stat

Mostostal Pomorze. Prestiżowe kontrakty i nowa przestrzeń do prefabrykacji

Mostostal Pomorze wykonał już kilka specjalistycznych trafostacji dla branży offshore. Kolejną przekaże klientowi na początku kwietnia.
Mostostal Pomorze wykonał już kilka specjalistycznych trafostacji dla branży offshore. Kolejną przekaże klientowi na początku kwietnia. fot. materiały prasowe

Najpierw rozbudowa platformy wiertniczej i wykonanie stalowych modułów dla rafinerii, teraz dostawa sekcji infrastruktury podwodnej dla projektu offshore. Mostostal Pomorze podpisał kolejny w ostatnim czasie prestiżowy kontrakt. Tym razem w ramach projektu "Northern Lights", czyli "Zorza Polarna". A skoro są nowe kontrakty, to potrzebna jest też nowa przestrzeń do prefabrykacji.



W ub. tygodniu spółka Mostostal Pomorze SA podpisała kolejny interesujący kontrakt z norweską firmą Aker Solutions AS, przewidujący dostawę sekcji elementu infrastruktury podwodnej o nazwie "Northern Lights Subsea Facilities - Early Well".

- W ramach zakresu prac Mostostalu jest prefabrykacja ponad 120 ton konstrukcji stalowej wraz z montażem urządzeń, orurowaniem oraz testami zgodności (FAT). Wspomniany zakres będzie składową projektu o nazwie "Northen Lights". Projekt rozpoczyna się w maju, a kończy we wrześniu bieżącego roku - mówi Arkadiusz Aszyk, prezes zarządu Mostostalu Pomorze.
"Northern Lights", czyli "Zorza Polarna" to nazwa projektu związanego z przechwytywaniem i przechowywaniem dwutlenku węgla. Projekt zainicjowany został przez firmę Equinor (wcześniej Statoil) wraz z partnerami, takimi jak Shell i Total. Celem projektu jest opracowanie pierwszego na świecie magazynu zdolnego do przechowywania CO2, pozyskiwanego z różnych źródeł przemysłowych. Planowany magazyn CO2 będzie usytuowany niedaleko największego norweskiego pola gazowo-naftowego o nazwie Troll. Głównym zadaniem magazynu jest umożliwienie odbioru CO2 z norweskich obiektów lądowych, takich jak zakład gospodarki odpadami "Fortum Oslo Varme's waste-to-energy facility" czy cementownia "Norcem's cement factory" w Brevik, w  taki sposób, aby ograniczyć jego emisję do atmosfery.

Potężny most z Mostostalu Pomorze trafił do Norwegii



To już kolejny prestiżowy kontrakt, jaki podpisała spółka z Gdańska w ostatnim czasie. Na początku lutego sfinalizowano kontrakt na rozbudowę platformy na polu gazowo-naftowym o nazwie Troll. Złoże zlokalizowane jest na Morzu Północnym, około 80 km od norweskiego miasta Bergen. W zakresie prac Mostostalu Pomorze jest prefabrykacja około 200 ton konstrukcji stalowej podzielonej na trzy sekcje stanowiące pokłady platform. Wykonanie wraz z montażem podpór i wyposażenia ma być również częścią tego zakresu. Prace zaplanowane są do końca lipca 2019 roku.

Drugim podpisanym kontraktem jest projekt Mongstad RHP. W ramach umowy zawartej w połowie marca Mostostal Pomorze ma za zadanie prefabrykację czterech stalowych modułów o łącznej masie około 500 ton wraz z obarierowaniem i schodami. Ta słupowo-ramowa konstrukcja wchodzi w skład rafinerii w Mongstad. Zakres prac dodatkowo obejmuje również wykonanie i montaż podpór rur, wsporników elektrycznych oraz podpór sprzętu. Ta modernizacja wydłuży wydobycie o kolejne 20 lat. Umiejscowiona niedaleko Bergen rafineria w Mongstad powstała w roku 1975 i jest dotychczas największym tego typu zakładem w Norwegii.

- To są bardzo specjalistyczne projekty, wymagające doświadczenia i dużych umiejętności od załogi. Wykonujemy konstrukcje, przy których niezbędna jest precyzja, o którą niełatwo, gdy obiekt ma na przykład 30 metrów długości, 15 wysokości i waży 400 ton. A przy takich projektach dopuszczalna tolerancja wynosi czasami zaledwie 1 mm. Niewiele firm jest w stanie podołać takim zleceniom - mówi Arkadiusz Aszyk.

Operacja załadunku (nasuwania) trafostacji



A takiej dokładności wymaga branża offshore.

- W Polsce jest wiele firm, które robią konstrukcje stalowe. Natomiast takie, które pracują z rynkiem offshore można policzyć na palcach jednej ręki. Na naszym rynku są tylko trzy firmy, które od 20 lat pracują dla klientów z tej branży, mają doświadczenie i infrastrukturę - mówi prezes Aszyk.
Mostostal Pomorze głównie związany jest z rynkiem norweskim.

- Dla naszych klientów najważniejsze jest BHP i jakość. Cena jest dopiero na trzecim miejscu. Nowym podmiotom, które usiłują wejść na ten rynek trudno jest sprostać tym wymaganiom - dodaje prezes Mostostalu Pomorze.
Ostatnio jednak spółka była też zaangażowana w projekt realizowany na zlecenie zagranicznego klienta, ale wykonywany prawie po sąsiedzku. Chodzi o program EFRA, realizowany przez włoską firmę na rzecz Grupy Lotos w gdańskiej rafinerii. Teraz Mostostal Pomorze z uwagą przygląda się zapowiedziom dotyczącym rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na polskich wodach.

- Może moglibyśmy wykonywać elementy podwodne, czyli posadowienia, ale przede wszystkim interesuje nas wykonywanie trafostacji dla morskich farm wiatrowych. W tym mamy największe doświadczenie. Nikt w Polsce, oprócz nas, nie zbudował aż tylu takich obiektów różnej wielkości. Za dwa tygodnie przekazujemy klientowi kolejny, ósmy obiekt tego typu - mówi Arkadiusz Aszyk.
Główny zakład prefabrykacyjny i biura spółki znajdują się w Gdańsku przy ul. Marynarki Polskiej.

- Tu powstają konstrukcie, które potem są przewożone na dwa dzierżawione przez nas nabrzeża w gdańskim porcie, czyli Wiślane i Pięciu Gwizdków. Tam mamy łącznie 18 tys. m kw. Właśnie finalizujemy umowę na dzierżawę kolejnego obiektu, czyli hali należącej do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na Wyspie Ostrów. Firma się rozwija, dlatego potrzebujemy przestrzeni do prefabrykacji - mówi prezes Aszyk.

Załadunek trafostacji.

Opinie (19) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....