stat

Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding

Rozpoczęto prace przy budowie pierwszego holownika dla Marynarki Wojennej.


Rozpoczęła się budowa serii holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. W sumie będzie ich sześć. Buduje je stocznia Remontowa Shipbuilding.



Wygląda na to, że już nic nie stanie na przeszkodzie i holowniki dla Marynarki Wojennej wreszcie powstaną. W Remontowa Shipbuilding odbyła się w czwartek uroczystość palenia blach jednostki B 860/1 inaugurująca budowę serii sześciu jednostek dla Polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt na budowę holowników podpisany został w czerwcu tego roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"".

Zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie ub. roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety, w marcu tego roku Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie z powodu "nieusuwalnej wady". Od tej decyzji odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożyła Remontowa Shipbuilding. Ostatecznie postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach.
Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach. fot. materiały prasowe
Już wydawało się, że kontrakt zostanie podpisany, aż 4 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnił postępowanie. Tym razem podano konkretny powód. Poinformowano, że postępowanie jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, polegającą na dokonaniu przez zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia. Sprawa po raz kolejny (na wniosek Remontowa Shipbuilding) trafiła do KIO, a ta znów uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe. MON mogło pozostawić wyrok do uprawomocnienia lub skorzystać ze środków ochrony prawnej (prawo zaskarżenia wyroku KIO do sądu okręgowego). Tym razem uznano racje gdańskiej stoczni.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na 7 dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi 5 dni.

To już kolejne zlecenie dla polskiego wojska realizowane przez Remontowa Shipbuilding. Stocznia ukończyła już budowę niszczyciela min Kormoran, który budowała w konsorcjum z Centrum Techniki Morskiej. Według wstępnych zapowiedzi, uroczystość podniesienia bandery ma się odbyć 28 listopada, w rocznicę utworzenia Marynarki Wojennej w Polsce, jak również rocznicę bitwy pod Oliwą z 1627 roku. Okręt ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (82)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
12.12.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane