• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opłata emisyjna przyjęta. Ceny paliwa pójdą w górę?

Robert Kiewlicz
7 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej w środę przez Sejm opłaty emisyjnej.

Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej w środę przez Sejm opłaty emisyjnej.

Sejm przyjął w środę wieczorem ustawę, która wprowadza tak zwaną opłatę emisyjną. Stawka opłaty ma wynosić 80 zł za 1000 litrów paliwa. Do jej zapłaty będą zobowiązani w szczególności producenci oraz importerzy paliw. Twórcy ustawy przekonują, że nie spowoduje to wzrostu cen paliw na rynku, a koszty opłaty poniosą koncerny paliwowe. Przeciwnicy nie są co do tego przekonani i mówią, że to po prostu nowy podatek, który uderzy nas wszystkich po kieszeniach.


Opłata emisyjna to:


- Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności - zapowiedział w Sejmie minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Krytycy ustawy wskazują, że skutkiem wprowadzenia opłaty paliwowej będzie zwiększenie obciążenia litra paliwa podatkami o 10 gr (8 gr "opłaty emisyjnej" i 2 gr VAT).

- Wyższe opodatkowanie paliw przełoży się na wyższe ceny benzyny i ropy naftowej. Ze względu na wzrost cen transportu wzrosną też ceny innych towarów. Należy przy tym zauważyć, że wzrost detalicznych cen paliw nie musi przełożyć się na ceny w stosunku 1:1. Jednakże, nawet jeśli część nowego podatku sfinansują koncerny paliwowe, co odbije się na ich rentowności, to również to może odbić się na konsumentach pod postacią niższej jakości usług lub braku możliwości obniżenia cen - twierdzą eksperci Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Sprawdź ceny paliw na trójmiejskich stacjach

Opłata emisyjna to instrument, który ma zostać wprowadzany od 1 stycznia 2019 roku. Do zapłaty opłaty antyemisyjnej będą zobowiązani w szczególności producenci, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych (benzyn silnikowych i olejów napędowych). Stawka opłaty ma wynosić 80 zł za 1000 litrów paliwa. Wpływy z tego tytułu mają stanowić w 85 proc. - przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z przeznaczeniem na przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie lub uniknięcie szkodliwej emisji substancji do powietrza, przede wszystkim ze źródeł ciepła.

W 15 proc. będzie stanowił przychód Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (państwowego funduszu celowego, którego dysponentem będzie Minister Energii, zarządzanego przez NFOŚiGW) z przeznaczeniem na wsparcie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz promowanie ekologicznych środków transportu, wykorzystujących do napędu energię elektryczną, gaz ziemny CNG i LNG, biometan oraz wodór.

Opinie (255) 3 zablokowane

  • Lepiej siedzieć w domu i korzystać na max. z socjalu (3)

    lub/i na 2-miesiące skoczyć do Niemca dorobić niż dzień w dzień dojeżdżać do pracy i zostawiać wypłatę na CPN. To oczywiste.

    • 4 0

    • (2)

      Auto to dobro luksusowe... niestać kogoś to go mieć nie będzie. Tyle w temacie.

      • 0 2

      • (1)

        W XXI wieku auto nie jest dobrem luksusowym.

        • 0 0

        • Jest. Przywykłeś do wygody. Auta nie spełniające wymogów powinny zostać zezłomowane a nie dalej jeździć po drodze. Nie stać cię na nowe SPRAWNE auto to jedź do pracy skm/autobusem. Patologią jest przyzwyczajenie narodu do wykożystywania śmieci i uznawania ich do zdatnych.

          • 0 0

  • 500+ niedługo bedzie miało wartość 300+ a pozniej

    Będzie 100+. Szkoda tylko, ze beneficjenci tego programu tego nie rozumieją, ze inflacja z kazdym dniem zjada czesc 500+.

    • 5 0

  • Zastanawia mnie te 5% debili (1)

    Które zagłosowało że to słuszny cel no fajnie samego siebie okradać i wspierać pomysły bandy darmozjadów Pisowskich.

    • 9 2

    • Doataje 500+ teraz 300 na szkołe ale nie uważam siebie za darmozjada bo pracuje... umowa o prace i wszystkie akładki odprowadzone. Pis działa w moim interesie i nie ważne jakie argumenty wymyślisz za PO było mi ciężej a teraz prosze. Dużo lepiej. No ale polska zawiść robi swoje.

      • 0 2

  • Czy jest tu jeszcze jakis wyborca PiSu, ktory wierzy ze panstwo mu te 500 jalmuzny po prostu "daje" z powietrza? (1)

    • 13 1

    • Bo daje.. z moich i waszych podatków, ale do mnie wraca więcej!! Dzięki :-)

      • 1 1

  • nie ma darmowych obiadków

    znak zapytania w tytule powinien zniknąć. Bo pytanie jest jak daleko ta podwyżka zostanie przeniesiona? Czy zatrzyma się na cenach biletów komunikacji oraz taxi czy też przeniesie się na towary które wszak są transportowane

    • 0 0

  • nie istnieją pieniądze

    których nie byliby wstanie wydać i ta studnia nie ma dna

    • 2 0

  • A jak to sprawdzisz

    Czy wzrosnie, czy nie nikt tego nie sprawdzi..bo ceny sie zmieniaja w góre i w dół.. za parawanem kursu dolara....

    • 2 0

  • Ale fajnie - dzięki dobra zmiany - należało się nam...

    • 2 0

  • Jak dla mnie OK.

    Może dzięki wysokim cenom benzyny i ropy będzie mniejszy ruch na ulicach.Bo samochodów na LPG już coraz mniej.A nowe się nie nadają pod instalację.Tak że przyszłość może będzie lepsza.

    • 2 2

  • (1)

    Mają społeczeństwo za idiotow

    • 2 0

    • Poczytaj opinie pod artykułem o warsztacie Wałęsy a przekonasz się że nie bezpodstawnie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane