• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos rozwija sieć stacji, choć większość ma iść na sprzedaż

Robert Kiewlicz
17 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Spółka Lotos Paliwa posiada ponad 500 stacji paliw w całym kraju, co stawia ją na trzecim miejscu pod względem liczby stacji paliw w Polsce i cały czas inwestuje w nowe. Spółka Lotos Paliwa posiada ponad 500 stacji paliw w całym kraju, co stawia ją na trzecim miejscu pod względem liczby stacji paliw w Polsce i cały czas inwestuje w nowe.

Pod koniec 2020 r. sieć stacji paliw Lotos powiększyła się o dwie nowe lokalizacje. W planach są kolejne otwarcia. Łącznie w 2021 rok koncern wejdzie ze stanem 512 stacji. Zgoda Komisji Europejskiej na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen jest uzależniona m.in. od sprzedaży 80 proc. stacji Lotos, a Lotos... zamierza nadal systematycznie powiększać liczbę stacji paliw.


Czy to dobrze, że Lotos inwestuje w sieć stacji?


Pod koniec 2020 r. sieć stacji paliw Lotosu powiększyła się o dwie nowe lokalizacje na Dolnym Śląsku: MOP Kochlice Wschód oraz MOP Kochlice Zachód. Paliwa z rafinerii w Gdańsku kierowcy mogą teraz zatankować również w Nowym Miasteczku (woj. lubuskie) usytuowanym przy trasie S3, w połowie drogi między Zieloną Górą a Lubinem. Do końca roku w planach są jeszcze kolejne otwarcia: Kunów i Starachowice (woj. świętokrzyskie) oraz Ochotnica Dolna (woj. małopolskie). Łącznie więc w nowy rok koncern wejdzie ze stanem 512 stacji.

Spółka Lotos Paliwa jest na trzecim miejscu pod względem liczby stacji paliw w Polsce. Spółka jest również wiceliderem w segmencie MOP (Miejsc Obsługi Podróżnych) - w ramach sieci funkcjonuje ich 23, przy autostradach A1, A2, A4 i A6 oraz przy drogach ekspresowych S3, S7 oraz S8.

Lotos inwestuje w sieć stacji paliw



Jej władze zapewniają, że nadal mają zamiar rozwijać biznes, a w 2021 r. sieć powiększy się o kolejne stacje.

- Zamierzamy nadal systematycznie rozwijać sieć stacji paliw. Równie ważne jak dostarczanie naszym klientom najwyższej jakości paliw jest dla nas konsekwentne poszerzanie naszej oferty i podnoszenie jakości obsługi. Dlatego unowocześniamy i standaryzujemy nasze stacje, dostosowujemy do bieżących trendów konsumenckich ofertę pozapaliwową, m.in. wprowadzając nowe pozycje w ofercie gastronomicznej - mówi Wojciech Weiss, prezes zarządu Lotos Paliwa.
Jednym z głównych warunków jest zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos.
Jednym z głównych warunków jest zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos.

Na kolejnych stacjach pojawia się koncept "Stacja smaku" - oferuje burgery, hot dogi, świeże sałatki oraz kanapki, także w wersji wege. Równolegle koncern rozwija swoją współpracę z siecią restauracji Subway, zarządzając już 39 obiektami tego typu w całej Polsce (w tym roku przybyły trzy nowe lokalizacje).

Większość stacji Lotosu na sprzedaż



Przypnijmy, że w lipcu 2020 r. Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Jednym z głównych warunków jest zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe.

Władze Orlenu twierdzą, że w tym przypadku PKN Orlen i Grupa Lotos nadal będą dysponowały największą siecią w Polsce i mogą nawet wzmocnić pozycję na rynku europejskim. Nadrzędnym celem ma być znalezienie partnera do jak najbardziej atrakcyjnej wymiany aktywów polskich na podobne w innych częściach Europy.

Orlen aktywnie szuka partnerów zagranicznych



Na początku października 2020 r. media spekulowały, że udziały w gdańskiej rafinerii może przejąć węgierski MOL.
Według informacji BiznesAlert.pl jest on jednym z poważnych kandydatów na partnera PKN Orlen w nowej spółce, która powstanie po wydzieleniu rafinerii w Gdańsku. Według portalu prowadzone są rozmowy mające na celu przygotowanie wymiany aktywów pomiędzy PKN Orlen i MOL.

Ostatnio Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen, spotkał się premierem Rumunii oraz ministrem Gospodarki, Energii i Otoczenia Biznesowego. Oficjalny powód to zacieśnienie relacji i rozpoznanie potencjalnych możliwości biznesowych. Ostateczne efekty negocjacji w sprawie środków zaradczych mamy poznać do połowy 2021 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • I w sumie dobrze (2)

    Dobra, biadolicie w komentarzach nad przejęciem tego Lotosu i zapominacie, że to może być jedyna szansa na to, żeby nie poszedł na sprzedaż. Przecież do wypchnięcia gdańskiej rafinerii w ręce Rosji było naprawdę blisko zaledwie kilka lat temu. Nawet Tusk mówił, że to nie byłby problem. I co? Teraz, jak ma ją przejąć Orlen to jest źle? A szansy na rozwój nikt nie chce dostrzec?

    • 9 17

    • (1)

      jaki rozwój, przecież oni de facto likwidują Grupę Lotos, zostanie tylko produkcja w mocno okrojonym zakresie

      • 7 2

      • Daj spokój. Niczego nie zlikwidują. Przecież nie zwolnią ludzi pracujących przy obsłudze technicznej rafinerii. Może pozbędą się paru stanowisk administracyjnych, co wyjdzie Lotosowi tylko na plus. Ale przecież zakład będzie stał, jak stoi.

        • 1 7

  • No i bomba

    Jakosc stacji Lotosu trzeba podniesc. Od lat odstaja od konkurencji i naprawde wymagaja wsparcia. Dobrze, ze zmierza to we wlasciwym kierunku.

    • 7 10

  • Bez petro nie ma przyszlosci

    Oszukujemy się, dajemy zwodzić, a prawda jest taka, że Lotos musi być ratowany innowacyjnością. Produkty rafineryjne będą (już są) coraz mniej popularne. Marże na nich spadają. Przyszłością jest petrochemia, a tej Lotos nie ma. Bez połączenia z Orlenem to będzie równia pochyła.

    • 9 16

  • Jadzia

    to chyba dobrze z tymi stacjami. Lotos zwiększa wartość swoich aktywów, więc nie zostaną tanio sprzedane/ zamienione.

    • 10 7

  • (4)

    Co z tego, że inwestuje pomimo, że będzie sprzedawać. Liczy się prowizja od sprzedaży a nie cena teansakcyjna. Przecież to państwowe przedsiębiorstwo czyli niczyje.

    • 29 3

    • No lepiej jak by nic nie robili (3)

      A potem znowu okaze sie ze nie bedzie fizji i sa w tyle. Trzeba sie rozwijac

      • 5 3

      • Wystarczy nie kraść straSzydło (2)

        No lepiej żeby dojna zmiana komunistów i złodziei przestała już kraść

        • 8 0

        • wzrost dochodów Lotos i Orlen (1)

          wynosząca kilkaset procent w ciągu ostatnich lat po zmianie prawa związanego z monitoringiem ruchu paliw przez granice świadczy najlepiej o tym co mówisz.......wcześniej ryży mówił o prywatyzacji Lotosu - nawet przez ruskich - więc do budy

          • 3 8

          • ryży tylko mówił - a jaro sprzedał russkim

            a to zasadnicza różnica

            • 8 1

  • Dobrze, że jest rozwój

    Lotos to silna marka, która po przejęciu przez Orlen dodatkowo rozwinie skrzydła. Że część stacji zostanie oddana? Przecież to normalne przy takich transakcjach, a dobrze, że zostaną również te, które reprezentują coraz wyższy poziom jakości obsługi i infrastruktury

    • 7 14

  • Wyborczej nie kupimy tylko NASZ Dziennk

    i Gazetę Polską - mobbing jak na Poczcie

    • 8 3

  • hmmm

    Widać działanie UE i równość gospodarczą w całej Europie (jak w przypadku transportu)...jakoś nie przypominam sobie, żeby parlament UE nakazał podobne praktyki grupie Royal Dutch Shell gdy była fuzja z BG Group w 2016 za ponad 70 mld dolarów. Do tego ci wszyscy, którzy tak spinają 4 litery chyba zapomnieli / albo nie wiedzą jak wygląda w PL w wielu innych państwach na świecie struktura własnościowa stacji paliw. To że jest logo marki Lotos, nie znaczy że Lotos jest właścicielem obiektu. Tutaj działa system partnerstwa handlowego - jeśli masz kasę, chęci i spełniasz wymagania (lokalizacja, minimalny wkład na budowę, jakość) Lotos lub Orlen (lub innej marki) możesz sobie otworzyć własną stację, godzisz się na kontrole składu paliwa losowe (czasami kilka razy w miesiącu o różnych porach) to możesz sobie otworzyć taką stację i działać pod logo jednej z tych firm spełniając warunki i mając z nimi umowę. Oni są otwarci na takie deale. Zresztą na ich stornie jest nawet info o tym w dziale "współpraca_dot_stacji_paliw"

    • 5 2

  • Ciekawe dlaczego to komisja europejska (2)

    decyduje o sprzedaży i połączeniu lotosu z orlenem śmiech na sali niech się zajmą innymi monopolistami np. Total dużo większy koncern naftowy niż nasze dwa krajowe to może niech komisja nakaże totalowi sprzedaż 80% stacji naszemu orlenowi, przecież to dla ich i naszego dobra, a wiecie dlaczego tak nie zrobią?

    • 12 8

    • Ty edziu nje do konca rozumiesz

      Bo pis to już dawno jednym klepnieciem by zabrał nam lotos, tak jak zabrał energe itd. A komisja chociaż zbadala ich zamiary i chodziło właśnie o nie zrobienie monopolu. Co nie zmienia faktu że, zamiary rządu wcale nie muszą być słuszne. Komisja miała sprawdzić poprawność transakcji przejęcia.

      • 6 2

    • Bo to jest wojna gospodarcza, która rozgrywa się bez ani jednego strzału, a decyzje KE to forma okupacji i opresji celem uzyskania przewagi rynkowej poprzez nadużywanie władzy.

      Ale to Polska jest niepraworządna.

      • 6 6

  • Fuzja dwóch firm, w której pierwsza dzieli i sprzedaje majątek tej drugiej...

    Rozumiem pozycje KE, ale dlaczego niby dla Nas ma to być korzystne, tego już nie wiem. Orlen się może trochę wzmocni, ale stanie się takim molochem, którym ciężko będzie zarządzać. A po lotosie zostaną zgliszcza.

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane