• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański Terminal Kontenerowy będzie większy

Robert Kiewlicz
18 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Gdański Terminal Kontenerowy powstał w listopadzie 1998. Obsługuje linie dowozowe.
Gdański Terminal Kontenerowy powstał w listopadzie 1998. Obsługuje linie dowozowe.

Terminal kontenerowy w gdańskim porcie ma być większy. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk planuje, m.in. powiększenie placów składowych, przebudowę zewnętrznego i wewnętrznego układu komunikacyjnego, przedłużenie torowiska żurawi i budowę myjni dla kontenerów. Całkowity koszt inwestycji to ok. 45 mln zł. Realizacja przedsięwzięcia zwiększy zdolność przeładunkową terminalu do ok. 100 tys. TEU rocznie. Przetarg na inwestycje ma być rozstrzygnięty już w kwietniu 2014.


Realizacja przedsięwzięcia zwiększy zdolność przeładunkową terminalu do ok. 100 tys. TEU rocznie. Realizacja przedsięwzięcia zwiększy zdolność przeładunkową terminalu do ok. 100 tys. TEU rocznie.

Planowane przedsięwzięcie dotyczy rozbudowy i modernizacji intermodalnego Gdańskiego Terminalu Kontenerowego przy Nabrzeżu Szczecińskim zobacz na mapie Gdańska w Porcie Gdańsk. W ramach przedsięwzięcia zwiększona i przebudowana zostanie powierzchnia składowania kontenerów, powierzchnia komunikacyjna i parkingowa.

- Planowany całkowity koszt realizacji projektu wyliczony został na ponad 44,6 mln złotych - informuje Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Na początku marca podpisana został umowa na dofinansowanie inwestycji w ramach "Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". Koszty kwalifikowane, na które przyznane zostało dofinansowanie w wysokości 17,6 mln zł wynoszą 35,1 mln zł.

Planowana inwestycja polegać będzie na etapowej rozbudowie i modernizacji terminalu kontenerowego wraz z budową infrastruktury towarzyszącej.

Przewiduje się przebudowę placu składowego dla pustych kontenerów "depo" na powierzchni po zachodniej i wschodnie stronie ulicy Wielopole zobacz na mapie Gdańska - w tym placu składowego kontenerów z materiałami niebezpiecznymi, przebudowę zewnętrznego i wewnętrznego układu komunikacyjnego na powierzchni - w tym budowę nowego wjazdu na teren terminalu, placu manewrowego i postojowego dla samochodów wraz z parkingiem o powierzchni ok. 800 m.kw.

W ramach prac rozbudowana zostanie sieć kanalizacji deszczowej, sanitarnej i wodociągowej, sieci energetycznej i teletechnicznej, przebudowę sieci gazowej. Przedłużone zostanie torowiska żurawi Kone o ok.50 m, zbudowana myjnia dla kontenerów o powierzchni ok. 300 m.kw., wiata warsztatowa, magazyn, pomieszczenia biurowe i socjalne oraz nowe ogrodzenie.

Gdański Terminal Kontenerowy powstał w listopadzie 1998. Obsługuje linie dowozowe. Terminal na powierzchni ok. 10,05 ha. dysponuje nabrzeżem o długości 365 m i placami składowymi o powierzchni ok. 6,84 ha, w tym placami o powierzchni 3,33 ha umożliwiającymi składowanie kontenerów tylko w jednej warstwie.

Przy nabrzeżu mogą cumować jednocześnie dwa statki kontenerowe o długości po 150 m każdy. Wyposażenie nabrzeża stanowią dwa żurawie Kone o udźwigu 40 t, żuraw samojezdny Liebher o udźwigu 100 t, suwnica bramowa 40/60 t. Urządzenia obsługujące place składowe to suwnice placowe o udźwigu 32/40 t, wóz wysięgnikowy tzw. "reach Stacker", wóz podsiębierny o udźwigu 40 t. ciągniki i przyczepy niskopodwoziowe.

Miejsca

Opinie (28) 2 zablokowane

  • jan (1)

    Ale 100 000 teu to oni juz teraz moga przeladowac. W 2008 lub 2009 zrobili nawet lepszy wynik. Problem w tym, ze od kilku lat przeladunki spadaja, a terminal lata to przeladunkami materialow sypkich i gabarytow.

    • 17 4

    • I dobrze , istniejący na nab.szczecińskim (popularnie zwanym GTK) potencjał przeładunkowy jest wykorzystywany.

      • 6 0

  • (5)

    Bardzo fajnie, ale czy Gdańsk naprawdę stać na 10 hektarów na kontenery 1.5km od ścisłego centrum, kilometr od stadionu? Naprawdę nie dałoby się lepiej wykorzystać tego terenu?

    Czy linie dowozowe oznacza, że tiry zamiast jechać do dct walą przez miasto i stąd płyną?

    • 17 37

    • zaraz obok bedzie tunel

      mozna tam skierowac ruch tirow a dalej na warszawe albo obwodnice poludniowa i dalej obwodnice trojmiast a dalej gdzie chcesz.wiec gdzie beda "walic" przez miasto?

      • 17 1

    • 10 hektarów, to w przybliżeniu pole kwadratu o boku 320 m, a to wcale nie tak dużo.

      • 16 0

    • A co tam zrobisz? Osiedle przy elektrowni... jak jest nabrzeże to trzeba to wykorzystać.

      • 18 0

    • GTK a DCT

      nie myl gtk z dct.

      • 17 0

    • Wejdź w Google Maps

      i zobacz gdzie są zlokalizowane składy kontenerowe w Antwerpii, czy Rotterdamie.

      • 6 0

  • (1)

    Nie łata tylko wykorzystuje możliwość obsługi innych towarów przy mniejszych obrotach kontenerów!!

    • 10 4

    • Czyli lata....

      • 1 4

  • Ja naprawdę musiałem dymać na to GTK!

    • 6 1

  • jak długo?

    jeśli odniosą sukces to ciekawe kiedy jakiś komisarz z brukseli się nimi zajmie?

    • 6 9

  • Ludzi zatrudniajcie

    "Nie prowadzimy obecnie rekrutacji"

    • 4 6

  • a co z lasem (3)

    Ciekawe tylko czy zachowany zostanie teren leśny Wyspy Stogi. Jest to jedyny duży kompleks w pobliżu Centrum Gdańska

    • 3 20

    • Co ma piernik do wiatraka. Jaka wyspa stogi w pobliżu nabrzeża szczecińskiego o którym mowa w artykule?

      • 12 0

    • DCT a GTK (1)

      Ludzie nie mylcie DCT z GTK. W tym artykule jest mowa o GTK, więc po co tu gadać o lesie na stogach ?

      • 9 0

      • las

        las to blizej woc-u,czyli wkrodce przetwornia ryb,wlasciciel Belg.

        • 0 0

  • jas (3)

    dobre a stocznie i szkoły zlikwidowali bo sie nie oplaca
    teraz niemcy i chinole sie ciesza bo od nich musimy kupic
    stocznia , TBO , ZSBO cała infrastruktura zniszczona , a teraz prosze jednak sie opłaca.

    • 5 8

    • (2)

      Całkiem serio - stocznie w Gdańsku mogą budować pchełki nie statki, a nawet jeżeli zbudujesz większy statek to możesz nie wyciągnąć hulka bo się nie wrobi na Piciu Gwizdkach. Im większy statek tym tańszy fracht, praw ekonomii nie zmienisz. Oczywiście są potrzebne i mniejsze jednostki, np. promy, ale o to trzeba umieć walczyć. Czemu Północna może to robić, a Gdańska nie? Północna jest małą stocznią i tankowca tu nie zbudujesz, ale robią promy (obecnie dla Norwegii i Anglii).
      Co do TBO - będzie koniunktura, będzie szkoła. Teraz komu chcesz kształcić? Pewnie twoim chinolom. Ta szkoła musi działać na "stendbaju" i ruszyć kiedy będzie potrzeba, bo inaczej naprodukujesz fachowców, którzy będą musieli wyjechać do pracy za granicę, a tam się przydadzą fachowcy wyszkoleni za darmo. Zobacz co się dzieje ze studentami modnych kierunków. Wyższe uczelnie naprodukowały, np. kadry ekonomiczno - zarządzającej, no i teraz ta kadra ekonomicznie zarządza pośredniaki.

      • 5 0

      • ja jestem po TBO (1)

        i powiem tak z całej mojej klasy pływają 2 albo 3 osoby. Wiec nie boj żaby o tych naprodukowanych fachowców.:).

        • 3 0

        • ?? Przecież TBO nie kształci marynarzy, to nie WSM.

          • 1 0

  • Kolenjy chory sen

    Kilka lat temu z wielkim rozmachem zmodernizowali i rozbudowali place postojowe pod rozładowywane samochody w Nowym Porcie i Westerplatte, bo drastycznie brakowało miejsc. Zaraz po zakończeniu rozbudowy skończyły się dostawy samochodów, place zaczęły pustoszeć, obecnie straszą pustką i porastają chaszczami. Czy rozbudowa terminalu kontenerowego to kolejny absurd w wykonaniu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, marnotrawstwo olbrzymich pieniędzy i terenów? Może czas z tym skończyć?

    • 12 12

  • PG/GTK zaplanowało sobie magazyn, hehehehe, niemożliwe ;)

    • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane