• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potężny most z Mostostalu Pomorze trafił do Norwegii

Robert Kiewlicz
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Montaż mostu łączącego dwie dwie norweski wyspy Grytoya oraz Sandsoya, który zbudowała spółka Mostostal Pomorze


Mający 300 m długości most, łączący dwie norweskie wyspy - Grytoya oraz Sandsoya, zbudowała spółka Mostostal Pomorze. Ogromna konstrukcja stalowa została w całości zbudowana w Gdańsku i przetransportowana drogą morską do Norwegii.



Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
Konstrukcja wysyłana została do Norwegii w trzech elementach o długości 100 m i ciężarze od 400 do 450 ton. Maksymalna wysokość przęsła wyniosła pięć metrów, a jego szerokość 5,9 metra.

Budowa mostu rozpoczęła się na początku lutego 2018 roku, natomiast prace wykończeniowe i  malowanie zakończyły się na początku sierpnia 2018. Czas realizacji kontraktu wyniósł sześć miesięcy. Prefabrykacja poszczególnych sekcji odbywała się w warsztacie głównym Mostostalu Pomorze. Natomiast przygotowanie mostu do wysyłki miało miejsce na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków zobacz na mapie Gdańska.

  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.
  • Długość całkowita mostu wynosi 300 metrów, a ciężar konstrukcji stalowej to 1,3 tys. ton.

- Stal została zamówiona u norweskiego dostawcy z uwagi na wysokie wymagania materiału (stal wysokowytrzymałościowa z gatunku S420NL). Projekt wymagał, aby udarność stali była badana w temperaturze -50 st. C z uwagi na trudne warunki występujące na północy Norwegii, co wymagało odpowiedniej technologii spawania. Konstrukcja mostu była prefabrykowana zgodnie z wymaganiami norweskimi Statens Vegvesen (Norweski Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad) oraz normy europejskiej EN 1090, klasa wykonania EXC3, konstrukcja stalowa mostu została opatrzona znakiem CE - informuje Rafał Grabowski, kierownik projektu, Mostostal Pomorze SA.
Załadunek konstrukcji mostu metodą nasuwania przy użyciu szyn oraz siłowników hydraulicznych trwał trzy dni. Natomiast sam transport przy użyciu barki oraz holownika z portu w Gdańsku do portu w Harstad trwał 10 dni. Następnie, przy użyciu dźwigu pływającego o udźwigu 800 ton, most został przetransportowany z portu w Harstad na miejsce montażu i osadzony na podporach. Most łączy dwie wyspy, Grytoya oraz Sandsoya.

Mostostal Pomorze SA realizuje projekty głównie dla przemysłu offshore (w większości na rynek skandynawski), ale także dla przemysłu stoczniowego, petrochemiczno-rafineryjnego, budowlanego i infrastrukturalnego. Wykonuje także konstrukcje dźwigowe i specjalistyczne.

Spółka ma w swoim dorobku tak znaczące inwestycje jak budowa Rafinerii Gdańskiej, bazy manipulacyjnej i zbiorników magazynowych w Porcie Północnym. Jej klienci to m.in. Grupa Lotos, PERN Przyjaźń, Naftobaza, Petrobaltic, Kvarner Stord, Konecranes, Bladt Industries AS, Maritime Hydraulics, Leirvik Module Technology AS, National Oilwell Varco, Aibel AS czy Aker Solution.

Nasuwanie trafostacji Mostostalu Pomorze.

Miejsca

Opinie (30) 1 zablokowana

  • Szkoda (1)

    Szkoda tylko ze monter pewnie zarabia grosze i musi narodzinami nadrabiać

    • 8 10

    • Ja bedzie tylko narodzinami nadrabial to

      raczej bedzie jeszcze bardziej tracil.

      • 6 1

  • Pitu pitu (1)

    EN 1090: EXC3, udarność przy -50 st - nie ma się czym zbytnio chwalić, ale laika można wystraszyć terminologią.

    • 6 6

    • Może i nie

      Ale nie deprecjonuj czyjejś pracy. Mosty stalowe (ze stali konstrukcyjnych niskostopowych) to może nie kosmos ale zapewniam, że tez trzeba umieć je robić.

      • 5 0

  • Fajna praca

    A nie w stoczni Sopot

    • 4 2

  • do widzenia ukochany nasz mostku

    • 6 0

  • kawał niezłej konstrukcji, chociaż mosty to ciężki kawałek chleba i trudno na tym zarobić. Panu Grabowskiemu zazdroszczę, że jest współautorem czegoś tak ładnego i do tego w tak pięknym położeniu. Aż zachciało mi się tym mostem przejechać, tylko czemu to tak daleko....

    • 16 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na...

Najczęściej czytane