzi z dystansem podchodzi Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej.

- Czekam na konkrety. Tyle już było obietnic ze strony posłów PiS i słów rzucanych pod publiczkę przez dwa lata, że i w tym wypadku trudno uwierzyć w ich realizację. Jedno jest pewne: Droga Czerwona musi powstać i to jak najszybciej. Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków i rozliczać rządzących - wyjaśnia poseł PO.
Przetarg na studium

Kilka dni temu, 10 listopada, Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk".

To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich morskiego portu Gdynia z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową.

Maksymalny termin wykonania zamówienia, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, ale z pewnością budowy nie przyspieszy, to 31 października przyszłego roku.

Kiedy może powstać cała nowa droga z portu do obwodnicy? Nie wiadomo, dziś mówienie o tym jest jak wróżenie z fusów. Najbardziej optymistyczny wariant przewiduje budowę etapu Via Maris i dalej do Terminalu Kontenerowego w ciągu 5 lat. Całe połączenie do ul. Rotterdamskiej to perspektywa nawet 10 lat.

Miejsca

Opinie (265) 3 zablokowane

  • Jak to nie wiadomo kiedy rozpocznie się budowa? (6)

    Budowa Drogi Czerwonej nastąpi, gdy tylko mieszkańcy podziękuje hamulcowemu w postaci Prezydenta i jego pretorianom z Samorządności.

    Albert Einstein definiował szaleństwo jako robienie wciąż tych samych rzeczy i oczekiwanie różnych rezultatów. Ciągłe wybieranie tych samych ludzi, prowadzi do przedłużania stagnacji, a dalszej kolejności do powolnej agonii miasta. Gdynia ma potencjał, ale potrzebuje dobrego gospodarza, który będzie w stanie ten wykorzystać energię jej mieszkańców, a nie wiecznie sabotować jej rozwój.

    • 36 14

    • Oooo mamy myśliciela wśród trolli (1)

      • 5 7

      • Filozof, nawet okraśił swój wywód cytatem z Einsteina. Panie, poziom inteligencji trolli się podnosi.

        Niedługo trzeba będzie doktoraty zrobić, żeby z nimi polemizować.

        • 0 1

    • !? (1)

      Pamietajcie - przu urnie powiem - sprawdzam -!

      • 0 1

      • ALe komu to sprawdzam powiesz, komisji wyborczej? czy mężom zaufania pilnującym wyborów?

        czy może kolejnej komisji ds. liczenia głosów? czy może powiesz to do kamery, która ma pilnować głosowania?

        • 0 0

    • O jak miło zaserwowana mieszkańcom Gdyni zachęta na głosowanie na PIS, czytaj nie wybierajcie Szczurka...

      to my, rząd PIS razem z lokalnymi politykami PIS doprowadzimy do realizacji Drogę Czerwoną. W innym wypadku finansowanie z budżetu państwa niepewne.

      • 0 0

    • Źle zrozumiałeś te słowa.

      • 0 0

  • W zimową porą będą szykować architekci plany budowy dróg. Plany budowy dróg! Podkreślam jeszcze raz – plany budowy dróg! A na wiosnę wyjdziemy z budową ulic i ulic, bo jake mamy drogi? Jakie mamy? Co się stało się pod Jeżewem? Co się stało się? A kierowcy też będą przez policję surowo karani za alkohol, za papierosy, za wszystko.

    • 7 4

  • Hola, hola mi negro amigo (6)

    To nie Horała z Pisu miał wybudować tę droge ? Marcin rusz siedzenie. Trolle nie wystarczą. Ten drugorzędny portal to garść frustratów i ludzie jak ja, którzy sie z nich nabijają :) nie cały rok ci został

    • 15 9

    • ostatni wyznawca szczura w natarciu:)) lekarz wie, że odstawiłeś leki?? (5)

      wiemy, że wszystko co złe to wina horały:))))

      • 4 8

      • o cholera ! Haha a to ci dopiero :D (4)

        Przecież to wszystko wina Szczurka. No co ty teraz? Przekonałeś mnie swoimi wymiocinami. Stawiam na Marcinka Horałke największego przyjaciela gdyni. Jedynej opcji dla miasta. Wojownika połnocnej gwiazdy pisu ,co wyciągnie nas z marazmu i pociagnie nas w strone gdanska ( gromkie salwy śmiechu)

        • 5 6

        • (3)

          to szczurek i samorzadniacy nie rządzą Gdynią tylko pis?

          • 6 2

          • No tak (1)

            Dlatego trzeba go wymienić na Marcina" wojownika łopatnego" Horałe. On nas wybawi z biedy,

            • 3 3

            • Nie ma szans

              Po tylu kadencjach regresu tylko zarząd komisaryczny.

              • 2 0

          • Muszą być jacyś potężni zewnętrzni przeciwnicy. Inaczej pozostaje tylko reset systemu i smutne przyznanie się przed samym sobą, że Słońce Bulwaru wypaliło się już dawno temu.

            • 1 0

  • Hm, przed poprzednimi wyborami PiS obiecywał OPT (2)

    Nowa kampania, niwa obietnica drogi...

    • 20 4

    • a potem zwiastny Kaczyński zablokował pieniądze dla Gdyni (1)

      ot cały PiS

      • 3 1

      • nie zablokowal

        Bo nie mial czego...

        • 1 1

  • Tak tak dobra inwestycja.Jak czerwona droga to może też będą czerwone latarnie? (4)

    To by nawet pasowało bo w pisie same kur...y i złodzieje!

    • 11 11

    • "same kur...y i złodzieje!"

      To żeś tym razem bardzo trafnie scharakteryzował swoją rodzinkę :)

      • 5 6

    • cymbałjesteś

      • 1 1

    • ja bym czerwona drogę zdekomunizował :)) (1)

      • 3 1

      • ale już żadne patriotyczne kolory nie zostały

        wszystko znienawidzone przez PiS

        • 2 0

  • Ciekawe co na to p. prezydent Szczurek (1)

    czy da się zrealizować tę inwestycję?

    • 11 5

    • Dotykasz sie i czekasz na kolegow, zeby odpisali to co zawsze ?

      • 1 4

  • Może postawić na kolej? (3)

    Dlaczego w Gdańsku jest wyremontowana linia kolejowa do Portu Północnego zaś w Gdynii na taką linie nie ma szans?(przecież tory są, wystarczy rewitalizacja) Logiczne zaś będzie to iż po wybudowaniu Drogi Czerwonej w mieście będą większe korki.

    • 9 3

    • do Gdyni również... (2)

      Rozbudowa i modernizacja linii 201 (Bydgoścz- Wierzchucin -Port Gdynia) jest realizowana...
      Miejmy nadzieję, że zostanie zrealizowana...
      Paradoksalnie, Gdańsk bardzo w tym pomógł, budując centrum handlowe na torach głównej linii na zachód.

      • 5 2

      • (1)

        Tylko czy modernizacja obejmuje całą linie(do Portu Gdynia) czy tylko do Gdyni Głównej?

        • 3 0

        • do Gdynia-Port

          Choć pewnie należy się wczytać aby dowiedzieć się co to oznacza...
          Główne zadania to drugi tor do Kościerzyny i elektryfikacja całości (w tym PKM i okolice). Materiały są łatwe do znalezienia w sieci. Raczej nie należy się spodziewać, że w tych ramkach zrobione zostaną "kolizje" z siecią drogową czy dodatki w postaci rozbudowy PKM.
          Chociaż ponoć UE "daje" taką kasę na kolejnictwo, że nasze PLKi PKP nie są w stanie przerobić. Więc może...

          • 3 1

  • Te "wielkie plany" i szum (jedynie medialny) wokół umierającego portu w Gdyni, to kolejne suche pierdy w occie. (9)

    A tak na marginesie - po kija mówi się o ciągnięciu tej drogi do Terminala Kontenerowego (w domyśle do BCT), skoro to ostatnie podrygi tej niegdyś prężnej firmy?
    Lepiej chyba zacząć myśleć o połączeniu drogowym z lotniskiem na Babich Dołach/Kosakowie, bo już przecież niedługo będzie tam ruch jak na lotnisku Heathrow pod Londynem.

    • 11 10

    • Port ma sie dobrze. Lotnisko niebawem rusza. Rozumiem ze ciebie to boli :/ (7)

      • 4 7

      • Dowcipas z ciebie Janusz - bardzo cenię ludzi z wysublimowanym poczuciem humoru. (5)

        "Port ma się dobrze", "Lotnisko niebawem rusza" - o ile pisałbyś takie "newsy" na poważnie, to naprawdę zacząłbym się o ciebie martwić.

        • 6 4

        • Port obchodzil ostatnio 95 lecie.Ruch jest, jaki jest. Lotnisko dostało zielone swiatło. Jest dobrze (4)

          • 4 4

          • Janusz, Janusz tu wieża - lecisz za nisko, natychmiast odchodź na drugi krąg! (3)

            A dobrze to by dopiero było, jakbyś leki brał wg. zaleceń lekarza.

            • 2 2

            • Twa odp kipi od merytorki (2)

              • 4 3

              • tak wygląda szambo jak się gotuje z zawiści

                cały Kaczyński, "wieki polityk" od siedmiu boleści a stać go najwyżej na ruskiego trolla, dno

                • 0 1

              • Janusz to nie tylko dowcipas. Janusz to poeta jak widać.

                • 1 1

      • Lotnisko wywołuje ból

        Brzucha ze śmiechu. Ale kibicuję szczerze. Jak szczurowaci będą musieli dodatkowo dopłacać górę forsy do tego cyrku, to może to wszystko szybciej p***dolnie.

        • 1 0

    • pis dzielec

      • 0 0

  • "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia..." (1)

    Zlecono opracowanie...
    Czy to oznacza, że takiego planu nie ma?
    Dwadziescia lat walczyli i nie wiadomo o co i jak to osiągnąć?

    • 18 4

    • Priorytety..

      Dokładnie. Potrzeba było artykułu w prasie abyi ta ekipa zabrała sie do roboty. „Wizjonerom” zapomniało się, że Gdynia to port i budują przyszłość miasta ba kulturze i turystyce.

      • 4 0

  • Droga

    Obietnice bez pokrycia.Wybory samorządowe się zbliżają więc jest lista obietnic prawda panie Horała.

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane