• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powstaje zakład Northvolt w Gdańsku. Budowa już na półmetku

Robert Kiewlicz
9 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

W Gdańsku powstaje największa w Europie fabryka bateryjnych magazynów energii.

Na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego, na zapleczu gdańskiego portu budowany jest zakład, w którym powstawać będą bateryjne magazyny energii. Inwestycja firmy Northvolt w GdańskuMapka jest już w połowie ukończona, a jej uruchomienie planowane jest na pierwszy kwartał 2023 r. Będzie to największa w Europie fabryka bateryjnych magazynów energii.



Wielka inwestycja Northvolt w Gdańsku. Nowa fabryka wiceprezesa Tesli Wielka inwestycja Northvolt w Gdańsku. Nowa fabryka wiceprezesa Tesli

Zagraniczne inwestycje w Trójmieście:

Zakład produkcyjny Northvolt jest budowany w dwóch etapach. Aktualnie trwa realizacja pierwszego z nich, który zakłada budowę przestrzeni produkcyjnej, magazynowej i biurowej o łącznej powierzchni 25 tys. m kw. Docelowo fabryka Northvolt będzie miała 50 tys. m kw.

Inwestycja firmy Northvolt w Gdańsku



Najnowsza inwestycja firmy w Gdańsku nosi nazwę Northvolt Dwa i jest to druga fabryka budowana przez Northvolt w Europie. Pierwsza, Northvolt Ett (tłum. Northvolt Jeden), realizowana jest na północy Szwecji, w miejscowości Skellefteå. Northvolt ogłosił ponadto budowę gigafabryk w Niemczech (Northvolt Drei) oraz w miejscowości Borlänge w Szwecji (Northvolt Fem).

Hala produkcyjna i magazyny wysokiego składowania



Budowa rozpoczęła się w październiku 2021 r. od prac ziemnych. Przygotowanie terenu wymagało wymiany podłoża oraz dynamicznego zagęszczania gruntu. W tym celu wykorzystano 220 tys. m sześc. ziemi, której wystarczyłoby do wypełnienia 58 basenów olimpijskich. Ten etap prac był niezwykle istotny ze względu na realizację inwestycji na terenach zalewowych.

  • Zakład w Gdańsku ma być hubem, z którego systemy bateryjne wysyłane będą do Stanów Zjednoczonych i Azji.
  • Zakład w Gdańsku ma być hubem, z którego systemy bateryjne wysyłane będą do Stanów Zjednoczonych i Azji.

- Prace budowlane idą zgodnie z planem i w tym momencie przygotowaliśmy już konstrukcję, ściany oraz zadaszenie dwóch magazynów wysokiego składowania i budynku biurowego. Trwają prace związane z wykonaniem połaci dachowej na potrzeby głównego budynku produkcyjnego, na finiszu są też przygotowania pod rozpoczęcie prac związanych ze zautomatyzowanymi magazynami wysokiego składowania. Magazyny niezbędne do przechowywania komponentów oraz gotowych produktów mają aż 30 m wysokości, czyli przewyższają zlokalizowany po sąsiedzku biurowiec Koga - mówi Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Systems Poland.
Fabryka Northvolt. Gdańsk hubem logistycznym branży ogniw elektrycznych Fabryka Northvolt. Gdańsk hubem logistycznym branży ogniw elektrycznych

W pełni zrobotyzowany i zautomatyzowany zakład



Maszyny pracujące na hali produkcyjnej Northvolt Dwa będą się komunikowały z autonomicznym magazynem, obsługiwanym przez samojezdne, autonomiczne wózki. W praktyce oznacza to, że gdy na linii produkcyjnej będzie się kończył dany komponent, informacja o tym zostanie przesłana do systemu magazynowego, co w efekcie spowoduje pobranie palety z potrzebnymi komponentami przez autonomiczny wózek. Następnie element zostanie przekazany, bez udziału człowieka, do maszyny, która również samodzielnie odbierze go i będzie kontynuowała produkcję.

Pomimo automatyzacji firma wciąż będzie potrzebowała pracowników. Tylko we wrześniu do gdańskiego zespołu dołączy kolejnych kilkudziesięciu pracowników. Obecnie firma zatrudnia w Polsce 250 osób, a docelowo ma ich być 500.

Miejsca

Opinie (100) 8 zablokowanych

  • Trzeba

    Wiać z tego kraju póki można

    • 6 5

  • Miasto tylko takie inwestycje potrafi przyciągnąć (2)

    Kolejne miejsca pracy są niepotrzebne, co roku setki tysięcy ludzi idzie na emeryturę. Pomysł i o przyszłości, demografia coraz wyższa w kraju. Może domy seniora budować

    • 27 73

    • Trudno uwierzyć, że aż tyle osób popiera taki antyrozwojowy bełkot

      • 7 2

    • Kolejny polski maruder

      Cokolwiek się nie dzieje-źle.

      • 19 5

  • Elektryk

    Była tak firma Centra, byłyby magazyny ale politycy ją sprzedali.

    • 18 2

  • Utylizacja

    Najważniejsze: odbiór zużytych baterii i ich utylizacja to obowiązek producenta. Gdańsk śmietnikiem Europy?

    • 17 2

  • (9)

    W Holandii eksploatacja samochodu elektrycznego już jest droższa od spalinowego.

    • 38 11

    • (5)

      Żadna tajemnica - zawsze była i zawsze będzie.

      • 11 6

      • (4)

        Kłamanie i wciskanie kitu wymaga odrobiny finezji - pisanie wierutnych bzdur nią nie jest. Ale oczywiście możesz sobie wierzyć w co tam chcesz.

        • 6 9

        • porównaj cenę zakupu elektryka i podobnej klasy auta spalinowego (3)

          większość przeciętnych użytkowników nie wybuli na eksploatację połowy tej sumy w okresie użytkowania.

          • 7 1

          • (1)

            No to zdecyduj się, piszemy o koszcie zakupu, TCO, czy koszcie eksploatacji.
            Bo zakup jest droższy, eksploatacja o wiele tańsza, a TCO zależy ile i jak długo jeździsz.

            • 4 3

            • Jesli mowimy o samym silniku to racja, silnik elektryczny jest tak prosty w porownaniu do spalinowego, ze nie ma sie tam co zepsuc. Gorzej z akumulatorami, ktore sie zuzywaja z kazdym ladowaniem, a ich wymiana jest koszmarnie droga. Tu wychodzi caly problem z samochodami elektrycznymi, ktore same z siebie sa super, tylko magazynowanie energii lezy. Dlatego lepszym pomyslem bylby samochod elektryczny z ogniwami wodorowymi. Mysle, ze nawet agregat diesela w bagazniku bylby lepszy niz te nieszczesne baterie.

              • 5 1

          • Elektryk zaczyna się zwracać po 160kkm

            W Polsce to przecież "jeszcze nie dotarty".

            • 6 3

    • (2)

      Jak ładujesz z gniazdka w bloku zasilanego ruskim gazem, to chwilowo może tak być.
      Jak ładujesz z paneli PV na dachu, to zawsze było, jest i będzie za darmo

      • 11 13

      • tak bo instalacja o odpowiedniej mocy jest za free (1)

        nie porównuj ładowarki sieciowej o dużej mocy z panelami, bo chyba stodołę byś musiał nimi pokryć aby to szło w miarę szybko. Mam elektryka ID4 i Wallboxa 22 kW, ładowanie trwa ok 9 godzin na full. Przy ładowaniu z paneli i prądach jakie tam są na wyjściu pomnóż ten czas x2 lub x3 w zależności od mocy, a słońce nie świeci 24h/dobę...

        • 11 4

        • Ładujesz 45kWh baterię z 22kW źródła 9h?

          • 5 3

  • (1)

    a zuzyte/zepsute baterie beda kompostowane na szadolkach?

    • 25 3

    • pod Twoim łóżkiem

      • 3 6

  • nietrafiona inwestycja (2)

    Idzie recesja, nikt nie będzie inwestował w magazyny energii które będą bardzo drogie i nieopłacalne.

    • 12 10

    • Biedota umysłowa inwestuje we flaszki ludzi mądrzy w przyszłość

      • 3 1

    • Ale dzięki temu, amerykanie pozbędą się mocno śmierdzącego i toksycznego problemu zużytych baterii. Zgodnie z unijnym prawem wrócą do Gdańska i to będzie już Nasz problem.

      • 6 3

  • Opinia wyróżniona

    nie ważne kto się buduje, ważne że cokolwiek dzieje się w naszym regionie (5)

    czasy są niepewne/Polska jest krajem niestety..może minimalnie ale jednak podwyższonego ryzyka rozlania się konfliktu zbrojnego dlatego cieszy każda informacja o inwestycjach!

    brawo/super/czekamy na więcej!

    • 93 39

    • Następną "inwestycją" będzie składowisko zużytych akumulatorów z USA i Azji. Bo tak to działa. (1)

      • 13 14

      • bolanda piękny kraj
        musisz odwiedzić, ale krótko,
        twoje co bardziej trujące śmieci już tam są

        • 4 7

    • (1)

      Czyli jesteś za budową, np. obozów pracy?

      • 6 25

      • obóz pracy? w sensie kto zmusza do pracy?

        • 18 3

    • minimalnie...he,he,he

      • 5 9

  • W tamtej okolicy pomiedzy westerplatte a dct powinien ppowstac nowy cmentarz albo mega ogromne luksusowe osiedle!!e

    Do dziela!!!

    • 5 8

  • To bardzo smutne że w Polsce już nie buduje się Polskich fabryk . (4)

    Można śmiało powiedzieć że Polska stała się kolonią bogatych państw i tanią siłą roboczą . Obcy mają przywileje a naszych systematycznie się niszczy . A może już żyjemy w Polin albo Ukropolu ?

    • 24 6

    • (3)

      Żyjemy w pislandzie gdzie buduje się milion polskich aut elektrycznych - to i oczywiste, że baterie będą potrzebne.

      • 7 6

      • Ładowanych prądem

        ze spalania węgla z Indonezji lub brunatnego z Turowa/Bełchatowa

        • 2 1

      • Będę bardzo wdzięczny za wskazanie różnic pomiędzy PiSlandem a POlandem . (1)

        • 6 4

        • chyba widzisz po kieszeni

          • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane