• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O wodorze jako paliwie przyszłości

erka
26 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
III edycja konferencji wodorowej PCHE to multidyscyplinarne wydarzenie o międzynarodowym charakterze z ponad 30 prelegentami z kraju i ze świata. III edycja konferencji wodorowej PCHE to multidyscyplinarne wydarzenie o międzynarodowym charakterze z ponad 30 prelegentami z kraju i ze świata.

Wodór to jedno z ważniejszych źródeł czystej energii. O tym, jak będzie wyglądała przyszłość tej technologii, rozmawiać będą eksperci na konferencji PCHET przeprowadzanej w formie online, która odbędzie się 28 i 29 września 2020 roku. Podczas międzynarodowego wydarzenia omawiane będą między innymi najnowsze trendy w gospodarce zeroemisyjnej i możliwości, jakie niosą one dla polskiej gospodarki.



Formuła wydarzenia umożliwi udział w wirtualnych prelekcjach z ekspertami z Komisji Europejskiej, Hydrogen Europe oraz organizacjami zrzeszającymi przemysł w Europie. Pozwoli również na wymianę doświadczeń z przedstawicielami wiodących firm.

- W tym roku ze względu na szczególne okoliczności nasza konferencja po raz pierwszy odbędzie się online. Nie da się ukryć, że świat po COVID-19 będzie wyglądał inaczej, a zapowiadana już od dawna transformacja technologiczna, właśnie rozgrywa się na naszych oczach - mówi Sławomir Halbryt, prezydent Rady Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.
Celem konferencji jest już nie tylko popularyzacja wykorzystania technologii wodorowych w Polsce, lecz przede wszystkim przeprowadzenie eksperckich dyskusji nad wizją oraz strategiami wdrażania technologii wodorowych do gospodarki. Liczymy także, że uda nam się̨ w sposób przystępny dla wszystkich, omówić́ zastosowanie H2 w gospodarstwach domowych, jego zalety jako alternatywnego paliwa czy nośnika energii.

Zeszłoroczna edycja zgromadziła prawie 300 uczestników.

- Polska jest piątym producentem wodoru na świecie. Posiadamy pełną wiedzę, kompletne łańcuchy dostaw oraz zasoby B+R. Jesteśmy gotowi na wodór w gospodarce i społeczeństwie. Istniejące bariery zostaną z pewnością wkrótce pokonane, o czym będziemy mówić na naszej konferencji - mówi Marek Foltynowicz, ekspert ds. wodoru Klastra. 
Konferencja jest flagowym projektem Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych, koordynowanym przez RIGP. Do inicjatyw Klastra należy również Pomorska Dolina Wodorowa.
erka

Wydarzenia

PCHET 2020 online - III Międzynarodowa Konferencja Wodorowa

konferencja

Miejsca

Opinie (62) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • akumulatory to goo*no kto ma czas to ladowac... bezsens

    wszyscy maja nonstop rozladowane telefony...

    • 0 0

  • Najprawdopodobniej przegra z akumulatorami jako technologia (4)

    Jeżeli chodzi o zasięg czy jak kto woli pojemność energetyczną na 1 kg masy źródła energii, samochody elektryczne nie są daleko w tyle. Gdy technologia ekonomicznej budowy akumulatorów ze stałym elektrolitem na skale przemysłową zostanie opracowana (lub w przypadku jakiegokolwiek innego przełomu w budowie akumulatorów), wodór stanie się taką samą ciekawostką historyczną jak nowojorskie taksówki elektryczne z przełomu XIX/XX wieku.

    Branża petrochemiczna łudzi się, że będzie inaczej, ponieważ pozyskiwanie wodoru z metanu jest tańsze niż pozyskiwanie go z innych źródeł, jak chociażby poprzez reakcję elektrolizy wody.

    • 14 15

    • Wydajność energetyczna wodoru (143 MJ/kg) jest kilka razy większa (1)

      nawet od benzyny (46 MJ/kg) a akumulator litowo-jonowy to tylko 0,9 MJ/kg.
      Nie przegra z ekonomią, przy dzisiejszej technologii wystarczy 10-20 kg wodoru a nie pół tony baterii, wożenie baterii i marnowane na to dodatkowej energii to błędne koło.

      • 9 1

      • 1kg wodoru + 20kg stali na butle już po ptokach

        • 0 0

    • Czyżby Japończycy się mylili? Wątpię.

      To właśnie wodór ma zastąpić w Japonii energetykę atomową. Zresztą od wielu już lat w Japonii sprzedawane są instalacje (pomocnicze-awaryjne) do domów wytwarzające prąd a paliwem jest wodór. Obecnie jedynym ograniczeniem jest koszt samego paliwa. Jak twierdzi wielu specjalistów zajmujących się wodorem tanie wytwarzanie wodoru to kwestia kilku lat. Maksymalnie 10.

      • 6 1

    • Ładowanie Samochodu elektrycznego trwa co najmniej 1 godzinę a na wodór kilka minut!

      • 9 2

  • a moze coś o problemach z przechowywaniem wodoru (7)

    bo sprężony wymaga ogromnych ciśnień i pojemnych butli by zasięg był sensowny. A skroplony wymaga minus 270 stopni czyli sporego termosu

    • 32 12

    • Obecnie z punktu widzenia technologii to żaden problem. (6)

      Pojazd z nieszczelnym zbiornikiem wodoru (mowa Toyocie Mirai) pali się w kontrolowany i bezpieczny sposób. Jest to technologia bardziej bezpieczna od lpg, cng i benzyny.

      • 24 3

      • wodór bezpieczniejszy od benzyny? (5)

        niezły dowcip - wodór jeśli się ulatnia to po uzyskaniu odpowiedniego stężenia wybucha samoistnie

        pomijam że wodór w tym znaczeniu to nie źródło tylko nośnik energii - ni możemy go wydobywać - musimy go uwolnić ze związków z tlenem czy węglem zużywając energię którą później odzyskuje się podczas utleniania w baterii paliwowej

        • 10 11

        • takie właśnie zero emisji.. jakie auto by nie było , na baterie czy wodór, to jest tylko przesuwanie emisji w inne miejsce (1)

          • 1 0

          • To prawda, że to przesuwanie emisji ale jak chce się bazować na słońcu czy na wietrze to nie ma innego wyjścia. Źródła energii jak słońce czy wiatr są nieprzewidywalne i okresowe. Słońce świeci średnio 12 godzin / dobę, ale tyko średnio 8 godzin na tyle silnie by wytwarzać energię i tylko wtedy, gdy nie ma chmur (mówię tu o średniej rocznej, jest oczywiste, że latem ten czas się wydłuża ale zimą skraca). Zatem 8 godzin produkcji trzeba rozłożyć na złożycie bieżące i 16 godzin bez produkcji. Z wiatrem jest trochę lepiej, bo może wiać nawet w nocy, ale też nie jesteśmy w stanie zmusić wiatru by wiał kiedy chcemy i to z odpowiednią prędkością, nie za dużą i nie za małą. Pojawia się problem jak zmagazynować wystarczającą ilość energii by móc ją uwolnić w późniejszym czasie. Akumulatory? Pomijając fakt, że akumulator i ekologia to całkowite przeciwieństwa to mamy jeszcze powolne ładowanie, stosunkowo małą pojemność w stosunku do objętości i fakt, że z czasem tracą swoją pierwotną pojemność. Rozwiązaniem jest właśnie wodór. Można produkować go, gdy mamy nadmiar energii, a gdy jest jej niedostatek, zastosować proces odwrotny. Proces ten można stosować nie tylko do napędzania samochodów ale na globalną skalę. Jest też lepsza alternatywa, może nie tak czysta jak wodór ale tańsza, bardziej stabilna i przewidywalna - jest nią atom

            • 1 0

        • Wodór jak się ulatnia (2)

          To leci w górę. Nie zbiera się w kanałach i garażach jak LPG . Ale ciśnienia butli jak CNG 300 atmosfer. ? A co do technologii to dużo można zrobić tylko kogo na to stać NASA?

          • 3 1

          • Wodór wybucha, robiliśmy testy. (1)

            Cienka rurka, mały przepływ i o dziwo, kwestia czasu a było słychać mini wybuchy.

            • 0 0

            • ...ze szwagrem w garażu ... :)

              • 4 0

  • Glupoty (5)

    Do produkcji wodoru trzeba kopalin. Ktore wymagają energii wiecej jak spaliny

    • 1 2

    • Wodór jest produktem ubocznym (4)

      Sam możesz zrobić próbkę wodoru w warunkach domowych. Woda, żelazo, prąd...

      • 0 0

      • (1)

        No właśnie - prąd... A skąd ten prąd? Z węgla!!! ;)

        • 0 0

        • Słyszysz prąd myslisz-węgiel...

          Pewnie górnikiem jesteś, prąd już nie jest robiony tylko z węgla, pomyśl czasem.
          I to się będzie coraz bardziej zmieniało.

          • 0 0

      • albo metal i kwas....

        • 0 0

      • A prąd z opalanej węglem kopalini....

        • 1 0

  • Spalanie wodoru to największa głupota (4)

    1 gram wodoru w reakcji cyklu wodorowego daje tyle energii ile spalenie 10 ton węgla i to jest przyszłość. A nie spalanie wodoru, ha ha ha. Samo magazynowanie wodoru to jest problem, ponieważ cząsteczki wodoru są tak małe, że przeciskają się przez KAŻDY materiał zbiornika. Co prawda w bardzo małej ilości, ale niestety przeciskają się pomiędzy atomami dowolnego materiału.

    • 6 9

    • Z reaktorem termojądrowym nikt, nigdy jeździł nie będzie. A reakcja o której mowa zachodzi w słońcu (1)

      Już dziś pojawia się problem jak wybuchnie bateria od elektrycznej hulajnogi a wybuch takiego reaktora domowego doprowadziłby do zniszczania połowy Gdańska.

      Choć to wszystko science fiction bo taka technologia jeszcze nie istnieje

      • 0 0

      • Teoretycznie nie istnieje taka technologia

        A praktycznie Francuzi budują ITER na południu Francji.

        • 0 0

    • E=mc^2

      ile energii jest w kilogramie buraka. 1kg *c^2= 9*10^16J = 25000000000kWh. A tesla zużywa 20 kWh na 100 km. ile przejedziesz sobie policz

      • 0 0

    • Nie wiesz czym są ogniwa wodorowe

      Nie wiesz jak zasilany jest silnik elektryczny wodorem? Nie wypowiadaj się bo głupoty gadasz.

      • 6 2

  • Wodór

    Wy w ogóle wiecie w jaki sposób produkuje się wodór. Z czego? To jest ta wasza alternatywa? Gratuluję.

    • 1 0

  • (1)

    To powinno byc juz dawno w uzyciu, a nie pchanie w slepa uliczke elekteykow, do ktorych nawet nie ma baterii

    • 19 3

    • Byloby gdyby dalo sie zrobic w ziemi dziure i lapac czysty wodor albo nalapac go "w siatke" z kosmosu. W praktyce nie jest tak latwo i wodor jest zwykle sposobem na zmagazynowanie energii wyprodukowanej w tradycyjny sposob. W ogniwach wodorowych jest jedynie uwalniana (z duzymi stratami) energia wyprodukowana w elektrowni.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    "Polska jest piątym producentem wodoru", ale z ropy i metanu !!!

    Przerabiamy metan na wodór i w miejscu wytwarzania emitujemy CO2. Dalej mamy ogromne problemy z transportem i magazynowaniem podczas gdy dla metanu (gazu ziemnego) cała infrastruktura już istnieje i się sprawdza.
    Jeśli myślimy o tym, że zielony wodór ma być z OZE czyli z prądu, to po co go transportować do domów, ogrzewajmy się prądem. Dalej mamy transport - na razie dominują rozwiązania akumulatorowe - może w dużych jednostkach (statki, pociągi) sprawdzą się zbiorniki z wodorem i ogniwa paliwowe, ale po co transportować wodór - transportujmy prąd a wodór wytwarzajmy lokalnie w porcie i na lotnisku.
    Jest jeszcze problem magazynowania energii z OZE - jeśli tu wodór jest najlepszy to trzeba tworzyć zastępstwo elektrowni szczytowo-pompowych tj. elektrownie elektroliza-synteza.

    • 3 1

  • W 2019 w Norwegii

    Też było wielkie Wow wodór itd.Dopoki nie pierdyklo na jednej stacji i po wierzę.Toyota wstrzymała wypuszczenie na rynek widokowych cudeniek

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Wodór jako paliwo nie zatruwa środowiska. Sęk w tym, że aby go pozyskać trzeba włożyć sporo energii - a skąd? Jak na razie to z węgla (prąd elektryczny) i kółko się zamyka. To nie jest tak, że skoro cząsteczka wody składa się z jednego atomu tlenu i dwóch wodoru, to mamy sprawę rozwiązaną i nieograniczone źródło energii. Żeby je rozdzielić trzeba sporo energii jednak włożyć, więc cała sprawa nie jest tak oczywista jakby się mogło wydawać.

    • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane