• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • (14)

    No i dobrze. Niech budują. Rozwiązany zostanie spór o żeglugę Cieśniną Piławską a po wtóre otworzą się możliwości transportu rzecznego i śródlądowego, który obecnie nie istnieje w porównaniu z Niemcami czy Holandią.
    Przy okazji już widzę KODowców w wersji zielonej przykutych do drzew :D

    • 129 120

    • (3)

      Dla żeglugi śródlądowej i transportu rzecznego przekop ma minimalnie lub żadne znaczenie. Z zatoki jest droga Wisłą w głąb kraju a i do Elbląga się można dostać z Wisły. Przekop to wyrzucenie pieniędzy i niszczenie środowiska.

      • 29 10

      • (2)

        droga moze i jest ale wisla podobnie jak odra sa nieplawne wiec mozna sobie poplywac ale jakas lodeczka albo kajakiem co najwyzej a nie statkiem czy chociazby zaladowana barka..

        • 6 5

        • Tak... to spróbuj kajakiem pod prąd z Przegaliny.

          Niepławna to ta Wisła jest może w Warszawie. Ale od Przegaliny do Gdańskiej Głowy nic jej pławności nie brakuje.

          • 0 0

        • Więc trzeba udrożnić, pogłębić... Mamy tu dużo do nadrobienia, a przekop to dobry pomysł i dobry początek.

          • 3 10

    • przy okazji... (1)

      już widzę pis dzielców w wersji czerwonej, jak nie słuchają nikogo i żadnych argumentów nie przyjmują
      tylko prą do przodu bo tak obiecali - podobnie jak z reformą oświaty

      • 23 8

      • nie tylko to

        to, ze obiecali i wykonali, to bedzie zasługa na dyplomy i ordery,

        a kasa, (800 mln zł), do rozdania pójdzie do jedynie słusznych spółek! Wiwat Przekop!!

        • 6 0

    • no dobrze ale jakie to towary chcesz wozić z Elbląga ? (6)

      Co tak ważnego w wielkich ilościach tam produkują ?

      • 23 5

      • turbiny elektryczne (1)

        za PRLu się woziło w jedną i w drugą transformatory oraz "duże kloce żelastwa" ;)

        • 2 3

        • Zamechu to już chyba nie ma

          • 1 0

      • port w Elblągu działa cały czas, głównie drobne przeładunki materiałów sypkich, np. węgiel

        • 2 1

      • Artykuły szklane, głównie słoiki

        • 13 0

      • Dewocjonalia

        • 13 1

      • Teraz będą mieli możliwość. Infrastruktura się liczy!

        • 5 15

    • nie, niestety nie jest dobrze

      to nie jest spór - to mały "sporek" nie wart tych milionów złotych, których nie ma w kasie i zniszczenia przyrody, przecież nieodwracalnego...

      zdaje się, że myślenie na pokolenia do przodu nigdy nie bylo naszą narodową zaletą, niestety

      Ten projekt pamietam jeszcze z lat osiemdziesiątych, może nawet siedemdziesiątych w wersji prof. Jednorała (bo 1996 to tylko kolejna przymiarka) i na szczęście wtedy nikomu nie przyszła do głowy jego realizacja

      • 16 2

  • Bawo Polski Rząd PiS !!! (2)

    Nareszcie Polki i Polacy są dumni ze swojego Polskiego Rządu !!! Wspieramy Polski Rząd !!!

    • 9 27

    • Nie pij już więcej (1)

      i odstaw zioło

      • 6 2

      • Kajaczek, a co wciagasz?

        • 0 0

  • I podatek wodny od 2017 (2)

    Żagle. Łowienie ryb. Męska przygoda! Takie wakacje wybrał szef PiS, Jarosław K. Widocznie wakacje utwierdziły go w przekopaniu kanału proponuję aż do Żoliborza wówczas nawet statki zrobione z gazety będzie mógł wysyłać świat nie wychodząc z domu. A jak więzy rodzinne się u Jarosława K. odezwą to drugą nitkę kanału do Odessy pociągnie. Politycy powinni ponosić konsekwencje swoich spec pomysłów.

    • 9 3

    • Grazka ma problem z percepcja

      • 1 1

    • Graźynko, kanal wiodący (niemal do) Odessy istnieje
      i bywa nazywany Kanałem Krolewskim, a przez rusków
      Dnieprobugskim.

      Niestety, nie leży już dziś na terytorium Polski, choć w Polsce powstał, gdy jeszcze ona tam sięgala. Resztę doczytaj, to bardzo ciekawe.

      • 4 3

  • (1)

    Chłopcy z Targówka i ze Śródmieścia
    Pomnijcie Jarka co stan ten przespał
    Ludzi łapali, w ludzi strzelali
    Jarek Kaczyński spał!

    Gdy w telewizji brak teleranka
    Gdy na górników czeka łapanka
    W wygodnym łożu , na Żoliborzu
    Jarek Kaczyński spał!

    Jeden zraniony, drugi zabity
    Krew się polała grudniowym świtem
    A tam w łóżeczku, na poduszeczce
    Jarek Kaczyński spał!

    Gdy w kinie Moskwa film o Wietnamie
    Jarosław woli drzemać przy mamie
    Na prawym boku, w ciepłym półmroku
    Jarek Kaczyński spał!

    Już Kuroń leży na styropianie
    bo go pobili zomowskie dranie
    Drżą robotnicy, a on w szlafmycy!
    Jarek Kaczyński spał!

    Nie płaczcie dzieci, płakać nie warto
    W miękkiej piżamie, z różową kokardą.
    Za chleb, za wolność, za nową Polskę
    Jarek Kaczyński spał!

    • 8 2

    • to teksty typowego POsranca lub nie daj Boze KODowca

      • 1 0

  • same negatywy sie wypowiadaja ktorym generalnie nic nie pasuje

    Hehehe, to typowe podejscie myslicieli i protestantow z Partii Oszustow.

    • 1 2

  • jeśli zapytam malkontentów (1)

    którzy twierdzą że przekop jest nikomu niepotrzebny i bezużyteczny to DLACZEGO już przed ogłoszeniem przez PIS oświadczenia o budowie przekopu działki na kilometr od kanału zaczeły rosnąć w cenę a dzisiaj te z dostępem do wody są już nawet 6x droższe niż jeszcze rok temu...? czyżby biznesmeni mieli kasę do wyrzucenia?

    • 4 2

    • proste jak drut, nie zdążyli dokonać zakupów przed podwyżką

      • 0 0

  • ruskie trolle znowu aktywne.... (3)

    • 4 3

    • sam jesteś takim ruskim trollem... (2)

      PIS, Kaczyński i jego koledzy sprzyjają Putinowi, to żadna nowość dla każdego, kto trzeźwo patrzy na otaczającą rzeczywistość.
      Tylko oszołomy tego nie widzą.

      • 1 2

      • Puknij się w pustą głowę

        PIS, Kaczyński i jego koledzy sprzyjają Putinowi...
        budując Mu pod nosem przekop mierzei. A ZSRR blokowała praktycznie Elbląg, polską gospodarkę i turystykę morską przez 70 lat.

        • 1 0

      • Ten KOD doprowadził niektórych do zwarcia mózgu. Na szczęście jest to zdecydowanie mniejszość społeczeństwa. Za dwa lata naród w samorządach w prowadzi hasło aby w następnym roku odKODować kraj.

        • 2 0

  • Inwestycja bliźniaczo podobna do PKM (2)

    Miało być cudownie, ludzie mieli być szczęśliwi itd. A wyszło jak zawsze - klapa!. Inwestycje powinny być przemyślane, a nie motywowane politycznie lub interesem wąskiej grupy ludzi.

    • 0 4

    • Klapa przez głupote urzedasów a PKM jest potrzeba! (1)

      • 2 1

      • Potrzebna dla garstki ludzi

        A wydano miliard złotych. Za te pieniądze można było pobudować lepszą infrastrukturę komunikacyjną. Taką, która służyłaby wszystkim.

        • 2 1

  • Navigare necesse est (1)

    To jest bardzo dobry pomysł. Unia dołoży jeszcze kasy bo dla niej priorytetem jest rozwój żeglugi śródlądowej w niedoinwestowanej Europie Wschodniej. Jest to zła wiadomość dla Rosji. Że to jest dobry pomysł świadczy jazgot sympatyków Rosji.

    • 2 2

    • Nie ma co ogladac sie na Rosję, tylko trzeba patrzeć na Niemcy. A oni bardzo stawiają na żeglugę bliskiego zasięgu - w ciagu ostatnich 20 lat na samym Pomorzu przednim oddali do użytku 5 portów w rodzaju Portu Elblag

      • 1 0

  • Ekonomię i Ekologię odkładamy na bok, ważne że (nie)rząd, a raczej dyktatura chce... (17)

    Pislam

    • 172 112

    • (5)

      Co do wspomnianej ekologii - nie wypowiadam się, bo pachnie ona ekooszołomstwem.
      Odnośnie ekonomii - to jest właśnie posunięcie ekonomiczne, bo:
      - praca dla ludzi przy budowie
      - praca dla ludzi przy obsłudze i konserwacji
      - obroty w porcie w Elblągu
      - praca dla ludzi w Elblągu
      - dywersyfikacja, zwiększanie ilości możliwości

      A przede wszystkim: wreszcie coś się robi. Wreszcie coś się buduje!

      Tak jak na Kaszubach za cesarza Wilusia zakładano huty szkła (stąd nazwy miejscowości Huta), aby walczyć z bezrobociem i zapobiegać emigracji za chlebem, tak samo i tutaj, najlepiej by budować takie inwestycje na terenach najbardziej popegeerowskich w słupskim, koszalińskim itp. Niestety nie ma tam zalewu wiślanego, więc niech chociaż popegeerowcy na Warmii mają przed sobą jakiekolwiek nadzieje, a nie tylko wyjazd na zmywak.

      • 13 26

      • Zajżyj do słownika etymologicznego zanim wyjaśnisz pochodzenie słowa Huta w nazewnictwie miejscowości na Pomorzu... (1)

        Bo bzdury pleciesz...
        (Chyba, że jakieś źródła, albo coś...)

        • 2 1

        • A Ty zajrzyj do Słownika Ortograficznego.

          • 2 1

      • A nie chcesz poprawić mojej ekonomii? (1)

        Będę Ci kopał rów w poprzek działki, a potem zasypywał.
        Moja ekonomia tego potrzebuje, Ty zapłacisz.

        Dobrze, że większość ludzi widzi analogię mojego absurdalnego przykładu do "inwestycji" z artykułu.

        • 18 4

        • Jeśli w przeciwnym razie miałbyś być głodny i czyhałbyś na moje życie, zdrowie i mienie, to wolę żebyś mi sad przekopał.

          • 0 5

      • O jakich obrotach w porcie elbląskim piszesz?

        • 19 5

    • Ekologię ZDECYDOWANIE należy odłożyć na bok (2)

      Sprawy strategiczne są ważniejsze, to raz.
      Dwa - spory obszar Polski został włączony do programu Natura 2000, więc środowisko w Polsce jest chronione. Nic się nie stanie, jak w jednym miejscu rozpoczną prace, które zresztą mogą nawet pomóc środowisku (otwarcie zamkniętego, umierającego biologicznie Zalewu na dopływ świeżej wody będzie dla niego ratunkiem).

      Ale pewnie, lepiej bawić się w ekooszołomstwo i blokować inwestycje. Po co nam autostrady, drogi szybkiego ruchu, żeglowne rzeki, przemysł? Ważne, aby ptaki miały spokój... Może w ogóle cofnijmy się do średniowiecza i zróbmy z Polski skansen...

      • 9 9

      • Natura 2000 to jeden ze sposobów wykańczania polskiego rolnictwa.

        • 2 6

      • Przejmują się naturą 2000, a to drzewa nie mozna

        usunąć, a to ptaszki itd. Problem jest w tym, że Polska jest na czerwono jeżeli chodzi o zanieczyszcenie powietrza żydem że spalin. Wysokie ceny prądu i gazu, akcyza, trupy samochody 15 letnie i mamy efekty...

        • 4 4

    • Masz coś z głową ? (7)

      Wielbicielu patologi z pod znaku peło - tak mniemam po komentarzu....idź lepiej poskacz z jakimś transparentem razem z kudłatym alimenciarzem, Bolkiem, Schetyną i ich kumplami z UB, SB, ZOMO i dawnym "misiewiczem" czyli Ryśkiem, który "kręci filiżanką w szklance bez cukru"......

      Ten przekop powinien być wykopany wiele lat temu, to śmieszne, że przez tyle lat musimy być zależni od Ruskich. Znam wiele osób z Krynicy Morskiej, i każdy wyraża się pozytywnie....

      Krzykacze krzyczą o pogorszeniu się warunków środowiskowych zalewu - poczytaj o badaniach wody zalewu obecnie.......
      Zniszczą im infrastrukturę drogową - może w końcu wyremontują też tą jedyną dziurawą drogę do Krynicy, która jest zapchana w sezonie jak droga na Hel...
      itd....

      • 23 49

      • Elbląg służył tylko po to, żeby do ruskich wysyłać turbiny barkami (1)

        • 4 0

        • to jeszcze coś po Zamechu istnieje? rozpierniczyli jak wszystko

          • 4 0

      • Miłosniku totalitaryzmu

        Tak, zbudują autostradę dwupasmową aż do samych Piasków !!
        Popatrz lepiej na porty wybrzeża, gdzie nie potrzeba prowadzić tka niszczycielskich przyrodniczo prac hydrotechnicznych, i poszukaj ile statków zawija do Kołobrzegu, Ustki, Łeby, Rowów i innych, i pomyśl nad sensem budowania kanału także przez zalew do Elbląga, gdzie głębokość toru wodnego w obecnej chwili nie przekracza 2 m !!
        Ta inwestycja to absurd w głowie prezesa i jego świty !!!

        • 17 6

      • UB, SB i ZOMO? A kto ma Piotrowicza komucha w rządzie? Plujecie w twarz tym co z komuną walczyli. (2)

        Kupa komuchów obsadziła właśnie wysokie stanowiska w terenie i to jest walka z komuną? Sprzedaliście Polskę komuchom po raz drugi. A potem twierdzisz że zapanowała wolność, tylko tych praw coraz mniej, a nakazów i przywilejów władzy z dnia na dzień więcej. Misiewicze i radni w spółkach i spółeczkach, cofanie prawa do czasów średniowiecza i Ty nazywasz opozycję "patologią" heh.

        • 33 12

        • Poczytaj o okrągłym stole...

          Nazwiskach które tam się przewalają i które obecnie są w polityce - zgadnij w jakiej partii jest ich najwięcej - nie, nie jest to SLD..... Nie jestem fanem pisu - ale to śmieszne, gdy PO wytyka że ktoś z pis jest byłym partyjniakiem, komuchem itp.

          Poczytaj biografię namaszczanego przez PO od kilku miesięcy Rzeplińskiego i jego związku z KC PZPR, Katarasińskiej i innych gwiazdach które świecą w kierunku PO - również dziennikarskich. Zdziwiłbyś się ilu byłych komuchów tam jest i w jaki sposób podorabiali się karier., majątków na kilka pokoleń do przodu itp.

          Myślisz że dlaczego Schetyna chce zlikwidować IPN....?

          Kilka nazwisk z góry, które były w SB co jest udowodnione i są związane z PO - info znajdziesz w najbliższej siedzibie IPN....:jeśli nie wierzysz i umiesz czytać / szukać w źródłach....
          Kuriata pseudonim "Piotr"
          Nowak kryptonim "Pegaz"
          Pawłowicz "Pawlik"
          Konopka "Marzena"
          Boni "Znak"
          Olechowski "Must" - czyżby nie on zakładał PO ........hmmm
          Katarasińska
          Kutz
          Ćwiąkalski
          Kudrycka

          i inni.....

          • 9 19

        • A kto powołał PO?
          Towarzysze widząc swój upadek, po przez swoje służby powołali Platformę, po to, aby uratować się przed totalną klapą. Gdyby PO nie współpracowała z Lewicą mogłaby upaść już w czasie I kadencji. Platforma zrobiła to co Lech Wałęsa, oddał władzę kaście Lewicy a sam intensywnie oddał się wędkarstwu.

          • 8 23

      • Mówisz poważnie?

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane