• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Platforma wzywa do obrony Lotosu przed fuzją z Orlenem

Robert Kiewlicz
27 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku.

Obrony Grupy Lotos przed połączeniem z PKN Orlen i wspólnych, ponadpartyjnych działań wszystkich parlamentarzystów z Pomorza oczekują przedstawiciele Zarządu Regionu Pomorskiego Platformy Obywatelskiej. Twierdzą, że ewentualna fuzja będzie skutkować nie tylko wzrostem cen paliw, ale odbije się też niekorzystnie na lokalnych społecznościach.


Połączenie Lotosu z Orlenem to:


W poniedziałek pomorska Platforma Obywatelska przyjęła specjalną uchwałę w sprawie ewentualnego połączenia dwóch największych w Polsce koncernów paliwowych - Orlenu i Lotosu.

- O połączeniu mówi się od wielu lat. Pamiętam, że tak samo było, kiedy pełniłem jeszcze funkcję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nie było jeszcze Grupy Lotos, a mówiono o połączeniu zakładu z Petrochemią Płock. Wtedy bardzo mocno kontestowaliśmy ten pomysł z punktu widzenia konkurencyjnego rynku - stwierdził Tadeusz Aziewicz, poseł PO. - Od tego czasu sytuacja na rynkach globalnych zmieniła się, ale i dzisiaj można dostrzec negatywne skutki ewentualnej fuzji w stosunku do konsumentów korzystających ze stacji benzynowych. Przede wszystkim zwracam uwagę na to, że ewentualna fuzja i przejęcie przeze Orlen Lotosu kłóci się z ideą wzrostu zrównoważonego. Ten problem był wielokrotnie eksponowany w wielu programach przez Prawo i Sprawiedliwość.
Jak twierdzi Aziewicz, lokalna społeczność powinna wystąpić w obronie swojego koncernu i powinno mieć to charakter ponadpartyjny.

- Oczekujemy jednoznacznego stanowiska od lokalnych parlamentarzystów PiS i podjęcia czytelnych działań dla obrony naszego koncernu - dodaje poseł Platformy.

O połączeniu Lotosu i Orlenu mówi się od lat



Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych: PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Ostatnio pojawiła się informacja o tym, że "zielone światło" dla połączenia Lotosu i Orlenu dał premier Mateusz Morawiecki.


Lotos musi być samodzielny



Przypomnijmy, że podobne inicjatywy w obronie samodzielności i polskości Lotosu powstawały w przeszłości. W 2011 roku Komitet Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos rozpoczął oficjalnie zbieranie podpisów pod obywatelskim projektem ustawy mającym doprowadzić do zachowania przez państwo większościowego pakietu akcji Grupy Lotos.

W proponowanej ustawie pojawił się zapis: "Państwo polskie jest zobowiązane do zachowania większościowego pakietu akcji Grupy Lotos SA. Poprzez zachowanie przez państwo polskie większościowego pakietu akcji - rozumie się zachowanie w posiadaniu przez Skarb Państwa akcji o wartości odpowiadającej powyżej 50 proc. wartości całkowitej wszystkich akcji spółki akcyjnej Grupa Lotos SA zapewniających decydujący głos na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy".

Komitet chciał także, aby osoby, które naruszą zapis projektu ustawy podlegały karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat włącznie.

Komitet powiązany był z Prawem i Sprawiedliwością, jednak deklarował się jako apolityczny i liczył także na głosy poparcia od posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Platformy Obywatelskiej. Zebrano ponad 150 tys. podpisów i 4 sierpnia 2013 roku podpisy te przekazane zostały na ręce marszałka Sejmu.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (150) 8 zablokowanych

  • fuzja.....

    brudne łapy precz od lotosu i tego wszystkiego co jest gdańskie

    • 0 0

  • Obrona

    Drodzy internauci!!!!! Potrzeba jest wielka stanąć w obronie Platformy Obywatelskiej, gdyż nieuchronnie zbliża się jej koniec i może popaść w niebyt. Natomiast nie chcemy jej niektórych członków w PiS

    • 0 0

  • w interesie Pomorza jest osobny Lotos - połączenie z Orlenem to totalna klęska regionu (3)

    nie tylko podatki wyparują, ale jedyna wielka firma wyprowadzi się z regionu - oczywiście mowa o centrali i decyzjach

    PIS chce koniecznie zrobić z Pomorza jakąś zafajdaną peryferię - a i tak ładuje tylko w południe kraju

    do tego wszystkiego dochodzi NIESTETY problem z politykami - ci z naszego regionu NIGDY nie potrafili działać tak jak ich koledzy z innych miast, którzy zawsze lobbowali za swoimi regionami

    u nas niestety NIKT tego nie robi - obojętne czy z PIS czy z PO

    • 42 22

    • A dlaczego stało się tak, że Lotos jest jedyną wielką firmą w regionie? (1)

      • 2 0

      • jest jeszcze np. Energa

        jak jesteś trolu z poza Gdańska to się nie wypowiadaj - bo cię łatwo zedmaskować że nawet nie znasz naszych firm!

        • 0 0

    • Peryferią Pomorze jest już od dawna jak nie zauważyłeś

      • 0 1

  • Czyzby PO zamierzała komuś sprzedać Lotos po powrocie do władzy ? (7)

    • 44 15

    • ale głupi argument

      a całego Orlenu sprzedać nie będą mogli?? pomyśl trochę zanim coś wypocisz trolu

      • 0 0

    • Na następnych wyborach PO będzie POniżej progu wyborczego (2)

      POwalczy o zaszczytne miejsce z Partią Korwina Mikke.

      • 6 6

      • zebys sie nie zdziwił :D dojna zmiana pisu juz traci w słupkach

        • 0 1

      • Korwin jeszcze skopie tyłki socjalistom z PiSu

        • 1 1

    • Ja sądzę że podaruje ją Rydzykowi (1)

      bezdomny Stanisław podarował mercedesy to paliwo jest potrzebne

      • 12 4

      • Rydzyk albo Szydło na nowego prezesa! wiedzą jak wypisac premię dla siebie

        • 1 0

    • Na POwrót się nie zanosi i to dłuuuuugo

      A co do sprzedaży , to pewnie jakiś nowak, czy słońce peru ostrzy sobie zęby na zegarki.

      • 12 9

  • Bo stracimy stołki .... (9)

    • 115 38

    • Za późno, PIS wszystkie przygarnął (3)

      • 32 6

      • Becia dająca sama sobie nagrody :) obecny rząd ma najwieksza ilosc wiceministrow w Europie, doją nas równo (2)

        • 6 1

        • działu administracyjne polecą, techniczni raczej nie (1)

          • 2 3

          • no właśnie pisowi o to chodzi

            aby nie było miejsc pracy umysłowej tylko robotnicze - gdzie to już było?

            • 0 0

    • (4)

      W Lotosie już chyba wszystkie stołki są PISowe. Nie jestem z Gdańska, ale ubolewam iż wielomilionowe podatki pójdą w inny rejon kraju. Wołałbym aby pozostały tutaj.

      • 37 9

      • (1)

        Inne regiony również należą do Polski tępy egoisto.Nie wszystko kręci sie w okół Gdańska i czas to skończyć.

        • 3 9

        • Super, ale co nas obchodza inne regiony Polski?

          Najważniejszy jest lokalny patriotyzm. Jak tak kochasz inne regiony to pzeprowadź się do Płocka.

          • 8 2

      • (1)

        prezesowskie tak ale zostało mnóstwo dyrektorskich i stolec specjalistów którzy zarabiają więcej niż prezes

        • 4 6

        • Ci są akurat tam potrzebni.

          Ktoś musi wiedzieć, jak ten bajzel działa

          • 7 0

  • i dlatego chyba już nikt poza ludźmi oszukanymi, zaślepionymi udawaną opozycyjnością lub tracącymi koryto nie chce mieć z tą skompromitowaną partią nic wspólnego
    połączenie tych firm powinna być korzyścią dla Polski ograniczy bowiem stołki dla kolesiów w zarządach i stworzy firmę na skalę europejską
    choć z drugiej strony kto tam wiem jakie cele przyświecają pisowcom - wszak od po oni się wcale nie różnią

    • 2 0

  • Po co te ceregiele - powiedz wprost że chodzi o wplywy z podatków do Gdańska

    a jak siedziba bedzie orlenowska to i Gdańsk straci kasę.

    • 0 1

  • Obłuda i fałsz PO

    pamiętam jak były szef platformy Tusk chciał sprzedać lotos Rosjanom. Pod dworcem w Gdańsku stał bus gdzie zbierano podpisy przed sprzedażą Lotosu . A teraz nagle ci bojkotują fuzje obu firm , wszędzie na Świecie firmy się łączą np. jak koncerny samochodowe na globalnym rynku małe firmy nie mają szans.

    • 3 0

  • Jeśli Platforma czegoś nie chce to koniecznie trzeba to zrobić.

    Przez 8 lat doprowadzali firmy Skarbu Państwa do upadłości i zawłaszczania mienia wspólnego przez agentów postkomuny albo sprzedaży za grosze zagranicznej firmie, też państwowej. Jak to sięma do zapewnień Tuska, że najlepsze jest prywatne? Saur - państwowa firma francuska w rękach banków, Telekomunikacja - państwowa firma francuska.

    • 3 0

  • brawo

    Decyzja spózniona o 25 lat , ale lepiej niż wcale...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na...

Najczęściej czytane