- 1 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 2 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 3 Złoty polski ma już 100 lat (136 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (102 opinie)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (212 opinii)
Duże sklepy w natarciu: więcej i coraz bliżej
W zeszłym roku wszystkie znane sieci spożywcze, jak Biedronka, Lidl, Piotr i Paweł, Netto czy Alma otworzyły kolejne sklepy w Trójmieście. W sumie mają ich tutaj aż 125, a następne będą przybywać. Jak wynika bowiem z badań rynkowych najważniejszym kryterium wyboru danego sklepu nie jest już cena czy jakość produktów, a jego bliskość.
Właściciele sieci handlowych wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom i budują coraz więcej i coraz bliżej. To sprawia, że zacierają się granice pomiędzy różnymi formatami sklepów.
- W zasadzie możemy mówić o początkach nowego rodzaju sklepu, będącego swoistą mieszanką różnych formatów, od delikatesów, poprzez sklep osiedlowy po dyskont. Nazwaliśmy ten format "dyskonvenience" - mówił Marek Zdziech, partner OC&.C.
Jak rynek marketów wygląda w Trójmieście?
Pięć największych sieci ma w sumie 125 sklepów rozsianych po całym Trójmieście. Niedoścignionym liderem jest Biedronka, która posiada ich aż 80 (52 w Gdańsku, 25 w Gdyni i 3 w Sopocie). To oznacza, że ma niemal dwa razy więcej punktów niż wspomniana wcześniej konkurencja razem wzięta. Na drugim miejscu jest Lidl z 19 sklepami (odpowiednio 12, 5 i 2). Na najniższym stopniu podium plasuje się Piotr i Paweł. Firma posiada 12 sklepów (w Gdańsku 10, w Gdyni 2 i, co ciekawe, żadnego w Sopocie). Czwarte miejsce należy do Netto - 8 sklepów (Gdańsk - 6, Gdynia - 2, Sopot - 0), a stawkę zamyka Alma - 6 (1, 4 i 1).
Najwięcej, bo po dwa sklepy otworzyły w zeszłym roku Biedronka oraz Piotr i Paweł Pierwsza sieć po jednym w Gdańsku i Gdyni, druga oba w Gdańsku. Co więcej, Piotr i Paweł ma już na swoim koncie jedno tegoroczne otwarcie. Chodzi o sklep przy ul. Białowieskiej 2 w Gdyni.
Otwarciem jednego nowego sklepu rok 2015 zamknęły pozostałe sieci, czyli Lidl, Netto i Alma. Większość marek nie chce zdradzać swoich dalszych planów, ale nam udało się ustalić pewne szczegóły.
Gdzie powstaną nowe sklepy?
Wiele wskazuje na to, że jeszcze w tym roku dwa nowe punkty w Gdańsku uruchomią delikatesy Alma. Otwierając w zeszłym roku sklep w Oliwie marka weszła na gdański rynek, wcześniej była obecna w pozostałych miastach Trójmiasta.
Jeden nowy sklep znajdzie się w powstającej właśnie Galerii Metropolia we Wrzeszczu , która pierwszych klientów ma przyjąć we wrześniu, natomiast drugi będzie gotowy pod koniec roku. Obiekt stanie na parkingu przy Zielonym Rynku na Przymorzu .
Przynajmniej po dwa sklepy, ale na przestrzeni dwóch najbliższych lat, otworzą w Trójmieście Lidl oraz Piotr i Paweł. Obie marki mocno konkurują ze sobą, szczególnie na terenie Gdańska (pierwszy ma 12, a drugi 10 punktów). I właśnie w tym mieście dwa nowe sklepy zlokalizuje Piotr i Paweł.
- W III kwartale tego roku planujemy otwarcie kolejnego supermarketu w południowo - zachodniej części Gdańska o powierzchni użytkowej ok. 1250 m kw. - zapowiada Ewa Aleszczyk-Kalinowska, dyrektor departamentu marketingu i PR.
Z naszych informacji wynika, że Piotr i Paweł zajmie większą część obiektu, który powstaje obecnie przy ul. Limbowej , niedaleko... Biedronki. Za realizację odpowiada firma K&L, która wybudowała już wcześniej obiekt dla Piotra i Pawła. Otwarcie sklepu przy pętli tramwajowej Łostowice - Świętokrzyska nastąpiło w zeszłym roku.
Od pewnego czasu nie jest tajemnicą, że marka ma pojawić się także w potężnym kompleksie handlowo-usługowym, budowanym na Targu Siennym i Rakowym . Otwarcie Forum Gdańsk zaplanowane jest na koniec 2017 roku.
W najbliższych tygodniach dojdzie do otwarcia nowego Lidla w Gdyni (podobno ma to być pierwszy w Polsce sklep tej marki w wersji deluxe). Market powstaje w ramach inwestycji Baltiq Plaza przy ul. Świętojańskiej . Jest ona realizowana przez firmę Moderna Investment. Obie firmy współpracują też przy okazji inwestycji w Oliwie, gdzie vis a vis pętli tramwajowej Moderna wybuduje hotel ze sklepem Lidl na parterze. W tym przypadku otwarcie zapowiadane jest na połowę 2017.
Ustaliliśmy też, że market Lidl może się pojawić również na Stogach w pobliżu pętli tramwajowej, w budynkach, które były częścią zakładów pasmanteryjnych "Pasanil" . Latem pisaliśmy o ich wyburzaniu.
Trzy sklepy tej samej sieci obok siebie
Na tym tle mało aktywny, przynajmniej na pierwszy rzut oka, jest lider rynku, czyli Biedronka. Na razie trudno jest znaleźć jakiekolwiek informacje o nowych inwestycjach tej sieci w Trójmieście. Może wynika to po części z faktu, że jest ona obecna w wielu trójmiejskich dzielnicach. A są takie miejsca, jak chociażby na gdańskim Chełmie, gdzie Biedronka ma trzy sklepy oddalone od siebie o kilkaset metrów . Mimo że od dłuższego czasu posiadała tam dwa punkty , w zeszłym roku zdecydowała się otworzyć kolejny .
W tym roku zawiedzeni będą mogli poczuć się klienci Netto.
- W 2016 nie zamierzamy otwierać nowych sklepów w Trójmieście - informuje Mariola Skolimowska z działu PR sieci.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (133)
-
2016-03-05 23:07
Coraz więcej hiper marketów
A jeszcze nie tak dawno straszyliście ludzi że przez nowe podatki sklepy wielkopowierzchniowe będą likwidować i co teraz mówicie że ich przybywa.
- 8 2
-
2016-03-05 22:30
NETTO mięczaki!
Nie wybudują żadnego sklepu! Zawiedziony - to mało powiedziane. Popadłem z tego powodu w gigadepresję...
- 6 4
-
2016-03-05 20:13
no i brawo
wyjdziesz z domu a tu co krok market, wstaniesz pewnego razu a tu same markety,za jakiś czas stwierdzisz że mieszkasz w markecie normalnie żyć nie umierać
- 13 2
-
2016-03-05 10:42
wyniki badań zależą od tego jakie pytania i jak sformułowane zostały zadane klientom (1)
i to jest prawda stara jak świat - powiedz mi co chcesz uzyskać a przygotuję dane w taki oto sposób ;)
osobiście robię zakupy w kilku miejscach i to z żadnego powodu wymienionego w powyższej ankiecie :)- 46 2
-
2016-03-05 19:15
True
Poza tym niedługo okaże się, że winno-cukierniczy na rogu to market. A tak się składa, że 70% ludzi żyje poza zasięgiem dużych sklepów a prawie 90% hiper-marketów. To są chyba najbardziej nadużywane słowa - i nie rozumiem tej nagonki na handel, wracamy do średniowiecza, gdzie handel był zakazany bo był grzeszny?
- 1 1
-
2016-03-05 17:01
95% Osób kieruje się niską ceną. Bogaci także. Wyjątkiem są impulsywne zakupy kobie w pewnych sytuacjach. (1)
A klikają w sondzie to co chcieliby robić.
Badam te sprawy już 45 lat.
Nie na darmo np Drutex stał się okienną potęgą...
" Najlepsze Okna..." :p
Należy zaznaczyć, że coraz więcej osób woli kupić lepsze=zdrowsze jedzenie, ale to inna sprawa i też wybiorą taniej z podobnych tego typu produktów, natomiast wielu wybierze jajko za 80 gr. aniżeli za 50 gr. wierząc, że kupuje z wolnego wybiegu a nie z klatkowego.- 6 3
-
2016-03-05 18:54
jajka się kupuje na rynku u starszej pani a nie w markecie
- 3 3
-
2016-03-05 17:47
VII dwór - potrzeba marketu
Kiedy będzie jakiś market w pobliżu VII Dworu?
- 9 5
-
2016-03-05 16:32
duży sklep (1)
a może otworzyć na Niedżwiedniku
- 5 2
-
2016-03-05 17:14
Na Niedźwiedniku podobno blokują budowę dużych sklepów.
Zainteresowani są w zarządzie czy coś w tym stylu, tak mówią na mieście.
- 5 0
-
2016-03-05 12:24
Lidlów jest w Gdańsku 13 a nie 12 (1)
Grunwaldzka, Uphagena, Kopalniana, Gdańska, Hynka, Marynarki Polskiej, Zawodników, Rakoczego, Sandomierska, Platynowa, Warszawska, Złota Karczma, Wodnika.
A w niedalekich planach są jeszcze trzy. Kowale, Stogi oraz Grunwaldzka (Oliwa lub Żabianka)- 6 17
-
2016-03-05 17:12
to fakt, ale minusy trzeba wcisnąć.
- 10 1
-
2016-03-05 16:57
Obiecanki cacanki (1)
Obiecali na Wzgórzu Mickiewicza w Gdańsku Biedronkę, póżniej Lidla a pobudowali na Chełmie jeden sklep przy drugim. Wskazano na "właściwość lokalizacji " Wielka bzdura.
- 2 2
-
2016-03-05 17:10
Wzgórze Mickiewicza Kupuje na Chełmie
i na Suchaninie.
Lidl na Wzgórzu Mickiewicza straszyłby pustkami a klienci i tak przyjadą do Lidla czy Biedronki stojących 1500 metrów dalej.- 2 2
-
2016-03-05 17:01
Duże supermarkety w natarciu sa
normalnym zjawiskiem zwiazanym bezposrednio ze wzrostem motoryzacji w kraju. Mieszkancy zaczynaja wybierac czy lepiej jest kupowac to co jest w najblizszym sklepie czy pojezdzic po dalej polozonych supersklepach i wyszukiwac to co najbardziej im sie podoba a ceny znow az tak bardzo sie nie roznia.
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.