• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Kormoran oficjalnie opuścił Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

ORP Kormoran opuszcza stocznię i wypływa do Gdyni.


Niszczyciel min Kormoran ostatecznie opuścił gdańską stocznię. Teraz w gdyńskim porcie będzie czekał na uroczystość podniesienia bandery, która ma się odbyć we wtorek 28 listopada, czyli w 99. rocznicę utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej w Polsce.



W piątek 17 listopada niszczyciel min "Kormoran" (nie mylić ze "Ślązakiem", powstającym w SMW) oficjalnie opuścił Remontowa Shipbuilding. Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca.

Czytaj też: Niszczyciel min Kormoran w akcji

Okręt będzie działać na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Uroczystość podniesienia bandery odbędzie się we wtorek 28 listopada o 14:30 przy nabrzeżu Pomorskim w Porcie Gdynia (na wysokości Akwarium Gdyńskiego) zobacz na mapie Gdyni.

ORP Kormoran ma prawie 59 m długości, 10 szerokości, a jego kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna ORP Kormorana to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będzie wyposażony m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Czytaj też: Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding

Wciąż nie wiadomo, co dalej z budową kolejnych dwóch niszczycieli min, w ramach serii Kormoran II (projekt 258). Pierwszy, prototypowy, to właśnie "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Według zapowiedzi wszystkie trzy miały być gotowe do 2022 roku. Według wstępnych zapowiedzi kolejne też miało budować konsorcjum pod przewodnictwem Remontowa Shipbilding. Jednak pytany o kontrakt Inspektorat Uzbrojenia MON od kilku miesięcy odpowiada, że podpisanie umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min będzie możliwe po całkowitym rozliczeniu pracy rozwojowej Kormoran II.

Czytaj też: Nowy żaglowiec z gdańskiej stoczni

Z Remontowa Shipbuilding - również w piątek 17 listopada - wypłynął do siebie też żaglowiec "El-Mellah" budowany dla Wyższej Szkoły Morskiej Algierii. Jednostka ma parametry porównywalne z "Darem Młodzieży". Jej długość całkowita to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wyniesie 17 węzłów (przy wietrze 6 stopni w skali Beauforta). Jednostka przygotowana będzie do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek. Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest Zygmunt Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting.

ORP Kormoran na próbach morskich.


"El-Mellah" wypływa na próby morskie.

Miejsca

Opinie (94) 6 zablokowanych

  • Pół roku opóźnienia (2)

    Czyli normalne na tą stocznie

    • 19 18

    • Rok opuźnienia baranie

      • 1 0

    • Termin

      Oddana w cZasie

      • 6 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film ORP Kormoran wypływa do Gdyni

    słabe uzbrojenie przeciw lotnicze (1)

    brak uzbrojenia przeciw rakietowego
    bark systemów ostatniej szansy
    podobno na wyposażeniu są gromy odpalane z ręki. Na okręcie takie coś?
    w wypadku konfliktu pewnie niestety pójdzie na dno bardzo szybko.

    • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film ORP Kormoran wypływa do Gdyni

      Podobno blacha 8mm, przy zderzeniu z kajakiem idzie na dno

      • 0 0

  • patrolowiec (1)

    A co z podniesieniem bandery na Ślazaku ?

    • 1 0

    • A zdziwisz się...

      • 0 0

  • Kasiu niestety tak musi być -blachy specjalne (3)

    Okręt jest wykonany ze spec. stali amagnetycznej sprowadzonej z Francji.Przy spawaniu jej brzegi się odkształcają.Poza tym to prototyp spawacze ( uczyli się nowej techn.)przy następnych na pewno będzie lepiej.Ps z takiej stali jest zbud.sporo nowoczesnych okr.podwodnych

    • 3 0

    • Czyli uczyli się spawać (1)

      Dzięki za informację. Szkoda, że spawacze zdobywali doświadczenie na okręcie MW. Jednym słowem stocznia nie posiadała potencjału do wykonania umowy, skoro tak wygląda kadłub. Teraz z naszego okrętu za granicą będą się śmiali, a my podatnicy zapłaciliśmy uczciwymi pieniążkami.

      • 0 2

      • Nikt nie robi kadlubow w całości z blach amagnetycznych na rynku cywilnym bo nie ma to kompletnie sensu. W przypadku niszczeciela min było to niezbędne. Spawanie takich blach samo w sobie nie jest łatwe. Technika obróbki blach, ich spawalność nie jest proste.

        • 1 0

    • Ciekawe

      Wogole to da się prostować? Na wodę czy na sucho? Ktoś wie?

      • 0 0

  • Dobra nasza

    Rusza budowa okrętów dla MW RP w Polsce i tego się wiara trzymajmy. Wbrew pozorom to nie jest takie hop-siup i wielkie brawa dla władz za doprowadzenie tego i innych zamierzeń. Na krytykę przyjdzie czas, a nowe "dzieci" polskich stoczni na pewno sprawdzą się w morzu. Póki co - God speed, Kochani, silnych wiatrów i zawsze całą naprzód!!!

    • 0 0

  • Ciesz się jeden z drugim, że cokolwiek się ruszyło!!!

    ...A nie ciągle tylko bee..., bee... - już nie bee, tylko cacy!

    • 0 0

  • Aż dziw...

    ...że oni to coś do końca zbudowali! Na oko wygląda mi to na jednostkę z rodziny MeKo KO, oczywiście zachowując wszelkie proporcje. Na niszczycielach min typu KORMORAN chyba nie ma technologii MeKo, która polega na wymianie różnych modułów w razie potrzeby. Nasz kochany ORP Ślązak miał być w pierwszej wersji, zdaje się, jednostką tego rodzaju, to jest adaptowaną w razie potrzeby do różnych zadań. Skończyło się na pobożnych życzeniach - nie wiem, czy cokolwiek z zamysłu MeKo jeszcze pozostało w projekcie tego okrętu. Pożywiom - uwidim....

    • 0 0

  • Cos nie tak

    Nie jestem ekspertem ale predkosc 15 wezlow to chyba pomylka to jest nowoczesny okret wojenny cos nie lapie

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film ORP Kormoran wypływa do Gdyni

    blachy

    Czy ktoś mi może wytłumaczyć dlaczego blachy są takie pomarszczone. Czy to jest spowodowane nie prawidłową obróbką?. Kadłub wygląda jak po gradobiciu

    • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film ORP Kormoran wypływa do Gdyni

    olaboga (2)

    myślałem że to pogłębiarka

    • 12 8

    • Opinia do filmu

      Zobacz film ORP Kormoran wypływa do Gdyni

      Boś jest buc

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film ORP Kormoran wypływa do Gdyni

      olaboga...

      aleś ty głupi...!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane