• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile wydamy na Wielkanoc? Średnio 599 zł

Wioletta Kakowska-Mehring
4 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (130)

W tym roku na Wielkanoc wydamy więcej, głównie z uwagi na wzrost cen, a nie z powodu huczniejszego świętowania. Aż 71,5 proc. Polaków zamierza w tegoroczne święta oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom. Cóż, zaciskamy pasa, planujemy rozważniejsze zakupy i szukamy promocji.



Ile wydasz na wielkanocne zakupy?

Ciekawe wyliczenie przygotował portal branżowy dlahandlu.pl, który sprawdził, ile obecnie kosztuje koszyk składników do wypieku ciast?
  • średni koszt masła extra 200 g to obecnie 5,72 zł. Rok temu za kostkę masła płaciliśmy średnio 5,92 zł.
  • mąka pszenna poznańska typ 500 1 kg kosztuje średnio 4,05 zł. Rok temu był to wydatek rzędu 2,82 zł.
  • czekolada mleczna E.Wedel 100 g kosztuje obecnie 4,33 zł, podczas gdy w lutym ubiegłego roku było to 3,85 zł.
  • za cukier biały kryształ 1 kg zapłacimy obecnie średnio 6,02 zł, rok temu ten produkt kosztował 3,06 zł.
  • 10 najtańszych jaj kosztuje średnio 7,81 zł, podczas gdy w lutym 2022 r. płaciliśmy za nie 5,33 zł.
  • za 1 l mleka Łowickiego 3,2 proc. w lutym br. zapłacimy 4,36 zł. Rok temu średnia cena wynosiła 3,16 zł.

Koszyk wybranych sześciu produktów kosztował w sumie 32,29 zł. Rok wcześniej za te same produkty płaciliśmy 24,14 zł, co oznacza podwyżkę na poziomie 8,15 zł, czyli o ponad 25 proc. Jedynie masło jest tańsze niż w ubiegłym roku.



Święta to czas żniw dla handlowców. W tym roku, kiedy z powodu wzrostu cen klienci będą mniej skłonni do szastania pieniędzmi, sklepy ratują się akcjami promocyjnymi. Tu oczywiście potrzebna jest rozwaga, aby nie "wpaść" w słój majonezu w niższej cenie czy megapakę białej kiełbasy, której nie przejemy.

Wydamy więcej z powodu inflacji



Jak wynika z cyklicznego badania Barometru Providenta, na zorganizowanie Świąt Wielkanocnych Polacy chcą przeznaczyć średnio 599 zł, tj. o 64 zł więcej niż w roku ubiegłym. W tym badaniu aż 92,4 proc. respondentów, którzy przyznali, że tegoroczna Wielkanoc będzie dla nich kosztowniejsza, jako główny powód wskazali inflację i podwyżkę cen produktów.


- Wydatki na tegoroczną Wielkanoc, mimo wysokiej inflacji, nie wzrosły znacząco w stosunku do ubiegłego roku, bo o 64 zł. Jednak w tym roku Polacy, świadomi wzrostu cen, planują większe oszczędności i przyglądanie się wydatkom - twierdzi Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.
Niemal co 10. ankietowany (8,9 proc.) wskazuje, że przyczyną wzrostu kosztów świąt jest organizacja ich we własnym domu, natomiast 4 proc. duże wydatki wiąże z zaproszeniem większej liczby gości. Co piąty badany nie zamierza ponosić wyższych kosztów podczas tegorocznej Wielkanocy. Wśród nich 31 proc. planuje oszczędzić na produktach i kupić tańsze zamienniki, natomiast 32,4 proc. nie kupi wszystkich potrzebnych produktów. Prawie co czwarty całkowicie zrezygnował z organizacji Wielkanocy, co naturalnie minimalizuje koszty, a już co piąty spędza tegoroczne święta w mniejszym gronie. Aż 71,5 proc. Polaków, niezależnie od tego, czy przewidują, że ich wielkanocny budżet wzrośnie, zamierza w tegoroczne święta oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom.

Cięcie wydatków nieuniknione



Z kolei według badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023" 27 proc. Polaków planuje przeznaczyć na zakupy spożywcze na Wielkanoc od 501 do 1000 zł . Na drugim miejscu, wśród wskazań ogółu ankietowanych, znalazła się kwota w przedziale od 301 do 500 zł. Co szósty Polak wyda na świąteczne zakupy spożywcze od 201 do 300 zł (18 proc.), a co jedenasty respondent (9 proc.) wyda na świąteczne jedzenie od 101 do 200 zł.



- W porównaniu do zeszłorocznej, wiosennej edycji badania Santander Consumer Banku, gdzie również zapytano Polaków o to, ile zamierzają przeznaczyć na wielkanocne zakupy spożywcze, można zaobserwować wpływ wzrostu cen na plany ankietowanych. W 2022 r. kwotę od 501 do 1000 zł zamierzało przeznaczyć 23 proc. badanych, o 4 punkty procentowe mniej niż w 2023 r. Aktualnie zmalała również liczba respondentów, która może przeznaczyć na świąteczne jedzenie od 301 do 500 zł (obecnie 24 proc. w porównaniu do 29 proc. w 2022 roku). W 2023 r. spadek zaliczył również odsetek tych, których wielkanocne jedzenie kosztować będzie do 200 zł. Obecnie wynosi on 12 proc., natomiast w 2022 r. taką sumę deklarowało 18 proc. ankietowanych - komentuje Magdalena Grzelak, rzecznik prasowy z Santander Consumer Banku.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (130)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane