- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (44 opinie)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (74 opinie)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (57 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (115 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (189 opinii)
Plikostrada jak kolejny Pobieraczek? UOKiK sprawdza spółkę
7 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy serwis Plikostrada.pl nie stosuje praktyk znanych już internautom, którzy korzystali z usług Pobieraczka. Podstawą były skargi konsumentów, którzy skorzystali z usług serwisu skuszeni hasłami sugerującymi, że przez 14 dni są one całkowicie darmowe.
- Prowadzimy postępowanie wyjaśniające dotyczące Smart Tech Connect w Dubaju, właściciela Plikostrady - mówi Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Analizujemy regulamin. Postępowanie wyjaśniające jest wczesnym etapem działań UOKiK, na razie prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy.
Serwis kusi potencjalnych klientów możliwością darmowego testowania usług przez dwa tygodnie. Po upływie tego terminu automatycznie zawierana jest umowa o świadczenie usługi Plikostrada w pakiecie podstawowym, obejmującym dwunastomiesięczny dostęp do serwerów sieci Usenet. Do użytkownika przesyłana jest też automatycznie faktura opiewająca na kwotę 96 zł.
Osoby, które zignorują tę korespondencję otrzymują kolejne maile z informacją, że dalszy brak uregulowania opłaty abonamentowej narazi ich na poważne konsekwencje prawne. Efektem ma być wszczęcie postępowania windykacyjnego i przekazanie sprawy do profesjonalnej kancelarii prawnej, specjalizującej się w dochodzeniu roszczeń z umów elektronicznych, która skieruje sprawę na drogę sądową celem uzyskania prawomocnego nakazu zapłaty.
Podobne usługi świadczył właściciel portalu Pobieraczek.pl, trójmiejska spółka Eller Service. Dzień rejestracji w serwisie był jednocześnie pierwszym dniem obowiązywania odpłatnej umowy, która zawierana była nawet na rok. Dodatkowo osobom zwlekającym z zapłatą naliczane były odsetki po 17 dniach od dnia zawarcia umowy. Prezes UOKiK uznała, że właściciel portalu naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na niego karę w wysokości prawie 240 tys. zł. Sami użytkownicy serwisu wytoczyli też spółce Eller Service liczne procesy cywilne. W konsekwencji 1 stycznia 2013 roku została zawieszona możliwość rejestracji w serwisie Pobieraczek.pl a serwis zaprzestał świadczenia usługi.
Co zrobić, jeśli skorzystaliśmy z usług Plikostrady? - Każdy konsument, który dostanie od Smart Tech Connect wezwanie do zapłaty, może skontaktować się z powiatowym lub miejskim rzecznikiem konsumentów, którzy pomagają w indywidualnych sprawach - tłumaczy Majchrzak. - Dane kontaktowe rzeczników, pracujących na terenie całego kraju można znaleźć za pomocą wyszukiwarki na stronie www.uokik.gov.pl. Pomoc można także uzyskać pod bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej 800 007 707.
erka