• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PO: Wstrzymać fuzję z Orlenem. Rozliczyć Morawieckiego i Obajtka

Robert Kiewlicz
8 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 08:37 (9 marca 2021)

Agnieszka Pomaska pod Lotosem. Konferencja posłów PO w sprawie fuzji z Orlenem.

Natychmiastowego wstrzymania transakcji dotyczącej fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos do czasu wyjaśnienia spraw związanych z majątkami osób odpowiedzialnych za fuzję - żądają pomorscy politycy Platformy Obywatelskiej. Chodzi zwłaszcza o majątki premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka. Podczas konferencji pod bramą nr 8 gdańskiej rafinerii Lotosu zapowiedzieli też, że sprawy związane z fuzją zostaną poruszone na posiedzeniu Sejmu w przyszłym tygodniu. Politycy odmówili uczestnictwa w spotkaniu z zarządem Lotosu, na jakie zapraszał ich rzecznik spółki.



Aktualizacja, 8:37- Połączenie Orlenu i Grupy Lotos nie ma nic wspólnego z prywatyzacją, o której mówią przedstawiciele PO. To zresztą oni przekonywali dekadę temu, że nie ma nic złego w sprzedaży Lotosu Rosjanom. Warto zastanowić się, w czyim interesie jest blokowanie fuzji i budowy silnego koncernu - twierdzi w specjalnym oświadczeniu prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Na antenie TVP Obajtek stwierdził, że konferencje Platformy Obywatelskiej w sprawie fuzji Lotosu z Orlenem to zaplanowana inicjatywa, by całkowicie obniżyć jego wiarygodność.

- A ja powtarzam - ani kroku do tyłu. Będziemy robić te fuzje, te procesy. Czy się to komuś podoba, czy nie - powiedział Obajtek.


- Domagamy się wstrzymania tej tzw. fuzji do czasu wyjaśnienia spraw związanych z majątkami premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka. Nie może być tak, że zmiany w największych spółkach Skarbu Państwa dokonywane są przez ludzi, którzy sami mają nieczyste sumienia, mają problem z własnym majątkiem i przejrzystością tego, co robią - mówiła posłanka PO Agnieszka Pomaska.

Posłowie PO chcą konkretów sprawie fuzji Orlen-Lotos



Posłowie PO na najbliższym posiedzeniu Sejmu będą domagali się informacji w sprawie fuzji Lotos-Orlen. Będą pytali o to, na jakim etapie jest fuzja i zażądają szczegółowych ekspertyz dotyczących planowanych działań.

Janusz Lewandowski PO. Konferencja prasowa pod rafinerią Grupy Lotos.


- Zostaliśmy zaproszeni przez rzecznika prasowego Grupy Lotos na spotkanie z zarządem Grupy. Usłyszeliśmy, że to nie ulica jest miejscem na dyskusje. Problem polega na tym, że od kilku lat domagamy się konkretnych informacji na temat przejęcia przez Orlen Lotosu. Do teraz nie otrzymaliśmy żadnych konkretów. Nie wiadomo, ile osób straci pracę i jakie będą tego koszty oraz kto konkretnie przejmie udziały w gdańskiej rafinerii Lotosu - mówiła Pomaska. - Byliśmy cały czas gotowi na rozmowy, ale ten czas już dawno minął. Nadal nie widać woli dialogu i transparentności całego procesu.
W odpowiedzi biuro prasowe Lotosu opublikowało oświadczenie zarządu spółki.

- Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotosprzez PKN Orlen prowadzony jest w sposób transparentny pod nadzorem właściwego organu antymonopolowego, którym w tym wypadku jest Komisja Europejska - czytamy w oświadczeniu zarządu Lotosu. - W efekcie tej transakcji powstanie największy w naszym regionie koncern multienergetyczny. To szansa dla obu spółek, aby dzięki osiągniętym synergiom dobrze przygotować się na zmiany jakie dla branży oil&gas niesie transformacja energetyczna. Z niepokojem obserwujemy pojawiające się ostatnio w przestrzeni publicznej ataki pod kierunkiem kierownictwa obu spółek, obawiając się, że mają one na celu zablokowanie procesu łączenia. Transakcja przebiega zgodnie z założonym harmonogramem i poddawana jest wieloaspektowej analizie. Wraz z postępami prac jest ona również komunikowana w oparciu o właściwe przepisy prawa.

Lotos trafi w "ręce" Rosnieftu?



- Największym nonsensem tego, co nazywamy fuzją, jest to, że udziały w tej rafinerii obejmie zagraniczny konkurent Orlenu. Jeśli będzie to rosyjski Rosnieft - niekoniecznie wprost - to będzie to szkodnictwo gospodarcze wielkiej skali. Z jednej strony pojawia się konkurent, a z drugiej następuje kastracja firmy, która była dumą Pomorza. Wyzbywamy się wielu elementów, które były nośnikami zysku: Lotos Paliwa czy fabryka mas bitumicznych. Komisja Europejska postawiła warunki zaporowe, myśląc, że to zniechęci do tej operacji. W Brukseli cały czas panuje zdziwienie faktem, ze polski rząd przyjął te warunki - mówił Janusz Lewandowski, europoseł PO.

Poseł PO Tadeusz Aziewicz na konferencji pod rafinerią Lotosu.


- Przypominam sobie rozmowę z parlamentarzystami Prawa i Sprawiedliwości, kiedy pojawił się problem fuzji. Zapewniali oni, że tak naprawdę nic się dla nas nie zmieni. Jedyną zmianą miało być to, że przedstawiciela Skarbu Państwa w Radzie Nadzorczej zastąpi przedstawiciel Orlenu - mówił Tadeusz Aziewicz, poseł PO. - Mamy jednak do czynienia z rozbiorem gdańskiego koncernu, nietransparentną wyprzedażą jego aktywów. Domagamy się wstrzymania tej transakcji, gdyż jest ona niekorzystna dla interesów zarówno Polski, jak i Pomorza. Chcemy, aby tą sprawą zajął się Sejm. Sejm jest najlepszym miejscem, aby dyskutować o polskiej racji stanu i kondycji polskiej gospodarki.
- Ulica nie jest miejscem do tego, aby dyskutować na temat tak wielkiej transakcji, jaką jest połączanie Grupy Lotos i PKN Orlen. Przedstawiciele Platformy Obywatelskiej nie chcą przyjąć naszego zaproszenia i nie chcą z nami rozmawiać - stwierdził Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (536) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Stóp monopolom gospodarczym ,,,,,!!!!

    Ta fuzja to fikcja gospodarcza, nie służy ani Polskiej gospodarce ani polskiemu klientą, prowadzi do katastrofy gopodarcżej polski , pierwsze " jaskółki" już widać na cenach stacji paliw , to unikanie odpowdzialności rządu za gospodarkę i 100% podwyżki paliw w Polsce , usypianie opinii publicznej !!!!, rząd nie radzi sobie zarządzaniem gospodarką , jak nie kovid to aferalne zarządzanie NBP i przekręty gospdarczej na wielką skalę, !!!!!, To nie jest zarządzanie krajem to jest administrowanie na korzyść obcych , to likwidacjia Polskiej gospodarki jak miało miejsce z TP s.a., przemysłem stoczniowym , motoryzacyjnym, górniczym, itp. gałęzi przemysłu polskiego , to są patologicznie zdrajcy , komuniści i daltoniści - zarządzający polską, widzą jedynie słupki wyborcze i doraźnie zarządzanie na krótką metę , co poniekąd im wychodzi , a co dalej , kto to wie , kto wam dosypie do żłobu jak się skończy unia ????!!!!!

    • 0 0

  • Ten co sprzedawał polskie firmy,i to towarzystwo co okradli Polaków niech zamilcz,wstyd zenada

    • 0 0

  • Hasełka,hasełka i tchórzostwo.

    A może ta " opozycja " ( jak ją zwą) może by się wzięła do roboty i pokazała pazur ?

    • 0 0

  • tak samo PO i Miasto sprzeciwiało się przejęciu Energii przez Orlen, i co nic z tego nie wynikło przejęli nas, katastrofa

    • 0 0

  • A komu PO chce ten Lotos sprzedać......??? (1)

    • 17 2

    • Nikomu.

      To zlodziejski Pis sprzedaje.

      • 0 0

  • niech PO lepiej odpowie co zrobilo z stoczniami w Polsce :D i co chiało zrobic z LOTem (1)

    :D

    • 11 1

    • Ze Stocznia Gdansk? A co?

      Co z Lotem...nawijaj..

      • 0 0

  • Ciamajdy z Po daja głos. A jak ktos chce merytorycznie porozmawiać to ogon pod siebie. (1)

    Bo chodzi o to żeby szczekać i rzucać guanem.

    • 13 1

    • A po co sluchac tyrady zarozumialca i przestepcy ?

      Czego sie dowiedza -tej powtarzanej klamliwej propagandy z pisowskich mediow? Nie trzeba to strata czasu -mozna wlaczyc pudlo.

      • 0 0

  • Tylko (3)

    Potężny Orlen , jest wstanie konkurować z rywalami.

    • 6 5

    • potęga

      Pola błagam obudź się
      Sen o potędze skończył się
      W swojej iluzji nie możesz trwać tak długo
      Spiker z łapanki wciska kit
      Rozbudza narodowy mit

      • 0 0

    • Taa .... Orlen zdyskredytuje Shella i Bp razem wziete.

      Czlowieku czy ty masz pojecie jakim pryszczem bedzie ten Orlen nawet po zlodziejskim polaczeniu go z Lotosem? Masz pojecie?Watpie-masz wyprana ta pustke miedzy uszami przez tvp info.Geobelso0wsko-pisowska gadzinowke.Dowiedz sie ikle wynosi majatek Shella i przestan bredzic pisowski pajacyku,.

      • 3 0

    • Ale te słupy z PO tego udają, ze nie rozumieją

      • 3 4

  • Fuzja jest OK. (3)

    Trochę się dziwię PO no bo przecież chcieli Lotos sprzedać i to za roczne zyski.Czyli jak by za darmo.Jak dla mnie ta fuzja będzie dużą blokadą przed kolejną próbą sprzedaży - jeżeli PO by się z powrotem dorwało do władzy.

    • 14 7

    • Energa została przejęta za 2 mld pln, tymczasem na kontach Energi było 6 mld pln, polityka grabieży PIS-owsko - Obajtkowska w pełnek krasie, skandal!!!!

      • 0 0

    • Chcieli bo pod stołem mieli dostać drugie tyle ale już do kieszeni tak jak przy sprzedaży Gdańskiego GPEC !!!!

      • 0 2

    • To nie zadna fuzja a wrogie przejecie i pozbawienie Lotosu klow.

      • 3 4

  • Opinia wyróżniona

    (19)

    Sprawa nie jest czarno - biala. Z jednej strony im wiecej podmiotow na danym rynku, tym lepiej.
    Z drugiej strony Orlen chce konkurowac na europejskim rynku rafinerii, ktory bedzie tracil coraz wiecej na ograniczaniu wykorzystania paliw kopalnych, co doprowadzi prawdopodobnie do upadku lub zmarginalizowania czesci rafinerii i w tym sensie nie ma innego wyjscia, niz fuzja z Lotosem.
    Z jednej strony Komisja Europejska narzucila wymog sprzedazy wielkiej czesci (szczegolnie stacji) Lotosu, z drugiej strony odbedzie sie to prawdopodobnie na zasadzie wymiany zasobow z inna firma europejska.
    W krotkim czasie - ryzyko utraty miejsc pracy i znaczenia Lotosu w regionie pomorskim, w dluzszym okresie brak fuzji moze oznaczac jeszcze wieksza marginalizacje firmy.

    • 161 68

    • Konkurencja na Europejskim rynku rafinerii? (1)

      Gdyby Orlen i Lotos nie były konkurencyjne na rynku Europejskim, to by ich udział w krajowym rynku paliw nie sięgał 99%. Problem z punktu widzenia pisu jest inny. Obie firmy stanowią konkurencje wzajemną, obie walczą o ten sam rynek, obie starają się uzyskać jak największe dochody, ale nie mogą współpracować ze sobą i nie mogą wzajemnie uzgadniać cen bo by się mogło do nich przyczepić UOKIK lub NIK (choć z drugiej strony pis ma w głębokiej prawo, ale stara się zachować pozory). Taki, "chory" wg. pisowców, układ powoduje, że trudniej jest optymalizować zyski bez podejrzeń o manipulację i zmowę. Jeden monopolista to już zupełnie co innego. Brak konkurencji to możliwość swobodnego i nieskrępowanego działania w celu optymalizacji zysków bez konieczności oglądania się na konkurencję, bo jej już nie ma. Szansa na wejście jakiejkolwiek konkurencji na taki rynek? Zerowa.

      • 4 6

      • Jaki to brak konkurencji gdy wpusci sie na rynek obca firme?

        Lotos musi byc wedlug tej koncepcji pozbyc 400 stacji mocy przerobowych magazynowych i przesylowych.... Rozwalic Lotos aby sciagac tankowcami wcale nie tansza rope?Gdzie tu sens gdzie tu logika/?

        • 0 0

    • tylko czemu "za peło" pis prostestował, jak pojawiały się plany takiej fuzji? (2)

      • 10 6

      • masz na myśli chęć sprzedaży sprzedaży rafinerii o znaczeniu strategicznym Putinowskiej Rosji? (1)

        • 13 4

        • Od kiedy po polsku przymiotniki piszemy mala litera? Jaki jest Twoj jezyk ojczysty, cwaniaczku?

          • 2 3

    • firma państwowa ma konkurować z drugą firmą SP ? (8)

      trochę dziwne rozumowanie. Są same zalety - a główną wywalenie wielu cwaniaków, którzy od lat siedzą na wysokich stołkach, i to oni najbardziej kwiczą. Nie zdziw się, jak władze Orlenu tak zakręcą tematem, że część sprzedawanych akcji Lotosu kupi Orlen przez spółki lub firmy pośrednie w ramach akcji.

      • 21 20

      • Sprzedaz ponad 400 polskich stacji beznynowych zagranicznej konkurencji to sama zaleta?

        • 4 3

      • kto kwiczy? (2)

        kwiczą funkcjonariusze PIS, którzy obsiedli Lotos 6 lat temu? Karuzela stanowisk prezesów, vice prezesów, członków zarządu, rad nadzorczych i innych? Prezes Paweł Olechnowicz był prezesem przez 14 lat, za rządów PIS mamy 8 prezesa w ciągu 6 lat / księgową z Agencji Restrykturyzacji Rolnictwa pochodzącą z Pcimia....

        • 33 18

        • Przesadzasz. (1)

          Oczywiście że za PO kto zasiadał to siedział non stop. W przypadku PISu objecie funkcji nieczego nie gwarantuje bo nowa władza oczekuje lepszego działania i wyników. To nowum na naszym rynku oczekiwań. A propo siedzenia długo to jak jedni znajda u drugich że sa jakieś korupcje to ich podkablują i wysadzą z siodła. Korupcja w przypadku zarządców pisowskich jest więc trudna bo jak trzebaby dawać często kolejnym,. Za mało to wyśmiejhą a jak za czesto to nie ma sensu. Tak więc zarządcy pisowcy albo coś umieją i wierzą w swoje siły albo patrzą i szukają nowych cudzych oczywiście pomysłów. W każdych firmach są osoby proponujące jakieś zmiany i te propozycje sa kładzione do tak zwanych szuflad. No to teraz w końcu te szuflady ktoś otwiera i intensywnie czyta.

          • 11 9

          • Nowa władza wsadza na pół roku, potem odprawa do podziału z władzą i następny.

            • 10 3

      • (1)

        Polska Press dokona zakupu własnych stacji paliw - i wtedy historia zatoczy koło...

        • 18 0

        • o - kosmici wylądowali pod Lotosem :)

          jutro powiedzą że trzeba zatrzymać obrót kuli ziemskiej :)

          • 8 4

      • Dziwnie jest Twoje rozumowanie.

        Ci którzy są na stołkach zostaną, a do zarządzania całością PIS dołoży swoich pociotków w bardzo dużej liczbie. Będzie dodatkowy zarząd i jedyny władca na rynku paliwowego w Polsce. Więc ceny zaczną rwać w ostrym tempie w górę.

        • 9 7

      • Niestety wyrok KE powinien zmusić rozsądne głowy do wstrzymania fuzji.
        Za duże koszty fuzji.

        • 15 10

    • Orlen nie ma szans konkurowac nawet na Wegrzech, o jakiej Wy k. Europie bredzicie?

      • 1 2

    • Ciemny lud się cieszy, że będzie większa firma, tylko w czyich rękach? Skarb Państwa ma 27% udziału, wiec Lotos za darmo dostanie ktoś, kto jest głównym udziałowcem. Ale ciemny lud krzyczy dalej, że to PO oddaje majątek w obce ręce.

      • 12 10

    • Te paliwa się kiedyś skończą. I co wtedy?

      • 7 2

    • Przejęcie lotosu nie spowoduje,

      że Orlen będzie mógł konkurować z Bp czy shellem, które są o kilka rzędów wielkości potężniejsze. Lepiej, by wykupywał większe podmioty. Fuzja z lotosem spowoduje, ze Orlen będzie tylko nieco większy, jakby wykupił firmę o polowe mniejsza, a dochody Państwa spadną, szczególnie dotkliwe będzie to na Pomorzu. Ale zapewne o to chodziło...

      • 17 16

    • Jakos MOL sie skonsolidowal

      I wyszło mu to tylko na dobre!

      • 13 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane