• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach

Wioletta Kakowska-Mehring
27 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwszy prom dla PŻM ma być gotowy w 2025 roku. Pierwszy prom dla PŻM ma być gotowy w 2025 roku.

Próby modelowe zakończone pomyślnie, stal i profile do budowy kadłuba już są. Gdańska Stocznia Remontowa jest gotowa do produkcji promów RoPax dla polskich armatorów państwowych - PŻM i PŻB. Już w październiku planowane jest rozpoczęcie budowy od... tzw. palenia blach.



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku? PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?

Kilka miesięcy temu zakończono badania modelowe w basenie Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, które potwierdziły zakładane parametry promu, m.in. stateczność, kształt kadłuba, zanurzenie, nośność, długość linii ładunkowej i prędkość. Zakończono także obliczenia wytrzymałościowe i opracowano szczegółowe wymagania techniczne dla większości urządzeń okrętowych, umożliwiając ich wybór i zakup.

- Trwa zatwierdzanie dokumentacji projektowej kadłuba przez towarzystwo klasyfikacyjne i armatora. Biuro Remontowa Marine Design & Consulting, które we współpracy z zamawiającym przygotowało projekt koncepcyjny promów, opracowuje obecnie m.in. dokumentację wykonawczą na potrzeby budowy statku, która jest w wysokim stopniu zaawansowania prac - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.
Wcześniej stocznia pozyskała gwarancje należytego wykonania kontraktu oraz gwarancje płatnicze. Zawarła również z konsorcjum banków umowę linii na gwarancje i akredytywy, zabezpieczające dostawy związane z realizacją projektu.

Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku

- Remontowa przystępuje do budowy jednostek z podpisanymi kontraktami na dostawy kluczowego wyposażenia, m.in. systemów energetycznych, silników i pędników, systemów automatyki i sterowania, ogrzewania i wentylacji, jak również wyposażenia ro-ro (umożliwiającego załadunek i wyładunek). Obecnie "dopinana" jest logistyka dostaw, w tym również pozostałych materiałów i wyposażenia - dodaje Grzegorz Landowski.
W budowę zaangażowana będzie nie tylko Remontowa. Kadłub będzie produkowany i montowany w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych. Bloki będą scalane za pomocą opracowanej w stoczni i dobrze sprawdzonej komercyjnie technologii przy wykorzystaniu stoczniowej infrastruktury dokowej.

Słynny Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?

Promy dla polskich armatorów
Mają to być proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Miejsca

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • Eko promy na mazut (1)

    yay

    • 0 2

    • Na ruski węgiel, ale cicho

      Sasin

      • 0 2

  • Pamiętam jak za czasów PO PSL zwijano Żeglugę (11)

    Szczęście że Peło już nie ma i nie będzie

    • 7 8

    • PiS zlikwidował kopalnie i stocznie, coraz więcej węgla od Rosji brał (6)

      • 2 5

      • Łatwiej wymienic czego to PO - PSL nie zdązyło zwinąć..... (1)

        Warto popatrzeć jak pieknie są przywracane polączenia kolejowe przez PiS, zwijane za poprzednikow.

        • 3 0

        • Czyżby twój rozum zwineli?

          Wina Tuska

          • 1 4

      • Te Ryże zamykało stocznie na Polecenie Berlina chyba? (3)

        • 1 0

        • No chyba, bo PiS to robił. Nawet ruskim oddał (2)

          • 1 2

          • To o Tusku Ruskie pisały nasz człowiek w Warszawie (1)

            • 0 0

            • Ruskie piszą że wojny nie ma

              A rząd gnoma to pajace

              To pewnie prawda

              • 0 0

    • PiS nie zamyka stoczni a daje szansę (1)

      My nie zwalniamy tych osób tylko dajemy im szansę prezes Gryfi członek PiS

      Prezes Krzysztof Zaręba apeluje o spokój i udowadnia, że to jest szansa na rozwój dla tych zwolnionych pracowników w Szczecinie.

      PiS zamyka kolejną stocznię bo to szansa na rozwój gospodarki, kiedy robili to poprzednicy nazywali to inaczej.

      • 1 2

      • Prawda boli totalnych hipokrytów

        • 4 0

    • Taka anegdota

      2007-11
      stocznia w ręce donbasu
      Zgodnie i z ustaleniami rządu Jarosława Kaczyńskiego i bez porozumienia z UE,Stocznia Gdańsk przechodzi bez przetargu w ręce pro-putinowskich oligarchów z donbasu, w związku z czym Unia żąda zwrotu rządowej pomocy. Gdynia i Szczecin zostają na lodzie!!!

      • 2 3

    • Na srebrzysku masz kumpli , i tylko tyle pamiętasz.

      • 3 0

  • Trzeba teraz bardzo pilnować Polski Ryże nieszczęście wróciło (4)

    • 5 5

    • Tak się gnom boi, i pilnuje, bo wie co go czeka za zdradę kraju (3)

      Kaczyński będzie robił wszystko, by ukraść Polakom wybory. Te zapowiedzi dotyczące zmiany ordynacji czy sposobu liczenia głosów, to nic innego jak zapowiedź, że Kaczyński łatwo władzy nie odda. Będzie tworzył kolejne instytucje, kolejne korpusy ochrony wyborów, by móc po przegranych wyborach powiedzieć, że zostały one sfałszowane i wyprowadzić ludzi na ulice. To jest przygotowanie do zamachu na wybory. Tylko tchórz, tylko kombinator zaczyna grzebać przy ordynacji albo sposobie liczenia głosów na rok przed wyborami

      • 2 4

      • Gnom to cię chyba rzeźbił Bolcu (2)

        • 0 0

        • Nerwy puszczają...bolcu?

          Pinokio rzeźbił czy tam strugał Gepetto, przyjaciel Rosjan Kornel

          • 0 0

        • Bąkiewicz, to ty?

          • 0 0

  • Ale to musi boleć Totalnych donosicieli z totalnej opozycji

    • 5 6

  • kołchoz (1)

    prom jak prom, ale remontowa to niezła padaka, kompletny brak kultury i zasad pracy

    • 1 12

    • Pracownik GSR

      ona Jesteś prosta jak budowa cepa , płytka jak przekop mierzeji wiślanej a w czaszce masz sznurek od prawej strony do lewej aby się uszy trzymały.

      • 0 0

  • Skoro Remontowa Gdańsk podjęła się budowy promów, to z pewnością zostaną zbudowane, w przeciwieństwie do pożałowania godnej stoczni w Szczecinie.

    • 10 3

  • Dawna Stocznia Północna . (2)

    A obecnie Remontowa ma długą tradycję w budowie promów i gwarancję wykonania kontraktu . Obok ,,Cristu'' jest to chyba jedyna Stocznia w Polsce mogąca zrealizować taki kontrakt od A do Z. Życzę sukcesów szczególnie załodze Kadłubowni na , której miałem okazję przepracować ładnych parę lat.

    • 12 4

    • Tyle tylko że mało ma miejsca na takie budowy to nie jest kilku metrowy holownik czy inny rybak. Podejrzewam że będą wynajmować hale rudukcji K1 ze Stoczni Gdańskiej.

      • 1 0

    • Pracownik GSR na terenie dawnej Stoczni Północnej

      Pozdrawiam i życzę Dużo Zdrówka.

      • 0 0

  • Szkoda że komuszki z PIS...

    ...będą wodowanie oglądać zza krat.

    • 6 5

  • My zaproponujemy program, ale dopiero po wyborach. (2)

    Już teraz mogę zapewnić, ze żegluga śródlądowa nam niepotrzebna. Zresztą jest w Niemczech a u nas szkodzi środowisku. Musicie mi wierzyć bo PiS to zło.

    • 6 4

    • Musicie mi wierzyć bo PiS to zło.

      Dokładnie tak

      • 3 0

    • żegluga śródlądowa

      Przez przekop i spowrotem, no bo nie do portu

      • 4 1

  • Artur Szałabawka, zastępca przewodniczącego sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, poseł PiS.

    Wiemy, że zawalony jest w tej chwili program Batory, czyli budowa promów, ale cały czas jesteśmy przekonani, że za pomocą środków unijnych uda nam się wkrótce nasz cel osiągnąć. Z dzisiejszej perspektywy uważam, że naszym błędem była obietnica, że ten przemysł stoczniowy w Szczecinie odbudujemy w ciągu dwóch lat. Nie udało się w pełni, ale umówmy się, że jakiś przemysł stoczniowy w Szczecinie funkcjonuje. Będzie działał w pełni, kiedy uda się wybudować samodzielnie statek. Tu mówię o promie. I od tego zależy przyszłość przemysłu stoczniowego w Szczecinie. W tej chwili czas nagli. Bardzo bym chciał, aby to nastąpiło jak najszybciej. Kiedy? Nie jestem w rządzie, jestem tylko posłem, więc nie mam pełnej wiedzy na temat tego co się w tej chwili wokół tej sprawy dzieje. Moim zdaniem, i chcę podkreślić, że to moje zdanie - efekty będą widoczne za 1,5 roku. Na wszelki wypadek trochę ten czas naciągnąłem.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane