• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grupa Lotos zaciska pasa i zapowiada oszczędności

erka
11 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Efektem działań optymalizacyjnych w Lotosie będzie zamrożenie bądź redukcja pewnych grup kosztowych spółki. Szacowany efekt tych działań - 120 mln zł powiększony zostanie jeszcze o 100 mln zł z tytułu zamrożenia części inwestycji nie związanych z głównymi procesami rozwojowymi. Efektem działań optymalizacyjnych w Lotosie będzie zamrożenie bądź redukcja pewnych grup kosztowych spółki. Szacowany efekt tych działań - 120 mln zł powiększony zostanie jeszcze o 100 mln zł z tytułu zamrożenia części inwestycji nie związanych z głównymi procesami rozwojowymi.

Gdański Lotos ma zamiar oszczędzać. Ogranicza zatrudnienie, koszty administracyjne, marketingowe, sponsoringowe. Ograniczone zostaną też inwestycje. Zarząd Grupy Lotos postanowił wdrożyć Program Optymalnej Ekspansji. Jak twierdzi zarząd spółki prowadzone w jego ramach działania powinny dać efekt finansowy na poziomie co najmniej 220 mln zł.


Mariusz Machajewski, wiceprezes i dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos SA. Mariusz Machajewski, wiceprezes i dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos SA.

Powód? Trudna sytuacja na europejskich rynkach finansowych, mogącą skutkować pogorszeniem koniunktury gospodarczej na rynku polskim. Strata netto z działalności kontynuowanej GK Lotos w trzecim kwartale 2011 roku wyniosła -328,6 mln zł, wobec zysku netto z działalności kontynuowanej w trzecim kwartale 2010 roku na poziomie 1 051,4 mln zł i zysku netto w II kwartale 2011 w wysokości 253,5 mln zł.

Dług finansowy Lotosu na 30 września 2011 roku osiągnął poziom 7 310,3 mln zł, tj. o 983,5 mln zł wyższy od stanu na koniec 2010 roku głównie na skutek zmiany kursu dolara do złotówki.

- Program Optymalnej Ekspansji wyznacza kierunek funkcjonowania Lotosu na cały 2012 rok - podkreśla Mariusz Machajewski, wiceprezes i dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos SA - Koncern skupi się nad dalszym rozwojem związanym z działalnością podstawową oraz optymalizacją aktywów. Motorem działania pozostaje zaangażowanie w segmencie poszukiwań i wydobycia.

W ramach procesu optymalizacji aktywów kapitałowych kilkanaście miesięcy temu rozpoczęto opracowywanie modelu wyjścia Lotosu z inwestycji w aktywa parafinowe. 10 stycznia 2011 Grupa Lotos sprzedała na rzecz Krokus Chem Sp. z o.o. 100 proc. udziałów w spółce Lotos Parafiny. Firma będzie kontynuowała działalność pod nową nazwą Polwax. - To była kluczowa decyzja zarówno dla byłego właściciela jak i całej kadry menedżerskiej. Proces nie był łatwy dla nikogo z nas, ale było warto spróbować - mówi Dominik Tomczyk, prezes Lotos Parafiny. - Mamy motywację, dalszą wizję rozwoju a przy finansowym wsparciu funduszu z optymizmem patrzymy w przyszłość.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (99) 4 zablokowane

  • petrobaltic zarzniecia

    tym razem na amen

    • 10 0

  • gdyby mnie ktoś zrobił dyrektorem finansowym w Lotosie

    to by był zysk finansowy na koniec 2011, a nie strata.......;
    ale pod domem bym miał protestujący tłum, przebite opony w aucie i całodobową ochronę - daj ludziom palca a wezmą rękę - teraz są tylko tego rezultaty

    • 10 3

  • oszczędności ? (2)

    Widać 400 menadżerów zatrudnionych w grupie to za mało aby racjonalnie zarządzać firmą .Zwykłemu aparatowemu zatrudnionemu w programie 10+ który obsługuje instalację wartą setki milionów nie starcza do pierwszego( to jest oszczędność ) a w biurowcach tworzy się dziesiątki zbędnych stanowisk aby tylko "swoi " zarabiali krocie nie dając firmie nic w zamian.

    • 38 1

    • Kup akcje, zarejestruj się na walne i zaproponuj uchwałę zobowiązującą zarząd do zwolnienia tych menadżerów.

      • 9 1

    • widoczne z gwiazd wróżyli zamiast patrzeć na ręce księgowych

      • 4 0

  • (1)

    instalcja 930 .. koszt budowy 550 mln euro !!!! jeden aparatowy pracuje na 4 menadzerow !!!

    • 25 1

    • Ale za to jaki aparatowy :)

      • 1 0

  • Lotos (2)

    A dlaczego nikt nie patrzy na miliony, które poszły na nowe lokomotywy i tz.Lotos Kolej. Tam są pieniądze wyrzucone w błoto. Ekonomia mówi, że od przewozów są przewoznicy wyspecjalizowani. A tak powstała cichcem spólka paliwowo-kolejowa.

    • 8 4

    • w d*pie byłeś

      guano widziałeś

      • 2 0

    • czerwony red

      raczej:) A poza tym co ma spółka do grupy?

      • 1 0

  • to niech podniosą cenę paliwa albo zmniejszą wynagrodzenia dla pracowników. Grunt ,żeby sponsorowali (3)

    dalej naszą Lechię.
    można oszczędzać na wszystkim , tylko na Lechijce nie.
    Mam nadzieję ,że Tusk to załatwi.

    • 3 27

    • najpierw niech cos zagraja w ta pilke,haha,bo jeszcze cienko to widze..

      • 2 0

    • A Lechia nie chce podnieść ceny biletów?

      Mecze na poziomie, ludzie się rzucą. Jest jeszcze parę wolnych miejsc na stadionie.

      • 1 0

    • egoisto!!!

      jesteś nienormalny,ludzie mają zarabiać mniej pieniędzy,muszą odmawiać dzieciakom uciech,rezygnować z wakacji itp. tylko po to by firma sponsorowała "twoją" Lechijkę? Mam nadzieję że to żart.Przemyśl to sobie.Taki z ciebie lechista to się zabierz za zwolnienie nieudolnego zarządu(turnowiecki pierwszy out) a nie tu komentujesz takie rzeczy.Ile ty masz w ogóle lat,12?17? A ha...też jestem wiernym Lechistą od 30 lat, jednak wolałbym by kaska miast na Lechię poszła dla pracowników

      • 0 0

  • ZACISKAC PASA (4)

    ....paliwo zaraz po 6 zł i oni, BIEDACZKI zaciskają pasa! To pewnie marzy im się litr po 10 zeta.............

    • 7 7

    • ceny ... (3)

      ... jeśli ceny paliw nadal będą rosły w takim tempie, to niedługo ludzie przestaną masowo korzystać z samochodów ... wtedy niezależnie od tego jak wysokie będą ceny Lotos będzie tracił finansowo

      • 3 0

      • i oby szybicej to się stało!

        Znaczne część ludzi niepotrzebnie jeździ samochodami zamiast transportu publicznego. Tylko dla wygody wożą du.y! Niech płaca dużo, za ten luksus i trucie atmosfery miejskiej.

        • 3 1

      • (1)

        Po pierwsze: Ludzie nie przestaną korzystać z samochodu, za bardzo jest to u nas tożsame z dumą i prestiżem. Sądzę, iż wiele osób wolałoby żyć na chlebie i wodzie ale nadal jeździć samochodem żeby się pokazać.

        Po drugie: Sama cena benzyny nie wpływa aż tak bardzo na wynik Lotosu. W zasadzie Lotosowi wszystko jedno czy mamy układ droga ropa i droga benzyna czy tania ropa i tania benzyna ponieważ popyt na paliwo jest bardzo nieelastyczny. A sam wzrost cen benzyny jest w dużej mierze spowodowany wzrostem podatków (państwo też wie że popyt jest nieelastyczny).

        Na koniec powiem, że to nie jest wróżenie z kuli i wszystko jest w sprawozdaniach finansowych Lotosu - tam dobrze widać że najbardziej bolą kredyty walutowe.

        • 3 2

        • by żyli tylo na wodzie, no i nie byłoby otyłości w Gdańsku, która ostatnio się szerzy jeszcze troche i będzie jak w USA

          • 0 0

  • tak ale zeby benzyna za bardzo nie zdrozala

    tak ale zeby benzyna za bardzo nie zdrozala,choc wlasciwie to wszystko jedno za 11 miesiecy i tak mamy koniec swiata

    • 0 1

  • LOTOS to typowy przykład nepotyzmu. Kruk krukowi oka nie wykole.

    • 9 0

  • a gdzie jest zdjęcie butnego Olechnowicza?

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane