• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marka "bejba" wejdzie na rynek? Słowo z piosenki znakiem towarowym

Robert Kiewlicz
19 czerwca 2023, godz. 08:00 
Opinie (52)
Wyraz "bejba" został zgłoszony jako znak towarowy. Czy powstanie nowa marka na rynku? Wyraz "bejba" został zgłoszony jako znak towarowy. Czy powstanie nowa marka na rynku?

Blanka Stajkow, znana z występów na Eurowizji, złożyła niedawno do EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) zgłoszenie znaku słownego "bejba". Podobny wniosek złożyła wytwórnia Warner Music Polska. Prawa mają objąć między innymi: nagrania, ale też kosmetyki, ubrania, buty, torebki, usługi reklamowe i modeling. Czy każdy może zastrzec sobie dowolne słowo w danym języku i stworzyć z niego markę?





Czy akceptujesz kupowanie podróbek?

Do tego, aby towary marki "bejba" zalały polski rynek, potrzeba jeszcze trochę czasu i pieniędzy. Być może taka marka nigdy nie powstanie. Czy każdy może zastrzec sobie dowolne słowo ze słownika i jakie z nich mogą być zastrzeżone, a jakie nie?

- Nie można zastrzec sobie dowolnego słowa. Po pierwsze jednak nie chodzi o rejestrację słowa jako takiego, bo znak zawsze rejestruje się w odniesieniu do określonych towarów czy usług - tak jak zrobiła to Blanka. Dodatkowo istnieją zasady konstrukcyjne prawa znaków towarowych. Chodzi w nich o to, aby zapewnić, że znak towarowy będzie mógł pełnić swoje funkcje - tzn. aby odbiorcy patrząc na niego, widzieli, że jest to znak towarowy, a nie np. odniesienie do jakiejś cechy towaru albo samego towaru. Zatem nie zarejestrujemy znaku towarowego "krzesło" dla mebli, albo "jabłko" dla sprzedaży owoców i warzyw. Ale już "jabłko" dla komputerów - nie ma problemu, bo nie ma żadnej łączności między towarem a tym słowem... ale zdaje się, że tego znaku już nikt nie zarejestruje w takim zakresie - tłumaczy dr Wojciech Gierszewski, radca prawny i rzecznik patentowy.

Ciekawe butiki vintage



Blanka i Warner Music Polska powalczą o markę "bejba"?

 

Jak tłumaczy dr Gierszewski, istnieją też inne wyłączenia i w kontekście naszej tematyki szczególnie istotne jest jedno. Znak nie może być zgłoszony w tzw. "złej wierze".

- Ta występuje pod wieloma postaciami, ale jedną z nich jest zgłoszenie do ochrony "cudzego znaku" przy świadomości braku własnego uprawnienia. Mówię o tym dlatego, że znalazłem w bazie danych dwa zgłoszenia - dodaje Gierszewski. - Jedno - krajowe - zgłoszone przez osobę fizyczną dla napojów bezalkoholowych i alkoholowych. Teoretycznie między znakami nie ma kolizji, bo zgłoszone są dla różnych towarów, nie można jednak twierdzić, że jest to przypadek, szczególnie że znak ten przybiera dosyć charakterystyczną formę. Myślę, więc, że zarzut złej wiary mógłby znaleźć tutaj zastosowanie. Podobna sytuacja wystąpiła jakiś czas temu ze znakiem towarowym "ekipa", chociaż tam podmiot trzeci zgłosił znak jeszcze przed uprawnionym. Drugie - również krajowe - zgłoszone zasadniczo dla tych samych towarów i usług co zgłoszenie Blanki kilka dni po jej zgłoszeniu. Tylko że zgłaszającym w tym przypadku jest .... Warner Music Polska. I to jest dopiero ciekawa sytuacja. Blanka mogłaby zgłosić sprzeciw do tego zgłoszenia, powołując się na swoje, wcześniejsze zgłoszenie. Czyżby strony się nie dogadały? Pozostaje nam spekulować.


Za parę miesięcy już nikt nie będzie pamiętał, co to było "bejba"



W jakim celu dokonuje się zgłoszenia znaku towarowego? Zwykle w celu zabezpieczenia sobie monopolu na korzystanie z danego słowa w danym zakresie - taka jest istota znaku towarowego.

- W przypadku słowa "bejba" jednak to też ciekawe, pokazuje bowiem, że Blanka nie pozostaje głucha na to, jak odebrano jej występy, bo przecież to właśnie słowo - "bejba" - charakterystycznie wybrzmiewa nieco manierycznie w jej piosence i stanowi też chyba żartobliwy (by nie powiedzieć dosadniej) synonim jej piosenki - mówi dr Wojciech Gierszewski. - Być może Blanka - wraz z jej doradcami - dostrzegła potencjał komercyjny w tym określeniu i zamierza wprowadzić pod tą nazwą towary czy świadczyć usługi. Znając jednak realia branży modowej czy beauty, również w aspekcie czasu, jaki potrzebny jest na wprowadzenie na rynek towarów, to raczej forma zabezpieczenia praw na poczet potencjalnej sprzedaży w przyszłości.dynamika rzeczywistości, jaka nas otacza, jest taka, że za parę miesięcy już nikt nie będzie pamiętał, co to było "bejba", chyba że na rynku faktycznie znajdą się towary o takiej nazwie. 



Rejestracja znaku towarowego. Jakie obowiązują procedury?



Jeśli chcesz zarejestrować znak towarowy, istnieje kilka procedur, w ramach których można to uzyskać?

- Zależy to przede wszystkim od terytorium, na jakim znak ma być chroniony. Znak towarowy co do zasady obejmuje obszar jednego państwa. Każde państwo ma swój lokalny Urząd Patentowy. Istnieje też Urząd Związku Państw i tak np. EUIPO zajmuje się udzielaniem praw na unijne znaki towarowe. Można też uzyskać tak zwany międzynarodowy znak towarowy w sytuacji chęci objęcia ochroną znaku w wielu krajach. Nie ma specjalnie żadnych formalnych warunków: należy złożyć podanie i je opłacić. Można działać samodzielnie, a można przez pełnomocnika - wyjaśnia dr Gierszewski. - Znak badany jest pod kątem wskazanych przeze mnie przeszkód - tj. oceny, czy może być znakiem towarowym. Natomiast Urząd sam z siebie nie bada, czy znak narusza cudze prawa, np. wcześniejsze znaki czy prawa autorskie. Tutaj konieczna jest interwencja samego uprawnionego. Warto pamiętać, że nawet gdy Urząd udzieli prawa na znak, jeśli narusza on cudze prawa, może być następczo unieważniony.


Znak towarowy to z reguły krótka forma: jedno- czy dwuwyrazowa. Oczywiście zdarzają się też bardziej rozbudowane frazy, nawet całe wielowyrazowe slogany czy hasła reklamowe. Zwykle jednak to jedno słowo - bowiem w taki sposób najłatwiej posługiwać się nim w komunikacji. Często więc, nawet gdy znak jest rozbudowany, składa się z kilku wyrazów - zdarza się, że komunikacyjnie jest upraszczany do jednego wyrazu.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (52)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane