stat

Załadunek 120-tonowej konstrukcji z Mostostalu Pomorze


Mostostal Pomorze zakończył realizacje dwóch projektów dla norweskiej firmy Aker Solutions. Na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków w gdańskim porcie odbył się załadunek 120-tonowej konstrukcji Northern Lights Subsea.



Northern Light, czyli zorza polarna jest elementem subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej. Został on wykonany łącznie z instalacją wyposażenia, mechanizmów i urządzeń przez Mostostal Pomorze na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków.

Northern Light to unikatowy projekt kilku firm: Equinor, Shell i Total. Jego celem jest wykonanie pierwszego na świecie podwodnego magazynu zdolnego do przechowywania CO2, uzyskiwanego z różnych źródeł przemysłowych. Planowany magazyn CO2 będzie usytuowany niedaleko największego norweskiego pola gazowo-naftowego o nazwie Troll, a jego zadaniem będzie znaczne ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Złoże Troll jest zlokalizowane około 80 km od Bergen. Jest to największe złoże gazu w Norwegii, na które przypada jedna trzecia norweskiego wydobycia i 48 proc. zasobów gazowych kraju. Aker Solutions dostarcza sprzęt dla infrastruktury podwodnej dla tego projektu.

Po załadunku projektu Northern Lights z Nabrzeża Pięciu Gwizdków statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane, gdzie przeprowadzono załadunek kolejnej konstrukcji, tym razem z projektu Troll. Była to również realizacja dla Aker Solutions AS. Firma ta zleciła Mostostalowi wykonanie 200 ton elementów konstrukcji stalowych z projektu Troll Phase 3, podzielonej na trzy sekcje płaskie.

Ten kontrakt jest bardzo prestiżowy, jego zadaniem jest wydłużenie wydobycia ropy i gazu z tego pola o 15-20 lat. Modyfikacja, którą wykonał Mostostal Pomorze jest bardzo istotna dla Equinora, gdyż ma przedłużyć życie platformy.

- Załadunek Northern Lights z uwagi na gabaryty, czyli wysokość całkowitą około 12 m, zaplanowano przy użyciu dźwigu pływającego Maja. Dzięki sprzyjającym warunkom i sprawnie działającej ekipie ludzi, cała operacja włącznie z uzbrojeniem kompletu zawiesi, podniesieniem konstrukcji Northern Lights i umieszczeniem jej w ładowni statku mv Northern Rock trwała ok. trzech godzin. To z uwagi na specyfikę konstrukcji i konieczność wykorzystania kosza do zaczepienia i odczepienia zawiesi na konstrukcji można uznać za nie lada wyczyn. Warto dodać, że w firma Mostostal Pomorze wykonała również montaż i spawanie wszystkich blach stabilizujących konstrukcję na międzypokładzie statku - mówi Sebastian Kosecki, kierownik projektu Northen Lights.
Zarówno Northern Lights, jak i Troll Phase 3 to bardzo specjalistyczne projekty, które wymagały ogromnej precyzji, gdyż dopuszczalna tolerancja tak dużych obiektów wynosi zaledwie 1 mm, a to wymaga doświadczenia i umiejętności.

Opinie (14) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...