• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogromny "statek dźwig" przybył do Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
3 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (115)

Les Alizés w Gdańsku.


Do Gdańska wszedł jeden z najnowszych statków na świecie. Do tego jest to jednostka bardzo nietypowa, bo jest to statek do instalacji morskich wież wiatrowych z ogromnym dźwigiem na pokładzie. Statek przejdzie teraz przebudowę w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Z racji wielkości jednostki operacja wejścia była bardzo trudna.



Les Alizés to statek do transportu i stawiania dużych wież wiatrowych na morzu, czyli monopali, ale także do tzw. deinstalacji dużych obiektów, np. platform. Na świecie jest zaledwie kilka takich jednostek. Statek należy do Jan De Nul. Jest to belgijska firma rodzinna z centralą finansową w Luksemburgu, która świadczy usługi związane z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej na arenie międzynarodowej. Les Alizés to najnowszy nabytek tej firmy. Jednostka została oddana armatorowi w styczniu 2023 r., a została zbudowana w stoczni CMHI Haimen w Chinach.



Dlaczego Les Alizés przybył do Gdańska? Jak się dowiedzieliśmy, na przebudowę, która potrwa przynajmniej trzy miesiące i wiąże się z "dołożeniem" 200 ton stali. Niestety nie ujawniono, na czym będzie polegać. Prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa.



A teraz kilka danych technicznych, które zobrazują wyjątkowość tej jednostki. Statek jest bardzo nowoczesny i wyposażonym w innowacyjny żuraw z tzw. uniwersalnym szybkozłączem (UQC), które zapewni istotną zmianę w bezpieczniejszych działaniach związanych z podnoszeniem na morzu. Okazuje się, że ten żuraw jest jednym z największych w swojej klasie. Z kolei innowacyjny chwytak do pali z kompensacją ruchu to wysoce zaawansowany chwytak elektryczny, ze zintegrowanym systemem prowadzenia i pomiaru, który pozwoli na bezpieczny i wydajny montaż monopali nowej generacji z najwyższą dokładnością. W pełni zautomatyzowany system obsługi jest przygotowany do montażu monopali XXL, czyli największych. Jednostka jest przygotowana do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych i na pełnym morzu.



Les Alizés jest też duży. Statek ma 236 m długości i aż 52 m szerokości. Właśnie ta jego szerokość czyniła operację wejścia jednostki do kanału portowego w Gdańsku bardzo trudną. Dla zobrazowania - duże kontenerowce mają ok. 46 m szerokości, a te największe na świecie 62 m. Aby wprowadzić "statek dźwig" do stoczni, trzeba było ewakuować część statków cumujących w porcie. Szczególną ostrożność trzeba było zachować na zakrętach.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • A jak tam remontowa i stawki? (5)

    Dalej jak w Biedronce lub niższe?

    • 15 5

    • trzymaja standard biedronki niestety i dziwia sie za ludzie nie chca robic (2)

      • 6 3

      • Jako elektryk bez doswiadczenia za etat 6000 na reke i normalna umiwa.w biedrince 3500 za etat,wiec nie p... o biedronce! (1)

        • 8 1

        • Tylko czemu nie wspomniałeś

          Że masz 6000 za prace od poniedziałku do niedzieli(oraz święta) po 12 godzin?

          • 3 5

    • Dalej biedra

      • 3 1

    • zawsze mozesz jechac do Dubaju!.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

    (5)

    Wchodzi? Może wbiega? Nie wiedziałem, że statki chodzą.

    • 4 85

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      To źle wiedziałeś.

      • 24 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      Ktoś piszący ten komentarz

      Widzę, że nie zaznajomiony ze słownictwem morskim :)

      • 7 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      jak statek się porusza ? (1)

      Otóż zgodnie z angielskim określeniem statek :"idzie " natomiast "płyną" inne rzeczy unoszone przez wodę.
      Do tego statek jest rodzaju żeńskiego czyli "she" a nie "he" ani "it"

      • 3 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

        Otoz ch. kogokolwiek interesuje, co statek robi zgodnie z angielskim okresleniem.

        • 0 6

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      Ciekawe w jakich butach heh

      • 0 1

  • w Gdańskiej Stoczni Remontowa? (1)

    czy jednak Remontowej? (w pierwszym, wytłuszczonym akapicie)

    • 7 3

    • Oficjalna nazwa to: Gdańska Stocznia Remontowa S.A. im. J. Piłsudskiego, ewentualnie w dalszej treści można byłoby napisać skrotowo: Gdańska Stocznia Remontowa

      • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

    WIecie jaka firma jest wlscicielem ? I do czego ten statek sluzy? (1)

    • 1 7

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      Masz internet

      to sobie wygooglaj.

      • 4 0

  • jest noc - idź spać

    • 2 2

  • Porwany statek (1)

    W kwietniu 2009 roku statek Jan De Nul Pompei został porwany przez somalijskich piratów w drodze z Adenu na Seszele . Statek i jego dziesięcioosobowa załoga zostali zwolnieni po 71 dniach, 28 czerwca 2009 r., po tym, jak De Nul zapłacił 2,8 miliona euro, według doniesień mediów.

    • 1 1

    • a potem armator obsadził statek polską załogą

      i pewnego dnia wszystkich zwolnił w jeden dzień, bo wszyscy od góry do dołu byli pijani

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

    Film 10x lepszy niż na PortaluMorskim! Gratuluje:)

    • 34 2

  • 3XG (2)

    "Jeden z największych w tej klasie"...Ale jaki ma udźwig?To jest istotne dla statków typu Heavy Lift...Najważniejsze parametry to wyporność i udźwig a nie chwytaki...

    • 2 0

    • Ma wystarczajacy udzwig.

      • 1 0

    • 5k ton na glownym

      • 4 0

  • ŻURAW pływający , windy to dzwigi

    • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

    duży...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane