stat

Pierwszy polski modułowy system parkingowy powstał w Gdyni

Działanie systemu parkingowego jest w pełni zautomatyzowane. Kierowca zostawia samochód na platformie załadunkowej. Samochód pozostawiony przez kierowcę jest zabierany przez windę transportową razem z platformą postojową i wraz z nią odwieziony do miejsca postojowego.

W Gdyni powstała pierwsza polska konstrukcja automatycznego, modułowego, wielopoziomowego systemu parkingowego. Za jego budowę odpowiada firma Hydromega. Pierwsza komercyjna instalacja działa już na terenie byłej Stoczni Gdynia. Teraz firma chce sprzedawać swój produkt. Ma on zastosowanie głównie do instalacji w centrach miast i miejscach, gdzie budowa tradycyjnych parkingów jest trudna i kosztowna.



Opracowana przez firmę Hydromega konstrukcja parkingu składa się z maksymalnie sześciu poziomów i pięciu kolumn. Całość konstrukcji jest utworzona na planie krzyża w ten sposób, że cztery kolumny z miejscami postojowymi okalają jeden centralny szyb z windą. System umożliwia zaparkowanie do 23 samochodów. Plan krzyża zapewnia optymalny dostęp do windy transportu pionowego, a zestawienie jednej windy na każde cztery kolumny składowania owocuje krótkim czasem operacji parkowania, co jest ważne przy korzystaniu z parkingu w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Istnieje możliwość zestawiania pojedynczych systemów parkingowych w duże zestawy od jednego do kilkudziesięciu np. dla 100, 200, 300 i więcej pojazdów. To właśnie odróżnia rodzimą konstrukcję od podobnych rozwiązań działających na świecie. Modułowe podejście pozwala na dostosowanie wielkości zabudowy parkingowej do bieżących wymiarów przestrzeni, bez konieczności wykonywania osobnych projektów konstrukcyjnych i architektonicznych.

- Nad projektem i budową konstrukcji pracowali praktycznie wszyscy pracownicy naszej firmy, a pierwszy komercyjny parking stanął w pobliżu naszej siedziby w Gdyni - mówi Przemysław Zieliński, pełnomocnik zarządu Hydromega ds. produkcji. - Nad projektem pracowaliśmy od 2012 roku wspólnie z Przemysłowym Instytutem Maszyn Rolniczych w Poznaniu. Parking został też doceniony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i nagrodzony w konkursie Polski Produkt Przyszłości.

Działanie systemu parkingowego jest w pełni zautomatyzowane. Kierowca zostawia samochód na platformie załadunkowej. Miejsce załadunkowe
stanowi wydzieloną strefę bezpieczeństwa, odseparowaną od reszty systemu parkingowego kurtynami. Samochód pozostawiony przez kierowcę jest zabierany przez windę transportową razem z platformą postojową i wraz z nią odwieziony do miejsca postojowego.

Wszystkie ruchy przestawcze i napędowe wykonuje centralna winda. Platformy są nieruchome. Kierowca przed odstawieniem samochodu kasuje bilet z identyfikatorem przydzielonej celi postojowej. Na tej podstawie układ sterowania identyfikuje kierowcę z zaparkowanym samochodem przy jego odbieraniu. Bilet umożliwia też rozliczanie płatności.

- System parkingowy jest przeznaczony do instalacji w centrach miast, w miejscach, gdzie tradycyjne parkingi naziemne są niewygodne do budowy. Systemami parkingowymi można dowolnie zaaranżować każdą wolną przestrzeń między istniejącymi budynkami - dodaje Zieliński. - System można instalować nawet w przestrzeni nad chodnikiem dla pieszych.

Jest on idealny dla lokalizacji, w których nie można stawiać wielopoziomowych parkingów betonowych ze względu na niedostatek miejsca i wysokie koszty. Można nim zabudowywać także duże wolne przestrzenie. Cena jednego modułu nie został jeszcze ustalona. Hydromega przewiduje jednak, że jeszcze w tym roku uda się rozpocząć sprzedaż ich konstrukcji.

Hydromega działa na polskim rynku już od 26 lat. Buduje pojazdy bezzałogowe dla wojska, straży pożarnej, minikoparki, rampy załadunkowe dla promów, zapory wodne, agregaty dla branży offshore. Posiada ona 17 wzorów użytkowych i patentów oraz ponad 5 tys. rozwiązań z zakresu hydrauliki siłowej wdrożonych do eksploatacji od początku swojej działalności.

Firma zatrudnia ok. 90 osób. W ubiegłym roku uzyskała pozwolenie na prowadzenie działalności na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Część produkcji firmy wraz z pracami badawczo-rozwojowymi przeniesiona została do Bałtyckiego Portu Nowych Technologii w Gdyni.

Zobacz jak wyglądają wyjątkowe maszyny produkowane przez firmę Hydromega.

Opinie (41) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...