• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogromny "statek dźwig" przybył do Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
3 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (115)

Les Alizés w Gdańsku.


Do Gdańska wszedł jeden z najnowszych statków na świecie. Do tego jest to jednostka bardzo nietypowa, bo jest to statek do instalacji morskich wież wiatrowych z ogromnym dźwigiem na pokładzie. Statek przejdzie teraz przebudowę w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Z racji wielkości jednostki operacja wejścia była bardzo trudna.



Les Alizés to statek do transportu i stawiania dużych wież wiatrowych na morzu, czyli monopali, ale także do tzw. deinstalacji dużych obiektów, np. platform. Na świecie jest zaledwie kilka takich jednostek. Statek należy do Jan De Nul. Jest to belgijska firma rodzinna z centralą finansową w Luksemburgu, która świadczy usługi związane z budową i utrzymaniem infrastruktury morskiej na arenie międzynarodowej. Les Alizés to najnowszy nabytek tej firmy. Jednostka została oddana armatorowi w styczniu 2023 r., a została zbudowana w stoczni CMHI Haimen w Chinach.



Dlaczego Les Alizés przybył do Gdańska? Jak się dowiedzieliśmy, na przebudowę, która potrwa przynajmniej trzy miesiące i wiąże się z "dołożeniem" 200 ton stali. Niestety nie ujawniono, na czym będzie polegać. Prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa.



A teraz kilka danych technicznych, które zobrazują wyjątkowość tej jednostki. Statek jest bardzo nowoczesny i wyposażonym w innowacyjny żuraw z tzw. uniwersalnym szybkozłączem (UQC), które zapewni istotną zmianę w bezpieczniejszych działaniach związanych z podnoszeniem na morzu. Okazuje się, że ten żuraw jest jednym z największych w swojej klasie. Z kolei innowacyjny chwytak do pali z kompensacją ruchu to wysoce zaawansowany chwytak elektryczny, ze zintegrowanym systemem prowadzenia i pomiaru, który pozwoli na bezpieczny i wydajny montaż monopali nowej generacji z najwyższą dokładnością. W pełni zautomatyzowany system obsługi jest przygotowany do montażu monopali XXL, czyli największych. Jednostka jest przygotowana do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych i na pełnym morzu.



Les Alizés jest też duży. Statek ma 236 m długości i aż 52 m szerokości. Właśnie ta jego szerokość czyniła operację wejścia jednostki do kanału portowego w Gdańsku bardzo trudną. Dla zobrazowania - duże kontenerowce mają ok. 46 m szerokości, a te największe na świecie 62 m. Aby wprowadzić "statek dźwig" do stoczni, trzeba było ewakuować część statków cumujących w porcie. Szczególną ostrożność trzeba było zachować na zakrętach.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Widać go z Przymorza, jest wyższy od stadionu w Letnicy (4)

    • 3 0

    • (1)

      Ja go z Wejherowa nawet dostrzegłem

      • 0 2

      • w porcie Rumia wszystko dobrze widać

        • 3 0

    • (1)

      A czy od stadionu w Maracanie też jest wyższy?

      • 1 1

      • Stadion Maracana jest w Rio de Janeiro, z pewnością jest wyższy od Gdańskiego

        • 1 0

  • Praca

    Na projekcie stocznia zarobi a ludzie tam pracujacy dzień jak codzień grosze

    • 2 3

  • (1)

    A ja pomyślałam, że skoro "jest to statek do instalacji morskich wież wiatrowych" to znaczy, że wreszcie będą budować u nas takie cuda

    • 3 1

    • Będą, ale jeszcze nie teraz.

      Gdzieś za 3 lata zaczną.

      • 1 0

  • Obajtek (2)

    d**il wymyślił stawianie farm wiatrowych ale o takiej wysokości że nie ma tego czym robić. Orlen nas zatopi. PiS nas zatopi.

    • 4 4

    • (1)

      Załóż sobie biedaku kamizele i coś na głowę!!!

      • 0 1

      • PiS wszystko rozkradł, a ty jeszcze wszystkich wyzywasz od biedaków?!

        • 0 0

  • Konkret :)

    • 3 0

  • A teraz kilka danych technicznych (1)

    Dosłownie kilka danych. Podane informacje nie zadowolą nawet przedszkolaka. Skoro to jeden z największych pływających dźwigów na świecie to gdzie informacja jaki ciężar potrafi podnieść? Trudność z takim statkiem związana jest jest z jego zanurzeniem którego autor tekstu nawet nie raczył sie dowiedzieć. Ktoś sprawdza artykuły techniczne pod względem treści przed publikacją? Poziom artykułu to żenada.

    • 4 0

    • Xxx

      Obejrzyj calość i jest wszystko napisane na jaką wysokość ile można nim dźwignąć ) każdy dźwig musi być podczas pracy podparty i wypoziomowany podczas pracy ta jednostka jest wsparta na 4 palach podporowych i nie pływa tylko jest wynurzona wisi nad wodą w powietrzu na palach pozdrawiam Operator

      • 0 0

  • Fajnie wygląda wieczorem gdy ma włączone oświetlenie.

    • 18 0

  • Zacna jednostka. Na żywo robi mega wrażenie.

    • 0 0

  • Dpf

    Przypłynął do Polski na wycieciecie dpf:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane