• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuzja Lotos-Orlen. Wniosek do KE do końca roku

Robert Kiewlicz
24 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przedstawiciele płockiego koncernu twierdzą, że cały proces konsolidacji Orlenu i Lotosu powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy. Przedstawiciele płockiego koncernu twierdzą, że cały proces konsolidacji Orlenu i Lotosu powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy.

Do końca 2018 roku wniosek dotyczący połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos powinien trafić do Komisji Europejskiej. Przedstawiciele płockiego koncernu twierdzą, że prace dotyczące koncentracji na rynku naftowym idą zgodnie z planem, a cały proces powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy.


Stworzenie jednego gracza w branży petrochemicznej to:


- Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. Chcemy prowadzić proces zgodnie z zapisami listu intencyjnego z Ministerstwem Energii, który przewiduje przejęcie przez Orlen 66 proc. akcji Lotosu. Obecnie trwa proces due diligence gdańskiej spółki i przygotowywanie wniosku do Komisji Europejskiej - powiedział Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen ds. rozwoju podczas prezentacji wyników finansowych spółki.
- Podtrzymujemy naszą zapowiedź sprzed kilku miesięcy, że cały proces powinien zakończyć się w ciągu kilkunastu miesięcy. A skoro mówimy o kilkunastu, to może to być 12-13 miesięcy, ale również 16 czy 17. To oznacza, że większościowy pakiet akcji Lotosu Orlen powinien ostatecznie przejąć w drugim lub trzecim kwartale 2019 roku - dodał Wiesław Protasewicz, członek zarządu PKN Orlen ds. finansowych.
Od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu. Przedstawiciele Orlenu zakładają, że przejęcie 66 proc. akcji Lotosu nastąpi w III kwartale 2019 roku. Orlen musi jednak uzyskać odpowiednie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ten temat musi się też wypowiedzieć Komisja Europejska.

Konsolidacja Lotosu i Orlenu, ale jaka?



Jak na razie nie wiemy jeszcze, jak dokładnie będzie przebiegać konsolidacja. Nierozstrzygniętą kwestią pozostaje póki co stopień integracji obu koncernów. Jeden z wariantów, o którym mówi się publicznie, to zachowanie odrębności Lotosu od Orlenu. W efekcie struktura przyszłej grupy byłaby podobna do funkcjonującej w Grupie Azoty, gdzie każdy z ośrodków produkcyjnych ma dość dużą samodzielność.

- To jednak mogłoby oznaczać dla nowego podmiotu niewielkie synergie kosztowe i operacyjne. Inny wariant to jak najgłębsza integracja. Warto pamiętać, że zgodnie z założeniami podpisanego niedawno listu intencyjnego celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe właśnie poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych - twierdzą eksperci Instytutu Staszica. - Ważne są nie tylko decyzje co do drogi konsolidacji, jakie zapadną tu, w Polsce. Poważnym wyzwaniem będzie przekonanie Komisji Europejskiej, że droga do modelu, jaki występuje w wielu europejskich krajach (jeden silny koncern paliwowo-energetyczny) nie narusza przepisów unijnych.

Warto postawić na jeden silny podmiot?



We Francji, Hiszpanii i Włoszech działa tylko jeden narodowy koncern paliwowopetrochemiczny. We Francji to jest Total, w Hiszpanii - Repsol, we Włoszech - Eni, tymczasem w Polsce mamy dwóch konkurentów.

- Połączenie obydwu spółek stworzyłoby silny koncern - już dziś łączna kapitalizacja obu spółek wynosi ponad 56 mld zł czyli ok 13,5 mld euro. To oznaczałoby widoczną poprawę pozycji porównaniu z graczami z Europy Środkowo-Wschodniej. Dla porównania, wartość aktywów węgierskiego MOL-a wynosi 7,6 mld euro, a austriackiego OMV 17,3 mld euro - czytamy w raporcie Instytutu Staszica. - Łączne moce produkcyjne obu grup sięgają 936 tys. baryłek, czyli ok. 42,8 mln ton surowca. MOL przetwarza prawie połowę tej ilości (19,5 mln ton), a OMV jeszcze mniejszą ilość (15,8 mln ton). Jeśli zaś chodzi o rynek detaliczny, to powstała w wyniku połączenia firma będzie dysponowała około 3,3 tys. stacji paliw, OMV 2,1 tys., a MOL 1881. Także w segmencie poszukiwań i wydobycia ropy i gazu pozycja skonsolidowanych Lotosu i Orlenu będzie silniejsza. Obecnie ten segment działalności stanowi jedynie 2 proc. działalności Orlenu i 23 proc. Lotosu, dla porównania 33 proc. zysku operacyjnego MOL stanowi wydobycie, a w przypadku OMV jest to 41 proc. Nowa grupa zdecydowanie wzmocni swoją pozycję w kontekście mocy przerobowych - połączone Orlen i Lotos będą mogły przetworzyć 46,7 mln ton ropy rocznie, podczas gdy MOL posiada zakłady o mocy 20,9 mln ton, a OMV 17,8 mln ton.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (148) 3 zablokowane

  • i bedzie tak do warszawy strumien pieniedzy a dla gdanska zostaja rakotworcze substancje lotne po przerobie ropy naftowej nie se biora ten caly lotos do wawy jak chca kadsiorke.
    dziekujemy ci pis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 11 0

  • bulicja

    ograbianie pomorza trwa w najlepsze sluchajcie pisiory na moj glos juz liczyc nie mozecie nigdy !!!!
    Kolejna firma swoja siedzibe przenosi do warszawy a tak nie mialoby byc...............pis mowil ze regiony maja sie rozwijac rownomiernie tak jak to jest w niemczech......siedziby centra koncernow mialyby byc rowno rozmieszczone we wszystkich regionach!!!!!!co teraz robicie zlodzieje pisowskie! ludzie zapamietajcie to na kogo glosowaliscie z pisu z pomorza selin i reszta zdrajcow...wogole nie bronia nadszej sprawy tylko przyklaskuja przy przejeciu lotosu!!
    pis nie macie czego szukac w gdansku nigdy tu nie wygracie zlodziejska klika mało to warszawa spija sokw z calej polski....gdzie ta kasa idzie .....mysle ze opłacacie zydow waszych protektorow zdrajcy!!!!!!!!!!!!!!

    • 11 1

  • BRAWO tak trzymac PIS (2)

    A za PO-PSL same straty byly-dzziwne hm hm?

    • 3 34

    • (1)

      Były inwestycje debilu.

      • 7 2

      • Inwestycje na swoje konta, to się zgadza.

        • 1 4

  • (11)

    Płażyński, Horała, Śniadek, Arciszewska-Mielewczyk i inne sługusy Jarusia.

    Pomorze Wam tego nie zapomni. I to bez względu ile kasy władujecie na swoją tępą propagandę.

    • 165 18

    • Jak tam EFRA? (3)

      Ile będzie opóźnienia? 2 lat czy więcej?

      Olechnowicz zbudował praktycznie drugą rafinerię a te ćwoki nie podtrafią dokończyć prostej instalacji.

      • 80 5

      • Takich buców włoskich zatrudnił cesarz Olechnowicz (2)

        • 8 18

        • Ale menadzerow za efre wywalil pis

          • 1 0

        • 10+ tez budowali Włosi i jakoś problemów nie było

          Problem jest po stronie Lotosu i armii
          Pisowskich misiewiczow. Instrukcji do czajnika nie rozumieją a tu musza podejmować jakieś decyzje w sprawie skomplikowanej instalacji

          • 10 1

    • (1)

      Przecież wybitny menedżer z Pcimia mówił że Lotos zostanie odrębną firmą. A teraz już mówią o pełnej synergii. Czyli w Gdańsku nie zostanie nic poza instalacjami.

      Typowe pisowskie komuszki kłamczuszki.

      • 95 4

      • Orlen Północ taką nazwę przyjmie rafineria po konsolidacji

        • 0 0

    • Czego i dlaczego? (3)

      Nie żyj nienawiścią tylko.

      • 5 27

      • (2)

        Głupiś czy o drogę pytasz?

        • 14 1

        • Proszę o odpowiedź (1)

          • 1 9

          • Artykuł przeczytałeś? Tam jest odpowiedź

            • 6 1

    • leon

      lepiej byc 'sługa Jarusia' niz folksdojczem

      • 3 25

  • (1)

    nareszcie wracamy do starych dobrych czasów własności społecznej, klasy robotniczej , tylko po co były przewroty 70,80,89 by powrócić niedługo do kartek na mieso ,cukier buty ,gorzałę itd. super i kto tu jest lewakiem komunista co?

    • 23 3

    • Jakie wy macie fantazje to aż łzy oczy mi zalewają ze śmiechu.Na takie dolegliwości jakie tu wykładacie to nawet psychiatra rozkłada ręce :)

      • 3 1

  • (1)

    Gdy dojdzie do wchłonięcia Lotosu do Orlena, przestaję kupować paliwo na lotosie. Jakość paliw drastycznie spadnie.

    • 10 2

    • Bo Ty przestaniesz kupować to drastycznie spadnie ahahaha.Mam ubaw z tych komentarzy co nie miara :)

      • 1 6

  • (1)

    PiS wszystko rozp......li

    • 22 3

    • Niesamowite :)

      • 1 2

  • (2)

    Kiedy Tusk odpowie za niszczenie Polski?

    • 5 29

    • (1)

      Pisowski kretyn.

      • 14 2

      • Wasza wścieklizna jest coraz zabawniejsza :)

        • 1 4

  • ile rolek papy ?

    trzeba dostarczyć na moją gminną szkołę / nie ma żadnego problemu / ,
    żeby wójt z Pcimia wyleciał z orlenu ?

    • 8 1

  • (1)

    Brawo PiS!

    • 3 26

    • Niech żyje dojna zmiana! Będzie na premie i praca dla rodziny.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane