• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos zaskarży spółkę Talisman?

Wioletta Kakowska-Mehring
10 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Znów przesunie się termin uruchomienia produkcji na złożu Yme - poinformował operator prowadzący ten projekt, firma Talisman. Ta wiadomość zelektryzowała władze Grupy Lotos, która ma 20 proc. udziałów w złożu i liczyła na szybsze uruchomienie wydobycia. W tej sytuacji polska spółka - jak podano - "analizuje możliwości zabezpieczenia swoich interesów w związku z opóźnieniem".


Platforma należąca do Lotos Petrobaltic. Platforma należąca do Lotos Petrobaltic.

- Zarząd Grupy Lotos z dużym zaskoczeniem przyjął informację przedstawioną 4 maja 2011 r. na konferencji prasowej firmy Talisman poświęconej prezentacji wyników za I kwartał 2011 r. o dalszym przesunięciu terminu uruchomienia produkcji na złożu Yme - napisano w komunikacie. - Wcześniejsze deklaracje i zapewnienia operatora prowadzącego ten projekt, firmy Talisman, na to nie wskazywały.

Udziały w złożu Yme na Morzu Północnym Lotos kupił w 2008 roku. Współwłaścicielami koncesji na złożu oprócz GL są firmy Winterschall, AEDC oraz właśnie Talisman. Zasoby wydobywalne ropy naftowej dla przejętych 20 proc. udziałów Grupy Lotos oszacowano na ok. 1,8 mln ton. I na tą ropę Lotos czekał. Jeszcze pod koniec marca mówiło się, że uruchomienie wydobycia na złożu nastąpi od 1 lipca. Zarząd Grupy Lotos liczył się jednak z możliwym opóźnieniem, ale nie aż tak dużym. Dziś mówi się o końcu tego roku.

A przyczyną opóźniającego się posadowienia platformy wydobywczej była zła pogoda w obszarze koncesji. Z kolei platforma, ze względu na przedłużające się prace budowlane, dotarła do Norwegii dopiero we wrześniu ubiegłego roku. Co teraz stanęło na przeszkodzie? Nie podano.

Fakt przesunięcia terminu rozpoczęcia produkcji na koniec czwartego kwartału br. rodzi bardzo poważne wątpliwości co do należytego prowadzenia projektu przez firmę Talisman. W związku z powyższym zarząd spółki analizuje powstałą sytuację pod kątem biznesowym i prawnym z punktu widzenia możliwości zabezpieczenia interesów Grupy Lotos - napisano w komunikacie.

A złożą dla Grupy Lotos to priorytet. Lotos Petrobaltic - spółka należąca do Grupy - wystąpił do resortu środowiska z wnioskami o udzielenie czterech koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż ropy i gazu ziemnego na Bałtyku. Złożono wnioski koncesyjne dotyczące rejonów Smołdzino, Słupsk W, Słupsk E oraz Ustka.

Pod koniec ubiegłego roku minister środowiska przedłużył Lotosowi sześć koncesji poszukiwawczych na Bałtyku i jednocześnie rozszerzył je o możliwość poszukiwania złóż niekonwencjonalnych. Obecnie tylko Petrobaltic prowadzi poszukiwania ropy i gazu w polskiej strefie Morza Bałtyckiego. Ostatnio jednak wnioski o kilka koncesji poszukiwawczych złożyła spółka Baltic Energy Resources.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (15)

  • dziwne

    pierwsze pogoda teraz nie wiadomo jaka przyczyna!
    od początku ta inwestycja ma jakieś dziwne trudności -może jednak to prawda co się nie oficjalnie mówi ,że na tym złożu więcej wody niż ropy

    • 6 0

  • i jeszcze jedno ! (1)

    Zarząd Grupy Lotos z dużym zaskoczeniem przyjął informację przedstawioną 4 maja 2011 r. na konferencji prasowej firmy Talisman poświęconej prezentacji wyników za I kwartał 2011 r. o dalszym przesunięciu terminu uruchomienia produkcji na złożu Yme-hmm co to za partner !LOTOS wykłada pieniądze i dowiaduje się o opóźnieniach z konferencji prasowych !

    • 6 1

    • to raczej właśnie pytanie do Talismana

      dlaczego tak traktuje partnerów biznesowych? zresztą chyba nie tylko Lotos, ale także inne spółki

      • 0 0

  • PYTANIE.---- KOMU OBIECALI SPRZEDAŻ PETROBALTICU ??? ----- (1)

    Słyszałem że wyprzedają co się da byle by zmniejszyć wartość firmy.Dzielą na spółki spółeczki byle by taniej przejąć Petrobaltic.Rozdmuchują administracje i mnożą dyrektorów w nieskończoność ,byle by wyprowadzić najwięcej kasy.
    STARY NUMER !. Doprowadzić do upadłości i przejąć za bezcen.

    • 15 6

    • prosze

      nie karmic trolla

      • 0 3

  • jaki jest ten NOWY TERMIN ?

    Nie widzę !

    • 1 1

  • oto dlaczego (5)

    Kilka przykladow tego, dlaczego Yme nie moze wyplynac ze Stavanger...elektryka - piasek w skrzynkach elektr. i instrumentach jeszcze z Abu Dhabi, wiele kabli nie podlaczonych, wiszacych luzno w skrzynkach elektr. Instrumenty-nie dzialajace sygnaly kontrolne, Mnostwo prob odbiorczych do wykonania. Kilka dni/tygodni temu przypadkowo znaleziono, ze spoina jednej z nog platformy byla niepospawana. W Emiratach zalepiono zlacze zlaczenie tasma klejaca i zamalowano na odpowiedni kolor. To spowodowalo b. powazne i dokladne badania nieniszcace innych spoin, poniewaz nie mozna juz ufac certyfikatom jakosci z Emiratow. A brak tej spoiny to poprostu kryminal.

    Coz, niech Lotos wysle swoich inzynierow, ktorzy cos wiedza o konstrukcjach plywajacych i niech sobie patrza na Talisman z bliska, a nie z pozycji czytania raportow okresowych (miesiecznych).

    Problem lotosu jest prosty, 20 proc udzialu to cholerne pieniadze, teraz pewnie to i z 35% oryginalnych kosztow jest do pokrycia i wiele wiecej.

    Lotos siedzi w norwegii i wie, ze PSA i DNV nie pozwoli na wyplyniecie tej platformy w takim stanie jeszce przez dluugi dluugi czas.

    Takie rzeczy sie zdarzaja na swiecie i to nie jest jakas nadzwyczajna sytuacja, jak chcesz oszcedzac pieniadze to idziesz do stoczni w Emiratach czy Singapurze, ale wtedy nie oczekuj ze standard roboty bedzie wysoki.

    Lotos siedzi cicho i sie nie dziwie, bo nie jest latwo przyznac sie do takich stanow ;) w spolce skarbu panstwa.

    To nie wina Lotos, takie rzeczy sie zdarzaja-roczne, poltoraroczne ubsuwy terminow duzych projektow.

    chcecie wiecej informacji nt yme, dajcie znac, moze nawiazemy wspolprace:)

    • 13 1

    • chętnie poznałbym więcej szczegółów na temat YME.

      • 0 0

    • A jeśli ta inwestycja będzie nietfafiona ? (1)

      To kto za to odpowie ?

      • 0 0

      • skarb panstwa norweski

        zwroci wiekszosc nakladow

        • 0 0

    • takie obsuwy to norma również w czasie wiercenia nowymi platformami - właśnie z Azji lub emiratów

      • 1 0

    • bardzo chcemy i bardzo prosimy

      =petrobalticus

      • 0 0

  • www. polskilotos.pl

    Pomóż obronić Lotos przed sprzedażą !!!

    • 4 3

  • Analiza ekonomiczno-prawna PRZED zakupem udziałów (lub akcji) w jakiejkolwiek spółce międzynarodowego prawa handlowego

    Felerne zarządzanie we fragmencie LOTOSu spowodowało te realnie gigantyczne straty finansowe Skarbu Państwa (czyli nas wszystkich w RP) na teraz i na później (bo to nie koniec ich).Może więc sprzedaż LOTOSu w ręce myślących realnie ma jednak sens = wtedy paliwa stanieją i g*wniarstwo ekonomiczne zaniknie chociaż w tej dziedzinie.GRĄDŹL

    • 2 0

  • obawiam sie ze jeden z wypowiadajacych sie ponizej ma racje - nie podam który on sam wie :) - pogoda ? Nie ,... chyba jaja sobie robicie ..... - jesli ktos sadzi ze to wina pogody to niech lepiej zacznie budowac domki z piasku na plazy :) moze zmądrzeje obserwujac pogode nad morzem. Platforma musi pływac bez wzgledu na pogode tym bardziej jest specjalnie projektowana na najtrudniejsze warunki pogodowe a szczegółnie na Morzu Północnym.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane