• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Stena Estelle jest już w Trójmieście, na razie w stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
16 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Prom Stena Estelle zbudowano w China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd. Prom Stena Estelle zbudowano w China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd.

Stena Estelle - pierwszy z dwóch nowych promów Stena Line już jest w Trójmieście. Na razie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Na trasę Gdynia-Karlskrona z pasażerami z Publicznego Terminalu PasażerskiegoMapka w Porcie Gdynia wyruszy już 4 września o godz. 21.



Stena Estelle, bo tak na imię ma nowa jednostka, trafi do eksploatacji na trasie Gdynia-Karlskrona z chińskiej stoczni. Jak widać, nie obędzie się jednak bez wizyty w polskiej stoczni, gdzie prom przejdzie ostatnie przygotowania do rozpoczęcia pierwszej regularnej podróży. Wizyta w gdańskim zakładzie ma potrwać ok. dwóch tygodni.

Stena Estelle - wymiary i konstrukcja



Mając długość 240 m, Stena Estelle jest o 36 m dłuższa od pozostałych trzech E-Flexerów - Stena Edda, Stena EmblaStena Estrid - eksploatowanych przez Stena Line. Nowy prom ma pojemność frachtową 3,6 tys. m i zapewnia miejsce dla 1,2 tys. osób. Stena Estelle, mając 240 m długości i zwiększoną pojemność - o 50 proc. więcej kabin - może zabrać o 30 proc. więcej pasażerów i 15 proc. więcej ładunku w porównaniu z obecnie kursującymi promami na trasie Gdynia-Karlskrona. Promy Stena Line obecnie pływające z Gdyni mają tylko 186 m dł (Stena Vision, Stena Sprint, Stena Nordica).

Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?



Podobnie jak wszystkie statki typu E-Flexer ma zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba, śruby napędowej i sterów dla zwiększenia wydajności. Jest to także jednostka, która w przyszłości może być przystosowana do zasilania paliwem alternatywnym.

Kiedy pierwsze wypłynięcie promu Stena Estelle?



- Planowane wejście nowego promu na linię Gdynia - Karlskrona to niedziela, 4 września, o godz. 21 wypłynięcie z Gdyni. Rejsy Stena Estelle są już dostępne w naszym systemie rezerwacyjnym - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka w imieniu Stena Line Polska.
To nie koniec. Kolejny ze statków, czyli Stena Ebba, która jest jeszcze w stoczni w Chinach, trafi do Polski jeszcze w tym roku.

- Południowy Bałtyk jest kluczowym regionem dla Stena Line, a nasza trasa Gdynia-Karlskrona stanowi podstawę dla naszego dalszego rozwoju i ekspansji. Stena Estelle wraz z siostrzanym statkiem Stena Ebba wyznaczą nowe standardy zarówno w elastyczności i jakości usług, jak również zadowolenia klientów. Są to największe statki w naszej flocie w klasie E-Flexer. Jesteśmy dumni, że już wkrótce Stena Ebba i Stena Estelle połączą jedne z najbardziej dynamicznych rynków w Europie - powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • Hmm (1)

    Ciekawe jak w środku wygląda. Jak dla mnie za dużo patusów się tam alkoholizuje powinni z tym zrobić porządek raz na zawsze.

    • 1 0

    • Ale co szwedzki armatora się pozbyć Szwedów którzy sporo kasy na statku zostawiają? Bo głównie to tym statkiem pływają kierowcy (oni raczej na tel lini się nie alkoholizuja gdyż często w Szwecji mają kontrolę trzeźwości na bramkach wyjazdowych) i Szwedzi polscy turyści to mały % (tylko w okresach świątecznych płynie więcej Polaków)

      • 0 0

  • Jak jest w stoczni remontowej to szybko z niej nie wypłynie

    • 1 0

  • "Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG."

    Od kiedy zasilanie gazem pozwala na zasilanie metanolem? Jedno wcale nie wynika z drugiego. Do tego LNG to też jest gaz. To zdanie nie dość że jest masłem maślanym to jeszcze nie ma sensu.

    • 0 1

  • jutro wchodzi na dok, beda spawac stepke,uroczyscie z przeorem.

    • 1 0

  • Jedno jest pewne: w TVP tego nie zobaczycie ani w Panoramie...

    • 0 0

  • stoi juz w Gdyni

    • 0 0

  • Czy to inwestycja rozwojowa ?

    Czytam komentarze i jestem trochę zaskoczony. Wspaniały nowy terminal a właściwie terminal przeniesiony z nabrzeża Helskiego na nabrzeża Polskie. Nowy terminal pomimo kilku wad można zaliczyć do bardzo ładnych. Więcej przestrzeni dla pasażerów bliżej śródmieścia Gdyni i jest nowy. I chyba to wszystko. Dla rozwoju portu - zajęcie dłużej części nabrzeża przeładunkowego z placami, powstanie nowego wąskiego gardła dla wywozu ładunków, niechęć przewoźników samochodowych do korzystania z tego terminalu i zastanawianie się czy nie przenieść się do Gdańska ( zobaczymy co zrobią gestorzy ładunków), zwiększenie kosztów w całym łańcuchu transportowym. Chciałbym zauważyć, że w Karlskronie nie rozbudowano terminalu a jest dużo skromniejszy niż star w Gdyni. Dla Zarządu Portu liczy się tonaż a on praktycznie sumarycznie się nie zmieni. Przychody będą takie same a co za tym idzie ta inwestycja nigdy się nie spłaci. Miał to być terminal publiczny mieli być po przetargu obsługiwani dwaj armatorzy a prawda jest taka, że jest jeden czyli nic się nie zmieniło i ostatecznie można to uznać za pomoc publiczną dla Steny. Efekt tej inwestycji jest taki, że Zarząd wydał bardzo duże pieniądze bez podniesienia ilości przeładowywanych ładunków. Lokalizacja tej inwestycji jest całkowicie nieprzemyślana i błędna. Stara rampa stoi niewykorzystywana . Zarząd może się pochwalić nową inwestycją pan Horała trzecią wstęgę i wszyscy są szczęśliwi.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane