• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami

Wioletta Kakowska-Mehring
11 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kołobrzeski armator zapowiedział zakup lub czarter kolejnego promu. Kołobrzeski armator zapowiedział zakup lub czarter kolejnego promu.

Armator promowy Polska Żegluga Bałtycka, właściciel marki Polferries, poinformował, że ma zamiar pozyskać poprzez wyczarterowanie lub zakup na "rynku wtórnym" kolejny prom. Jednostka ta ma trafić na linię Świnoujście - Ystad. Konferencja odbyła się na promie Nova Star, na Terminalu Promowym WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk. A kiedy przeprowadzka do Gdyni? Wciąż nie wiadomo.



- Skarb Państwa przeznaczył 140 mln zł dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w formie skarbowych papierów wartościowych. Są one przeznaczone na rozwój rynku promowego. Środki te zostaną przeznaczone na pozyskanie kolejnej jednostki na linię Świnoujście - Ystad. W tej chwili pracujemy nad pozyskaniem jednostki. Prowadzimy rozmowy z kilkoma armatorami dysponującymi używanymi jednostkami, a także z brokerami, aby ją wyszukać. Wchodzimy na rynek zakupu promu używanego lub nowego w kończącej się fazie budowy - powiedział Andrzej Madejski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Czytaj się:

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów



Prom ma dołączyć do floty PŻB do końca 2023 r. Przypomnijmy, że od kilku lat polski armator czeka na nowe jednostki. Początkowo miały one powstać w Szczecinie, jednak ostatecznie zdecydowano, że zostaną zbudowane w Gdańsku. Pod koniec listopada ub. roku podpisano umowę z Gdańską Stocznią Remontowa. Pierwszy prom będzie budowany dla PŻM, a kolejny z serii ma trafić do PŻB, ale to będzie dopiero na przełomie 2025 i 2026 r. Zakup używanej jednostki bądź jej czarter ma być rozwiązaniem, które wspomoże PŻB do czasu zbudowania nowej jednostki. To działanie wymusiła umowa ze Szwedami.

PŻB zobowiązało się do wprowadzenia do eksploatacji na trasie Świnoujście-Ystad dwóch nowych dużych promów. Jeden z nich miał rozpocząć pracę w 2019 r. Tak się nie stało. Szwedzi zobowiązali się natomiast dostosować infrastrukturę i rozbudować nabrzeża portu w Ystad, by tak duże promy mogły być tam obsłużone. Ta część umowy została wykonana. Sprawa była zarzewiem konfliktu, który uda się złagodzić wprowadzeniem na tę linię statku wyczarterowanego lub jednostki używanej.

Na konferencji dotyczącej programu inwestycyjnego polskiego armatora promowego obecny był Czesław Hoc, poseł PiS, Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, i Andrzej Madejski, prezes PŻB. Na konferencji dotyczącej programu inwestycyjnego polskiego armatora promowego obecny był Czesław Hoc, poseł PiS, Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, i Andrzej Madejski, prezes PŻB.

Konferencja na temat planu inwestycyjnego kołobrzeskiego armatora odbyła się na Terminalu Promowym Westerplatte w Porcie Gdańsk, z którego PŻB wciąż prowadzi obsługę linii Gdańsk - Nynashamn, choć już kilka miesięcy temu zapowiedziano przeprowadzkę do nowego terminalu w Gdyni. Kiedy do niej dojdzie? Według władz PŻB trwają jeszcze uzgodnienia, a wszystko teraz leży w rękach Portu Gdynia.

Czytaj też:

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy



- Kończymy procedury odbiorowe i zmierzamy do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. Będziemy gotowi w I kwartale tego roku. Prawdopodobnie szybciej możliwy będzie ruch cargo. Być może już za miesiąc, ale to będzie zależało od dostępności statków. Prowadzimy rozmowy na ten temat ze Steną Line. Ona wystartuje pierwsza w naszym nowym terminalu. Na ruch pasażerski jeszcze musimy poczekać. Myślę, że nastąpi to w maju, najpóźniej w czerwcu, żeby zdążyć przed wakacjami. Taka przeprowadzka to duża operacja logistyczna dla armatora, w okresie szczytu ruchu turystycznego byłaby bardzo trudnym przedsięwzięciem. A kiedy PŻB? To jest kwestia handlowa operatora. Chcemy być w tym samym czasie gotowi dla obu armatorów. U nas mogą być obsługiwane większe statki, czy armator zmieni jednostkę, czy przeniesie tę, która dziś obsługuje tę linię, nie wiemy. Mamy nadzieję, że wydarzy się to przed wakacjami - powiedział obecny na konferencji Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
A co z Terminalem Promowym Westerplatte po przeprowadzce PŻB?

- Liczymy na to, że we flocie PŻB będzie tyle jednostek, aby można utrzymać również lokalizację w Gdańsku. To jest oczywiście decyzja biznesowa naszego partnera. Jeśli będzie chciał się zupełnie wycofać z naszego portu, to jestem przekonany, że terminal nie będzie stał pusty. Jeżeli nie będzie podmiotu zainteresowanego uruchomieniem linii promowej z naszego portu, to jesteśmy przygotowani, aby skomercjalizować ten teren na inny typ ładunku. Na dziś mamy aktywną umowę z PŻB, ona jest zawarta na czas nieokreślony - powiedział nam Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który również uczestniczył w spotkaniu PŻB.

Miejsca

Opinie (113) 2 zablokowane

  • Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (15)

    Szef klubu PiS w radzie Gdańska jest wiceprezesem Portu Gdynia? Pomijając kwestie typu synekury, nepotyzm, rodzina na swoim i td. to czy to nie jest jednak mocny konflikt interesów?

    • 42 16

    • (12)

      Bo Adamowicz w radach GPEC i Portu Gdańsk to była zupełnie inna, zdrowa sytuacja, hehe.

      • 22 7

      • (2)

        bycie w radach nadzorczych a prezesowanie portowi to dwie rozne sprawy

        • 12 9

        • (1)

          Oczywiście, że posiadanie w radzie nadzorczej prezydenta miasta, w którym robi się interesy to bardzo uczciwa sytuacja. :))

          • 7 3

          • to może być uczciwa sytuacja

            Jest częsta w Skandynawii...
            Ale nie w Polsce.

            • 2 1

      • (3)

        Odp.:Bo Adamowicz w radach GPEC i Portu Gdańsk to była zupełnie inna, zdrowa sytuacja, hehe.

        Panu chodziło że radny Gdańska, jest w Zarzadzie Portu Gdynia - tu rzeczywiście może być konflikt interesów.

        • 10 7

        • (1)

          Jaki konflikt interesów, kiedy PiS w radzie nic nie znaczy, jest mniejszością i przegrywa wszystkie głosowania? Klasyczny konflikt interesów był wtedy, gdy mający pełne poparcie rady prezydent Mieszkaniowicz posiadał akcje Robyg.

          • 6 6

          • albo kierując radą nadzorczą portu

            bardzo interesował się jego terenami...

            • 2 0

        • a do tego czy ten człowiek ma odpowiednie kompetencje ?

          - mówiono mi, że prowadził jakiś mały sklepik kolonialny, ale czy to prawda ? Może mi ktoś odpowiedzieć. Widać PiS-owcy na wszystkim się znają :))

          • 16 4

      • (1)

        A kto miał reprezentować Gdańsk w radach nadzorczych firm, w których Gdańsk miał udziały?
        Prezydent Pcimia? :)

        • 4 8

        • Niekoniecznie facet, który w tym mieście mógł przyklepać dla spółki wszystko co ona chciała.

          • 7 0

      • Ale Adamowicza już nie ma i nikt nie mówi, że to normalna sytuacja. Pytanie jest proste i chodzi o Koralewskiego. A Ty co? Typowy wyborca jedynej słusznej linii, którego argumentem na wszystko, jest "ale za PO..."?

        • 9 9

      • kim jest michał tusk? (1)

        • 10 7

        • Kierowcom,

          tak słyszałem !

          • 10 3

    • kto ma być? Pomaska? (1)

      • 13 11

      • ona nie jest radną

        • 11 8

  • Pokazywanie się Gróbarczyka przy tej okazji to szczyt bezczelności! Kto dziesiątki razy podawał termin ukończenia budowy promu?!

    I dlaczego nie założył tureckiego sweterka!?

    • 13 3

  • Czy Gdańsk coś przespał ? (2)

    Gdynia wybudowała sobie terminal i przejmuje prom do Szwecji...

    • 12 0

    • Przespała genialna prezydent której marzy się warszawka, a Gdańsk ma gdzieś!! Tępa dzida nie domyśla się że mają ją gdzieś!! Młodszych, ładniejszych nają tam na pęczki!!!!!

      • 5 3

    • Gdynia coś wybudowała ?

      oksymoron, miraż czy iluzja ?

      • 6 2

  • Gdańsk Nowy Port (6)

    Zlikwidowano prom samochodowy w NP , i teraz mamy wielkie nic z nową promenadą....

    • 40 11

    • Mamy elegancka promenadę dla mieszkańców (3)

      to źle?

      • 15 3

      • Na Westerplatte to teraz wpław.....

        • 1 0

      • elegancka promenada (1)

        a śmietników, np. na psie odchody, jak nie było tak nie ma.

        • 12 1

        • Ani ławek....

          • 2 0

    • skoro taki biznes to chłopie bierz kredyt i woź 2 rowerzystów i 1 pana spacerowicza bo tyle tam jest osób. Wszystko co państwowe trzeba zlikwidować skończy się rozpasanie d*p pociotków za nasze.

      • 5 3

    • terminal promowy jest na Westerplatte. Tam przeniósł się kilka lat temu Polferries.

      • 15 1

  • Prom w cenie (7)

    No brawo. A Trójmiasto chce wydać podobną kwotę na jakieś nieszczęsne rowery czy inne MEVO. Gróbarczyk chce kupić prom w cenie nie całych 20 tramwajów?

    • 41 16

    • Na razie to nic w cenie, dopiero szukają od kogo możne by wypożyczyć.

      • 3 0

    • (2)

      nie przeliczaj tego na tramwaje tylko przekręty pisowskie. przelicz, że prom to 2 tury wyborów, które się nie odbył, kilkadziesiąt milionów maseczek, z których nie można korzystać, kilka tysięcy respiratorów, które nie działają. kilkadziesiąt łapówek na srebrne wieże w warszawie i 3 lata kar za trybunał i turów.
      Dodam, że ok 7 razy więcej kosztowała elektrownia w ostrołęce, która nigdy nie ruszy, a z tramwajów będzie korzystał przez kilkanaście lat.

      • 19 9

      • Łapowki i ludzie KOperty to ci drudzy ;p

        • 5 5

      • Same bajki z tvn

        Nawet takie miernoty jak ty tego nie potrafią sprawdzić mając do dyspozycji internet

        • 5 16

    • To kiedy finalizują transakcję zakupu promu ? (1)

      Chodzi o ten ze Szczecina tak ? Kawał pięknego statku

      • 17 11

      • Kawał pięknej stępki

        Kawał to kawał.

        • 13 5

    • za 100mln to oni jakąś krype mogą kupić a nie prom. Nowy prom to minimum 150mln ale USD a nie PLN

      • 14 2

  • Opinia wyróżniona

    Połączenie z Oslo (3)

    Bardzo beakuje połączenia z Oslo mieszka tam sporo Polaków z tego co wiem pływają z Oslo do Estonii szkoda że niema takiej lini do Polski

    • 43 17

    • Jaaasne...

      ...i będzie płynąć dwa dni w jedną stronę. Spójrz na mapę zanim napiszesz kolejną głupotę.

      • 18 0

    • Polacy z Oslo jada samochodami do Ystad albo Karlskrony i plyna do Polski ze Szwecji. Ewentualnie plyna do Danii i z tamtad jada.

      • 16 0

    • Co niby pływa z Oslo do Tallina?

      • 13 0

  • (1)

    Czesław Hoc? To ten od ustawy segregacyjnej?

    • 21 3

    • I od

      Słów że zgwałcone dziecko może urodzić a potem pokochać

      • 5 3

  • Pato!

    Czysta patologia a to wszystko zafundowane z naszej kieszeni. I po to te podwyżki PIS wprowadzil. Zeby swoi przy korycie obracali.

    • 9 6

  • I tym promem wierchuszka Partii zwieje na San Escobar.

    Już niedługo.

    • 21 7

  • to piszcie o tym w swinoujsciu

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane