- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 2 Złoty polski ma już 100 lat (136 opinii)
- 3 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (102 opinie)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
- 6 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej
Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.
Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.
Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.
Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.
- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.
Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.
Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.
Krytyka z wielu stron
Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.
Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.
W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.
Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.
Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.
Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.
Planowany przekop w trzech miejscach
Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie
Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.
Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.
O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Opinie (260) 5 zablokowanych
-
2016-12-14 14:35
(14)
No i dobrze. Niech budują. Rozwiązany zostanie spór o żeglugę Cieśniną Piławską a po wtóre otworzą się możliwości transportu rzecznego i śródlądowego, który obecnie nie istnieje w porównaniu z Niemcami czy Holandią.
Przy okazji już widzę KODowców w wersji zielonej przykutych do drzew :D- 129 120
-
2016-12-14 15:04
(3)
Dla żeglugi śródlądowej i transportu rzecznego przekop ma minimalnie lub żadne znaczenie. Z zatoki jest droga Wisłą w głąb kraju a i do Elbląga się można dostać z Wisły. Przekop to wyrzucenie pieniędzy i niszczenie środowiska.
- 29 10
-
2016-12-14 17:19
(2)
droga moze i jest ale wisla podobnie jak odra sa nieplawne wiec mozna sobie poplywac ale jakas lodeczka albo kajakiem co najwyzej a nie statkiem czy chociazby zaladowana barka..
- 6 5
-
2016-12-15 17:55
Tak... to spróbuj kajakiem pod prąd z Przegaliny.
Niepławna to ta Wisła jest może w Warszawie. Ale od Przegaliny do Gdańskiej Głowy nic jej pławności nie brakuje.
- 0 0
-
2016-12-15 00:09
Więc trzeba udrożnić, pogłębić... Mamy tu dużo do nadrobienia, a przekop to dobry pomysł i dobry początek.
- 3 10
-
2016-12-14 15:22
przy okazji... (1)
już widzę pis dzielców w wersji czerwonej, jak nie słuchają nikogo i żadnych argumentów nie przyjmują
tylko prą do przodu bo tak obiecali - podobnie jak z reformą oświaty- 23 8
-
2016-12-14 22:12
nie tylko to
to, ze obiecali i wykonali, to bedzie zasługa na dyplomy i ordery,
a kasa, (800 mln zł), do rozdania pójdzie do jedynie słusznych spółek! Wiwat Przekop!!- 6 0
-
2016-12-14 15:25
no dobrze ale jakie to towary chcesz wozić z Elbląga ? (6)
Co tak ważnego w wielkich ilościach tam produkują ?
- 23 5
-
2016-12-14 18:08
turbiny elektryczne (1)
za PRLu się woziło w jedną i w drugą transformatory oraz "duże kloce żelastwa" ;)
- 2 3
-
2016-12-14 18:34
Zamechu to już chyba nie ma
- 1 0
-
2016-12-14 18:34
port w Elblągu działa cały czas, głównie drobne przeładunki materiałów sypkich, np. węgiel
- 2 1
-
2016-12-14 17:10
Artykuły szklane, głównie słoiki
- 13 0
-
2016-12-14 16:35
Dewocjonalia
- 13 1
-
2016-12-14 15:41
Teraz będą mieli możliwość. Infrastruktura się liczy!
- 5 15
-
2016-12-14 16:07
nie, niestety nie jest dobrze
to nie jest spór - to mały "sporek" nie wart tych milionów złotych, których nie ma w kasie i zniszczenia przyrody, przecież nieodwracalnego...
zdaje się, że myślenie na pokolenia do przodu nigdy nie bylo naszą narodową zaletą, niestety
Ten projekt pamietam jeszcze z lat osiemdziesiątych, może nawet siedemdziesiątych w wersji prof. Jednorała (bo 1996 to tylko kolejna przymiarka) i na szczęście wtedy nikomu nie przyszła do głowy jego realizacja- 16 2
-
2016-12-14 18:18
Bawo Polski Rząd PiS !!! (2)
Nareszcie Polki i Polacy są dumni ze swojego Polskiego Rządu !!! Wspieramy Polski Rząd !!!
- 9 27
-
2016-12-14 19:02
Nie pij już więcej (1)
i odstaw zioło
- 6 2
-
2016-12-15 15:07
Kajaczek, a co wciagasz?
- 0 0
-
2016-12-15 01:17
I podatek wodny od 2017 (2)
Żagle. Łowienie ryb. Męska przygoda! Takie wakacje wybrał szef PiS, Jarosław K. Widocznie wakacje utwierdziły go w przekopaniu kanału proponuję aż do Żoliborza wówczas nawet statki zrobione z gazety będzie mógł wysyłać świat nie wychodząc z domu. A jak więzy rodzinne się u Jarosława K. odezwą to drugą nitkę kanału do Odessy pociągnie. Politycy powinni ponosić konsekwencje swoich spec pomysłów.
- 9 3
-
2016-12-15 14:34
Grazka ma problem z percepcja
- 1 1
-
2016-12-15 01:31
Graźynko, kanal wiodący (niemal do) Odessy istnieje
i bywa nazywany Kanałem Krolewskim, a przez rusków
Dnieprobugskim.
Niestety, nie leży już dziś na terytorium Polski, choć w Polsce powstał, gdy jeszcze ona tam sięgala. Resztę doczytaj, to bardzo ciekawe.- 4 3
-
2016-12-15 09:41
(1)
Chłopcy z Targówka i ze Śródmieścia
Pomnijcie Jarka co stan ten przespał
Ludzi łapali, w ludzi strzelali
Jarek Kaczyński spał!
Gdy w telewizji brak teleranka
Gdy na górników czeka łapanka
W wygodnym łożu , na Żoliborzu
Jarek Kaczyński spał!
Jeden zraniony, drugi zabity
Krew się polała grudniowym świtem
A tam w łóżeczku, na poduszeczce
Jarek Kaczyński spał!
Gdy w kinie Moskwa film o Wietnamie
Jarosław woli drzemać przy mamie
Na prawym boku, w ciepłym półmroku
Jarek Kaczyński spał!
Już Kuroń leży na styropianie
bo go pobili zomowskie dranie
Drżą robotnicy, a on w szlafmycy!
Jarek Kaczyński spał!
Nie płaczcie dzieci, płakać nie warto
W miękkiej piżamie, z różową kokardą.
Za chleb, za wolność, za nową Polskę
Jarek Kaczyński spał!- 8 2
-
2016-12-15 14:31
to teksty typowego POsranca lub nie daj Boze KODowca
- 1 0
-
2016-12-15 14:27
same negatywy sie wypowiadaja ktorym generalnie nic nie pasuje
Hehehe, to typowe podejscie myslicieli i protestantow z Partii Oszustow.
- 1 2
-
2016-12-15 08:08
jeśli zapytam malkontentów (1)
którzy twierdzą że przekop jest nikomu niepotrzebny i bezużyteczny to DLACZEGO już przed ogłoszeniem przez PIS oświadczenia o budowie przekopu działki na kilometr od kanału zaczeły rosnąć w cenę a dzisiaj te z dostępem do wody są już nawet 6x droższe niż jeszcze rok temu...? czyżby biznesmeni mieli kasę do wyrzucenia?
- 4 2
-
2016-12-15 14:15
proste jak drut, nie zdążyli dokonać zakupów przed podwyżką
- 0 0
-
2016-12-15 10:53
ruskie trolle znowu aktywne.... (3)
- 4 3
-
2016-12-15 11:22
sam jesteś takim ruskim trollem... (2)
PIS, Kaczyński i jego koledzy sprzyjają Putinowi, to żadna nowość dla każdego, kto trzeźwo patrzy na otaczającą rzeczywistość.
Tylko oszołomy tego nie widzą.- 1 2
-
2016-12-15 13:21
Puknij się w pustą głowę
PIS, Kaczyński i jego koledzy sprzyjają Putinowi...
budując Mu pod nosem przekop mierzei. A ZSRR blokowała praktycznie Elbląg, polską gospodarkę i turystykę morską przez 70 lat.- 1 0
-
2016-12-15 13:18
Ten KOD doprowadził niektórych do zwarcia mózgu. Na szczęście jest to zdecydowanie mniejszość społeczeństwa. Za dwa lata naród w samorządach w prowadzi hasło aby w następnym roku odKODować kraj.
- 2 0
-
2016-12-15 09:40
Inwestycja bliźniaczo podobna do PKM (2)
Miało być cudownie, ludzie mieli być szczęśliwi itd. A wyszło jak zawsze - klapa!. Inwestycje powinny być przemyślane, a nie motywowane politycznie lub interesem wąskiej grupy ludzi.
- 0 4
-
2016-12-15 09:46
Klapa przez głupote urzedasów a PKM jest potrzeba! (1)
- 2 1
-
2016-12-15 12:50
Potrzebna dla garstki ludzi
A wydano miliard złotych. Za te pieniądze można było pobudować lepszą infrastrukturę komunikacyjną. Taką, która służyłaby wszystkim.
- 2 1
-
2016-12-15 12:38
Navigare necesse est (1)
To jest bardzo dobry pomysł. Unia dołoży jeszcze kasy bo dla niej priorytetem jest rozwój żeglugi śródlądowej w niedoinwestowanej Europie Wschodniej. Jest to zła wiadomość dla Rosji. Że to jest dobry pomysł świadczy jazgot sympatyków Rosji.
- 2 2
-
2016-12-15 12:49
Nie ma co ogladac sie na Rosję, tylko trzeba patrzeć na Niemcy. A oni bardzo stawiają na żeglugę bliskiego zasięgu - w ciagu ostatnich 20 lat na samym Pomorzu przednim oddali do użytku 5 portów w rodzaju Portu Elblag
- 1 0
-
2016-12-14 14:32
Ekonomię i Ekologię odkładamy na bok, ważne że (nie)rząd, a raczej dyktatura chce... (17)
Pislam
- 172 112
-
2016-12-14 15:38
(5)
Co do wspomnianej ekologii - nie wypowiadam się, bo pachnie ona ekooszołomstwem.
Odnośnie ekonomii - to jest właśnie posunięcie ekonomiczne, bo:
- praca dla ludzi przy budowie
- praca dla ludzi przy obsłudze i konserwacji
- obroty w porcie w Elblągu
- praca dla ludzi w Elblągu
- dywersyfikacja, zwiększanie ilości możliwości
A przede wszystkim: wreszcie coś się robi. Wreszcie coś się buduje!
Tak jak na Kaszubach za cesarza Wilusia zakładano huty szkła (stąd nazwy miejscowości Huta), aby walczyć z bezrobociem i zapobiegać emigracji za chlebem, tak samo i tutaj, najlepiej by budować takie inwestycje na terenach najbardziej popegeerowskich w słupskim, koszalińskim itp. Niestety nie ma tam zalewu wiślanego, więc niech chociaż popegeerowcy na Warmii mają przed sobą jakiekolwiek nadzieje, a nie tylko wyjazd na zmywak.- 13 26
-
2016-12-15 02:24
Zajżyj do słownika etymologicznego zanim wyjaśnisz pochodzenie słowa Huta w nazewnictwie miejscowości na Pomorzu... (1)
Bo bzdury pleciesz...
(Chyba, że jakieś źródła, albo coś...)- 2 1
-
2016-12-15 11:40
A Ty zajrzyj do Słownika Ortograficznego.
- 2 1
-
2016-12-14 16:53
A nie chcesz poprawić mojej ekonomii? (1)
Będę Ci kopał rów w poprzek działki, a potem zasypywał.
Moja ekonomia tego potrzebuje, Ty zapłacisz.
Dobrze, że większość ludzi widzi analogię mojego absurdalnego przykładu do "inwestycji" z artykułu.- 18 4
-
2016-12-15 09:12
Jeśli w przeciwnym razie miałbyś być głodny i czyhałbyś na moje życie, zdrowie i mienie, to wolę żebyś mi sad przekopał.
- 0 5
-
2016-12-14 15:52
O jakich obrotach w porcie elbląskim piszesz?
- 19 5
-
2016-12-14 16:54
Ekologię ZDECYDOWANIE należy odłożyć na bok (2)
Sprawy strategiczne są ważniejsze, to raz.
Dwa - spory obszar Polski został włączony do programu Natura 2000, więc środowisko w Polsce jest chronione. Nic się nie stanie, jak w jednym miejscu rozpoczną prace, które zresztą mogą nawet pomóc środowisku (otwarcie zamkniętego, umierającego biologicznie Zalewu na dopływ świeżej wody będzie dla niego ratunkiem).
Ale pewnie, lepiej bawić się w ekooszołomstwo i blokować inwestycje. Po co nam autostrady, drogi szybkiego ruchu, żeglowne rzeki, przemysł? Ważne, aby ptaki miały spokój... Może w ogóle cofnijmy się do średniowiecza i zróbmy z Polski skansen...- 9 9
-
2016-12-15 09:15
Natura 2000 to jeden ze sposobów wykańczania polskiego rolnictwa.
- 2 6
-
2016-12-14 19:58
Przejmują się naturą 2000, a to drzewa nie mozna
usunąć, a to ptaszki itd. Problem jest w tym, że Polska jest na czerwono jeżeli chodzi o zanieczyszcenie powietrza żydem że spalin. Wysokie ceny prądu i gazu, akcyza, trupy samochody 15 letnie i mamy efekty...
- 4 4
-
2016-12-14 14:56
Masz coś z głową ? (7)
Wielbicielu patologi z pod znaku peło - tak mniemam po komentarzu....idź lepiej poskacz z jakimś transparentem razem z kudłatym alimenciarzem, Bolkiem, Schetyną i ich kumplami z UB, SB, ZOMO i dawnym "misiewiczem" czyli Ryśkiem, który "kręci filiżanką w szklance bez cukru"......
Ten przekop powinien być wykopany wiele lat temu, to śmieszne, że przez tyle lat musimy być zależni od Ruskich. Znam wiele osób z Krynicy Morskiej, i każdy wyraża się pozytywnie....
Krzykacze krzyczą o pogorszeniu się warunków środowiskowych zalewu - poczytaj o badaniach wody zalewu obecnie.......
Zniszczą im infrastrukturę drogową - może w końcu wyremontują też tą jedyną dziurawą drogę do Krynicy, która jest zapchana w sezonie jak droga na Hel...
itd....- 23 49
-
2016-12-14 18:01
Elbląg służył tylko po to, żeby do ruskich wysyłać turbiny barkami (1)
- 4 0
-
2016-12-14 18:26
to jeszcze coś po Zamechu istnieje? rozpierniczyli jak wszystko
- 4 0
-
2016-12-14 16:39
Miłosniku totalitaryzmu
Tak, zbudują autostradę dwupasmową aż do samych Piasków !!
Popatrz lepiej na porty wybrzeża, gdzie nie potrzeba prowadzić tka niszczycielskich przyrodniczo prac hydrotechnicznych, i poszukaj ile statków zawija do Kołobrzegu, Ustki, Łeby, Rowów i innych, i pomyśl nad sensem budowania kanału także przez zalew do Elbląga, gdzie głębokość toru wodnego w obecnej chwili nie przekracza 2 m !!
Ta inwestycja to absurd w głowie prezesa i jego świty !!!- 17 6
-
2016-12-14 15:14
UB, SB i ZOMO? A kto ma Piotrowicza komucha w rządzie? Plujecie w twarz tym co z komuną walczyli. (2)
Kupa komuchów obsadziła właśnie wysokie stanowiska w terenie i to jest walka z komuną? Sprzedaliście Polskę komuchom po raz drugi. A potem twierdzisz że zapanowała wolność, tylko tych praw coraz mniej, a nakazów i przywilejów władzy z dnia na dzień więcej. Misiewicze i radni w spółkach i spółeczkach, cofanie prawa do czasów średniowiecza i Ty nazywasz opozycję "patologią" heh.
- 33 12
-
2016-12-14 16:05
Poczytaj o okrągłym stole...
Nazwiskach które tam się przewalają i które obecnie są w polityce - zgadnij w jakiej partii jest ich najwięcej - nie, nie jest to SLD..... Nie jestem fanem pisu - ale to śmieszne, gdy PO wytyka że ktoś z pis jest byłym partyjniakiem, komuchem itp.
Poczytaj biografię namaszczanego przez PO od kilku miesięcy Rzeplińskiego i jego związku z KC PZPR, Katarasińskiej i innych gwiazdach które świecą w kierunku PO - również dziennikarskich. Zdziwiłbyś się ilu byłych komuchów tam jest i w jaki sposób podorabiali się karier., majątków na kilka pokoleń do przodu itp.
Myślisz że dlaczego Schetyna chce zlikwidować IPN....?
Kilka nazwisk z góry, które były w SB co jest udowodnione i są związane z PO - info znajdziesz w najbliższej siedzibie IPN....:jeśli nie wierzysz i umiesz czytać / szukać w źródłach....
Kuriata pseudonim "Piotr"
Nowak kryptonim "Pegaz"
Pawłowicz "Pawlik"
Konopka "Marzena"
Boni "Znak"
Olechowski "Must" - czyżby nie on zakładał PO ........hmmm
Katarasińska
Kutz
Ćwiąkalski
Kudrycka
i inni.....- 9 19
-
2016-12-14 15:30
A kto powołał PO?
Towarzysze widząc swój upadek, po przez swoje służby powołali Platformę, po to, aby uratować się przed totalną klapą. Gdyby PO nie współpracowała z Lewicą mogłaby upaść już w czasie I kadencji. Platforma zrobiła to co Lech Wałęsa, oddał władzę kaście Lewicy a sam intensywnie oddał się wędkarstwu.- 8 23
-
2016-12-14 15:51
Mówisz poważnie?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.