• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się rozbudowa terminalu Baltic Hub

Wioletta Kakowska-Mehring
28 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)
Terminal T3 zostanie dobudowany do części tzw. nawodnej Baltic Hub. Terminal T3 zostanie dobudowany do części tzw. nawodnej Baltic Hub.

Oficjalnie rozpoczęto budowę kolejnego głębokowodnego nabrzeża w terminalu kontenerowym Baltic Hub (dawniej DCT) w Gdańsku. Powstanie on w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu. Rozbudowa ma się zakończyć wiosną 2024 r.



W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Sam terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej rozrośnie się również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi. Projekt zrealizuje konsorcjum firm: polski Budimex i belgijska firma Dredging International NV. Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.

To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub

Otwarcie terminalu dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r. Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.

Postęp prac w Baltic Hub. Polska powiększy się o 36 hektarów Postęp prac w Baltic Hub. Polska powiększy się o 36 hektarów

  • Symboliczne rozpoczęcie budowy terminalu T3.
  • Rozpoczyna się budowa terminalu T3.
  • Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub, i Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej.
  • Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
  • Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Bocznica kolejowa w Baltic Hub.

Po rozbudowie Baltic Hub do 2025 r. ma zwiększyć swoje obecne zdolności przeładunkowe z 2,9 mln TEU do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. T3 będzie mógł obsługiwać statki kontenerowe nowej generacji, przypływające na Morze Bałtyckie, zmniejszając odległości żeglugowe dla statków dowozowych i zapewniając polskim oraz regionalnym spedytorom więcej połączeń na świecie.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W 2021 r. terminal przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął wynik 15 mln przeładowanych TEU, co stanowi całkowitą przepustowość od początku jego funkcjonowania. Baltic Hub jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.). Zatrudnia ponad 1,1 tys. osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach.

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Kto ma 49 % udziałów? Chińczycy? (1)

    • 2 8

    • NWO

      Do spółki z masonami

      • 0 0

  • (49)

    Super najpierw przekop przez Mierzeje teraz wielki port, wreszcie elektrownia atomowa, od lat nie było tak wielkiego rozwoju w Polsce oby tak dalej, co prawda niektórzy tego nie widzą albo nie chcą widzieć

    • 109 142

    • Akurat przekop to totalnie chybiona inwestycja (35)

      Pozostałe dwie jak najbardziej potrzebne!

      • 24 19

      • Dlaczego? (28)

        Gdańsk ma zyskać najwięcej podczas odciążenia portu z małych jednostek na rzecz Elbląga.

        • 7 15

        • W jaki sposób Gdańsk ma na tym zyskać? (15)

          Trójmiasto to wielki obszar portowy na różne jednostki. Jaki sens ma port który przyjmie statki i zanurzeniu 2metrów? Wywaliliśmy 2 miliardy w blotit, a nawet tego nie skończyliśmy, a potem będziemy wywalać na utrzymanie.

          • 22 12

          • Wszystko trzeba utrzymywać. (6)

            Dla ciebie tam jest inwestycja chybiona dla mieszkańców okolic zalewu - nie.

            • 9 20

            • Profesor Adruszkiewicz,ktorego ulica jest na Wyspie Portowej mowil o rozwoju calego obszaru Zalewu Wislanego (3)

              dzięki śluzie na Mierzei Wiślanej.

              • 4 10

              • Pamiętaj że PiS nie współpracuje z ekspertami (sami to powiedzieli) (2)

                To że znaleźli kogoś kto przyznał im rację nic nie znaczy. Według obliczeń ekspertów inwestycja jest całkowicie nieopłacalna.

                • 12 5

              • Nie zawsze co warto to się opłaca. I nie zawsze to co się opłaca to warto...

                TEDex

                • 0 0

              • no tak,

                bo port jest w Hamburgu,
                bo lotnisko jest w Berlinie,
                bo elektrownia jest we Francji itp. Ci eksperci są o kant d* warci, oni proponowali jakiś czas temu całkowity demontaż torów na linii 254 (Kolej Nadzalewowa) i przemianę jej w ścieżkę rowerową...

                • 5 2

            • Mieszkańcy zalewu mogą liczyć jedynie na niewielkie ożywienie turystyki wodnej. (1)

              Choć za to spaść może ruch na pętli żuławskiej. Na żeglugę handlowa nie ma się co nastawiać, bo nie ma tam czego przewozić. Co najwyżej może trochę zboża czy nawozów.

              • 12 7

              • niewielkie ? powiedział ci to ten pionek z Krynicy Morskiej ?

                Który szczekał jak pies przeciwko temu, a równolegle składał kwity o rozbudowę portu ? O budowie nowej drogi ze Stegny do Krynicy nawet nie wspominam, bo tak by jeszcze ze 30 lat czekała ta dziura na to

                • 2 2

          • Most w Sobieszewie kiedy sie zwroci? Kladki na Motlawie kiedy sie zwroca? Sa inwestyucje ktore musza byc. (6)

            • 12 13

            • To że nie ma opłat za użytkowanie to nie znaczy że się nie zwróci (4)

              Przekop mierzei nic nie nie daje, a generuje same koszty. Ktoś może powiedzieć że da się z Gdańska dopłynąć do Elbląga żaglówką, ale już się da przez Kanał Skarszewy. Jednostki pływające na morzu nie wpłyną na zalew ze względu na zanurzenie. Jednostki pływające na zalewie nie wpłyną na morze bo zbyt niebezpiecznie. Na Bałtyku nie operują statki które wpłyną do portu w Elblągu, taki barki pływają po Renie.
              Most ma wyspę Sobieszewską czy kładki na Motławie to inwestycja dla tysięcy ludzi. Nie drogą w budowie i utrzymaniu ciekawostka dla garstki osób.

              • 10 3

              • ty znasz chyba te realia z opowiadań papy smerfa (1)

                nikt według założeń nie planował tam wpuszczania statków które mają po 300 metrów długości i 15 metrów zanurzenia, tam z Elbląga regularnie nawet teraz do Kaliningradu pływają statki mające ponad 80 metrów długości (przedwczoraj kostkę brukową, kilkaset ton przewoził). Ten kanał ma służyć uatrakcyjnieniu terenu przy zalewie i rozwoju turystyki + po rozbudowie portu w Elblągu i kanału wzdłuż rzeki Elbląg mniejsze jednostki towarowe. Kanałem Szkarpawa (a nie Skarszewy, bo czegoś takiego nawet nie ma) to sobie możesz jako atrakcja przepłynąć a nie jako droga wodna. Pływałem tamtędy kilka razy do Elbląga, jakby to ująć to jakbyś jechał z Gdańska do Sopotu przez Gdynię...pomijając mielizny na Wiśle, mosty zwodzone i ograniczenia co do prędkości przez szerokość, głębokości i ruch innych. Mówisz o kosztach ? ten przekop jest 100 x bardziej ważny niż stadion dla kopaczy, którzy co roku jest na minusie i którego budowa kosztowała więcej.

                • 5 2

              • Wlasnie,

                ładunki,który będą transportowane przez jednostki stosownie do szlaku wodnego to około 2000 ton. Szlak na Kanale Elbląskim jest w trakcie rozbudowy,powstaje most na Wyspę Nowakowska z prawdziwego zdarzenia. Dla rozładunku takich jednostek wystarczy dobre nabrzeże, z czasem będzie rozbudowa. To jest bardzo dobra inwestycja,male jednostki transportowały m.in. kruszywa itp.

                • 2 1

              • Po Wietcisie w Skarszewach chcesz plywac? Caly twoj wpis to belkocik. (1)

                • 1 1

              • polewka z tego kanału Skarszewy...

                • 2 0

            • deweloperom i cwaniakom którzy kupili tam ziemię napewno

              zwróć uwagę kiedy miasto go postawiło, dziwnym trafem jak znany bynezzmen z Gdańska kupił tam 300 hektarów ziemi. Dodatkowo uzbroili mu działki i poprowadzili przez środek pola drogę, gdzie równolegle od 20 lat nie mogą wyremontować drogi ze Świbna do Sobieszowa....

              • 1 0

          • nie 2 metry a 4,5

            a takie zanurzenie mają statki o długości nawet 150 metrów

            • 3 1

        • (9)

          Tylko że Elbląg nawet nie posiada odpowiedniej infrastruktury, jedynie co mogą przyjąć to barkę z węglem, którego nie ma

          • 17 6

          • Te barki maja po 1000 ton i to jest taki port dla takich jednostek. 100000 nie beda tam plywac dziecko w przedszkolu to wie. (8)

            • 3 5

            • No i co te barki mają tam przewozić? (7)

              Warmińsko-mazurskie to pustynia gospodarcza.

              • 6 4

              • Elzam-Zamech (4)

                • 1 2

              • Dla jednego zakładu inwestycja za kilka miliardów złotych z kieszeni podatników??? (3)

                Ileż to frachtów rocznie może zapewnić taki Elzam?

                • 5 3

              • Stadion ile kosztowal i ile przynosi zysku. A propagandowy stadion PO do rozbiorki? Ilez kasy z portfeli podatnikow. (2)

                • 6 5

              • pisorki

                czym jest propagandowy stadio PO do rozbióki? Ktoś wie?

                • 1 0

              • Tu nie rozmawiamy o stadionie tylko o kanale

                Żeby nie było, również jestem przeciwnikiem stadionu.

                • 1 1

              • Sugestywna opinia

                I właśnie o to chodzi by to zmienić na lepsze dzięki inwestycjom w infrastrukturę.

                Po finalizacji S16 region nabierze jeszcze większego znaczenia gospodarczego.
                Dla mieszkańców regionu mazurskiego, u których pojawił się bezpośredni pociąg Gdynia/Zakopane, stał się dosłownie przeskok cywilizacyjny w miejscu gdzie 15lat temu planowano linię kolejową zlikwidować, ale szczęśliwie położono nowe tory, linia odżyła i jeszcze wojsko transportuje nocami masę sprzętu wojskowego na wschód. Fakt, że musiała przy tym zaistnieć naprawa trasy Giżycko - Ełk, ale zabezpieczono się przed tym ruchem.
                Gdybym miał kasę na inwestycje, już teraz bym ogarniał kwestię budowy terminala kontenerowego w tamtym rejonie, bo zwyczajnie tego nie ma tam; od taka pustynia bądź nisza, a podstawki pod eksport/import w promieniu 100/120km bądź nawet więcej to nie 300+ jak obecnie.
                No chyba, że na Cosco, to jedziesz beztrosko, bo stawka i tak uwzględnia podjęcie/zdanie w innej części kraju.

                • 1 0

              • Juz przewozily kamienie i kruszywo ze Szwecji na budowe Przekopu Mierzei Wislanej i tam byly rozladowane.

                • 3 3

        • Przecież Gdańsk ma dostatecznie dużo miejsca na przyjmowanie małych jednostek. (1)

          WOC, Wiślane, Chemików...

          • 5 4

          • Gdańsk od lat stara się wywalić statki z miasta

            i zabudować nabrzeża loftami pod wynajem i b*rdele dla turystów.

            • 4 0

      • Akurat to jest genialna inwestycja,totalnie chybiona to jest twoja madrosc. (5)

        • 4 8

        • Uzasadnij genialność tej inwestycji domorosły ekspercie transportowy. (4)

          • 7 4

          • Nie zrozumiesz (3)

            • 4 8

            • Moc twoich argumentów jest powalająca. (2)

              Nie ma to jak merytoryczna dyskusja. Dziękuję. Sam się zaorałeś. :)

              • 6 3

              • Inwestycja jest genialna bo tak mówił w TVP Jarosław zawsze dziewica. (1)

                Taki święty człowiek nie może się mylić.

                • 5 3

              • Sluchasz zawsze uczciwego gargamela donalda i sieczkarni tvnowskiej

                • 2 4

    • jasiu

      Tylko, że terminal kontenerowy należy do Rzeczpospolitej w 30% :)

      • 0 1

    • (8)

      Tylko, że Baltic Hub to prywatny inwestor.

      Przekop mierzei państwowy - jak zwykle wałek finansowy. Natomiast elektrownia atomowa to pośredni przymus, przy czym warto zauważyć, że już dziwnym trafem np. obajtek ma działkę blisko miejsca gdzie ma powstać, przypadek? Śmiem wątpić... Oby jak najszybciej stanęli przed trybunałem stanu i skończyli w pierdlu.

      • 20 9

      • sprawdź strukturę własnościową zanim coś publicznie napiszesz (1)

        Polski Fundusz Rozwoju (PFR) 30% , operator portowy z Singapuru PSA 40% oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM 30%

        • 1 0

        • Ale wam się chce bronić tych durni z Warszawy, dziwi mnie to niemiłosiernie

          • 1 1

      • Zadałeś sobie chociaż fatygę i sprawdziłeś jakie prywatne firmy istnieją w Porcie Elbląg ? (2)

        Czy państwo nie powinno wspierać ich poprzez umożliwienie rozwoju ?
        Czy linie kolejowe które poprowadzono ( i dalej będą budowane ) do portu Gdańskiego to błąd ?
        Czy w ogóle wiesz jakie uprawnienia ma Trybunał Stanu czy tylko piszesz aby pisać ?

        • 7 3

        • W innych miastach tez są prywatne firmy. (1)

          Może w ramach wsparcie przekopiemy Kanał do centrum Koszalina, żeby też miał port morski. Po co się ograniczać? W Szczecinie wybuduje się promy na tej stempce co se spokojnie rdzewieje i będzie nowa Japonia Kanada czy co teraz jest na świeczniku. Państwo ma rozsądnie inwestować nasze pieniądze, a nie marnować na bezsensownych inwestycjach.

          • 4 3

          • w czasach gdy u nas budowano zamki w Kanadzie niedźwiedzie i wilki żarły tubylców z łukami

            • 1 0

      • (2)

        Obsesyjne myślenie/nie myślenie ciebie ogarnęło nie mające nic wspólnego z faktami.

        • 3 3

        • (1)

          Faktycznie są takie, że inwestycje muszą być rentowne. Większość tego co też pożal się Boże rząd robi z tentownoscia nie ma nic wspólnego.

          • 1 3

          • To co robił rząd pelo to była tragedia

            • 2 0

    • DTC (1)

      Osiolku. Przecież to nie rząd buduje ten port tylko prywatne konsorcjum z miastem.. Więc będzie działać dobrze i zarabiać pieniążki, nie jak budowana przez tych nieudaczników elektrownia... do rozbiórki

      • 1 2

      • haha z miastem ?

        to miasto i jego nieudolne władze nie są w stanie wiat przystankowych dobrze zrobić a ty o porcie mówisz. Miasto Gdańsk nie ma z tym nic wspólnego (i dobrze) poza haraczem z podatku. Cała kasa na rozbudowę infrastruktury kolejowej, drogowej i znaczna część na rozbudowę DCT pochodzi ze Skarbu Państwa. Co do elektrowni, podziękuj d*bilom z UE, którzy wymusili rozbiórkę Ostrołęki i zmianę jej planu, pchając równolegle elektryczny szajs na kołach i nowe normy emisji spalin.

        • 3 1

    • No jasne

      Elektrowni to jeszcze nawet nie zaprojektowano (chociaż już wiemy kto zarobił na ziemi pod inwestycje), inwestycja w Hub jest prywatna a wspomniany przekop z tego co słyszałem jeszcze nie jest w pełni sprawny i do tego wątpliwy ekonomicznie(to sie dopiero okaże). Ale widzę wyraźnie inflację tak naprawdę ponad 30%. Bardzo wysokie ceny paliwa -chociaż na rynkach ropa tanieje, ubożenie społeczeństwa i inne ciekawe sprawy... Tak ostatnie lata...

      • 6 2

  • jak najmniej polityki, PIS-owcy łapy precz od tego projektu (4)

    a będzie dobrze

    • 15 45

    • gdyby nie pis to by nic nie było z tego

      port miał być budowany w 1997 roku i blokowały go zarówno SLD jak i potem PO, czemu ?

      • 1 0

    • Obsesja

      • 4 0

    • PFR ma 30% akcji spółki już od kilku lat.

      • 6 1

    • PO by od razu rozkradli

      • 15 7

  • 300m od Plaży Stogi (5)

    Porażka !!! 300m od wejścia na plażę- smród,hałas = niszczenie środowiska, brak turystów,

    • 22 19

    • Hehenryk (1)

      Brak turystów = czysto i spokój
      Te statki zrobią mniejszy syf niż turyści którzy przyjeżdżają. Do tego suwnice wszystkie Eco. Stogi będą najczystszą dzielnicą w Gdańsku.

      • 2 1

      • te statki są większą atrakcją turystyczną niż ta plaża

        • 0 1

    • Stogi to nie kurort

      zresztą pamiętasz jak Pawełek A. obiecywał banialuki na spotkaniu na Stogach na temat rozbudowy portu i wycinek lasu przed wyborami ? Typ siedział w radzie portu i miał wgląd do wszystkiego od początku.

      • 1 0

    • (1)

      No akurat to dobrze, na stogi strach jeździć

      • 2 8

      • Ale różowa plaża pozostawiona zostaje w spokoju.

        • 2 0

  • Pracownicy potrzebni? (4)

    10tys na dłoń i zastanowię się

    • 9 11

    • Powodzenia, Jak Cię przepusci

      sprytna pani M. z HR,

      • 0 0

    • A co ty umiesz?, kręcić kierownicą!

      • 0 0

    • A co potrafisz ?

      Weź się do roboty a nie do ,, zastanawiania,,

      • 4 0

    • To w 6 miesięcy

      Zarobisz tyle ile ja w miesiąc.

      • 3 1

  • te wizualizacje nie są w skali zrobione

    bo obecnie nabrzeże ma ok 300 metrów szerokości, nowe będzie prawie 2x szersze i w kolejnych etapach prawdopodobnie rozbudowane w kierunku lądu + rozbudowa bocznic i nowy plac składowania. Dla zaskoczonych skalą, to jest w planach od momentu wydania dokumentacji projektowej w 2004 roku. Oby tak dalej.

    • 4 0

  • Super! (5)

    Aż serce rośnie jak widzi się jak ten nasz port się rozwija.

    • 88 33

    • (2)

      prywatna spółka to się rozwija. Nie ma tam politycznie nadanych z partii rządzącej to są efekty

      • 15 9

      • sprawdź kto inwestuje i kto jest udziałowcem

        bo chyba parę lat do tyłu jesteś

        • 3 1

      • Politycznie nadani po poprzednich rządach siedzą w tak zwanym ........

        • 5 3

    • Nasz nie nasz

      Jaki nasz ? U nas .. A to różnica. Ale fakt. Dobrze że się rozwija.

      • 0 1

    • To już nie nasz port

      • 4 7

  • Sponsoring jako rekompensata (2)

    Tak poteżna firma powinna się zintegrować z regionem, z którego czerpie zyski. Ciekawe jaka drużyne sportową zaponsorują w Trójmieście . Może hokej ekstraklasa wróci do nas .Na południu Europy gdzie woża te kontenery jest to sport bardzo popularny .Można się nieźle rozlekramować . Chyba że jak zwykle duże firmy nas wymanewruja i cała kasa przy jednoczesnym niszczeniu polskiego środowiska popłynie do właściciela w Singapurze .

    • 6 4

    • Niestety ale BalticHub po za PR i może odliczeniem od podatku, nie będzie miał korzyści ze sponsoringu , nie ta grupa klientow

      • 0 0

    • Hokej

      Hokej jak najbardziej, ale najpierw Grubego z Olivii trzeba się pozbyć

      • 1 0

  • Już niedługo setki Tirów na Trasie Sucharskiego

    • 2 0

  • Kolesie w galeriach nieźle się bawią

    A zapracują na to robotnicy

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane