• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Słowa marszałka oddają butę i zaslepienie leniwych politykierów z Pomorza. Mental na 6. Lotos nikogo nie obchodzi

    poza waszymi bachorami i żoneczkami z partyjek. Żenujące

    • 4 2

  • Stoczni w Gdansku juz nie ma bo po co skoro jest uratowana w Rostoku

    • 3 1

  • Pierwsze przykazanie mojej religii mówi: Nie wierz w ani jedno słowo komisarza Janusza Lewandowskiego

    Drugie przykazanie mojej religii mówi: Nie wierz w ani jedno słowo Aleksandry Dulkiewicz -prezydenta gdańska

    • 6 4

  • Każde państwo ma swoją mafię, w Polsce mafia ma swoje państwo. PiS to grupa przestępcza i przyjdzie czas rozliczeń

    • 6 4

  • Może przytoczycie jakiś przykład przedsiębiorstwa postawionego na nogi przez PiS. Ale nie tak dla telewizji jak słynny sukces Stoczni Szczecińskiej gdzie kawałek promu leży w krzakach od lat ,bo już w telewizji wystąpił jak wspaniale się buduje. Może jakaś kopalnia, jakiś zakład zbrojeniówki. To klika cwaniaków , kombinatorów i hochsztaplerów. Wcale nie lepsza od tych z PO.

    • 7 5

  • Rok po przejęciu Straży Ochrony Portu Gdńsk przez Orlen...

    Gdy rok temu Orlen przejmował SOPG obiecywali kokosy. Po roku jest tragicznie. Wartownicy uciekli do innych firm. Pracownicy zostali oszukani na podwyżkach. Dużo by pisać. nie wierzcie w obietnice orlenu!!!

    • 9 2

  • Rafineria (2)

    Jest szansa że paliwo będzie tańsze , mniej prezesów

    • 4 7

    • Prezesów może będzie mniej, ale beneficjentów programów socjalnych nagle nie ubędzie.

      • 1 0

    • Ty chyba w pisie na matmie chodziles w kapsle grac?

      Co ma cena barylki ropy ,jej przetworzenia do smiesznych w porownaniu z tym kosztow= kilkusettysiecy zlotych pensji prezesow ?

      • 2 0

  • Świetnie! Będzie tak, jak z Kubicą. Kiedyś stawał na pudle w F1, a teraz hotdogi tam oferuje, a jak pojedzie to kibice na ostatnim samochodzie stawki zamiast napisu Koniec Wyścigu widzą napis orlen. i to za grube dziesiątki naszych baniek.

    • 1 1

  • Lewus obrońca polskiego przemysłu

    ciekawe , bo nie rozliczono go ze złodziejskiej prywatyzacji robionej razem z balcerem

    • 3 0

  • (2)

    Od kilkunastu lat prowadzę własny biznes na pomorzu wiec i ja dodam coś w sprawie łączenia lotosu z Orlenem.
    Niezaleznie od tego czy chcemy czy nie proces łaczenia się firm postępuje. Tylko dużi są wstanie konkurować na rynkach swiatowych. Kto wynegocjuje niższą cenę za surowiec? Mała, lokalna rafineria przetwarzająca w skali globalnej niewielką jego ilość? Czy może duży europejski gracz kupujący wiele milionów baryłek?
    Jesteśmy średniej wielkości krajem, który ma aż dwie korporacje z tehj samej branży. Dlaczego mają ze sobą konkurować? Lepiej stawiać na współprace, by być większym i odebrać troche z tortu gigantom takim jak np. BP.
    Niezależnei od sympatii pollitycznych to w Lotosie i Orlenie pracuje wielu fachowców, którzy się znają na fuzjach i rynku paliwowym. Wierze, że zrobią to dobrze.

    • 5 5

    • Pełoskie jak dostaną swoją działkę to wszystko, nawet tę fuzję poprą

      vide sprzedaż GPECu

      • 0 0

    • Wygenerujesz nizsza cene na surowiec i gdzie bedziesz ja magazynowal jak zbiorniki Lotosu wysprzedasz?

      Co jesli twoi odbiorcy z dnia na dzien przestana brac od ciebie rope?Zostawisz ja na tankowcach/?Powiesz panowie poczejcie??Jest kontrakt -to chociaz bys mial sie zsikac-masz wiedziec gdzie umiescic nadwyzki.Wynegocjowanie dobrej ceny przy zmiennych warunkowaniach i braku mozliwosci jej magazynowania-moga byc gwozdziem do trumny koncernu -giganta.Trzeba jeszcze miec rozpacowanych kilka scenariuszy sytuacji na rynku i miec moce przerobowe i skladowania.Czy obajtek wie ile trwa wybudowanie odpowiednich zbiornikow i ile ich potrzeba po sprzedaniu 80% zbiornikow Lotosu? A moze bedzie je niedaj bog -dzierzawil od obcego koncernu?Czekam na merytorczne rozwiazania tego tematu.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane