• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Platforma wzywa do obrony Lotosu przed fuzją z Orlenem

Robert Kiewlicz
27 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku.

Obrony Grupy Lotos przed połączeniem z PKN Orlen i wspólnych, ponadpartyjnych działań wszystkich parlamentarzystów z Pomorza oczekują przedstawiciele Zarządu Regionu Pomorskiego Platformy Obywatelskiej. Twierdzą, że ewentualna fuzja będzie skutkować nie tylko wzrostem cen paliw, ale odbije się też niekorzystnie na lokalnych społecznościach.


Połączenie Lotosu z Orlenem to:


W poniedziałek pomorska Platforma Obywatelska przyjęła specjalną uchwałę w sprawie ewentualnego połączenia dwóch największych w Polsce koncernów paliwowych - Orlenu i Lotosu.

- O połączeniu mówi się od wielu lat. Pamiętam, że tak samo było, kiedy pełniłem jeszcze funkcję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nie było jeszcze Grupy Lotos, a mówiono o połączeniu zakładu z Petrochemią Płock. Wtedy bardzo mocno kontestowaliśmy ten pomysł z punktu widzenia konkurencyjnego rynku - stwierdził Tadeusz Aziewicz, poseł PO. - Od tego czasu sytuacja na rynkach globalnych zmieniła się, ale i dzisiaj można dostrzec negatywne skutki ewentualnej fuzji w stosunku do konsumentów korzystających ze stacji benzynowych. Przede wszystkim zwracam uwagę na to, że ewentualna fuzja i przejęcie przeze Orlen Lotosu kłóci się z ideą wzrostu zrównoważonego. Ten problem był wielokrotnie eksponowany w wielu programach przez Prawo i Sprawiedliwość.
Jak twierdzi Aziewicz, lokalna społeczność powinna wystąpić w obronie swojego koncernu i powinno mieć to charakter ponadpartyjny.

- Oczekujemy jednoznacznego stanowiska od lokalnych parlamentarzystów PiS i podjęcia czytelnych działań dla obrony naszego koncernu - dodaje poseł Platformy.

O połączeniu Lotosu i Orlenu mówi się od lat



Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych: PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Ostatnio pojawiła się informacja o tym, że "zielone światło" dla połączenia Lotosu i Orlenu dał premier Mateusz Morawiecki.


Lotos musi być samodzielny



Przypomnijmy, że podobne inicjatywy w obronie samodzielności i polskości Lotosu powstawały w przeszłości. W 2011 roku Komitet Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos rozpoczął oficjalnie zbieranie podpisów pod obywatelskim projektem ustawy mającym doprowadzić do zachowania przez państwo większościowego pakietu akcji Grupy Lotos.

W proponowanej ustawie pojawił się zapis: "Państwo polskie jest zobowiązane do zachowania większościowego pakietu akcji Grupy Lotos SA. Poprzez zachowanie przez państwo polskie większościowego pakietu akcji - rozumie się zachowanie w posiadaniu przez Skarb Państwa akcji o wartości odpowiadającej powyżej 50 proc. wartości całkowitej wszystkich akcji spółki akcyjnej Grupa Lotos SA zapewniających decydujący głos na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy".

Komitet chciał także, aby osoby, które naruszą zapis projektu ustawy podlegały karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat włącznie.

Komitet powiązany był z Prawem i Sprawiedliwością, jednak deklarował się jako apolityczny i liczył także na głosy poparcia od posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Platformy Obywatelskiej. Zebrano ponad 150 tys. podpisów i 4 sierpnia 2013 roku podpisy te przekazane zostały na ręce marszałka Sejmu.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (150) 8 zablokowanych

  • Czyzby PO zamierzała komuś sprzedać Lotos po powrocie do władzy ? (7)

    • 44 15

    • Na POwrót się nie zanosi i to dłuuuuugo

      A co do sprzedaży , to pewnie jakiś nowak, czy słońce peru ostrzy sobie zęby na zegarki.

      • 12 9

    • Ja sądzę że podaruje ją Rydzykowi (1)

      bezdomny Stanisław podarował mercedesy to paliwo jest potrzebne

      • 12 4

      • Rydzyk albo Szydło na nowego prezesa! wiedzą jak wypisac premię dla siebie

        • 1 0

    • Na następnych wyborach PO będzie POniżej progu wyborczego (2)

      POwalczy o zaszczytne miejsce z Partią Korwina Mikke.

      • 6 6

      • Korwin jeszcze skopie tyłki socjalistom z PiSu

        • 1 1

      • zebys sie nie zdziwił :D dojna zmiana pisu juz traci w słupkach

        • 0 1

    • ale głupi argument

      a całego Orlenu sprzedać nie będą mogli?? pomyśl trochę zanim coś wypocisz trolu

      • 0 0

  • Niech PO lepiej już niczego nie broni i do niczego nie wzywa.

    Wystarczy popatrzeć na Puddinga Wielomieszkaniowca i zobaczyć co PO potrafi zrobić z człowieka (chociaż już się z niej wymiksował).

    • 39 15

  • Pis jak za komuny stworzy CPN.

    Jak nie będzie już konkurencji to wtedy się oczy wszystkim otworzą.

    • 27 30

  • Będzie strata dla regionu (2)

    Musimy pamiętać że Lotos jest największym pracodawcą w 3 mieście. Po takiej fuzji decyzje będą podejmowane w Warszawie lub w Płocku. Z doświadczenia wiem że w fuzji mały znika kosztem dużego.

    • 27 21

    • Pracodawcą? Dla "swoich". (1)

      • 6 5

      • tak, teraz dla "swoich" z PiSu, ale wcześniej miał profesjonalny zarząd który rozbudował zakład i nie jedną polityczną zawieruchę przetrwał i tak będzie w przyszłości

        • 7 0

  • Panie pośle ....

    Panie pośle w tej branży konkurencja jest europejska a nawet światowa, nie ma żadnego wpływu na cenę istnienie dwóch .... W TYM STRATEGICZNYM TEMACIE NIE MA MIEJSCA NA ROZGRYWKI PARTYJNE CZY LOKALNE.

    • 14 9

  • w interesie Pomorza jest osobny Lotos - połączenie z Orlenem to totalna klęska regionu (3)

    nie tylko podatki wyparują, ale jedyna wielka firma wyprowadzi się z regionu - oczywiście mowa o centrali i decyzjach

    PIS chce koniecznie zrobić z Pomorza jakąś zafajdaną peryferię - a i tak ładuje tylko w południe kraju

    do tego wszystkiego dochodzi NIESTETY problem z politykami - ci z naszego regionu NIGDY nie potrafili działać tak jak ich koledzy z innych miast, którzy zawsze lobbowali za swoimi regionami

    u nas niestety NIKT tego nie robi - obojętne czy z PIS czy z PO

    • 42 22

    • A dlaczego stało się tak, że Lotos jest jedyną wielką firmą w regionie? (1)

      • 2 0

      • jest jeszcze np. Energa

        jak jesteś trolu z poza Gdańska to się nie wypowiadaj - bo cię łatwo zedmaskować że nawet nie znasz naszych firm!

        • 0 0

    • Peryferią Pomorze jest już od dawna jak nie zauważyłeś

      • 0 1

  • Przez dziesięć lat pełowskie nie wypłaciły grosza dywidendy z LOTOSu (2)

    wszystko dzieliły między swemi

    • 34 14

    • A niezauwazyłes ze firma rozbudowała sie i przerabia obecnie dwukrotnie wiecej ropy? (1)

      Gdyby rozdawała kase na pewno by tego nie było. , Obecna władza zaczeła rozdawac i co ? budowa zakładu koksowni juz sie opóźnia bo zabrakło kasy.

      • 10 5

      • Ciebie też przerobili. Tyle że na łajno

        • 1 2

  • niezależnie

    Jeżeli mamy mieć jako Państwo wpływ na wybór partnerów w sektorze paliwowym, to fuzja czy połączenie jak kto woli powinno odbyć się na zasadzie przejęcia Orlenu przez Lotos. Z informacji podawanych przez media od wielu lat w grupie lotosu jest proporcjonalnie mniej kapitału obcego niż w orlenie wiec Państwo powinno przejąć Orlen i z większościowym pakietem zarządzać nowym gigantem

    • 15 2

  • Platforma wzywa do likwidacji Polski (3)

    i uczynienia z niej landu niemieckiego. Albo republiki ZSRR. Im wszystko jedno. Aby przy korycie.

    • 35 25

    • już ? przeszło ? weżtabletkę albo idz na msze i daj na tace

      • 10 3

    • już teraz mamy ZSRR przez kaczystów

      • 9 4

    • Pis oby przy korycie ! premie dla samych siebie! pisowiocha komunistyczna

      • 1 1

  • Jak połączą Lotos z Orlenem to przeniosą siedzibę do Warszawy i tam wpadnie 200 000 000zł

    z podatku. Tam wsadzą na stołki swoich kolesi z PIS - ( stajennych , wychowawców z przedszkoli ) którzy z pensji 100 000zł/m-c będą wpłacać darowizna na rzecz parti zapewne z kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie jako jałomużne za stanowisko . I tyle będzie dla pomorza - bo to odgrywka PIS za przegrane wybory.

    • 36 24

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na...

Najczęściej czytane