• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Gdańska i marszałek piszą do premiera w sprawie Lotosu

Robert Kiewlicz
1 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.

Prezydent Gdańska i marszałek województwa pomorskiego zaprotestowali przeciwko planom połączenia Grupy Lotos z PKN Orlen. Podczas konferencji pod gdańską siedzibą spółki zaapelowali do wszystkich środowisk oraz organizacji o włączenie się w walkę o utrzymanie niezależności Lotosu.



Połączenie Lotosu z Orlenem to:

- Tylko w 2017 roku Gdańsk otrzymał z podatków CIT ok. 22 mln zł. Całe województwo pomorskie zyskało w 2017 roku na obecności Lotosu w naszym regionie 50 mln zł. Będziemy bronili integralności Lotosu tak jak broniliśmy jej za rządów SLD, AWS, za pierwszego PiS-u, za rządów Platformy Obywatelskiej - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Jak twierdzi Adamowicz, mamy do czynienia z fuzją dla fuzji. Taką decyzję podjęto tylko dlatego, że ktoś po prostu lubi duże przedsiębiorstwa, takie jak zjednoczenia w czasach PRL-u.

- Moje obawy co do fuzji Lotosu i Orlenu biorą się też z niezbyt wysokiej oceny kwalifikacji prezesa PKN Orlen - Daniela Obajtka - dodaje Adamowicz. - Apeluję do innych środowisk i organizacji, aby także protestowały przeciwko tej fuzji. Natomiast mieszkańcy Pomorza powinni zapamiętać nazwiska osób odpowiedzialnych za te decyzje.
- Podkreślam, że nasze wystąpienie to nie żadna hucpa polityczna, to troska nie tylko o tysiąc miejsc pracy w Gdańsku, ale też o liczne firmy kooperujące z Lotosem. Zawsze działaliśmy w obronie naszych lokalnych koncernów i zawsze były to działania ponadpolityczne - dodał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Powiedzmy sobie szczerze, że dzięki połączeniu nie zapewnimy sobie przewagi konkurencyjnej w Europie.
Prezydent Gdańska oraz marszałek skierowali też do premiera Mateusza Morawieckiego list z apelem o zaprzestanie dalszych działań zmierzających do połączenia obydwu koncernów paliwowych.

W najbliższy piątek odbędzie się też nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska dotycząca połączenia Lotosu z Orlenem.

- Rada Miasta Gdańska wyraża zdecydowany sprzeciw decyzji o przejęciu Grupy Lotos przez PKN Orlen i apeluje o wstrzymanie wszelkich prac i decyzji zmierzających w tym kierunku. Podkreślamy, że Grupa Lotos ma strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Gdańska i województwa pomorskiego, w związku z czym Rada Miasta Gdańska apeluje do Rządu RP o utrzymanie samodzielności spółek Grupy Lotos z siedzibą w Gdańsku - czytamy w apelu radnych. - Rada Miasta Gdańska dostrzega również znaczącą aktywność spółki oraz spółek z GL w obszarze działań społecznych oraz mecenatu kultury i sportu na terenie województwa pomorskiego. Kolosalne znaczenie dla gospodarki Pomorza ma szeroki zakres kooperacji GL z wieloma gdańskimi i pomorskimi firmami, w tym outsourcing usług, co w znacznym stopniu przyczynia się do wzrostu gospodarczego miasta i województwa. Co do zasady Rada Miasta Gdańska z niepokojem traktuje wszelkie tendencje do centralizacji życia gospodarczego w Polsce, które nie służą zdaniem Rady realizacji zasady zrównoważonego rozwoju całego kraju.
Radni przekażą też swój apel premierowi, ministrom właściwym do spraw gospodarki i energii oraz parlamentarzystom z województwa pomorskiego. Podobne działania podejmie Sejmik Województwa Pomorskiego na najbliższej sesji.

Przypomnijmy, że we wtorek podpisano list intencyjny pomiędzy zarządem Orlenu i Skarbem Państwa w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos. Ma to nastąpić poprzez nabycie przez Orlen bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. udziałów w kapitale zakładowym Grupy Lotos. Proces przejęcia ma potrwać około roku.

Planowane jest warunkowe nabycie od Skarbu Państwa 32,99 proc. akcji w Grupie Lotos a następnie ogłoszenie wezwania do 66 proc., w związku z zamiarem przekroczenia 33 proc. ogólnej liczby głosów. Grupa Lotos jest obecnie pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (464) ponad 20 zablokowanych

  • jak do tego dojdzie to przestanę glosować na PiS (9)

    tyle w temacie, to jest zwykła głupota żeby łączyć Lotos z Orlenem.

    • 21 48

    • Ośle kwadratowy (1)

      na Pis się nie głosuje łamago jednA

      • 7 11

      • gadasz głupoty

        z PO już byśmy mieli chmary muzułmanow.

        • 6 3

    • Jest to naturalne w branży paliwowej.

      Duży może więcej. A że kilku pociotków straci pracę. Cóż.

      • 4 9

    • (1)

      Ty nigdy nie głosowałeś na PiS trollu budynia.

      • 6 4

      • chyba ty

        nie głosowałes trolu

        • 1 1

    • ten sam troll lewacki co wczoraj (2)

      • 4 3

      • sam jestes (1)

        trol, nawet sie podpisac osle nie potrafisz

        Powiedz matołku po komu to połacznie?

        • 1 3

        • PO jajco.

          • 2 1

    • Przed "a" zjadło ci literkę "z" w podpisie

      • 0 0

  • Panie Pawel

    Kiedy organizujemy protesty ? Spaliłbym z chęcią w warszawie jakąś oponę.

    • 11 22

  • (2)

    Pracownicy Lotosu to jakieś panienki? Górnicy już dawno by się spakowali w kilkaset autobusów i palili opony w Warszawie.

    • 13 33

    • Już same pisiory tam siedzą. WYmielili kogo się dało (1)

      • 1 2

      • Kwiii kwiiii kwiii

        • 0 1

  • rafinerie (3)

    to kurdupla zemsta że gdańszczanie nie cierpią pis dzielców i naczelnego guru tej sekty, za zimnego wawelskiego lecha,za ich indolencje, tępotę umysłową tych ich działaczy,co bezmyślnie paplają jak papugi za kaczką,brawo P. Prezydencie m.Gdańska

    • 15 50

    • Witam

      Bardzo proszę o udostępnienie prokuraturze IP tego wpisu, obrażającego PREZYDENTA Lecha Kaczyńskiego! Chętnie stawie się jako świadek. POzdrawiam

      • 4 3

    • Mor.da psie.

      • 1 1

    • zapomniałeś dzisiaj leków

      • 0 0

  • zwidy (1)

    Chyba pòjdę do psychiatry.Gdy widzę Adamowicza to zawsza kojarzy mi się -Don Corleone.I co wy na to ludzie.

    • 43 7

    • Psychiatra zbędny, to okrutna rzeczywistość

      • 4 1

  • Adamowicz, twoje osobiste wojenki sporo kosztują gminę Gdańsk. = Nas.

    Nie po to cię najęliśmy do roboty.

    • 44 6

  • budyń pójdzie siedzieć z Waltz (3)

    • 43 9

    • (1)

      będzie tańczył z nią

      • 7 1

      • Bo do tanga trzeba dwojga.

        • 6 1

    • I sitwa krakowa

      W krakowie taki dramat że przylecą do gdańska samolotami sitwa POłožyła wszystkivh na łopatki.

      • 2 0

  • nikt ci tyle nie obieca co budyń przed

    Wyborami

    • 33 4

  • Łączenie to nie sprzedaż - takie czasy, że tylko poważni gracze mają siłę (4)

    Robimy dokładnie to co inni na świecie - takich fuzji było już kilka w przemyśle paliwowym na świecie. Cieszyć się, że to pozostaje firmą polską bo za PO już dawno byłoby sprzedane.

    • 42 8

    • (3)

      Dla trolli pisowskich :
      Monopol (z gr. monos – jeden i poleo – sprzedaję) – rynek, na którym produkuje i sprzedaje produkt tylko jedno przedsiębiorstwo. Posiada ono pozycję monopolistyczną, czyli dla innych przedsiębiorstw istnieją bariery wejścia na ten rynek uniemożliwiające podjęcie konkurencji. Realizuje ono politykę monopolistyczną prowadzącą do zdobycia i utrzymania pozycji monopolistycznej.

      Pozycję monopolistyczną można zdobyć z trzech powodów. Po pierwsze, dzięki własnościom zatrudnianych czynników wytwórczych (podażowe korzyści skali, ang. economies of scale) lub produkowanych dóbr (popytowe korzyści skali, ang. demand-side economies of scale), czyli jest to monopol naturalny. Po drugie, z przyczyn instytucjonalnych, a więc z powodu różnego rodzaju zakazów i nakazów, zezwoleń i licencji. Trzecią przyczyną jest sama konkurencja, gdyż nawet jeśli rynek na początku jest zbliżony do wolnej konkurencji, to z czasem nastąpi zróżnicowanie konkurentów i dzięki odpowiednio prowadzonej polityce monopolistycznej na rynku pozostanie najskuteczniejszy. Polityka ta z jednej strony może polegać na dążeniu do dominacji na rynku dzięki zabiegom organizacyjnym, czyli tworzeniu karteli lub fuzji, albo na rujnowaniu konkurentów i przejęciach. Drugi rodzaj polityki monopolistycznej polega na wyraźnym wyodrębnieniu rynku swojego dobra, czyli przede wszystkim chodzi o usztywnienie popytu za pomocą reklamy firmy i jej produktów oraz edukację konsumentów. Dzięki pierwszemu rodzajowi polityki firma dąży do zwiększenia obszaru swojej działalności, natomiast drugi rodzaj pozwala na stworzenie własnego segmentu rynku, na którym uzyskuje dominujące wpływy

      • 2 5

      • (2)

        Jaki monopol capie - w PL jest masę firm BP, Shell, Statoil, Lukoil itd. O jakim monopolu mówisz - pewnie lepiej sprzedać komuś innemu albo zlikwidować.

        • 4 2

        • (1)

          A gdzie zaopatrują się te stacje BP, Shell, Cirkle ( nie ma Statoil) ? A Orlenie i Lotosie Capie. Kto będzie dostarczał paliwo do stacji z Anglii lub Norewgii? I jeśli będzie jeden podmiot to będzie MONOPOL co będzie sam ustalał cenę. Zero konkurencji na rynku. Ceny sterowane centralnie jak w PRL-u ale co ty możesz o tym wiedzieć. Śpisz w nogach , g*wno wiesz.

          • 2 4

          • Teraz rozj...ś system baranie

            Wydaje ci się, że obecnie ceny nie są ustalane wspólnie ? Żyj dalej w tej błogiej nie świadomości.....

            • 4 1

  • J....e pisiorstwo kolejny raz okrada Gdańsk. Już nam kiedyś wstrzymało budowę A1 i zabrali gazoport.

    • 10 31

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane