• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.



Czy uda się stworzyć przekop Mierzei Wiślanej?

Urząd Morski w Gdyni sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopu i tory wodne. Planowane miejsca przekopu i tory wodne.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.

- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • Przekopać (6)

    to należy kretynów co pchają ten kompletnie nierentowny pomysł. Na pierwszym miejscu prezesa...

    • 72 50

    • (2)

      ale ruska agentura sie uaktywnila.
      Jak bys mial rozum to bys wiedzial ze tu nie chodzi o koszty czy o rentownosc,
      ale o honor. O to zeby nam ruski wg wlasnego widzimisie nie zablokowal
      mozliwosci przeplywu, chociazby dla zaglowki.
      I tylko o to chodzi. Zeby miec kacapa gdzies.
      Rosja przeciez nie jest w Unii.

      • 8 8

      • Świetnie, dziękuję!

        To najgłupszy post, jaki kiedykolwiek czytałem na tym portalu. Wydamy blisko miliard złotych na budowę i dalsze miliony na utrzymanie przekopu z powodu honoru. Żeby kilka żaglówek mogło przepłynąć raz na jakiś czas. Bo nie będzie kacap pluł nam w twarz ni żaglówek nam blokował.
        Z takim podejściem to żadna ruska inwazja nie jest do niczego potrzebna, za kilka lat sami ogłosimy upadłość i wszyscy wyjedziemy do Niemiec/Norwegii/Irlandii, czy gdzie tam akurat będzie można coś zarobić, bo na pewno nie tu. Kilku honorowych mędrców pozostanie, by pilnować przekopu.

        • 4 4

      • Pewnie dlatego antek sprowadza nasze możliwości obronne do parteru

        Głupcem jesteś jeśli nie widzisz, że takie myślenie kreml chce implementować w paranoicznym umyśle polskiego narodowca. Niech się wypstrykają z kasy to nie będą mieli na obronę.
        ja swój rodowód znam i ze wschodem nie mam nic wspólnego. A Ty? Skąd wiesz czy twej babki krasna swołocz na stogu siana nie rozmnożyła?

        • 5 3

    • skaczą jak małpy na ulicach (2)

      Kretynami są twoi kolesie z kodu co skaczą jak małpy na ulicach

      • 10 17

      • Nowyport

        I nie mam więcej pytań :)

        KODu nie znam i nie identyfikuje się z tym ruchem.

        tymczasem ty idź porzucać kamieniami w dzieci to poczujesz się lepszym patryidiotą.

        • 14 5

      • Prezes odpisal :p

        • 14 3

  • Panie Naskręt, a dlaczego "kontrowersyjna"?

    Kontrowersyjna z punktu widzenia Rosji czy bardziej Niemiec? Proszę wyjaśnić.

    • 11 3

  • Mniej wiecej....

    ...taka sama glupota jak budowa lotniska w Gdyni.

    • 7 7

  • Zatrudnić do łopaty wszystkich wyborców PO oraz wichrzycieli z KOD.
    Niech Polska i Polacy mają z nich pożytek.
    POlszewicko -KODziarskie chuligani do roboty!!!!

    • 8 7

  • Hola

    Jak mówią mamy układy prezedenta z Chińczykami, sprowadzić ich ze 2 miliony i pgonic do roboty za szprotkę i miskę ryżu.

    • 1 2

  • Raczej nie ożywi to gospodarki w Elblągu (4)

    Jerzy Wilk ex prezydent Elbląga robi szum wokół tej inwestycji, która i tak nie ożywi gospodarki tego miasta.

    • 63 54

    • (1)

      i pomińmy milczeniem jego dokonania w Elblagu

      • 10 3

      • Kanał już teraz ożywił fantazję malkontentów!

        • 1 2

    • A założysz się? (1)

      Niemcy już trzęsą portkami

      • 1 4

      • ja ja, naturlich... potfierrdzam,

        • 3 0

  • (1)

    Przekop jest dla oflankowania Pilawy i Królewca a nie dla jakiś statków cywilnych, które będą plątać się po Zalewie

    • 8 1

    • jest taka miejscowosc nad zalewem jak Pasleka - taka mala wiec z portem
      ostatnio slyszalem bedac w okolicach, ze byli tam juz amerykanie i sprawdzali glabokosci na zalewie i rzece...

      • 2 0

  • To jest dopiero Polska w ruinie (4)

    Kompletna szajba !!! 1 mld zł dla 2 czy nawet 200 "żaglówek"/rok bo "towarowo" , to kompletne zboczenie . Mamy obok o 60 km 2 ogromne pełnomorskie, konkurujące porty i do tego pełno marin dla owych żaglówek !!!! To będzie wiekopomny symbol PiSiurskiego szaleństwa z wielkim podpisem "JAKA PIĘKNA KATASTROFA "

    • 24 15

    • (2)

      Oczywiście, w ostatnich 15 latach z tego typu portów(głębokość 4-5m, max dł statków 100-120m) Niemcy oddali do użytku pięć nad samym Bałtykiem - Schwedt, Lubmin, Viernow, Ueckermünde i port w Greifswald-Wieck.
      Ale przemądrzale polaki widzą lepiej i się "nie opłaca".
      Czapki z głów i można czochrać kołtuna przed Twoimi mądrościami.

      • 5 11

      • (1)

        żaden z Twoich przykładów nie jest tożsamy z Elblągiem

        • 6 4

        • nie moze byc.
          fizycznie zadne z nich nie jest elblagiem;)

          • 2 0

    • Prawda ta inwestycja jest niepotrzebna !!!

      • 5 4

  • Opinie .

    Niepotrzebnie wszyscy się tak tą inwestycją podniecają , decydent i tak z naszych opinii nie skorzysta i zrobi to co zamierza . A tak na marginesie , wiecie gdzie ma on te opinie ... w małym palcu ... i oby tylko .

    • 2 3

  • Idiotyzm

    Przekop to IDIOTYZM STULECIA made in PIS.

    • 6 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane