• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT

VIK
12 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
DCT po rozbudowie DCT po rozbudowie

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli pożyczki w kwocie 100 mln euro na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk - poinformował bank. Rozbudowa ma się zakończyć wiosną 2024 roku.



Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha.

Pożyczka udzielona przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju to tylko część potrzebnej kwoty.

- Kredyt EBOiR w wysokości 100 mln euro jest częścią pakietu finansowania o wartości 863,5 mln euro, udzielonego przez grupę lokalnych i międzynarodowych kredytodawców dla polskiej firmy DCT Gdańsk i jej spółki macierzystej, Baltic Hub - podał EBOiR.
Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje

Pożyczka ma charakter uprzywilejowany - w wypadku ogłoszenia upadłości posiadacza spłata takiego długu ma charakter priorytetowy.

Wykonawcą projektu jest konsorcjum firm BudimexDredging International NV. Otwarcie dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r. Po rozbudowie terminal DCT do 2025 r. ma zwiększyć swoje obecne zdolności przeładunkowe z 2,9 mln TEU do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie.

Terminal instalacyjny w Gdańsku. Port czeka na oferty do końca września Terminal instalacyjny w Gdańsku. Port czeka na oferty do końca września

Gdańsk jest jedynym głębokowodnym portem terminalowym w Polsce i jedynym portem na Bałtyku mogącym obsłużyć największe kontenerowce typu ULCV (Ultra Large Container Vessel), o długości sięgającej 400 m. EBOiR zwrócił uwagę, że nowy terminal ułatwi zwiększenie wymiany handlowej w zakresie szybko rotujących dóbr konsumpcyjnych, maszyn i elektroniki pomiędzy Europą a Azją.

- DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów w Europie, a po zakończeniu tego projektu stanie się jednym z 10 największych portów w Europie pod względem przewożonych towarów - mówi Nandita Parshad, dyrektorka zarządzająca EBOiR ds. Zrównoważonej Infrastruktury.
Jak przypomniał EBOiR, bank już wcześniej angażował się w inwestycje związane z DCT Gdańsk. W 2014 r. bank pożyczył mu 31 mln euro na budowę T2, a w 2019 r. wsparł ekspansję spółki poprzez przejęcie przez nowych udziałowców kredytem w wysokości 46,25 mln euro.
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (95)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane