• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwóch chętnych na Pomorskie Centrum Logistyczne

Robert Kiewlicz
20 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pomorskie Centrum Logistyczne zostanie zlokalizowane na zapleczu gdańskiego terminalu kontenerowego DCT. Pomorskie Centrum Logistyczne zostanie zlokalizowane na zapleczu gdańskiego terminalu kontenerowego DCT.

Dwie firmy walczą o zarządzanie nowoczesnym centrum logistycznym zlokalizowanym w sąsiedztwie Portu Północnego w Gdańsku i terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Operator centrum o powierzchni 186 ha zostanie wyłoniony do końca sierpnia. Władze Gdańska lecą już po inwestorów do Chin.



Lokalizacja Pomorskiego Centrum Logistycznego. Lokalizacja Pomorskiego Centrum Logistycznego.
Plan Pomorskiego Centrum Logistycznego. Plan Pomorskiego Centrum Logistycznego.
Na placu boju pozostały dwie spółki - australijski Goodman oraz brytyjska firma Helios w konsorcjum z DCT Logistics Hub w Gdańsku. - Zgodnie z planem po wyłonieniu operatora potrzeba będzie jeszcze ok. 6 miesięcy na zapoznanie się z terenem i przygotowanie wszelkich projektów - mówi Mariusz Wiśniewski z Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (investGDA), która prowadzi negocjacje. - Rozpoczęcie budowy planowane jest na wiosnę 2011 roku.

W pierwszym etapie powstanie ok. 50 tys. m.kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej. Cały obszar centrum ma potencjał na stworzenie łącznie nawet 700 tys. m.kw. Centrum przeznaczone będzie pod budowę obiektów magazynowych, powiązanych z nimi placów składowych, obiektów produkcyjnych, biurowych i innych obiektów przemysłowych

Będzie bezpośrednio połączone z nowoczesnym głębokowodnym terminalem kontenerowym DCT Gdańsk. Dobrze skomunikowane z infrastrukturą drogową, kolejową, morską i międzynarodowym lotniskiem w Gdańsku. Istnieje też możliwość objęcia części centrum statusem Specjalnej Strefy Ekonomicznej i przyłączenia do Wolnego Obszaru Celnego.

Władze Gdańska chcą przyciągnąć do centrum wielu inwestorów. Już we wrześniu specjalna delegacja złożona z przedstawicieli operatora centrum i spółki investGDA wybiera się do Chin. - Mamy zamiar spotkać się z dużymi firmami transportowymi i władzami lokalnymi - mówi Wiśniewski. - Mamy nadzieję, że kolejni operatorzy tacy jak Maersk, zdecydują się na Gdańsk.

Jak twierdzi Wiśniewski nowe gigantyczne centrum magazynowo - dystrybucyjne umożliwi świadczenie jeszcze szerszego wachlarza usług na rzecz trafiających drogą morską ładunków. DCT Gdańsk dysponuje obecnie infrastrukturą umożliwiającą przeładunek 1 mln TEU rocznie, która może być rozbudowana do 4 mln TEU.

Jako jedyny w Polsce terminal o głębokości 16,5 m, zdolny przyjmować statki po 8000 TEU i większe, posiadający niezrównane możliwości rozbudowy, DCT wyeliminował najistotniejsze z ograniczeń, które dotąd nie pozwalało na wprowadzenie strategii zmierzającej do przekształcenia Polski w regionalny hub.

W mniejszej skali podobny projekt powstaje w gdyńskim porcie. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zawarł umowę z wykonawcą - Towarzystwem Inwestycyjnym Construction, który w październiku 2009 zakończył prace projektowe, a w listopadzie przystąpił do budowy magazynu wysokiego składowania. Zakończenie całego przedsięwzięcia, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, planowane jest już na wrzesień 2010 r. W ramach gdyńskiego centrum logistycznego planuje się w pierwszym etapie wybudować 8 tys. m.kw., w drugim kolejne 6 tys. m.kw.

Miejsca

Opinie (64) ponad 20 zablokowanych

  • dlatego kocham Gdańsk tu się żyje

    dynamiczny i rozsądny Gdańsk - Nec temere nec timide

    • 1 1

  • Nie dopuśćmy

    Nie dopuszczajmy do tych samych błędów logistycznych "Centrum logistycznego" - Port wydziera wydmy, obszary leśne i przybliża się do plaży Stogi - to oznacza koniec plaży Stogi - jako mieszkaniec Gdańska nie zgadzam się z koncepcją terenów zaznaczonych kolorem żółtym i czerwonym. terenów oznaczonych kolorem brązowym jest znacznie więcej a są to niewykorzystane tereny przemysłowe - zacznijmy myśleć nie o rozbudowie o nowe tereny lecz o rewitalizację Starych terenów - z takimi samymi problemami boryka się od kilkudziesięciu lat Holandia - Mają przepiękne porty przeładunkowe ale...kosztem środowiska naturalnego - jest o czym rozmawiać - jest nad czym się zastanawiać. Zagarnięcie kolejnego spokojnego zakątka który ma zostać przekształcony w hałaśliwy port przeładunkowy podczas gdy stare niewykorzystane tereny przemysłowe Gdańska umierają daje wiele do myślenia. Myślę że Chińczycy nie mają złych intencji wobec Polaków i że są bardzo pozytywnie nastawieni wobec Polaków - są doskonałymi obserwatorami i również wyciągają wnioski ekologiczne.

    • 1 1

  • Dla terminalu konterenowego : NIE NIE NIE

    Nie chcę i nie zgadzam się z niszczeniem unikalnej przyrody wydm

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane