- 1 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (67 opinii)
- 2 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (42 opinie)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 Etat zabiera nam życie (444 opinie)
- 5 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (201 opinii)
- 6 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
Nawet ok. 400 statków rocznie ma obsłużyć morski terminal Orlenu
Morski terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle.
Początkowo ponad 130 statków rocznie, a docelowo nawet trzy razy więcej, ma obsługiwać morski terminal, który ma powstać w pobliżu Gdańskiej Rafinerii. Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Projekt realizuje konsorcjum, którego liderem jest sopocka Grupa NDI. Jego budżet to ponad 0,5 mld złotych.
- Nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii
- Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.
- Kiedy jest planowany termin oddana terminalu?
Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
Nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii
W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z czterema ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. m.in.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku.
Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminalu zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln ton produktów rocznie. Realizacja inwestycji ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.
Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.
Takie plany nie są nowe. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.
Po raz kolejny do planów budowy terminalu wrócono w 2013 r. Projekt budowy terminalu przeładunkowego został ujęty w programie "Efektywność i Rozwój". Terminal miał być przeznaczony do bezpośredniego przeładunku produktów i komponentów naftowych I i III klasy pożarowej. Grupa Lotos sprowadzała komponenty do produkcji (FAME, etanol, etery) drogą morską, z wykorzystaniem infrastruktury portowej oraz logistyki kolejowej. W ten sam sposób ekspediowała również mniejsze partie produktów, czyli do 5 tys. ton. I właśnie takie ładunki miał obsługiwać terminal.
Kiedy jest planowany termin oddana terminalu?
Szacowano wówczas, że sama inwestycja pochłonie ok. 100 mln zł. Dodatkowe 160 mln zł miała kosztować budowa toru wodnego. Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 r.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-21 08:51
(7)
o ile wzrosną wpływy do budżetu Gdańska z tytułu tej inwestycji? Podatek od nieruchomości / powinien być jak najwyższy/, udział w PIT pracowników / pod warunkiem, że rozliczają się w Gdańsku/, CIT ? Tu nie ma pewności jaka będzie osobowość prawna terminala, czy zarządzająca nim spółka będzie miała siedzibę w Gdańsku ? Udział w podatku dochodowym
o ile wzrosną wpływy do budżetu Gdańska z tytułu tej inwestycji? Podatek od nieruchomości / powinien być jak najwyższy/, udział w PIT pracowników / pod warunkiem, że rozliczają się w Gdańsku/, CIT ? Tu nie ma pewności jaka będzie osobowość prawna terminala, czy zarządzająca nim spółka będzie miała siedzibę w Gdańsku ? Udział w podatku dochodowym terminala / jak wyżej, czy siedziba będzie w Gdańsku/, ale tutaj realny właściciel projektu, czyli Orlen / Skarb Państwa tak może nim ,, zarządzać'' i żonglować kosztami, przepływami finansowymi, że księgowo nic nie będzie zarabiał
- 13 12
-
2023-03-14 10:12
Podatki.
Tak właśnie nasi możnowładcy od zarania dziejów traktowali Gdańsk, zdzierali z miasta tylko podatki a o rozwój martwili się Niemcy, Holendrzy, Żydzi i inne nacje.
- 1 0
-
2023-02-21 11:01
Nic nie wzrosną!!! dlatego pis orlenem przejął lotos
aby Gdańsk stracił z tytułu podatków prawie 100mln i o to tu chodzi> Wiadomo tu mieszkają mądrzy ludzie i wiedzą że na pis nie można głosować!! orlen nic nie zapłaci - wymyślą ustawę o bezpieczeństwie narodu i podatki prosto do obajtka. Tak jak ropa i vat 23% dlaczego zyski nie poszły do skarbu państwa? tylko do obajtka?
- 4 6
-
2023-02-21 09:15
A co nasze miasto Gdańsk zyska na ogromnym przeładunku węgla z zagranicy?Jak na razie to pobliskie dzielnice w czarnym pyle węglowym.Pył osiadł na ulicach,domach i płucach mieszkańców NP.
- 6 5
-
2023-02-21 08:55
oby jak najwięcej, bo tutaj rozsądnie wydają pieniądze
będzie na rydwany, owce, bloggerki itd
- 8 6
-
2023-02-21 08:59
(2)
400 statków, jeżeli będą musiały przepłynąć przez akweny, należące do Miasta Gdańsk, powinny zostać opodatkowane i tak z każdego statku z paliwem, ropą itp 1 mln pln to uczciwa opłata, Orlen i tak sobie odbija to póżniej na stacjach paliw a tak niech podzieli się zyskiem z Gdańskiem a nie tylko jak huba wykorzystuje i jeszcze mieszkańcy mają najdroższe paliwo
- 8 13
-
2023-02-21 20:46
Węwnętrzne wody morskie
Te akweny nie są miasta tylko państwa. Są to wody zarządzane przez Urząd Morski.
- 5 0
-
2023-02-21 12:36
szczelać do nich z armat!
- 2 2
-
2023-02-21 11:23
ciekawe jak te statki beda tam (5)
skrecaly z wisły smialej na martwa bo jakos tego nie widze, poza tym w sezonie jest tam spory ruch, druga sprawa to glebokosc toru wodnego. Nie lepiej to zrobic od strony morza ?
- 12 10
-
2023-03-14 15:14
Będą pływać normalnie...
Dawno tam nie byłeś...
Od 2016 jest tam cywilizowany tor wodny, są dwie obrotnice po 200m - przed wejściem w przejście z Wisły Śmiałej (Kanał Płonia) i przy planowanym nabrzeżu. Sam Kanał Płonia został znacznie poszerzony (z 30 do 51m) i oznakowany a jego brzegi są trwale umocnione. Całość była pogłębiana do 7m, (w tej chwili jest ca. 6m).
Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.- 0 0
-
2023-03-14 10:16
Stu tysięczniki. (1)
Te co przypłyną z Elbląga.
- 0 0
-
2023-03-14 15:26
Do Elbląga będą pływać nie statki, tylko mikro-stateczki...
Tak bywa, kiedy ktoś zbuduje "drogę morską" z ograniczeniem zanurzenia do 4,5m ;)
- 0 0
-
2023-02-21 12:11
Normalnie
Tam jest obrotnica na Śmiałej, a zestawy pchane 130m tam pływają bez problemu
- 6 0
-
2023-02-21 11:36
NMP,
nie masz pojęcia
- 5 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.