• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

KE znów daje Orlenowi więcej czasu na realizację warunków zaradczych

Robert Kiewlicz
12 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
PKN Orlen ma więcej czasu na wybór partnera do środków zaradczych przy przejęciu Grupy Lotos.
PKN Orlen ma więcej czasu na wybór partnera do środków zaradczych przy przejęciu Grupy Lotos.

Orlen otrzymał zgodę od Komisji Europejskiej na wydłużenie terminu na realizację warunków zaradczych, które spółka zobowiązana jest zrealizować w związku z planowanym przejęciem kontroli nad Grupą Lotos. Nowy termin został wyznaczony na 14 stycznia 2022 roku.



Gwarancje zatrudnienia w Grupie Lotos. Porozumienie ze związkami zawodowymi



KE już trzeci raz wydłuża czas na spełnienie warunków do połączenia Orlenu z Lotosem. W sierpniu 2021 r. KE wydłużyła termin na realizację środków zaradczych w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos do 14 listopada 2021 r. Początkowo termin wykonania zobowiązań nałożonych w 2020 r. przez KE na Orlen i Lotos mijał 14 lipca 2021 r.

Jak oceniasz przejęcie udziałów w rafinerii przez nowego inwestora?

Nowy termin ma wynikać z konieczności sfinalizowania procesu negocjacyjnego z partnerami, z którymi prowadzone są rozmowy dotyczące wdrożenia Środków Zaradczych oraz umożliwienia partnerom przeprowadzenia ścieżki decyzyjnej.

- Naszym celem jest wybór takich partnerów biznesowych, którzy zagwarantują bezpieczeństwo energetyczne i dynamiczny rozwój połączonych firm. Jesteśmy na ostatniej prostej etapu prowadzącego do podpisania umów z partnerami. Ustalony wspólnie z Komisją Europejską wydłużony termin na przekazanie dokumentów związanych z realizacją warunków zaradczych daje nam komfort dopracowania wszelkich niezbędnych formalności. To czas, który zamierzamy dobrze wykorzystać. Priorytetem jest przeprowadzenie transakcji w taki sposób, by była ona korzystna dla polskiej gospodarki, obu spółek i ich klientów oraz akcjonariuszy, którzy wierzą w sens biznesowy i powodzenie tego strategicznego projektu. Potwierdzeniem tego jest m.in. warunkowa zgoda na fuzję przez NWZA Lotosu - mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Jaka przyszłość czeka pracowników Lotosu po fuzji z PKN Orlen?



Jednym ze środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny. Jak na razie nie wiadomo, kto przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos oraz 80 proc. jej stacji paliw.

Coraz bliżej połączenia Lotosu z Orlenem



Przypomnijmy, że w połowie października 2021 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy Lotos przyjęło wszystkie projekty uchwał dotyczących planowanej fuzji z PKN Orlen. Oznacza to warunkową zgodę na sprzedaż części aktywów Grupy Lotos. Zgody akcjonariuszy były niezbędne, aby spełnić środki zaradcze Komisji Europejskiej dotyczące fuzji Lotosu z PKN Orlen. Akcjonariusze Lotosu zdecydowali m.in. o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos na rzecz Lotos Asfalt.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (96) ponad 20 zablokowanych

  • Za to co Merkel zrobiła i Islamizację Europy powinien być wysłany list gończy chyba. (8)

    Największe nieszczęście Polski to Helmuty ,Donald Kacapy i Peło

    • 5 21

    • Polska to nieszczęście Europy. (7)

      Taka prawda.

      • 5 2

      • Niemcy, Kacapy i PO to nieszczescie dla Polski (2)

        • 2 4

        • Pislam, tragedia narodowa (1)

          • 4 5

          • Islam to tagedia ale zdrajcy z totalnej opozycji chcą ich wpuscic chyba

            • 0 0

      • Zapraszamy za rok Helmutów truskawki zbierac (3)

        • 2 1

        • Bez helmutów żont i janusze nie mieli by czym jeździć... także uspokój się. (2)

          Może na piwo wpadną jak Euro prawie po 5 zeta.... dzięki silnej partii

          • 3 4

          • Helmuty i JE mogą nam skoczyć góra (1)

            • 1 0

            • Poczekamy na kwik przy korycie gdy kasy nie będzie.

              • 1 0

  • pracownik (1)

    Generalnie jestem jak chyba większość załogi za fuzją (nie przejęciem). Jednak to jest gigantyczny projekt który na spokojnie należało by rozłożyć na lata aby prawidłowo go przeprowadzić z korzyścią dla wszystkich. A przedw wszystkim nie szarpać się z Unią tylko uzyskać korzystne warunki które będą biznesowo i gospodarczo logiczne ! W obecnej wersji LOTOS przestaje istnieć i jest rozczłonkowany. Żaden logicznie myślący menadżer nie zgodził by się na takie warunki - bo jest to formuła typowego politycznego " po trupach do celu". Tylko nikt nie wiem co jest celem.

    • 0 3

    • Koryto + jest celem

      Jak zawsze u kartelu żoliborskiego!

      • 0 0

  • Polska silna dzieki PIS. Za PO bylismy petentami, nigdy wiecej słupów z berlina (4)

    • 4 16

    • Najsilniejsza w gębie... krzywomordny "dyplomata"... lider światowy donosił na Polskę i normalnych Polaków w PE (1)

      • 5 4

      • czas zdelegalizowac Peło

        • 1 0

    • Pinokio pokazał jakim jest petentem UE!

      Tylko przed suwerenem mocny w krzywej gębie

      • 2 2

    • Samotna, wyśmiana...

      Wszędzie wróg!

      Przez słupy Moskwy

      • 8 2

  • (4)

    To nie KE daje więcej czasu tylko Obajtek wyżebrał więcej czasu, bo jest kompletnie nieprzygotowany. A te oferty na zakup aktywów LOTOSu, które uzyskał od potencjalnych inwestorów (oczywiście poprzez LOTOS) są tak słabe, że wstyd pokazać KE, a tym bardziej suwerenowi.

    • 53 15

    • O jej (3)

      Chłopie ale bzdury piszesz.

      • 2 15

      • A co tam w TVP podajo? (2)

        • 11 0

        • (1)

          jak zwykle,sukces,goni sukces;-)))))))))))

          • 7 0

          • A nie, już nie goni, teraz sukces przegonił sukces!

            • 1 0

  • (11)

    Mam nadzieje, ze nie uda sie przeprowadzic tej fuzji. Bez krzykow o Obajtku i rozkradaniu narodowego majatku. Po prostu, srodki zaradcze zaproponowane przez Komisje Europejska (sprzedaz 30 % rafinerii i 80% stacji Lotosu) sprawiaja, ze ta fuzja moim zdaniem nie powinna zostac przeprowadzona.

    • 160 13

    • Negocjacje się przedłużają, a ptaszki ćwierkają, że inwestor owszem jest zainteresowany ale pakietem dającym możliwość podejmowania samodzielnych decyzji (jaki poważny gracz finansowy zainwestuje niemałe środki, oddając ster spółki w ręce Orlenu/rządu Polskiego). Ciekawe jaki będzie finisz

      • 1 1

    • Te środki nie był zaproponowane przez KE,a przez Orlen. (6)

      • 17 7

      • (5)

        Nie wiem skąd wziąłeś ta informacje.

        • 8 5

        • (4)

          Totansa fakty. To Orlen zaproponował takie warunki, a ke je zaakceptowała. Jest to informacja powszechnie dostępna. Pewnie w TVP o tym głośno nie mówią.

          • 21 4

          • (3)

            Powszechnie dostępna? Raczej nigdzie niedostępna.

            • 1 11

            • (2)

              Pierwszy lepszy news z Google

              "We wtorek ogłoszona została informacja, że Komisja Europejska zgadza się na fuzję Orlen-Lotos, ale pod pewnymi warunkami. Wiceprzewodnicząca KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, oświadczyła, że dostęp do paliw po konkurencyjnych cenach jest równie ważny dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Możemy zatwierdzić dzisiaj proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen, gdyż wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne oraz że połączenie nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach powiedziała."

              • 3 0

              • (1)

                Przeciez nie znasz szczegolow. Zobowiazania proponowane przez Orlen mogly byc oparte o wczesniejsze wytyczne KE.

                • 0 2

              • Kryteria dla pozytywnej oceny KE są również znane. Orlen złożył swoją bardzo niekorzystna propozycje tylko że względu na czas i chęć pchania tematu do przodu. Pytanie skąd ten pośpiech i determinacja żeby prywatyzować Lotos w ten sposób

                • 4 0

    • Dobrze że zawarłeś "twoim zadaniem" w wypowiedzi, zbyt często się dziś widzi stanowcze wypowiedzi osób, które nierzadko nie znają się na komentowanej rzeczy zupełnie, ale mają opinię i nie zdają sobie sprawy z tego że to tylko opinia.

      • 1 1

    • To nie jest żadna fuzja.

      • 7 0

    • "Jeżeli nie zepną się oczekiwania nasze i partnera, nie przeprowadzimy tego procesu. Nie jest to proces polityczny, tylko ekonomiczny. Jeśli nie będziemy mieć odpowiednich propozycji, nie przeprowadzimy tego procesu. "

      Kto to powiedział kilka dni temu?
      Daniel Obajtek.

      • 5 2

  • ! (1)

    Trzeba mieć świadomość, że ta fuzja to nie hop siup, nie można jej przeprowadzić na szybko i bardzo dobrze że doprecyzowują wszelkie kwestie. Poza tym 2 miesiące to naprawdę niewielkie przesunięcie

    • 5 28

    • Tą świadomość otrzymałeś z centrali?

      PiS i precyzja. Dobre

      • 9 2

  • fuzja (2)

    Daje czas, bo wie, że temat jest skomplikowany i trzeba wszystko z uwagą przeprowadzić. To chyba lepiej tak niż na szybciaka. Fuzja i tak zakończy się sukcesem, to więcej niż pewne.

    • 1 7

    • Co, nie można raz dwa na nocnej zmianie?

      Po PiSowsku

      • 2 0

    • Wklej jeszcze kilka takich samych komentarzy na kilka innych portali pisowski trolu.

      • 4 2

  • Ahaha (1)

    Następna wtopa pisowładzy nic nie potrafią zacząć i skończyć jak ludzie zaraz Obajtkowi Ziobro pomoże

    • 6 1

    • Czego nie tkną to zniszczą

      Same wały, afery, defraudacja

      • 3 1

  • Ta Komisja to może nas cmoknąć w kant h... (2)

    Ta cała Unia to działa jak zbiry jakieś

    • 6 8

    • O to straszydło poproś!

      • 1 0

    • Popieram....komisję

      • 3 0

  • Katastrofalnie złe warunki przejęcia Lotosu (6)

    Przejęcie Lotosu przez PKN Orlen na tak katastrofalnie złych warunkach przez sprzedaż 30 % udziałów Lotosu i sprzedaż aż 80 % stacji Lotosu zagranicznej konkurencji to po prostu bandyctwo i niszczenie dobrze prosperującego Lotosu To jest ewidentne działanie na szkode Lotosu Bez tej fuzji Lotos też by inwestował tak jak to robił z powodzeniem w ostatnich 15 latach Przez tą fuzję zamiast rozwoju doprowadzi się Lotos do ruiny To przynosi tylko stratę Polskiej gospodarce. Firmie Lotos nie jest potrzebny źle zarządzany PKN Orlen. Lotos sam sobie poradzi lepiej bez PKN Orlen To wokół Lotosu trzeba budować drugą silną w Polsce grupę paliwową
    Te różne wywody i uzasadnienia Obajtka dla fuzji tych firm to są bzdury, są zwykłym naginanym wymysłem

    • 48 6

    • Lotos (2)

      Wokół Lotosu to się niczego nie zbuduje. Tylko w połączeniu z silnym partnerem można dywersyfikować dzialalnosc to jedyne rozwiazanie. Sentyment lokalny trzeba schować do szuflady. rafineria w Gdańsku będzie będzie i praca ale chcąc konkurować trzeba coś robić i czytam ze to właśnie jest taka próba. Natomiast jęk nie bo nie i jeszcze upolitycznianie tego jest jak wcześniejsze bratanie się ze wschodem i co ? Teraz wszyscy mamy strach.

      • 1 7

      • (1)

        To że rafineria Lotosu jest akurat w Gdańsku to średnio mnie obchodzi. Kompletnie nie rozumiem tej koncepcji fuzji, skoro jej warunkiem jest pozbycie się 30% akcji, połowy produkowanego paliwa i 80% stacji benzynowych. Gdzie w tym sens i co w zamian? Przecież obie firmy prosperują znakomicie. Gdyby jeszcze chodziło o wchłonięcie upadającej, żeby ją uchronić przed bankructwem ale takiej sytuacji nie ma, więc po jaką cholerę to wszystko? Żeby powstał jeden państwowy monopolista? Na tym ma polegać zwiększenie konkurencyjności, o której piszesz?

        • 6 2

        • Nie wie bo TVP nie podała

          • 1 0

    • Ponoć Orlen warunki zaproponował!

      Dobrze o parapet wymalowali z kolan wstając

      • 1 0

    • (1)

      Czego wielkiego wymagasz od niedouczonej czarnej pcimskiej pały

      • 11 2

      • Brudnej

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane