• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko: celu nie osiągnięto, ale rekord jest

Michał Stąporek
22 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r. Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r.

4,98 mln pasażerów przewinęło się w ubiegłym roku przez gdańskie lotnisko. Choć wymarzonych 5 mln pasażerów nie udało się obsłużyć, to lotnisko i tak cieszy się z 8-procentowego wzrostu ich liczby. I - co za tym idzie - wzrostu zysku do 37,6 mln zł.



Dokąd najchętniej latamy z Gdańska



W podróż lotniczą wyruszasz najczęściej z:

Nie na wakacje, nie do ciepłych krajów i nie na przedłużone weekendy. Największą popularnością cieszyły się te miasta, do których lataliśmy do pracy lub w ramach podróży tranzytowych, czyli z przesiadką.

534 tys. pasażerów poleciało w ubiegłym roku do Londynu, 380 tys. do Oslo, 299 tys. do Sztokholmu, 269 tys. do Warszawy i 167 tys. do Kopenhagi.

Przypomnijmy, że liczba pasażerów latających do Warszawy zmniejszyła się o połowę (spadek z 522 tys.) po tym, jak Ryanair wycofał się z lotów do stolicy.

Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu. Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu.

Na wakacje: prawie połowa do Grecji



Bardzo wyraźnie - o prawie 47 proc. - wzrosła liczba pasażerów połączeń nieregularnych i czarterowych. Podczas gdy w 2017 roku było ich ok. 275 tys., w ubiegłym roku ta liczba wzrosła już do ponad 405 tys. Najchętniej latali oni do Grecji (42 proc.), Turcji (21 proc.), Hiszpanii (13 proc.) i Bułgarii (9 proc.).

Warto jednak podkreślić, że pasażerowie samolotów czarterowych stanowią niespełna 10 proc. wszystkich.

Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji. Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji.

Głównie za granicę i głównie tanimi liniami



91 proc. podróży odbyliśmy za granicę i tylko 9 proc. po kraju. Warto odnotować, że po raz pierwszy w historii liczba pasażerów w ruchu krajowym spadła do wartości jednocyfrowej. 15 lat temu, w 2003 roku, ten ruch rozkładał się dokładnie po połowie.

Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się relacja między pasażerami obsłużonymi przez tzw. tanie linie lotnicze (low cost) i tradycyjnych przewoźników. Od 2015 r wynosi ona ok. 77-78 proc. do 23-22 proc.

Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie. Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie.
Ta dysproporcja ma swoje odzwierciedlenie w zestawieniu największych klientów gdańskiego lotniska pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Na pierwszym miejscu jest Wizz Air, z którego usług skorzystało 2 mln 259 tys. pasażerów, czyli prawie połowa. Na drugim Ryanair z prawie 1,2 mln pasażerów, na trzecim LOT, z którego usług skorzystało 328 tys. pasażerów. Po piętach depcze mu jednak Lufthansa, która przewiozła co prawda "tylko" 273 tys. pasażerów, ale która odnotowała pod tym względem wzrost o 11 proc., podczas gdy wynik LOT-u pozostał niemal bez zmian (spadek o 0,2 proc.)

Każdy pasażer to zysk



Liczba pasażerów ma wymiar nie tylko symboliczny. Na każdym z nich lotnisko zarabia i to na kilka sposobów. Po pierwsze: za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie w cenie biletu. Po drugie: każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych. Dlatego walka o liczbę pasażerów jest walką o lepszy wynik finansowy.

Przychody ze sprzedaży portu lotniczego w Gdańsku wyniosły w ubiegłym roku prawie 180 mln zł, co oznacza wzrost o 29 mln, a więc ponad 19 proc. w ciągu roku. Ten efekt udało się osiągnąć nie tylko poprzez wzrost liczby u pasażerów, ale także otwarcie przebudowanej strefy handlowej w terminalu pasażerskim.

W ubiegłym roku Port Lotniczy w Gdańsku odnotował zysk w wysokości 37,6 mln zł (kwota jeszcze nie została zatwierdzona przez biegłych rewidentów). Rok temu było to 25 mln zł.

Otwarcie przebudowanej strefy handlowej na lotnisku pod koniec 2017 r.

Miejsca

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • zmywakowcy rulez (5)

    "534 tys. pasażerów poleciało w ubiegłym roku do Londynu, 380 tys. do Oslo, 299 tys. do Sztokholmu, 269 tys. do Warszawy i 167 tys. do Kopenhagi."
    Wstydliwa stylistyka. To lotnisko utrzymuje się z biedy ludzkiej.

    • 19 3

    • a dajże spokój

      sam w zeszłym roku odlatywałem do Londynu cztery razy-raz na mecz, dwa razy koncert, a raz zabrałem znajomych na weekendowy city break; żadnego zmywaka, a zarabuam poniżej średniej krajowej:(

      • 5 2

    • ha (1)

      pan musi sie utrzymywac z błazenady i pochwalania głupoty własnej... zarabiam 120tys funtow rocznie i latam wizzairem

      • 2 0

      • Kogo obchodzi, ile zarabiasz?

        Tu wszyscy są milionerami. 120 tys funtów? Słabo się cenisz.

        • 1 1

    • Bieda nie lata. Bieda jeździ 20 letnimi VW (1)

      • 1 1

      • Czyżby? Bilet lotniczy kosztuje mniej, niż 10 litrów ON.

        • 1 0

  • Będzie lotnisko pasazerskie w Gdyni (2)

    Nie tracę nadziei

    • 8 15

    • Nadzieja rodzicielką... (1)

      • 0 3

      • Czaisz

        Się na tym forum przez 24 h na dobę ??

        • 0 2

  • (1)

    A co się stało z połączeniem do Neapolu i Lizbony???

    • 16 0

    • do Neapolu zawieszone na zime, do Lizbony niestety skasowane

      • 2 0

  • Kontrola bezpieczdństwa trwa na tym lotnisku (1)

    zdecydowanie za długo . Z doświadczenia i ponad godzinę. Więcej zespołów kontrolnych zdecydowanie skróci czas postoju w długiej kolejce i zminimalizuje ryzyko podłapania zarazków od kolejkowiczów.

    • 9 5

    • Na casting tracku nie ma kolejek.

      Przestań skąpić, kup biznes klasowy bilet za milion pięćset.

      • 1 0

  • Lotnistko ma zwiększony ruch (1)

    dzięki obsłudze obywateli rosyjskiej federacji . Czy Polacy się tak rozmnożyli ? Czartery wylatujące z Rębiechowa są pełne Rosjan . I nie jest przypadek tylko świadome działanie władz samorządowych . Kto wybudował pociąg do Kaliningradu , PKS ma regularne połączenia - i przechodzą przez granicę jak sito . Bardzo dużo 'państwowego' biznesu ciągnie zyski z obecności Rosjan - Targi MTG gdzie tłumaczy się wszystko na rosyjski i czule wita gości z RU , właśnie lotnisko , nawet w OBC są całe piętra pracowników rosyjskich ( oczywiście nie pracują dla polskiej firmy )
    Czy to na pewno dobrze że jesteśmy "furtką na świat" dla Rosjan ?
    Robimy im "komfort & spa " w odpoczynku od dziań ....
    Na Litwie Rosjanie na dzień dobry dostają cenę -maksymalną- za usługi
    i nikt z nimi nie rozmawia po rosyjsku . Tylko angielski - żadnego rusofilstwa
    Zniszczyli Czeczenie , zaatakowali Gruzję , teraz urządzili poligon wojskowy w Donbasie - ponad 10 tysięcy ludzi zabitych . I nic ? Żadnej refleksji ??
    Aaa wspomniane "sklepy wolnocłowe " na lotnisku - wszystkie , nalezą do jednego właściciela
    I nie jest to firma polska
    Aelia
    tak jak i galerie handlowe , hipermarkiety , hotele ? - wszyscy mają fun z dużej ilości 'gości na odpusku' . przecież do nich wojna nie dotrze

    • 6 12

    • Zniszczyli Czeczenię? ha ha dobre, naprawdę dobre!

      Ty lepiej poczytaj co się działo w Czeczenii za brodatych przemytników islamistów, za Dudajewa, Doku Umarowa, Szamila Basajewa! Publiczne egezkucje, strach, morderstwa. Już ty nie mów nic o Czeczeni nieuku! Teraz tam jest spokój i rządzą Czeczeni z Kadyrowem na czele. Może zależnym od Moskwy, ale jest spokój i kraj się rozwija!

      Co do Gruzji. Następny temat, w którym brednie wypisujesz. Osetia Płd. zostala napadnieta przez Szakaszwilego. Tak jak Wschodnia Ukraina przez banderowców. To Rosja pokazała mu gdzie jego miejsce. Miał szczęście, że nie poszli dalej i nie zdobyli Tibilisi.

      • 5 2

  • Nie bedzie wiecej

    Bo linie lotnicze warunki z bagazem pogorszyly.

    • 7 1

  • na zdjęciu kto stoi z ekspresem do kawy, obok żony?

    • 3 0

  • Cudnie by było, gdyby było połączenie do Nicei, choć Marsylii, do Chorwacji latem. (1)

    Brak tanich połączeń do Niemiec to jest wielki problem, od wielu, wielu lat. Kiedyś w 2011 latał Ryanair do Hahn, później Wizz, a teraz NIC. Powinne być tanie połączenia do Frankfurt am Main, Monachium, Berlin, Amsterdam, Paryż. A nie brak połączeń lub ździerstwo monopolisty Lufthansa lub LOT. PS: Tanie tj. 400-600 zł za lot w dwie strony, a nie 1400 czy 2000 zł.

    • 5 5

    • easyjet bedzie latal z Gdanska do Berlina

      • 2 0

  • jeszcze parę lat temu mieliśmy w zasięgu kraków (miał niewiele więcej) - teraz odleciał i to jak (1)

    u nas wzrost o jakieś 300 tys - u nich ponad milion i maja niedaleko do 7 milionów...

    co się dzieje z Trójmiastem?

    • 6 5

    • Trójmiasto jest mniejsze

      Kraków to drugie co do wielkości miasto w Polsce. Do tego aglomeracja wookół i górale latający co Chickago.

      • 1 0

  • l

    Z żadnego...bo po prostu nigdy nie leciałem samolotem.
    Zresztą niestety zapier... tu na opłaty.
    Już dawno trzeba było stąd uciec.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na Uniwersytecie Gdańskim; wcześniej studiował matematykę i ekonomię na Uniwersytecie Gdańskim. Był nauczycielem akademickim na Uniwersytecie Gdańskim, wykładowcą wielu przedmiotów z zakresu ekonomiki usług, handlu, reklamy. ARGO jest firmą handlową działającą w Polsce i Europie Środkowo - Wschodniej od 1990 roku. Działalność handlową firma rozpoczęła w 1991 roku, początkowo jako Biuro Handlu...

Najczęściej czytane