- 1 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (14 opinii)
- 2 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (85 opinii)
- 3 Nowi wiceprezesi w Enerdze, prezesa brak (33 opinie)
- 4 150 mld zł na elektrownię jądrową (181 opinii)
- 5 Badanie dna Zatoki Gdańskiej (12 opinii)
- 6 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (91 opinii)
Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku
Gdańska Stocznia Remontowa otrzymała od Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro na realizację kontraktu dotyczącego budowy trzech promów typu ro-pax na zamówienie spółki Polskie Promy. Jest szansa, że pierwszy prom będzie gotowy w 2025 roku.
Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa, to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.
Czytaj też:
Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?
Dziś podpisano umowę na mocy której stocznia otrzymała od KUKE limit gwarancyjny w wysokości 60 mln euro związany z realizacją kontraktu na budowę trzech promów typu ro-pax. Wcześniej Remontowa pozyskała w KUKE gwarancje należytego wykonania kontraktu, których beneficjentem jest zamawiający. Wartość tych gwarancji sięga 48 mln euro.
Czytaj też:
Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami
- Dzięki gwarancjom należytego wykonania kontrakt się uprawomocnił, a dzięki uzyskanym gwarancjom płatniczym możemy liczyć na zapewnienie finansowania w bankach, które z kolei jest niezbędne do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami. Zabezpieczyliśmy już dostawy systemów energetycznych i napędu, a sam projekt prowadzony jest zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku - Michał Habina, prezes zarządu Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Mają to być proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
- Dzięki wykorzystaniu rozwiązań z nowego systemu wsparcia eksportu, udało nam się wspólnie wypracować taką strukturę transakcji, która zapewnia finansowanie na każdym etapie budowy jednostek, umożliwiając bezpieczne i niezakłócone wykonanie kontraktu. Przejmując na siebie znaczną część ryzyka, zachęcamy krajowe banki do szerszego otwarcia się na finansowanie branży stoczniowej, która dotąd była traktowana przez nie z dużą ostrożnością. A mamy przecież doskonałe technologie, świetnych fachowców, zaufanie zachodnich armatorów i potencjał, by budować więcej. Tymczasem problemem jest zdobycie stosownego finansowania w postaci gwarancji i kredytów. Oby nasze nowe rozwiązania oraz program Batory zmieniły tę sytuację na dobre - mówi Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-22 16:29
Super wiadomość! (8)
Dobrze, że nie w Chinach. Oby tylko żadna polityka tego nie skopała.
- 110 6
-
2022-04-23 12:31
Polityka pis tylko buduje i tworzy! (2)
Nikt nigdy tyle nie zrobił co pis naobiecał
- 5 6
-
2022-04-23 19:01
Za PO obiecali ci Tusk zakaz podnoszenia podatków (1)
Mówił a nawet że zwolni tego co podatki podnosi a co zrobił ? Podniósł 3x podatki ,wiek emerytal y i skłócił na z unią
- 0 7
-
2022-04-24 12:52
Wyznawco pis
Coś ci się z programem twojej jedynie słusznej partii mocno pomieszalo
- 2 0
-
2022-04-23 09:06
To się zainteresuj. (4)
Bo właśnie na jednym portalu napisano, że Chiny przyjdą do nas do portu i beda monopolistą to raz, a dwa beda wiedziały kto i co transportuje. Oczywiscie musza wygrac przetarg ale wszystko wskazuje na to, ze wygraja. To jest tragedia, ze strategicznym punktem zarządzać ma obcy kraj.
- 5 3
-
2022-04-23 13:22
"dwa beda wiedziały kto i co transportuje." (1)
I tak wiedzą lol.
- 4 3
-
2022-04-24 10:40
Ale beda miec monopol
Na lata
- 2 0
-
2022-04-23 09:57
Brawo PiS (1)
- 10 6
-
2022-04-24 18:12
Piszesz o tym pzdeckim harmonogramie za 15 mln płodzonym dla stoczni w Szczecinie od 6 lat.
Za to rzeczywiście brawo.
- 1 0
-
2022-04-23 09:03
Napiszcie o przetargu lepiej w Gdyni... (1)
Na jednym z wiekszych portali już napisali, że Chiny zapewne wygrają przetarg i będą wiedziały kto i kiedy co wywozi i przywozi statkami. Plus bedzie monopolistą. Czy to nie jest chore, ze nabrzeżem portowym nie zarządza polska firma? Jak nie amerykansko-filipinska to chinska (która już część portu ma).
- 12 6
-
2022-04-23 14:57
Nie wygrają
Gdynia to port NATO. Już raz była taka sytuacja i przetarg został unieważniony.
- 5 1
-
2022-04-22 17:32
60 mln euro? na trzy 200-metrowe promy? To kpina jakaś czy co? (9)
Budowa takiego promu to ok. 300-500 mln euro, więc te gwarancje 60 mln to ledwo na jeden agregat wystarczą.
- 48 49
-
2022-04-23 20:22
Bałwan roku
500 baniek euro, masz pojecie o kosztach budowy statku, zeroweeee
- 0 3
-
2022-04-23 09:11
Tu nie chodzi o to zeby zbudować, tylko żeby budooowwaaććć...
- 7 7
-
2022-04-23 08:56
Gwarancja
Rzetelnego wykonania kontraktu to zwykle ok 10% wartości kontraktu.
- 7 0
-
2022-04-22 19:49
Weź tabletki przed spaniem (5)
- 23 13
-
2022-04-22 23:34
(3)
Ma rację. Za 60 mln euro to można zbudować 1/4 promu.
- 22 7
-
2022-04-23 06:25
(2)
60mln.glapinski wyplaci za wkomponowanie historycznej stepki w konstrukcje kadluba!!,z naszych podatkow!.
- 10 2
-
2022-04-23 18:50
Lepiej niech wpłacił niż sprzedaż niemcom (1)
Za PO ,PSL sprzedali stocznie ,pamiętam jak wywozili stal 1 klasy z stoczni gdańskiej,nigdy więcej Tusków i im podobnych
- 1 11
-
2022-04-23 18:58
Za PO PSL stocznie coś jeszcze budowały.
- 10 1
-
2022-04-22 22:52
A co jest nie tak - pizzofski analfabeto
- 9 12
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.