• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Początek sezonu na wycieczkowce

VIK
7 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najczęstszymi "gośćmi" w Gdyni będą AIDAdiva i Viking Star. Najczęstszymi "gośćmi" w Gdyni będą AIDAdiva i Viking Star.

Pierwszy w Gdyni pojawi się już w niedzielę 8 maja, dziesięć dni później pierwszy przypłynie do Gdańska. Sezon na wycieczkowce w trójmiejskich portach czas zacząć. Czego możemy się spodziewać?


Lubisz oglądać wycieczkowce?


Sezon w gdyńskim porcie otworzy Viking Star. Według tzw. awizacji ma wpłynąć 8 maja o godz. 13:00. Ten mierzący 227,2 m długości statek pływający pod maltańską banderą zawinie w tym sezonie do gdyńskiego portu 10 razy. Jednostka plasuje się w segmencie małych, bardzo luksusowych wycieczkowców. Zabiera na pokład tylko 930 pasażerów. Poza standardowymi udogodnieniami na statku znajdują się m.in. dwa baseny: główny, pod przesuwną kopułą, którą będzie można nad nim zamykać w czasie złej pogody oraz nowatorski "infinity pool" - wystający poza nadbudowę na rufie, z przeszkloną ścianą.

W tym roku w gdyńskim porcie będzie 56 zawinięć 19 różnych statków. To więcej niż w roku ub., wówczas było jedynie 45 zawinięć. Wzrośnie też średnia długość statków wycieczkowych do 237,78 m - to ponad 10 metrów więcej w porównaniu do zeszłorocznej średniej długości 226,15 m.

Najdłuższym wycieczkowcem w gdyńskim porcie będzie MSC Poesia mierząca 293,8 m dł. Statek wpłynie dopiero 25 sierpnia. Jednostka może pomieścić 3000 pasażerów oraz 987 osób załogi. Z kolei największym będzie włoska Costa Pacifica (114 500 jednostek tonażu pojemnościowego brutto), która wpłynie do Gdyni trzy razy w sierpniu. Jednym z najbardziej luksusowych statków pasażerskich świata będzie Europa II, określana mianem Ritza wśród wycieczkowców. Statek ten zawita do Gdyni 20 sierpnia. Tegoroczną gratką - zwłaszcza dla "łowców zdjęć" - będzie jednak niemiecki Mein Schiff 5 pod banderą maltańską. Będzie to najmłodszy ze statków, bowiem został on oddany do eksploatacji zaledwie w styczniu tego roku. Ma przypłynąć do Gdyni dwa razy - 8 lipca i 3 sierpnia. Do tego Mein Schiff 5 mając 293,3 m dł. jest tylko o pół metra krótszy niż najdłuższy statek odwiedzający Gdynię w tym roku. Najczęstszymi "gośćmi" w Gdyni będą AIDAdiva i wspomniany już Viking Star. Sezon zamknie 10 października AIDAdiva.

Pierwszym gościem w gdańskim porcie będzie niemiecki wycieczkowiec Amadea o długości 190 m, pływający pod banderą Wysp Bahama. Jednostka pojawi się w środę 18 maja. Najdłuższym statkiem jaki zobaczymy w tym sezonie w Gdańsku będzie Albatros, który ma 205,46 m dł. Spodziewany jest 21 czerwca. Sezon zakończy 11 października jednostka pod banderą maltańską - Corinthian o dł. 88, 10 m. W tym roku w Gdańsku będzie tylko 29 zawinięć statków, czyli prawie o połowę mniej niż przed rokiem. Wzrostu możemy się spodziewać dopiero w przyszłym roku. Już zapowiedziano 45 zawinięć. Wycieczkowce zawijające do portu w Gdańsku najczęściej realizują trasy po Bałtyku obejmujące np. Litwę, Estonię, Rosję, Finlandię i Danię. Na pokładzie największych wycieczkowców może być od tysiąca do ponad dwóch tysięcy pasażerów.

Warto zaplanować wizyty w trójmiejskich portach, aby móc podziwiać luksusowe kolosy. Jest to możliwe dzięki informacjom o awizacjach statków umieszczonych na stronach internetowych portów - GdyniaGdańsk.

Celebrity Eclipse w gdyńskim porcie.


Marina w gdańskim porcie.

VIK

Miejsca

Opinie (53) 5 zablokowanych

  • Zachwycamy się przypływającymi wycieczkowcami (13)

    Podziwiamy ich piękno, obserwujemy ich wpłynięcia i wypłynięcia. Miasta i porty są dumne, że wielkie wycieczkowce je odwiedzają, fundują im płyty w alei statków. Portal się rozpisuję o wizytach, publikuje harmonogramy, robi ankietę czy lubimy je oglądać...

    Chciałbym, żeby kiedyś była ankieta w stylu "na którym wycieczkowcu spędziłeś najlepszy rejs" albo "jakie są Twoje plany wakacyjne" i opcja 5 najlepszych wycieczkowców. Chciałbym, żeby pasażerowie rozpoczynali rejsy z naszych portów. Chciałbym, żeby nasi armatorzy szczycili się swoimi statkami. Chciałbym, żeby swoją siedzibę w Gdyni miało wielkie przedsiębiorstwo żeglugowe...

    Hola, hola... ale to już wszystko mieliśmy. Statki poszły na żyletki. Biurowiec sprzedany. Dworzec morski przerobiony na muzeum...

    Pozostało nam oglądanie pięknych, cudzoziemskich, nieosiągalnych wycieczkowców. Po raz kolejny geniusz Wyspiańskiego uwidacznia się w zdaniu "Miałeś, chamie, złoty róg ostał ci się ino sznur."

    • 108 6

    • Świetny post.

      Czuję i zdaję sobie z tego sprawę.

      • 1 0

    • Co my mieliśmy do gadania ? Przyszedł Wałęsa, po nim inny złodziej Tusk, rozkradli, wyprzedali gospodarkę i nikogo się nie (2)

      Ograbiają nas podatkami, zadłużają na pokolenia, a dług nazywają "publicznym", czyli naszym. Chcesz buntu, rewolucji ? Oni mają czołgi i samoloty, ty masz kamienie.

      • 8 10

      • #naszegrzechy: obwinianie (1)

        oni, to oni są winni. Niedostrzeganie belki w swoim oku. To oni. Lubimy obwiniać. Znajdować winnych. I z reguły to są oni... tylko nie my.

        A może warto czasami pomyśleć, zastanowić się, zreflektowac się i wyciągnąć jakieś wnioski, z tego co się stało? Może czegoś się uda nam nauczyć? Czegoś uniknąć? Coś zrozimieć? Obwiniać łatwo.

        • 5 1

        • Powtarzasz hasła, których nas nauczono. Niestety, nie mają one pokrycia w rzeczywstości.

          Nie miałeś, nie masz i prawdopodobnie nie będziesz miał nigdy wpływu, na bieg dziejów, decyzje dygnitarzy, politykę, itd. Ba, nawet na swoje życie, masz bardzo ograniczony wpływ.

          Zamiast powtarzać to samo, co całe stado, spróbuj samodzielnie przemyśleć, jaki był twój wkład w decyzje, które ukształtowały ten kraj. Obecnie wydaje ci się, że bicie się w pierś za decyzje, których nie podjąłeś i o które nikt cię nie pytał, jest słuszne. To przewrotna filozofia wierzyć, jakoby kajanie się, nawet za występki wroga, było uzasadnione.

          Ale skoro uważasz inaczej i chcesz brać odpowiedzialność za patologię w tym kraju, to weź trochę za Tuska: Uważam, że jesteś złodziejem, który okrada miliony, stacza ten kraj w przepaść i cofa mi się w żołądku na samą myśl o tobie. A teraz pochyl głowę i przeproś !!!

          • 3 2

    • masz racje (6)

      Wraz ze zmianą ustroju w Polsce, na dno poszło wszystko co było zagrożeniem dla zagranicznego eksportu. Zamiast go doinwestować i zmodernizować lepiej było rozmienić na drobne lub zlikwidować. Teraz możemy podziwiać produkty zachodniego świata z kei.

      • 23 6

      • Ekonomista bez podstawówki (1)

        Najlepsi są tacy internetowi eksperci spod budki z piwem :D
        Hahah.

        • 2 14

        • a ty pod budką z oranżadą?

          lepiej się dobrze rozejrzyj a nie przyglądaj się światu zza firanek, Janku
          spytaj starszych od siebie co stało się z PLO, Dalmorem, PŻB, ODRĄ,
          Kiedyś polska flota liczyła ponad 300 pełnomorskich jednostek

          • 17 0

      • Pzm jakos sie ostal i ma sie dobrze (3)

        Wiec to raczej zlodziejstwo a nie tylko wplyw konkurencji....

        • 4 12

        • tia (1)

          ktoś w latach 90 ubiegłego wieku posprzedawał naszą flotę, dbając o własne korzyści, zamiast pomyśleć perspektywicznie o korzyściach długotrwałych dla tych przedsiębiorstw, a idąc dalej dla kasy państwa polskiego
          ale mamy to co mamy, ze tylko żegluga portowa i śródlądowa podnosi polską banderę
          krajowe uczelnie morskie kształcą kadrę morską, w większości dla armatorów zagranicznych ....

          • 19 2

          • ?

            prawda w oczy kole?

            • 2 4

        • I każdy ze statków dumnie nosi banderę...

          Cypr, Malta, Liberia, Bahamy, Wyspy Marshalla sławiąc nasz "rodzimy" biznes.

          • 19 0

    • Miasta nie fundują wycieczkowcom płyt. Armator danego statku, jak chce mieć pamiątkową płytę musi za nią zapłacić!

      • 0 5

    • Można wsiadać na wiele statków, kilka dni na morzu kosztuje czasami mniej niż tydzień w Zakopanem..

      Można.

      • 6 3

  • Błąd

    Viking Star nie jest pod maltanska banderą.

    • 0 0

  • porty (2)

    A dlaczego te wycieczkowce nie mogą wpływać w Gdyni do portu tam gdzie stoi Dar Pomorza? Blisko centrum, ładnie, i z każdej strony go widać. Może ktoś by zszedł z tego promu i dał zarobić naszym z 2 zł na lodach i karuzeli. A tak w porcie ciężko go znaleźć turystom w Gdyni co też jest dla nich atrakcją, a pasażer jak zobaczy te góry węgla i syf to co opowie w domu, że Gdynia to takie biedne, przemysłowe miasto. Za granicą takie statki jak wpływają to od razu pod restauracje i hotele na nabrzeżu, ale my się jeszcze uczymy.

    • 3 2

    • (1)

      Nabrzeża, o których piszesz, zostały wyłączone z obszaru portu, tak jak te po Dalmorze.
      Do obsługi tych statków potrzebna jest odpowiednia infrastruktura i podmiot, który się tym zajmuje. Potrzebne jest też odpowiednie utrzymanie kanałów i nabrzeży portowych. Dlatego statki wycieczkowe cumują tam, gdzie port może je obsłużyć.
      Zgadzam się z tym, że te piękne statki mogłyby stanowić okresowe wzbogacenie widokowe, gospodarcze i turystyczne Gdyni, cumując na eksponowanych stanowiskach blisko miejskiego centrum, ale polityka władz samorządowych i centralnych przyniosła właśnie taki nieciekawy efekt, jaki mamy. Nieraz już w komentarzach pisałem o niekorzystnym odwracaniu się miasta od portu, a przecież miasto-twórcza współpraca z portem przyniosłaby o wiele lepsze efekty, niż obecne.

      • 3 0

      • Civitavecchia

        Port Civitavecchia we Włoszech jest położony ok 70 km od Rzymu.Promy przybijają do podobnego miejsca jak np. okolice mola francuskiego.Turyści przesiadają się na busy i jadą na wycieczkę do Rzymu.Myślę że nikt by nie chciał aby w centrum i okolicach pojawiło się mnóstwo autobusów...

        • 0 0

  • VIKING STAR pływa pod banderą norweską.Port macierzysty BERGEN

    Tak jest napisane na rufie,i flaga powiewa norweska.

    • 2 0

  • Czy ,,Schleswig-Holstein'' (8)

    też przypłynie?

    • 39 27

    • (1)

      Tak, ale dopiero pod koniec sierpnia.

      • 4 0

      • Dobra riposta!!!

        • 0 0

    • gość

      Spieprzaj dziadu , to nie te lata , to nie ten smak .

      • 1 0

    • polak (1)

      zapytaj dziadka czy cieszył sie z tego,.... debilu

      • 10 0

      • Tak sie sklada, że

        mój Dziadek walczył w szeregach Wehrmachtu. Łyso ci teraz? Debilu.

        • 1 11

    • wir herzlich wilkommen KOD

      Danzig bleibt PO

      • 3 7

    • ...

      tak, przypłynie bronić demokracji i praworządności w Polsce

      • 8 4

    • ...

      Po Ciebie.

      • 8 4

  • Kiedyś byłam świadkiem jak jedna pani się spóźniła.....

    • 0 0

  • Fajnie!!!

    Przyjemny letni czas :)

    • 1 0

  • Czy ktos pamieta ze dzis 7 Maja (1)

    mija 101 lat od zatoniecia (storpedowania) slynnej angielskiej Lusitanii.

    http://extras.thetimes.co.uk/public/firstworldwar/2014/lusitania/images/lusitania02.jpg

    • 6 0

    • Znalazlem interesujacy dokument filmowy

      z dnia 1 Maja, 1915 roku, kiedy Lusitania po raz ostatni wyplywa z Nowego Jorku kierujac sie do objetej wojna Europy. Nie potrafie powiedziec czy jest to prawdziwy film kronikalny czy specjalnie dla Lusitanii zrobiony. Ale autorzy twierdza ze prawdziwy. W kazdym razie prosze go obejrzec. Link jest ponizej....

      https://www.youtube.com/watch?v=IIVHiAizhgI

      • 0 0

  • W tym roku w Gdańsku będzie tylko 29 zawinięć statków, czyli prawie o połowę mniej niż przed rokiem. (3)

    W waszym artykule nt sezonu 2015 było napisane o awizowanych 25 zawinięciach inne źródła mówią o 29, nie jest to o prawię połowę mniej.

    • 21 0

    • a jeszcze klka lat temu zawinięć prawie sto (2)

      zatem nie ma się czym chwalić. ale skoro miasto przez 15 lat nie potrafiło porządnej drogi dojazdowej wybudować, to jest jak jest.

      • 6 2

      • W Gdańsku nigdy nie było prawie 100 zawiniec (1)

        Droga też jest bardzo dobra

        • 1 2

        • nie widzę związku

          Gdańsk jest oblegany przez turystów i bez wycieczkowców. A w Gdyni przez 15 lat nie potrafili dobrej drogi wybudować, o sensownym zapleczu przy Nabrzeżu Francuskim też lat kilkanaście myśleli...

          • 6 2

  • Polus

    Niemieckie statki wycieczkowe zawiną do Gdyni a polskie kiedy ? Ach zapomniałem my przejdziesz nic nie mamy .

    • 14 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane