• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet ok. 400 statków rocznie ma obsłużyć morski terminal Orlenu

Robert Kiewlicz
21 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)

Morski terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle.

Początkowo ponad 130 statków rocznie, a docelowo nawet trzy razy więcej, ma obsługiwać morski terminal, który ma powstać w pobliżu Gdańskiej Rafinerii. Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Projekt realizuje konsorcjum, którego liderem jest sopocka Grupa NDI. Jego budżet to ponad 0,5 mld złotych.






Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.

Nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii



Czy budowa własnej infrastruktury przeładunkowej przy rafinerii to dobry pomysł?

Gdzie ma powstać? zobacz na mapie Gdańska Położenie to lewy (południowy) brzeg Martwej Wisły, obok istniejącego nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos, kilka kilometrów od mostu wantowego im. Jana Pawła II.

W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z czterema ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. m.in.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku.

Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminalu zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 mln ton produktów rocznie. Realizacja inwestycji ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.
  • Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku.

Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.



Takie plany nie są nowe. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.



Po raz kolejny do planów budowy terminalu wrócono w 2013 r. Projekt budowy terminalu przeładunkowego został ujęty w programie "Efektywność i Rozwój". Terminal miał być przeznaczony do bezpośredniego przeładunku produktów i komponentów naftowych I i III klasy pożarowej. Grupa Lotos sprowadzała komponenty do produkcji (FAME, etanol, etery) drogą morską, z wykorzystaniem infrastruktury portowej oraz logistyki kolejowej. W ten sam sposób ekspediowała również mniejsze partie produktów, czyli do 5 tys. ton. I właśnie takie ładunki miał obsługiwać terminal.

Kiedy jest planowany termin oddana terminalu?



Szacowano wówczas, że sama inwestycja pochłonie ok. 100 mln zł. Dodatkowe 160 mln zł miała kosztować budowa toru wodnego. Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (191)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane