• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT

Robert Kiewlicz
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk. Oficjalnie kwota transakcji nie została podana do publicznej wiadomości. Wiadomo, że chodzi o ponad 5 mld zł. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sama transakcja została sfinansowana przy współpracy z konsorcjum ośmiu banków



Sprzedaż DCT to:

O tym, że australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT pisaliśmy już w 2018 roku. Wówczas Fundusz wynajął dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. Początkowo mówiło się, że transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku. Negocjacje się jednak przeciągnęły.

- Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu. Życzymy także nowym akcjonariuszom sukcesów w dalszym rozwoju DCT Gdańsk - powiedział Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management reprezentujący strony sprzedające.
Jak wynika z nieoficjalnych informacji wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów.

Chińczycy i Australijczycy udziałowcami DCT



PSA (40 proc. udziałów w DCT) to globalny operator portowy będący w całości własnością Temasek Holdings (państwowy fundusz inwestycyjny Singapuru). Działa w 15 portach w dziewięciu krajach i zatrudnia ponad 33 tys. pracowników. W roku 2017 spółka obsłużyła 74,2 mln dwudziestostopowych kontenerów.

- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.

IFM Investors (30 proc. udziałów) to z kolei australijska spółka zarządzająca inwestycjami, należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro.


DCT inwestuje w rozwój



W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. Terminal, jako jedyny na Bałtyku, obsługuje przez cały rok największe kontenerowce na świecie - tzw. ULCV (Ultra Large Container Vessel), o pojemności do 21 tys. standardowych kontenerów dwudziestostopowych.

Dodatkowo w latach 2022-24 planowana jest w DCT Gdańsk budowa terminalu T3. Szacowane nakłady inwestycyjne na tę inwestycję do roku 2025 to ok. 350-400 mln euro. Dodatkowo przewiduje się ok. 200 mln euro innych inwestycji rozwojowych w tym okresie.

Opinie (163) 6 zablokowanych

  • robią robotę

    Z niiecierpliwością czekam na kolejne info. To dopiero początek roku a już mamy takie ważne inwestycje!

    • 0 2

  • bardzo dobrze

    Więcej bogactwa w polskich rękach.

    • 0 1

  • Będzie lepiej

    Ja widzę w tym szansę, szczególnie dla gdańszczan. Ta inwestycja przyniesie rozwój infrastruktury oraz samego miasta.

    • 1 1

  • Dobra zmiana

    Myślę, że inwestycje związane wejściem rządu do portów posłużą na korzyść Trójmiasta. Świetna wiadomość nie ma co mówić.

    • 0 5

  • ...

    Cieszę się, że tak istotne miejsce dla Trójmiasta jak i Polski będzie od teraz w rękach rządu.

    • 1 5

  • Export to jest to

    W Polsce pilnie potrzeba inwestować w handel. W końcu w sektorze usługowym leży przyszłość i nowoczesność.

    • 1 1

  • peroruje

    Polskie Porty to przyszłość handlowa naszego kraju. Gospodarka wodna to kierunek przyszłości.

    • 1 3

  • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Porty muszą się rozwijać, to kluczowa sprawa dla polskiego eksportu. Obecność rządu w portach jest tego gwarancją.

    • 0 4

  • ?????

    Już w zeszłym roku mieliśmy dużo wzrost wpływów z portów. Rząd robi właściwie, na handlu trzeba budować siłę polskiej gospodarki.

    • 0 4

  • kapitan Katani

    Brawa dla rządu za mądrą decyzję. Dobre rzeczy dzieją się w Trójmieście.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane