• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ikea ma problem z terminowymi dostawami

Wioletta Kakowska-Mehring
17 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nasz czytelnik już od czerwca czeka na fronty do mebli kuchennych zamówionych w sieci Ikea. Nasz czytelnik już od czerwca czeka na fronty do mebli kuchennych zamówionych w sieci Ikea.

Brak kontenerów, korki w transporcie, brak kierowców... Ikea, największy producent mebli na świecie, ma problemy z dostawami. Od kilku tygodni biuro prasowe firmy stara się tłumaczyć opóźnienia, a klienci - tak jak nasz czytelnik pan Maciej - tracą cierpliwość.



Czy miałe(a)ś w ostatnim czasie problemy z dostawą zamówionych towarów?

- W czerwcu kupiliśmy w Ikea kuchnię o wartości 14 tys. zł. Po wykonaniu projektu, przy składaniu zamówienia, sprzedawca poinformował nas o chwilowym braku dostępności frontów szafek (10 z 15 szt.). Poinformował nas, iż elementy te będą dostępne w przeciągu 2-3 tygodni. Do tej pory elementy te nie są dostępne, mamy więc kuchnię za 14 tysięcy z "dziurawymi" szafkami - informuje nas czytelnik pan Maciej.
Choć mamy już połowę września, tzw. frontów dalej nie ma, a Ikea poinformowała naszego czytelnika, że... może będą dostępne w październiku.

Takich i podobnych listów otrzymuje ostatnio coraz więcej redakcji w Polsce. Klienci firmy Ikea żalą się na brak dostaw w terminie, ale też na sposób załatwiania reklamacji i problemy z komunikacją.

- Zostaliśmy wprowadzeni w błąd przez pracownika Ikea podczas zakupu. Złożyłem reklamację z wnioskiem o przyznanie 10 proc. rabatu, który wykorzystalibyśmy na zakupienie tymczasowych frontów. Ikea odrzuciła reklamację, dopiero po odwołaniu przyznała rabat w wysokości 100 zł (0,8 proc.). Tak więc Ikea przyznała nam rację, ale zaproponowała śmieszną rekompensatę - mówi pan Maciej.

To problem globalny



Co na to Ikea? Głównym powodem problemów ma być transport i to zarówno ten międzynarodowy (kontenery i ceny frachtu), jak i ten krajowy, a to za sprawą braku kierowców.

Czytaj też:

Ceny frachtu napędzają ceny w sklepach



- Międzynarodowy system frachtu morskiego od dłuższego czasu boryka się z ograniczoną przepustowością spowodowaną m.in. dostępnością kontenerów oraz pojawianiem się przypadków koronawirusa COVID-19. Zatłoczenie w zagranicznych portach w połączeniu z historycznie wysokim popytem odpowiada za nierównowagę na całym światowym rynku transportu morskiego. Do tych czynników należy też dodać ograniczoną dostępność niektórych surowców oraz odczuwalny w całej Europie niedobór kierowców, co łącznie doprowadziło do ograniczeń w dostępności oferty szeregu dostawców i producentów, w tym Ikea - tłumaczy Aneta Gil, liderka ds. komunikacji zewnętrznej Ikea Retail, czyli spółki córki Ikei, zajmującej się transportem produktów i surowców dla sieci.
Jak tłumaczy Ikea, w celu załagodzenia obecnej sytuacji podjęto "nadzwyczajne działania, takie jak zakup własnych kontenerów, czarter dodatkowych statków czy wykorzystanie transportu kolejowego z Chin do Europy".

- Ponadto skupiliśmy się na przystosowaniu części dostaw, tak aby większa ilość najważniejszych produktów docierała do naszych klientów w efektywny sposób. Wspólnie z naszymi partnerami logistycznymi i przewoźnikami w trybie pilnym zwiększamy zasoby po stronie floty i pracowników obsługujących zlecenia - dodaje Aneta Gil.

Z Polski do Azji, z Azji do Polski



Jak się okazuje, problemy z dostawami odczuwalne są też w innych krajach Europy. A Ikea to największy na świecie producent mebli, obecny w 52 krajach świata. Jak podaje BBC, około 10 proc., czyli 1000 linii produktów, jest obecnie niedostępnych  w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Z kolei CNBC poinformowało, że - jak szacuje Ikea - około 850 z 8500 produktów sprzedawanych w Singapurze jest dotkniętych opóźnieniami w wysyłce. W Europie brakuje mebli, w Azji brakuje mebli... A tylko w Polsce Ikea ma kilkanaście zakładów produkcyjnych.

Okazuje się, że właśnie Polska jest drugim co do wielkości producentem mebli Ikea na świecie, zaraz po Chinach. Dzisiaj prawie 20 proc. produktów Ikea na świecie nosi kod kreskowy zaczynający się od 590, czyli "wyprodukowano w Polsce". W przypadku mebli drewnianych ta proporcja dochodzi do 50 proc. światowej produkcji Ikea.

Niestety, to nie poprawi sytuacji klientów na naszym rynku. Oni też czekają na dostawy. Cóż... globalizacja. Klient w Azji czeka na fotel z zakładu w Polsce, a klient z Polski czeka na... choćby fronty z fabryki w Azji.


Co zatem zrobić, gdy chcemy coś zamówić już dziś?

- Zachęcamy naszych klientów do sprawdzenia dostępności produktów na stronie Ikea.pl lub w aplikacji mobilnej Ikea przed wizytą w sklepie. Jeśli produkt nie jest dostępny w najbliższym lub innym pobliskim sklepie Ikea, ale zostanie uzupełniony, dostaną powiadomienie SMS-em lub e-mailem. Co kilka minut aktualizujemy informacje o dostępności oferty, aby wyświetlane informacje były poprawne. Produkty o dłuższej niedostępności usuwane są całkowicie z naszej ekspozycji sklepowej. Te, które są czasowo niedostępne, otrzymują specjalne oznaczenie w formie indywidualnych zawieszek z ceną. Kiedy pierwotny termin dostawy ulegnie zmianie, klient jest poinformowany o najbliższym możliwym terminie. W razie pytań dotyczących swoich zakupów klienci mogą skorzystać z najwygodniejszych sposobów kontaktu z nami -  pomocy Chatbotów oraz pracowników Domolinii. W tej ostatniej zwiększamy zatrudnienie, aby móc szybciej odpowiadać na zapytania kierowane do Infolinii. Wciąż poszukujemy kolejnych rozwiązań, które będą dodatkowo łagodzić skutki obecnej trudnej sytuacji. Współpracujemy z naszymi partnerami z całego łańcucha dostaw i jesteśmy z nimi w stałym kontakcie, aby przygotowywać nowe metody reagowania i zwiększania poziomu doświadczenia zakupowego, zarówno obecnie, jak i w przyszłości. Zdajemy sobie sprawę z tego, iż obecna sytuacja związana z realizacją poszczególnych zamówień i dostaw nie jest komfortowa dla klientów Ikea - mówi Aneta Gil.

Miejsca

  • IKEA Gdańsk, Złota Karczma 26

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Naprawdę

    Urzekła mnie historia Pana Macieja ...

    • 0 0

  • Ponoc brak kierowcow?

    ..bzdury..ikea normy podniosła w dostawach mebli za te same pienądze.. to ludzie odeszli..Ale Ikea twierdzi że kierowców nie ma na rynku pracy..bzdury

    • 0 0

  • Ostatnio zakupiłem szafkę dla dziecka pod biurko to tak słabego wykonania elementów jeszcze w Ikei nie widziałem

    • 0 0

  • IKEA

    Ja czekam na części mojej dośc małej kuchni od lipca 2020 roku. Na projektowanie "konsultancji" 2 razy nie dotarli, dostawa się nie odbyła, ponieważ kierowca "nie mógł znaleźć adresu", podobnie z montażem. Ostatecznie kuchnia dotarła, ale z 5 narożnymi szafkami (ktoś tam chyba był pijany), później zabrali niepotrzebne szafki, ale zwrot pieniędzy nastąpił po roku. Zmywarka przyjechała wgnieciona, IKEA po kilku miesiącach zastąpiła ją inną i używaną (zacieki wody we wnętrzu), którą teraz próbuję od pół roku zwrócić, ponieważ nie spełnia swojej podstawowej funcji (mycia naczyń nawet tych po herbacie). Nikt nie reaguje na żadne reklamacje, tzn. infolinia reaguje - każdy, z którym rozmawiam, jest zbulwersowany i obiecuje, że coś z tym się zrobi. Nie muszę dodawać, że nigdy nikt nie oddzwania. Moja historia ma 5 stron, nie do wiary, ile może się nie udać przy zakupie kilku kuchennych szafek. Chyba już na zawsze zostanę z niepotrzebnymi częściami, ale za to bez tych, które były w moim projekcie. Po półtora roku myję naczynia ręcznie, nadal nie mam szuflad, za które zapłaciłam w lipcu 2020 r. , o tym, że ktoś mi przywiezie w końcu taki luksus jak rurę spiro nad kuchenką (także opłaconą w lipcu 2020 r.) już nawet nie marzę. IKEA nie stacza się, bo to już fakt dokonany.

    • 0 0

  • Bojkot

    To kpina co robia. I niech nie mówią że wszędzie jest problem. Wystarczy wejść na Ikea.de- jest wszystko. A tu każą czekać pół roku!!!!! Nie ma kierowców? No sorry za miskę ryżu nikt nie będzie pracował, chyba że chińczyk. Mam kupioną część szaf pax- oczywiście na raty, bo wiecznie czegoś nie ma. Na resztę mam czekać pół roku. Skandal!

    • 0 0

  • Potwierdzam

    Nam też nie przywieźli mebli w ustalonym terminie, bo jak się okazało nie mają na stanie dwóch frontów (w dniu zamówienia były dostępne)i nie otrzymaliśmy wcześniej żadnej informacji o anulowaniu dostawy. W ramach rekompensaty (po naszym upomnieniu się o to) pan na infolinii zaproponował fikcyjny bon na 100 zł do odebrania w sklepie -fikcyjny, bo w sklepie nic o tym nie wiedzieli i żadnego bonu nie dostaliśmy.

    • 0 0

  • Bojkot

    Zaczynamy bojkot sklepów IKEA bo wznowiła sprzedaż internetową w Rosji i IKEA będzie miała krew ukraińskich dzieci, kobiet i torturowanych żołnierzy na rękach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane