• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy polski modułowy system parkingowy powstał w Gdyni

Robert Kiewlicz
12 maja 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Działanie systemu parkingowego jest w pełni zautomatyzowane. Kierowca zostawia samochód na platformie załadunkowej. Samochód pozostawiony przez kierowcę jest zabierany przez windę transportową razem z platformą postojową i wraz z nią odwieziony do miejsca postojowego.

W Gdyni powstała pierwsza polska konstrukcja automatycznego, modułowego, wielopoziomowego systemu parkingowego. Za jego budowę odpowiada firma Hydromega. Pierwsza komercyjna instalacja działa już na terenie byłej Stoczni Gdynia. Teraz firma chce sprzedawać swój produkt. Ma on zastosowanie głównie do instalacji w centrach miast i miejscach, gdzie budowa tradycyjnych parkingów jest trudna i kosztowna.



Opracowana przez firmę Hydromega konstrukcja parkingu składa się z maksymalnie sześciu poziomów i pięciu kolumn. Całość konstrukcji jest utworzona na planie krzyża w ten sposób, że cztery kolumny z miejscami postojowymi okalają jeden centralny szyb z windą. System umożliwia zaparkowanie do 23 samochodów. Plan krzyża zapewnia optymalny dostęp do windy transportu pionowego, a zestawienie jednej windy na każde cztery kolumny składowania owocuje krótkim czasem operacji parkowania, co jest ważne przy korzystaniu z parkingu w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Istnieje możliwość zestawiania pojedynczych systemów parkingowych w duże zestawy od jednego do kilkudziesięciu np. dla 100, 200, 300 i więcej pojazdów. To właśnie odróżnia rodzimą konstrukcję od podobnych rozwiązań działających na świecie. Modułowe podejście pozwala na dostosowanie wielkości zabudowy parkingowej do bieżących wymiarów przestrzeni, bez konieczności wykonywania osobnych projektów konstrukcyjnych i architektonicznych.

- Nad projektem i budową konstrukcji pracowali praktycznie wszyscy pracownicy naszej firmy, a pierwszy komercyjny parking stanął w pobliżu naszej siedziby w Gdyni - mówi Przemysław Zieliński, pełnomocnik zarządu Hydromega ds. produkcji. - Nad projektem pracowaliśmy od 2012 roku wspólnie z Przemysłowym Instytutem Maszyn Rolniczych w Poznaniu. Parking został też doceniony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i nagrodzony w konkursie Polski Produkt Przyszłości.

Działanie systemu parkingowego jest w pełni zautomatyzowane. Kierowca zostawia samochód na platformie załadunkowej. Miejsce załadunkowe
stanowi wydzieloną strefę bezpieczeństwa, odseparowaną od reszty systemu parkingowego kurtynami. Samochód pozostawiony przez kierowcę jest zabierany przez windę transportową razem z platformą postojową i wraz z nią odwieziony do miejsca postojowego.

Wszystkie ruchy przestawcze i napędowe wykonuje centralna winda. Platformy są nieruchome. Kierowca przed odstawieniem samochodu kasuje bilet z identyfikatorem przydzielonej celi postojowej. Na tej podstawie układ sterowania identyfikuje kierowcę z zaparkowanym samochodem przy jego odbieraniu. Bilet umożliwia też rozliczanie płatności.

- System parkingowy jest przeznaczony do instalacji w centrach miast, w miejscach, gdzie tradycyjne parkingi naziemne są niewygodne do budowy. Systemami parkingowymi można dowolnie zaaranżować każdą wolną przestrzeń między istniejącymi budynkami - dodaje Zieliński. - System można instalować nawet w przestrzeni nad chodnikiem dla pieszych.

Jest on idealny dla lokalizacji, w których nie można stawiać wielopoziomowych parkingów betonowych ze względu na niedostatek miejsca i wysokie koszty. Można nim zabudowywać także duże wolne przestrzenie. Cena jednego modułu nie został jeszcze ustalona. Hydromega przewiduje jednak, że jeszcze w tym roku uda się rozpocząć sprzedaż ich konstrukcji.

Hydromega działa na polskim rynku już od 26 lat. Buduje pojazdy bezzałogowe dla wojska, straży pożarnej, minikoparki, rampy załadunkowe dla promów, zapory wodne, agregaty dla branży offshore. Posiada ona 17 wzorów użytkowych i patentów oraz ponad 5 tys. rozwiązań z zakresu hydrauliki siłowej wdrożonych do eksploatacji od początku swojej działalności.

Firma zatrudnia ok. 90 osób. W ubiegłym roku uzyskała pozwolenie na prowadzenie działalności na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Część produkcji firmy wraz z pracami badawczo-rozwojowymi przeniesiona została do Bałtyckiego Portu Nowych Technologii w Gdyni.

Zobacz jak wyglądają wyjątkowe maszyny produkowane przez firmę Hydromega.

Miejsca

Opinie (41) 2 zablokowane

  • qbq (11)

    Lepiej napiszcie artykul jak w gdyni powstalo PIERWSZE W POLSCE LOTNISKO ktore nie obsluguje ruchu lotniczego
    PS a sam parking jest super

    • 55 35

    • no neszcze głupszego komen. nie czytałem

      idź chłopie i wylewaj żale na zebraniach parlamentarzystów PE a nie tu. Widać, że rozwój ciebie deprymuje a tym bardziej lotniska:))

      • 16 16

    • (1)

      UM gdansk już w pracy?

      • 12 7

      • a to nie wiedziałam, że red. Robert

        pracuje w UM Gdynia i już o 7;oo opublikował ten ciekawy tekst?

        • 5 4

    • (1)

      Pierwszy lot z Gdyni odbył się w 1936 roku. Samolot do Warszawy wystartował z lotniska Rumia-Zagórze, które wówczas było głównym gdyńskim portem. Zbudowana przed wojną Gdynia-Kosakowo początkowo pełniła jedynie rolę lotniska zapasowego. W czasie wojny lotnisko zostało przejęte przez Niemców, którzy startowali stąd do prób torpedowych. A powojnie stacjonowało lotnictwo radzieckie. Wielu uważa, ze jak Rosjanie się wycofali to należy lotnisko zaorać.

      • 12 5

      • a jeszcze wcześniej samoloty latały z Danzig Langfuhr

        czyli z Wrzeszcza. I to w ruchu regularnym, pasażerskim!

        • 1 5

    • ale już było kilka artykułów

      • 0 0

    • co leming za zdroscisz !!

      Unas w budyniolandzie niedługo dzuirawy stadion przerowbimy na parking by nie przynosił strat !!

      • 1 2

    • Lotnisko!! (2)

      Lotnisko cywilne na ktorym jest pelna obsada ludzi na wieży ,straży pożarnej ,prezesi zastępcy itd. to trwa juz kilka lat i penssje leca ,fajnie

      • 1 3

      • zapóźnieni jesteśmy nie tylko z parkingami, ale i z lotniskami dlatego Szczurek chciał zmienić, (1)

        ale wiadomo jak to u nas jest - homosoveticus, a do tego dominacja Niemiec w UE i spolegliwa względem nich POlityka Tuska.

        Dlatego Polska nie będzie nigdy w czołówce usług cargo lotniczego. Nasze porty lotnicze obsługują ok. 80 tys. ton towarów rocznie, podczas gdy tylko we Frankfurcie n. Menem - 2 mln. I o czym my tu dewagujemy, mamy na dodatek komentujących durni, którzy na wpis Gdynia dostaja wysypki, bo to nie ich Gdańsk i nie niamcy? Są będą tak duże dysproporcje, których nie uda się nadgonićchyba żadnemu nowemu rządowi, bo musi byc dla niego także sprzyjające środowisko a nie durny POtakiwacz.
        Dlaczego w Gdyni nie powołać hubów lotniczych współpracujących z morskimi, no do tego potrzeba sektorowej polityki państwa, a nie skarg na Gdynie do PE?. Niestety brakuje zarówno takich programów rozwoju, jak i dobrego prawa zamiast tego mamy partyjniactwo i zniedołężnienie zamiast prawdziwej logistyki . W Polsce niedostatecznie wykorzystujemy położenie geograficzne Gdyni. Nie tylko brakuje odpowiedniej polityki rządowej, ale "wataszkowie" róznej maści podjudzają i niszczą postęp, poprzez pomówienia skargi,.. na tych bardziej swiatłych i przewidujących prezydentów czy prezesów. Gdynia stawia na rozwój sektora transportu - chocby takie wielokondygnacyjne parkingi dlaczego miałaby nie skorzystać ze wsparcia rządu? Bo to jednak jest jakiś krok w pożądanym kierunku, ale tu też próbuje się przykleić łatkę co wynika z wpisów "tych usłuznych komentatorów"/
        To tylko dowodzi jaka jest w tym mała rola polityki rządu, która w logistyce nie dostrzega potencjalne duże źródło dochodów, przez dofinansowanie i odpowiednie ustawodawstwo, a już skandalem są połajanie komisarza Lewandowskiego, Kozłowskiego itd. o nieodpowiedzialności gdyńskiej władzy, to na pewno nie pomaga rozwijać różne usługi logistyczne i huby.
        Nie wspominajac jakie interesujące byłyby wszystkie firmy okalające, towarzyszące temu innowacyjność i tworzących produkt dodatni nie tylko w ich zarządzaniu.

        • 5 2

        • Czego dotyczyla ta polajanie przez Lewandowskiego?Moze facet dobrze nie znal sprawy lub ktos mu ja zle przedstawil?

          • 0 0

    • Można napisać o ,,upadku'' stoczni Gdynia!

      • 0 0

  • Nareszcie rozwiązanie godne XXI wieku (3)

    oby sprawdził się w eksploatacji.

    • 36 4

    • za 18 lat zrobia pierwszy gdzies w polu

      Najpierw muszą powołać spółkę miejską, która będzie za to odpowiedzialna. Wyznaczyc Prezesa, dyrektora i zastępców. Potem będą 8-12 miesięcy się organizować odbierając ogromne pensje. Nastepnie pojawią się pierwsze pomysły gdzie to zrobić. Kasa na projekt , potem przetarg, jeden drugi potem odwołanie prezesa powołanie nowego , który podzieli spółkę na Trzy: jedna będzie się zajmować wyznaczaniem miejsc i wykupem ewentualnych terenów, druga projektowała będzie i mierzyła działke oraz rozspisywała przetragi. a trzecia będzie nadzorowała te dwie pierwsze . Muszą to dokładnie obmyśleć by jak najwięcej każdy z koleszków na tym zarobił no i wtedy zaczną budować... i tak minie z 18 lat.

      • 3 8

    • XXX wieku (1)

      Parkujesz na 5 minut a 15 minut trwa zaparkowanie i odzyskanie auta z tej klatki. No chyba że film był w zwolnionym tempie.

      • 0 9

      • xxx

        film ma dwie minuty, a dwa samochody zostały "obsłużone" w czasie rzeczywistym, skąd 15 minut? czy to słabe łącze, czy film się zawiesił?

        • 10 0

  • Gdynia ma ludzi z otwartymi głowami i przoduje w Trójmieście w wprowadzania innowacji technicznych i nowoczesności. Jest wielu hamulcowych, którzy z zazdrości kładą kłody pod nogi tym ludziom.

    • 26 10

  • Hamulcowymi w Gdyni jest obecna ekipa W.S. i UM Gdynia (4)

    dazaca do upadku miasta i sprzedajaca wyłącznie działania propagandowe

    • 20 27

    • Nawet jeżeli popełniają błędy to nie są uwikłani w żadne partyjne gierki. Popatrz na Gdańsk (2)

      • 7 5

      • Racja (1)

        są uwikłani w gierki lokalnej koterii:) Deweloperka, Krauze i jego Kąpiele Morskie:) A przecież to znaczne lepsze:)

        • 6 5

        • Misza daj się wymisić

          bo pi..sz kłamliwe bzduru

          • 2 3

    • POpaprańcy niemoga sobie darowac ze opanowali Gdańsk ,Sopot a Gdynie od lat sie im nieudaje

      • 2 3

  • pod zieleniakiem

    Taki by sie przydal!

    • 15 0

  • a kiedy taki wspaniały parking dla ROWERÓW ?

    bo te które sa obecnie budowane to mało zabezpieczające przed złodziejem.

    Taki parking do rowerów przydałby sie przy ścianie parkingowej budynku za InfoBoxem.

    • 4 10

  • Szybkosc obslugi pozostawia wiele do zyczenia ;)

    • 0 10

  • 23

    Nie,no pełen szacun;-) jak 23 auta to spoko :-D

    • 7 1

  • Ale... !?

    Wszystko super ale cena chyba za 1h będzie ok. 10,-zł a tego moja skromna kaska nie przezyje !!!

    • 3 2

  • Swietny produkt, oby znalazl zaintresowanie u wlodarzy polsich miast.

    • 9 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane