• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koncern Swarovski wchodzi do Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
O lokalizację centrum Swarovski rywalizowaliśmy podobno z Pragą i Krakowem, a pomógł nam... bursztyn, którego stolicą jesteśmy, i duże tradycje jubilerskie. O lokalizację centrum Swarovski rywalizowaliśmy podobno z Pragą i Krakowem, a pomógł nam... bursztyn, którego stolicą jesteśmy, i duże tradycje jubilerskie.

Marka Swarovski do dziś kojarzyła się mieszkańcom Trójmiasta głównie z kryształową biżuterią. Teraz kojarzyć się będzie także z globalnym centrum usług, które ten austriacki koncern otwiera w Gdańsku. Będą nowe miejsca pracy. Początkowo dla specjalistów od księgowości i administracji, ale zakres kompetencji centrum ma być stale powiększany. Szczegóły inwestycji i liczbę osób, które zostaną zatrudnione poznamy jednak dopiero w czerwcu.



Kiedy kilka lat temu wchodziła do Trójmiasta inna znana marka, czyli Bayer, mówiło się, że wybrano ostatecznie Gdańsk, ponieważ mamy tu "bursztynowy" stadion, na którym podczas wizyty wysokiej rangi menedżerów tego farmaceutycznego koncernu rozegrano mecz Polska-Niemcy. Podobno byli pod ogromnym wrażeniem naszego stadionu i to ostatecznie przekonało ich do otwarcia tu centrum usług wspólnych. Tym razem było podobnie. O lokalizację centrum Swarovski rywalizowaliśmy podobno z Pragą i Krakowem, a pomógł nam... bursztyn, którego stolicą jesteśmy, i duże tradycje jubilerskie.

- Liczę na kilkaset nowych miejsc pracy z "wysokiej półki" dla ludzi dobrze wykształconych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Zaczynamy budować zespół. Centrum będzie się zajmować zagadnieniami z zakresu kadr, płac, księgowości i zakupów na rzecz Grupy. Będziemy się jednak rozwijać, więc może dojdą kolejne kompetencje. Na razie wprowadzimy się do Trytona w Gdańsku, ale pewnie wkrótce wyrośniemy z tej lokalizacji. Więcej szczegółów podamy w połowie czerwca - powiedział Wojciech Krygowski, dyrektor zarządzający Swarovski Global Business Services.
Marka Swarovski głównie kojarzy się z kryształową biżuterią, przedmiotami dekoracyjnymi i figurkami zwierząt, a także z dżetami, które ozdabiają ubiór czy telefony komórkowe, a wykonanymi ze szkła kryształowego potocznie nazywanego kryształem. Jednak dziś grupa Swarovski to także przyrządy optyczne, takie jak teleskopy i lornetki, szkła kontaktowe oraz kryształki montowane wewnątrz odblasków instalowanych na drogach.

Czytaj też: Kryształy Swarovskiego to nie tylko świecidełka. Bursztyn podobnie

Firma powstała w 1895 roku w Austrii, a stworzył ją Daniel Swarovski. Dziś dalej jest w rękach tej rodziny, a zarządza nią już piąte pokolenie. Firma ma globalny zasięg i sprzedaje swoje produkty poprzez sieć własnych butików i partnerów handlowych aż w 170 krajach. Ma zakłady produkcyjne w Austrii, Chinach, Czechach, Indiach, Liechtensteinie, Tajlandii, Wietnamie i USA.

W grupie jest też firma Tyrolit, która oferuje urządzenia do szlifowania, m.in. tarcze diamentowe czy wiertła diamentowe, a także przemysłowe maszyny do cięcia betonu, kamienia naturalnego i nawierzchni drogowych.

Firma prowadzi też ciekawe projekty z pogranicza nauki i sztuki - we współpracy z twórcami bada optyczne właściwości szkła kryształowego. W siedzibie firmy w  austriackiej miejscowości Watten powstało nawet muzeum poświęcone kryształowi (Kristallwelten - Kryształowe Światy Swarovskiego). Tam jest m.in. szklana kopuła, która pozwala poczuć się jak wewnątrz kryształu czy chmura inkrustowana 800 tys. kryształów, która - odbijając się w tafli ciemnego basenu - kreuje obraz rozgwieżdżonego nieba.

Taki inwestor i miejsca pracy to dobry początek roku. Czy będzie lepszy od ubiegłego? W 2016 roku Trójmiasto wybrały: Quad Graphics z USA (centrum usług IT), DNV GL z Norwegii (centrum SSC), Eltel ze Szwecji (centrum SSC), Chunxing z Chin (produkcja odlewów aluminiowych - prototypownia), Fujifilm z Japonii (centrum SSC), DGC ze Szwecji (centrum SSC) oraz Manpower Group Solutions z USA (centrum RPO). W sumie na początek ok. 500 miejsc pracy.

Jednak w tym czasie prowadzono też wiele spotkań, które być może w tym roku będą skutkowały decyzjami o lokalizacji. Jak wynika z danych Invest in Pomerania - instytucji samorządowej odpowiedzialnej za obsługę inwestorów, wśród firm zainteresowanych Pomorzem znaczącą grupę stanowiły firmy amerykańskie (18 proc.), nordyckie (16 proc.), polskie (8 proc.) i brytyjskie (5 proc.). Sporo (19 proc. ) było też zapytań, co do których trudno jest określić kraj pochodzenia inwestora ze względu na fakt, iż był on reprezentowany przez doradcę, który takich danych, ze względu na poufność procesu, nie udostępniał. W sumie inwestorzy reprezentowali 27 krajów. Zorganizowano 65 wizyt inwestorów z USA, Norwegii, Danii, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Szwecji, Polski, Szwajcarii, Chin, Japonii, Irlandii, Belgii, Holandii, Niemiec, Singapuru, Francji i Włoch. Inwestorzy zainteresowani naszym regionem reprezentowali najczęściej branże: przetwórstwa przemysłowego, logistyczną, BPO/SSC i ICT.

Miejsca

Opinie (85) 2 zablokowane

  • gdzie wyjasnienia skrotow ??

    Dobra praktyka nakazuje, aby skroty uzyte po raz pierwszy w tekscie, nawet dla wiekszosci oczywiste, byly w nawiasie lub w indeksie opisywane. Czy czytajac ten tekst musze wiedziec co znaczy branza ssc, ict czy rpo?

    • 7 0

  • gratulacje dla Gdańska - ale i cieszy że całe Trójmiasto robi kolejny kroczek do bycia światową metropolią (2)

    pomijam malkontentów piszacych tradycyjnie o niewolnikach, itd

    do tych piszących o produkcji - chyba nie słyszeliście (bo widać jestescie szczylami), jak masowo przenoszono zakłady produkcyjne choćby z UK

    • 7 4

    • Nie ma czegoś takiego jak trójmiasto. Jest Aglomeracja Gdańska (1)

      • 1 3

      • nie ma aglomeracji jakbyś nie wiedział, bedzie za to poznanska bo tak pasuje pislamskim idiotom

        • 0 2

  • Czeski odpowiednik tegoż nazywał się chyba Jablonex czy jakoś tak

    • 5 2

  • Kristal Welt

    Polecam Wszystkim....kraina wyobrazni..piękna...co roku zmieniana aranżacja...10 km od Innsbruck'a....momumentalny świat kryształów...New York Times:8 cud świata...
    Tak na marginesie...To najlepszy producent optyki profesjonalnej na Świecie....

    • 5 2

  • liczą się zakłady produkcyjne ... (3)

    a takie usługi papierkowe - komputerowe można prowadzić nawet w Afryce
    Historie o stadionie i bursztynie można między bajki włożyć, to jest wersja la prasy.
    Żaden poważny biznes nie kieruje się emocjami na stadionie, tylko konkretnym rachunkiem ekonomicznym.

    • 80 25

    • Nie fabryki.. (1)

      Nie fabryki (czytaj montownie) ale centra badawczo - rozwojowe których w Polsce jak na razie jest jak na lekarstwo... niestety prawie 200 lat zaborów trudno odbudować w 20-30 lat

      • 10 3

      • nie chodzi o zabory

        Rosja zaborow nie miala, a tez takich centr nie posiada.

        Chodzi o zdrowy system gospodarczy i kapital. W Polsce jak ktos zarobi 100 000 zl to juz sie do niego dobieraja i opodatkowac chca mu wszystko.

        Aby prowadzic porzadne banania sa potrzebne miliony. Aby wdrazac pewne rozwiazania, czasem wrecz miliardy.

        • 6 0

    • ale przedsiębiorcy na złość rządowi

      nie chcą inwestować

      • 5 4

  • Bizuteria z sieciowki (2)

    • 19 22

    • Cartier ma też sieć sklepów. (1)

      • 14 2

      • Cartier>Swarovski?

        • 1 1

  • fajnie

    Zawsze jakieś nowe miejsca pracy. Ale można osiągnąć jeszcze więcej - otwierać biura polskich firm za granicą, w Polsce projektować innowacyjne na skalę światową rozwiązania. Polacy Wy też możecie projektować i zarządzać.

    • 12 2

  • to biedota (1)

    Swarovsky to największa wieś jaką można kupić. Już lepiej ubrac naszyjnik z jarzębiny- będzie bardziej stylowo, taniej i nie będzie sie wyglądało jak pani basia z rynku ktora kupila kryształki za 200 zł żeby sie czuć jak wielka dama xD jeszcze 30 lat temu Swarovsky faktycznie był luksusem, ale teraz to tania masówka dla smutnych ludzi.

    • 13 7

    • heh,

      coś jak czechosłowacki Jablonex 30 lat temu.

      • 3 1

  • Wchodzi... (1)

    Przestańcie, proszę, pisać, że jakaś firma, koncern, czy ktokolwiek inny WCHODZI do Polski, Gdańska, czy dokądkolwiek.

    Wchodzi to prącie do pochwy, wejść można do sklepu, domu, ale całkowicie durne jest powiedzenie, że np. Swarowski wchodzi do Gdańska. Jak wchodzi, którędy, na czym? Czy Szanowna Autorka czuje, że to się rozmija?

    Coraz częściej ten slogan powtarzany jest w reklamach i artykułach. Jak tylko słyszę, że coś wchodzi do Polski, to omijam to szerokim łukiem.

    • 14 16

    • Wchodzi na rynek pracodawcy.

      Ty za to nie wejdziesz na wyżyny intelektualne wynoszące średnią dla populacji.

      • 6 4

  • Przydałoby się lokale dla małych firm handlowych

    Małe magazyny i małe montownie. Ale to nie są duże pieniądze dla Pana Marszałka. Inżynier może w garażu siedzieć.

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane