• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogromny "statek dźwig" przybył do Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
3 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (115)

Les Alizés w Gdańsku.


Do Gdańska wszedł jeden z najnowszych statków na świecie. Do tego jest to jednostka bardzo nietypowa, bo jest to statek do instalacji morskich wież wiatrowych z ogromnym dźwigiem na pokładzie. Statek przejdzie teraz przebudowę w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Z racji wielkości jednostki operacja wejścia była bardzo trudna.



Les Alizés to statek do transportu i stawiania dużych wież wiatrowych na morzu, czyli monopali, ale także do tzw. deinstalacji dużych obiektów, np. platform. Na świecie jest zaledwie kilka takich jednostek. Statek należy do Jan De Nul. Jest to belgijska firma rodzinna z centralą finansową w Luksemburgu, która świadczy usługi związane z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej na arenie międzynarodowej. Les Alizés to najnowszy nabytek tej firmy. Jednostka została oddana armatorowi w styczniu 2023 r., a została zbudowana w stoczni CMHI Haimen w Chinach.



Dlaczego Les Alizés przybył do Gdańska? Jak się dowiedzieliśmy, na przebudowę, która potrwa przynajmniej trzy miesiące i wiąże się z "dołożeniem" 200 ton stali. Niestety nie ujawniono, na czym będzie polegać. Prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa.



A teraz kilka danych technicznych, które zobrazują wyjątkowość tej jednostki. Statek jest bardzo nowoczesny i wyposażonym w innowacyjny żuraw z tzw. uniwersalnym szybkozłączem (UQC), które zapewni istotną zmianę w bezpieczniejszych działaniach związanych z podnoszeniem na morzu. Okazuje się, że ten żuraw jest jednym z największych w swojej klasie. Z kolei innowacyjny chwytak do pali z kompensacją ruchu to wysoce zaawansowany chwytak elektryczny, ze zintegrowanym systemem prowadzenia i pomiaru, który pozwoli na bezpieczny i wydajny montaż monopali nowej generacji z najwyższą dokładnością. W pełni zautomatyzowany system obsługi jest przygotowany do montażu monopali XXL, czyli największych. Jednostka jest przygotowana do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych i na pełnym morzu.



Les Alizés jest też duży. Statek ma 236 m długości i aż 52 m szerokości. Właśnie ta jego szerokość czyniła operację wejścia jednostki do kanału portowego w Gdańsku bardzo trudną. Dla zobrazowania - duże kontenerowce mają ok. 46 m szerokości, a te największe na świecie 62 m. Aby wprowadzić "statek dźwig" do stoczni, trzeba było ewakuować część statków cumujących w porcie. Szczególną ostrożność trzeba było zachować na zakrętach.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (9)

    Belgijska firma...zarejestrowana pod tanią banderą...podatki))Jakby ktoś myślał że przybyli aby stawić wiatraki na Bałtyku....to sie zdziwi.

    • 6 44

    • (4)

      zarejestrowany jest pod banderą kraju UE - Luksemburga. Tzw tanie bandery to Bahamy; Panama; Liberia itp

      • 23 1

      • czyli nadal raj podatkowy tylko bardziej ekskluzywny

        • 3 2

      • Cypr chyba też jest nie najdroższy

        • 3 0

      • Malta tez jest w UE...

        • 3 0

      • Luxemburg

        Luxemburg to raj podatkowy, ukrywanie tam dużej gotówki już od dawna denerwuje kraje EU.
        Miało być zabronione robienie skrzynek pocztowych w Luxemburgu dla
        "oszczędnych" , ale widać że nic się nie zmieniło.

        • 0 0

    • Dlaczego ktoś miałby pomyśleć (2)

      Że przypływają do stoczni żeby stawiać wiatraki na Bałtyku?

      • 17 0

      • Bo zobaczył specjalistów ze stoczni z Radomia

        • 7 5

      • To nie ma znaczenia co kto by pomyślał, chodzi o to żeby napisać jak najszybciej jak najgłupszy komentarz, żeby ludzie odpisywali i żeby był ruch w komentarzach ;)

        • 2 0

    • Dr kozia d.pa

      • 5 0

  • Widziałem z mola w Brzeźnie dziś w ok. 06.30 kawał statku

    • 30 0

  • Siedziba finansowa w Luxemburgu, piękna optymalizacja podatkowa. (1)

    • 12 10

    • a Szumowski i Sasin gdzie trzymają zajumaną kasę ? w Polsce ? hahhaha

      • 12 6

  • (17)

    Sprawne wprowadzenie jednostki dzięki Głównemu Dyspozytorowi Portu, dziękujemy panie Krzysztofie

    • 26 10

    • (10)

      dyspozytor to siedzi na ,,wiezy"!,pilot,albo kapitan z papirami pilota.

      • 7 1

      • Ale przecież nie od dziś wiadomo, że nic nie dzieje się w porcie bez zgody i wiedzy głównego. Więc można powiedzieć on tam rzadzi

        • 4 1

      • Główny siedzi w biurze (8)

        na Na Zaspe. W dodatku z rzadka w Port jedzie (zmianowy może częściej). Na wieży to jest oficer dyzurny kapitanatu.

        • 5 1

        • (1)

          Nie ważne gdzie siedzi główny, ważne co może. Po porcie jeździ służbową Hondą. Zmianowi siedzą i w stołek pierdzą a w nocy tną komara pewie

          • 2 0

          • Hahaha

            Niektórzy oprócz cięcia to strugają jeszcze w nocy coś....

            • 2 0

        • (5)

          to prom o nabrzeze tez dyspozytor uszkodzil!, nie czepiajcie sie kapitana!.

          • 3 1

          • Hipotetycznie zakładając tak.... (2)

            Jeśli założyć że dyspozytor był na mostku z kapitanem promu podczas wejścia i też uczestniczył w manewrach jednostki w kanale portowym. to tak uszkodził

            • 1 1

            • (1)

              czytaj ze zrozumieniem o poczatku!, dyspozytor siedzi na wiezy ale uklony jemu sla!a to kapitan z uprawnieniami pilota,albo pilot wprowadza statak do portu,nie dyspozytor!!

              • 4 0

              • Dyspozytor zmianowy to zwykły cieć co po nocach siedzi i w święta też? Nie VIP?

                • 0 0

          • (1)

            A czy ten dyspozytor mógł doradzić kapitanowi na radiu że nie musi brać holownika?

            • 1 1

            • Nie, nie mogl.

              • 2 0

    • Lol (4)

      Nie podlizuj i tak premii nie bedzie wazelino

      • 8 2

      • Nie podlizuj i tak premii nie bedzie (1)

        Tato, no coś ty...

        • 3 2

        • Wiem co mówię

          Nie no aż takiego nepotyzmu tam nie ma. Żeby odrazu tato :) ale kolesiostwo i towarzystwo wzajemnej adoracji jest

          • 1 0

      • (1)

        Będzie, będzie premijka. Trzeba schlebiać szefowi. Krzysiu lubi tak. Cieszy się z tego o o nim mówią, ale nie wie co o nim szepczą....

        • 1 0

        • Własną głupotę ludzie zwykli nazywać doświadczeniem

          • 1 0

    • Pilotom też należą się gratki, to jednak oni wprowadzali jednostkę do portu. Główny tam główno może, takie statki to on w komputerze ogląda sobie

      • 2 0

  • Oczywiście statek powstał i działa zero-emisyjnie (12)

    Polecam zapoznać się, ile CO2 trzeba wyemitować by zbudować, zutylizować i eksploatować morską farmę wiatrową.
    To jest pseudo-ekologiczna fanaberia bogatych krajów, której mieszkańcy dali sobie wmówić winę za degradację planety i którzy chcą tą winę odkupić w iście zachodnim stylu: produkując i konsumując jeszcze więcej!

    • 124 97

    • (2)

      uuu podstawówka i gimnazjum widać było tylko

      • 16 19

      • (1)

        Uuu, tylko na tyle Cię stać?

        • 9 10

        • W oczach i**otow to byla bardzo madra pyskowka.

          • 0 2

    • (2)

      taaa, powinni go z gliny wykonąc i nie wypalać. pomyśl co piszesz, i nie ogladaj filmów pisu i rusfederacji bo tam takie bzdury gadaja jakie powielasz.

      • 19 16

      • (1)

        Wyzywasz, obrażasz, ale argumentów Ci brak...

        • 11 7

        • argumenty są

          Skoro ich nie widzisz, może trzeba zmienić ludzi którymi się otaczasz

          • 2 3

    • Sza. Sza. Nie pisz prawdy.

      • 7 0

    • Zi0m jak zwykle bzdeciki w główce. Pozostałość po covidzie.

      • 10 0

    • Anty hegemonii

      Ważne że zmniejszy zależność od państw wydobywających węglowodory...

      • 4 4

    • A ile ptaków taki wiatrak zabija rocznie? (2)

      • 5 3

      • mniej niż twoi kumple z Gazpromu i Rosnieftu

        wiercąc w dziewiczych rejonach Syberii i zasyfiając morza mazutem z tankowców

        • 4 3

      • Dwa

        • 0 0

  • WUŻ zarabia (5)

    Ile holowników mu dali "by było bezpiecznie"? Tylko 4 czy może udało się więcej znaleść w porcie?

    • 3 32

    • Pod artykułem o wypadku promu pewnie pisałeś że za mało holowników...

      • 15 2

    • boli cie to? ty za to płacisz?

      • 10 1

    • Ty najpierw poszukaj słownika ortograficznego zanim coś mądrego jeszcze napiszesz

      • 11 1

    • Pisze się "znaleźć".

      • 6 1

    • przecież holowniki działąją sprawnie . Dały rade bez problemu. Zarabiają bo muszą zarabiać. Pewnei jesteś ich klientem i boli że trzeba płacić.

      • 7 0

  • ile takie coś pali? jakie straty dla środowiska? (4)

    po co nam porty skoro są w Hamburgu?

    • 12 51

    • poproś doktora o prozak

      • 11 2

    • Zalezy. od 10 do 30ton diesla na dobe.

      • 1 0

    • No i po co porty w Hamburgu jak jest lotnisko w Berlinie?

      • 0 1

    • ile jeden wyscig F1 emituje gazu?,rajd Dakar Co2 jeszcz wiecej emituje,o krowie na lace nie wspomne.kropka.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Jest Moc! (2)

    Widać ogrom jednostki.Można dostrzec poprzeczne mocowania do położenia na kadłubie kolumn wiatraków.W poprzek jednostki.Jest Moc!

    • 61 4

    • moc? (1)

      Crist w Gdyni zbudował "na gotowo" trzy jack upy, bardziej skomplikowane z wysuwanymi "nogami" bardziej skomplikowane. Ale jak to w porzekadle: cudze chwalicie swego nie znacie.

      • 1 1

      • Tak np. 'THOR", ale one są ze trzy razy mniejsze i mają dużo mniejszy dźwig.

        • 0 0

  • Statek przybył na przebudowę 3 marca, A został oddany armatorowi w stycznie, ledwie miesiąc temu. (11)

    Ktoś wie dlaczego tam w Chinach nie mogli dodać mu tej stali i zbudować tak jak zamawiający by sobie życzył?

    • 56 7

    • napisz jak się dowiesz a nie innymi chcesz się wysługiwać

      • 9 10

    • (1)

      problemy wykonawcze czy konstruktorskie ? nie powiedzą :)

      • 2 0

      • na ,,kiwaniu" za duze przechyly mial,kilkset ton balastu stalego doloza i po zabawie!.

        • 5 1

    • spiesze z odpowiedzia...

      bo w duzych stoczniach na dalekim wschodzie buduje sie statki tasmowo z jednego projeku. to tak jakbys poszedl do dealera toyoty i powiedzial ze chcesz corolle ale 7 drzwiowa i z kierownica z tylu.
      przy kazdej specjalistycznej jednostcxe trzeba ja dostosowac do potzreb konkretnego zadania i kontraktu. przed nowym zadaniem najpewniej tez bedzie stocznia.

      • 33 3

    • u nas jest taniej, tam za przebudowe trzeba grubo zaplacic

      • 8 9

    • Bo może woleli to zrobić lepiej i tylko trochę drożej

      ale nie wiem

      • 8 0

    • bo Chińczyki robią jednorazówki

      i okazało się, że przycwanili na grubości blachy.
      Teraz trzeba dosztukować.

      • 2 1

    • Nasza Polska jakość przebudowy statku jest najlepsza. (1)

      Nasza Polska Gdańska Stocznia Remontowa jest najlepsza na świecie.

      • 20 1

      • I druga w Europie

        Kto ma wiedzieć ten wie

        • 3 0

    • Często spotykana praktyka

      To, że statek, zwłaszcza tak mocno skomplikowany, prosto ze stoczni na Dalekim Wschodzie przypływa do stoczni w Europie - to nic dziwnego.
      Zarówno umiejętności tamtejszych stoczniowców, jak i wykończenie/zestrojenie mechanizmów często pozostawiają sporo do życzenia. Bywa, że koszt przewiezienia niektórych elementów wyposażenia do Chin, tylko po to, by je tam montować - uzasadnia ich montaż dopiero po przypłynięciu do Europy.
      Ponadto na statkach specjalistycznych przed przystąpieniem do konkretnych robót trzeba przeprowadzić "mobilizację", która obejmuje montaż urządzeń niezbędnych przy planowanych pracach.

      • 1 0

    • Widocznie w Polsce jest tańsza siła robocza niż w Chinach

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

    DP2 (2)

    Jednostak DP2 a wplywa z 4 holownikami no smieszne...

    • 4 21

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

      (1)

      a nie pomyslales ze moze miec uszkodzone np.trastery i dlatego wchodzi na stocznie i potrzebuje tych holownikow wielki znawco

      • 6 4

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Ogromny statek-dźwig wchodzi do stoczni

        Tomek emerycie weź się za jakąś pracę

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane