• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk i Port Gdynia. Duży wzrost przeładunków

VIK
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
W obu trójmiejskich portach wzrosty przeładunków dotyczyły paliw. Na zdjęciu Naftoport w Gdańsku. W obu trójmiejskich portach wzrosty przeładunków dotyczyły paliw. Na zdjęciu Naftoport w Gdańsku.

W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 53,2 mln ton ładunków, w Porcie Szczecin-Świnoujście 33,2 mln ton, a w Porcie Gdynia 26,7 mln ton. W sumie trzy największe polskie porty morskie odnotowały wzrost o 9 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W 2020 r. było to 103,8 mln ton, a w 2021 - 113 mln ton.



Wczoraj (poniedziałek, 17 stycznia) w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowały wyniki za 2021 r. Po raz pierwszy odbyło się to na wspólnej konferencji. Do tej pory to poszczególne porty były gospodarzami takich podsumowań, tym razem inicjatywę przejęło Ministerstwo Infrastruktury, a gości przywitali ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski.

Gospodarka morska w Trójmieście



Minister Gróbarczyk ogłosił, że trzy największe polskie porty morskie na Bałtyku przeładowały w 2021 r. łącznie 113 mln ton towarów, co jest wynikiem rekordowym i stanowi 9-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Oznacza to znaczny wzrost w stosunku do wyników z poprzednich lat - w 2020 r. było to 103,8 mln ton, zaś w rekordowym 2019 - 108,4.

Czytaj też:

Dwie oferty na dzierżawę Deepwater w Porcie Gdańsk



W Gdańsku w 2021 r. wzrosły przeładunki praktycznie we wszystkich grupach. Przeładowano o 37,9 proc. więcej paliw płynnych (łącznie 18 854,6 tys. ton), 10,1 proc. więcej kontenerów (łącznie 2 117 829 TEU), aż o 795,6 proc. więcej drewna (łącznie 106,9 tys. ton), o 5,5 proc. więcej drobnicy (łącznie 23 318,5 tys. ton) oraz o 7,6 proc. więcej zboża (łącznie 1 612,8 tys. ton).

  • Wyniki Portu Gdańsk.
  • Wyniki Portu Gdańsk
  • Wyniki Portu Gdynia.
  • Wyniki Portu Gdynia.


- Port Gdańsk jest w dalszym ciągu trzecim portem na Bałtyku po rosyjskich Ust Ługa i St. Petersburg, przy czym ten drugi jest już w zasięgu Gdańska. Interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce w Europie. W tej chwili jesteśmy na miejscu 18. - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia w 2021 r. wzrosła o 8,2 proc., do 26 693 tys. ton. Przeładunki kontenerów wyniosły 985 919 TEU, co stanowi wzrost o 8,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największe wzrosty Port odnotował w kategorii ładunków drobnicowych - wzrost o 14,9 proc. do 16 207 tys. ton - oraz ropy i przetworów naftowych - aż o 42 proc. więcej, łącznie 2 516 tys. ton. Do Gdyni w 2021 r. zawinęło 4240 statków handlowych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. 19 spośród tych statków stanowiły kontenerowce powyżej 300 metrów (w 2020 r. był tylko jeden).

Czytaj też:

Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia



- Za wzrostami stoją m.in. kwestie inwestycyjne. W zeszłym roku, poza nowym terminalem promowym, zakończyła się inwestycja elektryfikacji dostępu kolejowego do zachodniej części portu. Częściowo odebrana jest także rozbudowa placów manewrowo-składowych, które będą wykorzystywane m.in. do obsługi kontenerów, ale także konstrukcji offshore. Z kolei pogłębianie basenów wewnętrznych umożliwi wpływanie do portu największych jednostek kontenerowych - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
VIK

Miejsca

Opinie (86) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • duzo bla , bla bijecie piane.... (5)

    duzy przeładunek , a napiszcie ile ludzie zarabiają w Portach Morskich ? grosze banda cwaniaków zarządza tym i terenami czepiąc zyski dla siebie ? a co ludzie z tego maja zwykli co tam pracują taki Doker ?
    no napiszcie prawdę...

    • 12 6

    • (1)

      Bo powstały spółki i spółeczki...

      • 1 0

      • Informacyjnie

        Kolega napisał o zarobkach w Dct a nie w spółkach które tam są jako podwykonawcy.
        Praca po 12 godzin 7 dni w tygodniu zmianowa.
        Także szału nie ma.

        • 1 0

    • Załóż firmę i pokaż jak powinno się płacić. Gadać każdy potrafi ale jak trzeba działać to już brak chętnych

      • 0 1

    • W DCT od 4500 do 6500 netto ( z minimum 24 nadgodzinami i premia m.C) mówię tu o dziale operacyjnym. Przyczym kwotę 6500 osiągają operatorzy STS którym udało się dotrzeć do Starszego Operatora. Jak na taka robotę to szału nie ma.

      • 1 2

    • W PGE po kilkanaście tysięcy

      Przedział 12-18

      • 3 6

  • (12)

    podsumowanie roku powinno odbywać się w siedzibie największego portu, czyli w Gdańsku, nie w jakimś ministerstwie w Warszawie, centralizacja jak za komuny niczym póżny Gomułka albo wczesny Gierek, napiszcie też ile kasy dla Polski zarobiły te porty i budżetom Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia też należy się dola a są to ogromne kwoty, jeżeli sam terminal DCT zarobił 12 mld pln w skali roku dla Skarbu Państwa, budżet Gdańska też powinien z tego tytułu wzbogacić się choćby o 5-10% z tej kwoty.

    • 52 20

    • zarabia właściciel (10)

      Gdy w organach właścicielskich portów były miasta, okazały się być wielce nielojalnym partnerem i zamiast funkcjonowania portów i inwestycjami bardziej były zainteresowane portowymi terenami i ich przejmowaniem.

      Własność to nie tylko zyski i honory ale również (w zasadzie przede wszystkim) wydatki i ryzyko.
      Widzisz tu działania miasta?
      Ono jedynie dyskontuje działania portu i Urzędu Morskiego....

      • 15 4

      • Coś tu srogo pomieszałeś. Spróbuj wytłumaczyć to na przykładzie BCT Gdynia, (8)

        gdzie jedynym właścicielem spółki jest filipińskie ictsi. dasz radę?

        • 2 12

        • (7)

          Odrozniasz port od terminalu? :D

          • 14 3

          • A tobie się wydaje, że jakiś mityczny "port" robi wyniki przeładunków? (6)

            Popytaj to się dowiesz, że poszczególne terminale generują faktyczne zyski a "port" to nazwa miejsca/terenu/spółeczki, na której terenie odbywają się przeładunki i która jedynie udaje, że to wszystko ogarnia.

            • 5 7

            • (1)

              LOL, cale zycie w tej branzy, wiec pytac nie musze. Ty natomiast ani nie rozumiesz przedpiscy, ani mojego komentarza, ani nie zdajesz siebie sprawy, ze komentujesz na poziomie ucznia szkoly podstawowej, ktory odkrywa Ameryke.

              • 1 1

              • "lol" Cale zycie czyli ile latek dzieciaczku :)

                • 0 1

            • a gdzie widzisz sprzeczność? (2)

              Ta "spółeczka" jest reprezentantem właściciela, który ułożył się z operatorem terminala na warunki użyczenia majątku. To są jego zyski. Im lepsza "spółeczka", tym lepiej potrafi układać się i zarządzać operatorami, tak aby zarobili "godnie", ale również "cesarzowi oddali co cesarskie"... I o to pilnowanie "cesarskiego" chodzi. "Spółeczka" pilnuje nie tylko wpływów, ale również pilnuje inwestycji operatorów oraz samodzielnie dba o majątek i jego rozwój.

              Jak widać, jest tu spore pole do manewru, a kryteriów "spinania" się interesów jest "trochę".
              Można to całkiem fajnie zrobić jak w gdańskim DCT, gdzie inwestor wybudował, wypracował, zarobił i poszedł z "górką" robić kasę gdzie indziej... "Przy okazji" zabierając Gdyni armatora.
              Można tak sobie, a... tu sobie sam znajdź przykłady. Chociażby w Gdyni, z którą Australijczycy rozmawiali przez Gdańskiem...

              • 5 1

              • Ty zupełnie nie jarzysz tematu. Próbujesz (1)

                się mądralować a wymyśliłeś jakiś nowy układ pod tytułem "spółeczka jest reprezentantem właściciela, który ułożył się z operatorem terminala na warunki użyczenia majątku". Przecież to jakiś psychodeliczny bełkot.

                • 1 5

              • a merytorycznie?

                co ci nie pasuje?
                Z czym masz problem?
                Bo masz go ewidentnie...

                • 3 0

            • nie sztuka sie urobić

              sztuka jest zarobić...

              • 4 0

      • Tylko urzędnicy z UM mają profity w zasiadaniu w zarządach spółek.

        • 5 0

    • Zyski z działalności portów, to idą do ich zagranicznych właścicieli. Polski budżet

      dostaje ochłapy z opłat, dzierżaw, itp. DCT Gdańsk - Singapur, Australia i PFR - proporcjonalnie do wartości udziałów. BCT Gdynia - wszystko idzie do ICTSI (Filipiny).

      • 8 10

  • Kiedyś bym się cieszył (4)

    A teraz dotarło do mnie że z profitów Gdańsk i Gdynia i tak są grabione przez Wawe. My mamy z tego tylko większe zanieczyszczenie środowiska

    • 4 3

    • Podziękuj szczurkowi w Gdyni (1)

      Port płaci miliony podatków a ta gdyńska małpa wszystko marnotrawi.

      • 1 1

      • jeszcze aktywnie

        Szkodzi.

        • 0 0

    • Tak są grabione ze każdego roku budżet rośnie. Też bym tak chciał być grabiony

      • 0 1

    • "na przelomie wiekow"

      Byl koncept aby miasta mialy udzialy w portach. Nawet dostaly na to dofinansowanie... I zobacz, co z tym zrobily...

      • 3 0

  • Czy ja dobrze rozumiem? (16)

    Ośmiokrotny wzrost wyżynania lasów na eksport drewna jest według geniuszy z ministerstwa powodem do dumy?
    Wygląda na to, ze przynajmniej Lasy Państwowe dobrze realizują flagowy program Polska w ruinie.

    • 70 48

    • odezwał się ekspert od gospodarki leśnej... (9)

      .

      • 27 27

      • (8)

        Eksperci suchej nitki nie zostawiaja na pisowskiej gospodarce lesnej akurat, wiec pudlo.

        • 25 22

        • tacy łeksperci jak lempart, rudy czy brejza? :) (7)

          • 21 16

          • (4)

            Suski, sierakoska, mejza, nowak... wymieniac dalej pisoskich filozofuf?

            • 13 13

            • Nooo, pojechałeś (3)

              Nowak (zegarkiwy) to 1000% PiS

              • 11 4

              • Ech, piękne czasy, kiedy zegarek za 15k był powodem do afery. (1)

                Teraz 70 milionów to nie powód, żeby zawracać tyłek jaśnie prokuraturze...

                • 12 12

              • Jeśli twierdzisz że afera była tylko o zegarek to pięknie masz główkę zryta i w dodatku ślepy jesteś. No ale u was w PO jest to co w PiS ślepi jesteście wobec swoich partyjnych bożków

                • 1 1

              • Jaki Nowak (zegarkiwi)? Nie kojarzysz małopolskiej Basieńki?

                • 7 2

          • Nie tacy. Chodzi o takich, którzy w przeciwieństwie do ciebie, już dawno zeszli z drzew. (1)

            • 6 3

            • PiS ekspertow nie ma. Nikt normalny, madry i przyzwoity dla tej bandy koltunow nie pracuje.

              • 0 1

    • Akurat w Gdański (1)

      drewno jest głównie importowane (ponoć dla IKEA), z głównie Litwy. Te czasy masowego wywożenia (wiatrołomów) się skończyły.

      • 8 2

      • Nie tylko dla IKEA

        Polska jest jednym z największych na świecie producentem mebli i surowiec trzeba skądś brać

        • 8 0

    • W dużym stopniu (3)

      to nie jest nasze drewno. Najwięcej pochodzi z Czech i Niemiec. To co się wycina w naszym regionie to wycinka selektywna.

      • 17 14

      • Wycinka,,selektywna,, zwłaszcza w parkach narodowych (2)

        • 12 11

        • W parkach narodowych jest tylko wycinka sanitarna. (1)

          • 10 5

          • Te drzewa z Białowieskiego PN okazały się klapą eksportową

            Większość z nich poszła do Grajewa na przemiał do produkcji płyt OSB, tylko część poszła na sklejkę meblową. 80% drewna było już z kornikowym "farszem"

            • 9 5

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    A kiedy Nowa Wyzwolenia.którą ma jechać transport do portu gdańskiego.Cały czas tiry niszczą dzielnicę Nowy Port,a szczególnie ul.Wyzwolenia,czyli środek osiedla mieszkaniowego,hałas i smog utrudnia życie mieszkańcom,którzy chorują przewlekle.Czy port gdański inwestuje w strukturę drogową NP?Bramy portowe są przecież przy ul.Oliwskiej.

    • 13 6

    • ruch ustanie tylko w momencie budowy i przeniesienia do tzw portu centralnego , ktory pis obiecal (1)

      ale do tej pory nic sie nie dzieje tak jak ze wszystkim co pis obiecywal, i tylko podatki podnosza i Polakow lupia

      • 5 4

      • Robią identycznie jak poprzednicy tylko wtedy Lisa miałeś w TVP więc wiele było przemilczane i wszystkie media kibicowały jedynej słusznej wtedy partii

        • 0 0

    • przestańcie! co wy robicie!? pogrążacie takimi news-ami "łopozycję" (1)

      Polska miała być przecież "izolowana" i "zamykana"... a tutaj odwrotnie :)

      • 5 3

      • Ale co jest "tutaj" odwrotnie?

        Polska nie jest izolowana? A zamknie się sama, dzięki jaśnie obecnie panującym.

        • 3 8

  • Pytanie. (4)

    PO co nam PO-rty jak Niemcy maja ?

    • 14 9

    • Nie potrafisz napisać nic od siebie, że tylko przepisujesz te osłuchane, durne hasełka? (3)

      • 3 5

      • bo to hasło trzeba powtarzać (2)

        Jako przestrogę...

        • 5 4

        • A manię prześladowczą z natręctwami trzeba leczyć. (1)

          • 2 6

          • no pewnie...

            Lepiej byc uchachanym pensjonariuszem domu dla ubezwlasnowolnionych, ktorego kazdy cieniarz rynkowy laduje w dowolny otwor, niz zdobywac swoje miejsce w miedzynarodowym podziale pracy. Tego miejsca nikt nie da, trzeba je sobie wziac i obronic...
            Ale "ciepla woda" wmowila ludziom, ze sa gorsi i trzeba przyjac to co chca i racza dac... Chociazby "zlotowke"... I chor oportunistow temu wtoruje...

            • 0 0

  • Porty powinny zostać sprywatyzowane (4)

    mam nadzieję, że zwycięży premier Tusk i sprzeda te firmy!

    • 7 18

    • przecież największy DCT jest prywatny (3)

      • 9 6

      • To tylko operator i z udziałami państwowego funduszu (2)

        • 7 3

        • Panstwo ma udzialy w DCT od niedawna, odkad okazalo sie, ze mozna je kupic i ciagnac kawal kasy.

          • 0 0

        • niezupełnie tylko operator

          raczej dzierżawca, z umową kompensacji nakładów w czynszach dzierżawnych i innych benefitach. Teren i infrastruktura pozostają własnością SP.

          Jakoś można inwestować w "cudze", ciągnąć korzyści, skapitalizować zyski i wyjść z interesu z górką...

          • 8 1

  • Ox (3)

    Rozbudowują porty a na koniec po kosztach wszystko przejmą chinczycy

    • 9 25

    • (2)

      Tylko o dojeździe do portu gdańskiego zapomnieli.Kiedy Nowa Wyzwolenia?

      • 2 1

      • tunel pod Wisłą (1)

        kolejowy...

        • 0 1

        • do tunelu z portu trzeba dojechać jakoś,najlepiej przez środek osiedla mieszkaniowego.

          • 0 0

  • Chroń nas Boże przed powrotem ekspertów PO- st komuny. (1)

    Usłyszymy wtedy,ze po co nam port w Gdańsku skoro mamy port w Hamburgu.Latem będą wywózki do Niemiec na szparagi bo beżowi ani myślą brać się do roboty.

    • 17 7

    • Kolejny dzban umysłowy

      Ty sam możesz za szparagę robić na ruskim stepie

      • 6 4

  • Minister Witkowski to ten od lodołamaczy na Nilu? (2)

    Z resztą jak skończą kopać Wielki Rów na Mierzei to Elbląg stanie się Rotterdamem wschodu. Wszystko inne padnie na Bałtyku.
    Wielkie wycieczkowce w Tolkmicku czy Fromborku...Gróbarczyk to załatwi...

    • 7 10

    • Cienki Bolek jesteś... (1)

      Działki budowlane w Elblągu i we Fromborku schodzą, jak ciepłe bułki. Będzie hossa inwestycyjna i o to chodzi...

      • 2 5

      • Z apartamentów będą obserwować manewry wojenne na Zalewie

        Zapijając ruską gorzałą i śledziami w zalewie
        ale ty biedaku spod Suwałk będziesz łykał winko z Biedry w klitce z wynajmu

        • 4 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka...

Najczęściej czytane