• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska rafineria będzie większa o 13 hektarów

Robert Kiewlicz
2 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Akcjonariusze Grupy Lotos wyrazili zgodę na nabycie przez spółkę nieruchomości sąsiadujących z rafinerią w Gdańsku, przeznaczonych pod realizację przyszłych projektów inwestycyjnych. Akcjonariusze Grupy Lotos wyrazili zgodę na nabycie przez spółkę nieruchomości sąsiadujących z rafinerią w Gdańsku, przeznaczonych pod realizację przyszłych projektów inwestycyjnych.

Gdańska rafineria powiększy się o 13 hektarów. Tereny te zostaną przeznaczone pod rozbudowę instalacji petrochemicznych oraz przyszłe projekty, jakie Lotos ma realizować m.in. wspólnie z Grupą Azoty.


Czy w Gdańsku potrzebne są poważne inwestycje przemysłowe?


Zgodnie z decyzją Walnego Zgromadzenia akcjonariusze Grupy Lotos wyrazili zgodę na nabycie przez spółkę nieruchomości sąsiadujących z rafinerią w Gdańsku, przeznaczonych pod realizację przyszłych projektów inwestycyjnych. Łączna powierzchnia działek, za które Lotos zapłaci 17,5 mln zł netto, to ok. 13 ha.

Działki gdański koncern ma zakupić od osób prywatnych oraz Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego. Chodzi o tereny na wschód od rafinerii, pomiędzy ulicami Benzynową i Płońską. zobacz na mapie Gdańska

- Jesteśmy na etapie negocjacji i nie możemy ujawnić szczegółów - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Nowe działki kupujemy z myślą o rozbudowie własnych instalacji rafineryjnych oraz przyszłych projektach inwestycyjnych.

W 2013 r. Grupa Lotos i Azoty podpisały porozumienie w sprawie powołania spółki celowej i wykonania pełnego studium wykonalności inwestycji w Gdańsku. Chodzi o fabrykę petrochemiczną, jaka ma zostać wybudowana na terenach należących do Lotosu. Koszt inwestycji szacowano wstępnie na 6 mld zł. Okazało się jednak, że będzie on dwukrotnie wyższy i wyniesie ok. 12 mld zł.

Powstanie kompleksu petrochemicznego to inwestycja na miarę budowy nowej rafinerii. Nakłady inwestycyjne na ten projekt są dwukrotnie wyższe od zrealizowanego przez Grupę Lotos w latach 2007-11 Programu 10+. Tej wielkości projekt ma zapewnić 5-7 tys. miejsc pracy w okresie budowy instalacji i ok. 2 tys. po oddaniu ich do użytku.

Obie firmy podpiszą też porozumienie z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi jako potencjalnym inwestorem finansowym w tym przedsięwzięciu. Jeśli decyzja dotycząca inwestycji będzie pozytywna, budowa fabryki mogłaby rozpocząć się w 2016 roku. Jej uruchomienie zaplanowano na 2019 rok.

Fabryka petrochemiczna to jedna z dwóch inwestycji przemysłowych w Gdańsku. Grupa Lotos i Grupa Azoty Puławy wybudują w Gdańsku także linię do produkcji tiosiarczanu amonu, wykorzystywanego przy produkcji nawozów azotowych. Jej oddanie do użytku przewidywane jest na 2016 rok. Nowa linia produkcyjna ma powstać na ternach należących do Grupy Lotos. Gdańska spółka ma także dostarczyć media. Natomiast koszty budowy w kwocie ok. 120 mln zł ma ponieść Grupa Azoty Puławy, wchodząca w skład Grupy Azoty.

Zdolności produkcyjne nowej instalacji docelowo mają wynieść do 100 tys. ton rocznie. Dodatkowo na terenach należących do Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych mają zostać wybudowane zbiorniki.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • mieszkancy

    A co z ludzmi mieszkajacymi na ul.zagroble i firmami tam dzialajacymi ?

    • 0 0

  • Mieszka obok rafineri coraz glosniej po nocach nie moge spac kiedy w koncu cos sie zmieni

    • 0 0

  • (2)

    A nadal będzie z niej tak śmierdziało?

    • 12 36

    • umyj się to nie będzie ci śmierdziało (1)

      • 10 4

      • Akurat kilka dni w miesiącu z rafinerii śmierdzi i czuć to np. na Stogach i okolicach. Jakbyś mieszkał blisko i co jakiś czas czuł asfalt/ropę/benzynę/olej napędowy/towot/smary i inne rzeczy w powietrzu to byś zmienił zdanie. I jest to bardzo wyczuwalne.

        A w nocy rafineria bardzo hałasuje co utrudnia zaśnięcie, a ochroniarze tam pracujący potwierdzają, że Lotos wypuszcza najgorsze syfy właśnie w nocy.

        Poza tym przez rafinerie mam pożółkłe okna, a powinny być białe (nówki, mają 2 lata).

        Niby fajnie, że Lotos się rozwija, ale są zbyt uciążliwi dla środowiska i mieszkańców.

        • 1 0

  • Gest Rafinerii

    Czy Rafineria może wykonać gest pojednawczy dla zwolenników rowerów i ścieżek rowerowych w Trójmieście ? Chodzi o udrożnienie ul .Sztutowskiej nad Martwą Wisła tylko dla pieszych i rowerzystów.Ułatwiłoby to rowerzystom przejazd z Gdańska do Sobieszewa i dalej na Mierzeję Wiślaną z pominięciem dróg przemysłowych przy Oczyszczalni i Rafinerii. Czy szefostwo Rafinerii może zrobić prezent rowerzystom i spowodować przejezdność ul .Sztutowskiej?

    • 3 1

  • To teraz wiadomo dlaczego Lotos szuka kupców

    na swoje dochodowe spółki tzw ,, złote jajka"

    Zakupy i rozbudowa kosztują , tylko co z pracownikami tych spółek ???

    • 3 2

  • Putin więcej zarobi - łatwiej nas zaanektuje! (3)

    Nie dla rafinerii, które mogą przerabiać wyłącznie putinowską ropę! Buduje się rafinerie, dba o globalne ocieplenie a na wojsku oszczędza!
    Polityka unii jest chora i MUSI się to zmienić. Unia tak, ale jako instytucja rezygnująca z obrony kosztem ekologii. USA nie będą nas zbroić na swój koszt. A gdy nie będziemy mieć wojska porównywalnego z rosyjskim to Putin będzie decydował przyszłości Unii.
    Miliardy na wojsko a nie tylko na ekologię.
    Rafineria powinna być tak zbudowana, aby mogła przerabiać każdą ropę. Rafineria gdańska taką nie jest o czym nie każdy wie.

    • 5 20

    • LOTOS przerabia prawie wszystkie ropy świata. (1)

      najwięcej z rurociągu z Rosji, ale kupuje ropę z tankowców i nie ma problemu z jej przerobem.

      • 15 0

      • zbiornikowce to najczęściej przywożą rosyjską ropę z Primorska

        taka to dywersyfikacja

        • 0 1

    • Dodałbym tylko żeby te miliardy na wojsko szły do polskich firm zbrojeniowych, a nie do zagranicznych firm .

      • 4 0

  • Nasz rafineria (7)

    to największy truciciel w Gdańsku. Badania zanieczyszczeń od wielu lat są w normie i nikt nie jest w stanie ujawnić prawdziwego oddziaływaniu tego wspaniałego tworu techniki na środowisko i ludzi. Nie są tego w stanie udowodnić chorujący ludzie sąsiedzi rafinerii ani pseudo naukowcy sponsorowani przez molocha.

    • 15 14

    • Mój ojciec przepracował w rafinerii 40 lat i jakoś nic mu nie jest... (6)

      Twoja teoria do mnie nie trafia. Ja też już robię w rafci 10 lat i jakoś zdrowym. Co ty wiesz o zabijaniu... :-)

      • 11 5

      • rafineria jest polozona zbyt blisko miasta (3)

        A wlasciwie w miescie. To pozostalosc komuny gdzie z ludzmi sie zupelnie nie liczono...
        Takie zaklady powinny byc lokalizowane przy trasach szybkiego ruchu, ale z daleka od miast i innych skupisk ludzkich. Niestety w Polsce jest odwrotnie bo nikt nie przejmuje sie zdrowiem ludzi.
        Tzw. NORMY zanieczyszczen sa "bogiem" a ustalane sa one dla wygody przemyslu a nie w trosce o mieszkancow. Poza tym takie zanieczyszczenia nalezaloby sumowac: vide przemysl postsocjalistyczny na Wyspie Stogi - nawozy, fosfory, siarka, popioly z EC, spalarna niebezpiecznych odpadow, ropa....Wszystko to prawie w CENTRUM MIASTA .
        Tylko tak dalej Panowie. Moze tak kandydaci na Prezydenta miasta Gdanska sie do tego odniesli- wyborcy chca wiedziec...

        • 3 5

        • za tej zuej komuny to takich badań nie było, a tamtych latach w Ju Es end Ej to się poestycydami opryskiwano bo mówiono, że to

          • 1 1

        • proponuję przesunąć miasto w inne miejsce...

          • 2 1

        • jak budowali rafinerię to było hen za miastem

          • 4 2

      • Problem dotyczy małych dzieci (1)

        starsze osoby dają radę chorując na wiele chorób wcześniej. Rafineria oczywiście nie jest jedynym trucicielem w tej okolicy.
        PS. Nie wiem nic o zabijaniu.

        • 5 7

        • jak trzymasz swoje dzieci pod kloszem to beda chorowac

          • 0 4

  • RF Gdańska przynosi miliard PEWNEGO zysku rocznie plus bezpieczeństwo energetyczne (2)

    Ponadto wpompowano w nią dodatkowo z 10 mld. na modernizację i niedawno chcieli ją sprzedać za ... 3 mld. !

    Takich mamy biznesmenów u steru czyt. złodzieje.

    Na szczęście protesty odwlekły ten wałek. = oflagowana Nyska zwyciężyła...

    • 38 10

    • i dziękujcie Bogu z 3 razy dziennie , że Rafineria leży tam gdzie leży. (1)

      Gdyby leżała po drugiej stronie miasta to nie byłoby czym oddychać a rak kosiłby tysiącami mieszkańców... W Sobieszewie wielu takich leży na cmentarzu...

      Jeśli Adamowicz pozwoli stawiać fabryki przy obwodnicy to nas zatrują , 99% wiatrów idzie z tamtej strony.

      a Gdańsk ma najczystsze powietrze z wszystkich miast w Polsce... jest co utracić...

      • 6 13

      • niechący zminusowałem, sory...

        • 1 2

  • chcieli sprzedac

    a niedawno premier chciał sprzedac bo niby za mało rozwojowa jest ale dzieki pis została i sie rozwija

    • 3 1

  • warto to przemyśleć (1)

    Obie firmy podpiszą też porozumienie z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi jako potencjalnym inwestorem finansowym w tym przedsięwzięciu. Jeśli decyzja dotycząca inwestycji będzie pozytywna, budowa fabryki mogłaby rozpocząć się w 2016 roku. Jej uruchomienie zaplanowano na 2019 rok.

    Fabryka petrochemiczna to jedna z dwóch inwestycji przemysłowych w Gdańsku. Grupa Lotos i Grupa Azoty Puławy wybudują w Gdańsku także linię do produkcji tiosiarczanu amonu, wykorzystywanego przy produkcji nawozów azotowych. Jej oddanie do użytku przewidywane jest na 2016 rok. Nowa linia produkcyjna ma powstać na ternach należących do Grupy Lotos. Gdańska spółka ma także dostarczyć media. Natomiast koszty budowy w kwocie ok. 120 mln zł ma ponieść Grupa Azoty Puławy, wchodząca w skład Grupy Azoty.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    i tu warto zadać sobie pytania; są inwestorzy gotowi do współpracy z rafinerią - są to stali inwestorzy wierzyciele firmy FOSFORY GDAŃSK -
    1) inwestorzy zainteresowani są ściślejszą współpracą z portem Gdańsk i firmą FOSFORY
    2) powinien powstać hotel i bardzo dobrze wyposażony parking dla kierowców samochodów ciężarowych TIR z łazienkami i możliwością odpoczynku dla tych kierowców przy nabrzeżu PRZERÓBKA
    3) należy przekierować ruch samochodowy na ruch kolejowy - by stamtąd przerzucić go na porty czyli na statki dalekomorskie - to oznacza mniejsze kolejki samochodów TIR i mniejszy ruch w zakładach FOSFORY
    4) należy wykorzystać stare poprzemysłowe tereny portowe - jeżeli firma LOTOS pragnie wydzierżawić kolejne tereny portu Gdańsk powinna wykorzystać właśnie nieużytki miasta Gdańsk, nie zaś tworzyć spekulacyjne rozmowy na temat dzierżawy terenów bagiennych - jeżeli zabraknie miejsca dopiero wówczas w drugiej kolejności zacząć osuszać te tereny - takimi terenami są także tereny przy ulicy Benzynowej ale potrzeba tam wielkich nakładów pieniężnych - czy LOTOS nie powinien się skupić wpierw na swoich nieużytkach ? a w szczególności na budynkach i nieużytkach położonych przy ulicy Sztutowskiej ?

    • 1 8

    • w przemyśle naftowym i chemicznym

      ważne jest dość bliskie położenie poszczególnych instalacji, aby zmniejszać energochłonność, która jest największym kosztem produkcji, zatem tereny w porcie odpadają w kontekście budowy instalacji produkcyjnych.

      • 2 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane