• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Facet jedzie na cysternie. Nie zawsze warto wierzyć reklamom

erka
25 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa.
  • Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa.
  • Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa.
  • Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa.

Komisja Etyki Reklamy zajęła się jedną z reklam Lotosu, w której dr Tomasz Rożek stał na cysternie jadącej autostradą. Powodem była skarga na łamanie przepisów BHP, "brak zabezpieczenia, szkolenia z pracy na wysokości i niezachowanie elementarnych zasad bezpieczeństwa", którą złożył jeden z odbiorców klipu. Nie pomyślał on jednak, że obecna technologia umożliwia cyfrowe wstawienie postaci aktora na pojazd.


Jak masz stosunek do reklam telewizyjnych?


Komisja Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, wydała decyzję w sprawie reklamy paliw Grupy Lotos "Naj nie bierze się znikąd", która była emitowana jesienią 2017 roku. Powodem rozprawy była skarga na łamanie przepisów BHP. W ostatniej scenie reklamy Tomasz Rożek stał na cysternie jadącej autostradą.

Zaskakująca była treść skargi (pisownia oryginalna):

 "Reklama paliwa produkowanego przez grupę Lotos. W reklamie jest przedstawiona bardzo niebezpieczna sytuacja - facet jadący na cysternie w finale reklamy nie zachowuje elementarnych zasad bezpieczeństwa. Brak jakiegokolwiek zabezpieczenia, pomijając fakt, że takiej akcji nie może być - można wejść wysoko, mając odpowiednie uprawnienia i szkolenia do pracy na wysokości, ale już jazda jest zupełnie zakazana. Co na to PIP?? Zgroza, że portal motoryzacyjny zajmujący się bezpieczeństwem na drogach brd.pl popiera tę reklamę i nie widzi żadnego zagrożenia. Dyskusja na FB nie dała rezultatu- dlatego zgłaszam."
Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa oraz przepisy BHP. Aktor występujący w reklamie nie stał - ani przez chwilę - na cysternie, a tym bardziej nie znajdował się na niej w trakcie ruchu pojazdu. Sylwetka aktora została zastąpiona drewnianą konstrukcją, a następnie za pomocą techniki cyfrowej wstawiona na pojazd.

Spółka argumentowała, że konwencja spotu jest jasna i utrzymana w "umownej realności": piłkarze zastygają na boisku, kawa nie wylewa się z kubeczka, a krople deszczu nie spadają na ziemię. W tej samej konwencji pojawia się postać Tomasza Rożka "jadącego" na cysternie. Warto dodać, że agencja Havas, która odpowiadała za realizację reklamy, przygotowała dwie wersje reklamy z napisami ostrzegawczymi. Telewizje, które emitowały reklamówki Lotosu mogły samodzielnie decydować, którą wersję przyjąć do emisji - bez napisów lub z ostrzeżeniem: "Przedstawiona scena jest efektem specjalnym, prosimy jej nie naśladować".

Zespół orzekający Komisji nie podzielił zarzutów skarżącego i nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm art. 2 ust. 1 i art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy.

- Przedmiotowa reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie narusza dobrych obyczajów, ponieważ świadomi i rozważni odbiorcy reklamy nie odbierają przekazu reklamowego zbyt dosłownie i nie naśladują scen, które zostały stworzone z efektami specjalnymi - napisano w uzasadnieniu.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (97) 3 zablokowane

  • errata

    Reklamom nigdy nie nalezy wierzyc.

    • 7 0

  • głupie te ludzie ;)

    ..............

    • 5 0

  • Nie tankuje u nich. Najdrozsze paliwo w miescie, ide zaplacic , a tam ludzie wybieraja sos do hot doga, kupuja chleb i podpaski, potem pytania czy mam karte na punkty, czy chce karte na punkty, czy chce czekolade w promocji czyli w cenie 2x wyzszej noz normalnie.

    • 6 4

  • Nie ma się z czego śmiać, połowa społeczeństwa wierzy w to co widzą tv i słyszą w radyju.

    I potem jest jak jest.

    • 6 1

  • Mnie denerwuje reklama o zakażeniu pochwy i cudownym środku jakie w niej reklamują to jest tak obrzydliwe!!Takie reklamy nie

    • 9 0

  • No widzicie?

    Ktos jeszcze sie dziwi dlaczego akurat tutaj sledze postepy jakie glupota robi w narodzie? Zaden inny portal by takiego tematu nie poruszyl...

    • 3 1

  • Bb

    Co za bezmózgie yeti

    • 2 0

  • Mój Boże! To cud!

    On zamienił się w prawosławny krzyż.
    Koniec świata jest blisko!

    • 1 1

  • moje dziecko od chwili kiedy obejrzało ta reklamę cze jeździć tylko na cysternach!!

    • 4 1

  • Rożek się skończył na kill em all

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane